[TI] de dikzak gaat er toch eindelijk aan geloven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

de dikzak gaat er toch eindelijk aan geloven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 16:43

als het niet goed staat mijn excuus maar kon via de zoek functie niet vinden en gezien het een tinker betreft hier maar geplaatst:D

zo en nu dan mijn verhaal Haha!
ik vond het wel leuk om het met jullie te delen en mischien hebben mensen nog wat tips

even een korte intro Haha!

4 jaar geleden een klein schriel tinker hengstje gekocht hem rommulus silvius dei martis genoemd omdat hij een begin van een nieuwe start zou zijn voor me en mischien een inkomen.
kort daarna een ruintje als vriendje erbij ging niet goed maar toch aangehouden
na een jaar was ruintje klaar om te beleren in die tijd stond hij bij een hengstenhouderij waar ik stage liep.
na er een paar keer op gereden te hebben kreeg ik een ongeluk (whiplach) erg veel last ervan gehad / nog (dus rijden op een heel erg laag pitje tot geen pitje) .
omdat ik geen werk had ruintje verkocht, tink zou never nooit weg gaan.
de verzorger van ruintje wat het diertje verder door gereden had verbrak gedeeltelijk het contact mee door vervelende redenen, helaas was al moeilijk genoeg hem weg te doen.
maar tinkertje was inmiddels wel klaar dus wel al beetje gelongeerd ed (hengstenkeuring was er tussendoor ook nog waar hij afgekeurd werd ivm niet indalende ballen Huilen ) maar was het hem nog niet helemaal geworden dus anderhalf jaar een beetje aan geklungelt oa poging tot voor de kar zetten Haha! (dat resulteerde in hele grote schaaf wonden).
met andere woorden beestje en ik waren er nog niet klaar voor.

zo maar nu het verhaaltje

ik moet hier wel nog even vermelden dat hij deze zomer voor het eerst enorm dik is geworden van al dat lekkere gras.
2 weken geleden het toch maar weer geprobeerd eerst weer eens gelongeerd en uit vervretenheid toch op gestapt (er was niemand bij dus het was lekker gevaarlijk en sil had dus ook geen aanhang) maar wonder boven wonder hij zette geen stap verkeerd Haha!
dus ik was in de zevende hemel ik had het al zo lang moetten missen en nu was ik alleen op hem zonder het gevoel te hebben het gaat fout.
na het rijden was hij ook enorm aanhankelijk en verschrikkelijk lief dus mijn dag kon niet meer stuk Haha!

de dag erna heb ik het gelijk maar verder op gepakt en ben direct op gestapt en ook dat ging helemaal super.
maar begon wel een ding te merken vooral tijdens het rijden hij liep op eieren en wou rechts niet in buigen en niet op de cirkel recht lopen was wel vreemd voor een paard wat uit het land komt.
maar denkende hij moet toch ook wennen en ik ook mischien train ik het er wel uit.
maar ook deze keer geen bok geen sprong helemaal niks geen stap verkeerd ik had echt het gevoel dat hij voorzichtig was met mij en hij helemaal aan me hing op de manier wat moet ik nu doen???.
ik kan maar een ding zeggen na zo lang gewacht te hebben en zoveel tegen slagen te hebben gehad is het gevoel dat mijn eerste paardje wat zoveel voor met te betekend mij vrijwillig wil dragen en eindelijk aangeeft dat ie er klaar voor is, dat gevoel is onbeschrijvelijk.

de derde dag is een goede vriendin mee geweest om te helpen hem zadelmak te maken en ze stond helemaal verbaasd te kijken dat we zo konden opstappen, mijn vriend die ook langs kwam had dezelfde reactie grote ogen en heel stil, het enige wat ik maar kon was met een grote grijns op mijn kleine hengstje zitten.
die zo braaf was ondanks dat het hondje van mij vriendin steeds aan het blaffen was en een enorme comotie maakte.
na even gereden te hebben ging mijn vriendin ook even die had dezelfde reactie op de rechter kant krijg je hem niet recht maar dat is er mischien wel uit te trainen.
maar goed na alles weer gedaan te hebben was het weer een super dag voor me.

hierna heeft sil een paardagen stil gestaan zo kon hij alles lekker verwerken en even langzaam wennen aan het feit dat hij zijn superblije baasje op zijn rug had gedragen Haha!
de eerste beste keer dat ik toen weer ben gaan rijden was ik weer alleen en ook hier ging alles weer super totdat sil ineens spoken ging zien, dat had hij nog niet eerder gedaan dus ik probeerde hem wat meer aan het werk te zetten om ook zijn moeilijke kant wat losser te krijgen.
na nog geen 5 minuten kreeg ik de reden waarom hij spoken zag, er was een koe los gebroken en die kreeg in eens een gekke bui en sprong zo vrolijk huppelend vanuit het niets achter de bosje vandaan zo van hallo ik ben uitgebroken en ik heb een hoop lol hier in de tuin van de boer hihihihihihihi.
nou maar nu begrijpt iedereen dat dat natuurlijk enorm schrikken is en zowel sil en ik schrokken ons dus helemaal lam op dat moment zette sil het dus op een lopen en ik kreeg de schrik van mijn leven hij gaat me zodra hij weer stil staat er af bokken ik moet hem toch weg brengen......
maar dat gebeurde niet hij spurte naar de anderekant cirkel en bleef daar trillend staan afwachtend wat ik voor hulpen ging geven, hij reageerde zoals het hoorde bang maar hij probeerde niet verder te vluchten of mij er af te gooien.
ik was helemaal verbaast dit was voor mij een hint dat hij me echt accepteerde en het wel mooi vond dat hij wat te doen kreeg, ook hier kreeg ik het inmiddels bekende geweldige gevoel wat ik niet zo even kan omschrijven.

na dit gebeuren had ik 3 dingen geleerd
1 hij wil nu echt
2 hij is niet zo even los te rijden aan de rechter kant
3 nu kan ik hem mooi in de spieren en uit het vet krijgen (over de 100 kg te veel Bloos )

maar denkende over de kant die vast zat besloot ik een ding dit gaat nu echt gebeuren nu ga ik het goed doen.
ik herinderde mij een verhaal hier op bokt van een die een osteopaat bij zijn tinker had gehaald en dat die daar hele goede resultaten mee had behaald, mischien was dat wel wat voor sil om hem even te chekken voor ik echt verder ga met hem zodat ik teminste daar zekerheid in heb.
dus na even zoekken meer van dat soort verhalen en toch een gevonden die kon komen (was wel duur maar was het wel waard)
vandaag is Gerry de osteopaat geweest en constateerde wel hier en daar wat dingetjes die niet helemaal goed waren ook die ik al wel wist.

sil heeft overgewicht van meer den 100 mischien wel 200 kg maar dat wist ik en het was het eerste jaar dat sil dik werd en hij is hierdoor wel wat bij gekomen meer paard in plaats van de puppy in de winter van vorigjaar op 4 jarige leeftijd.
ik had hiervoor al contact op genomen bij de paarden drogist om hem verandwoord te laten afvallen en hij staat nu zo op een dieet van volledige voedings supplemenen en hooi en als het erg koud word en hij dus ook bijna geen gras meer kan eten krijgt hij wortels er bij.

het zadel wat ik gebruikte als nood oplossing waarvan ik wist dat hij niet geweldig paste maar ik geen ander zadel voor wou kopen omdat hij nog zoveel gewicht kwijt moest en dus het zadel na bv 3 a 4 maanden al niet meer zou passen, dit zou dus geld verspilling zijn en zodra ik hem weer redelijk zou hebben was ik van plan een boomloos zadel te kopen voor hem.
maar goed dat zadel paste nog slechter dan ik gedacht zou hebben dus die gaat de kast in en ik ga dus zonder zadel verder of een andere oplossing die tebinnen schiet.

en sil zijn hals had een wervel die vast zat en zijn achterhand heeft hij zelf vast gezet omdat hij bijna nog geen goede balans heeft iets wat ik dus voelde met het lopen over eieren.
na de behandeling die eerst pijnlijk begon voor sil maar latertoch erg lekker was eindigde met even lekker luieren onder de de magneet deken.

toen Gerry klaar was met sil heb ik nog een hoop huiswerk gekregen :
ik moet met sil zijn hals krom vragen aan beide kanten om hem zo soepeler in zijn hals te krijgen.
ik moet met hem lange einden rechtuit met hem gaan lopen om zo zijn conditie te verbeteren.
ik moet caffeletie's lopen met hem om zijn boven been spieren en zijn knieën sterker te krijgen.
ik moet heuvel's gaan lopen om zijn achterhand ook te trainen.
en hij moet langer galoperen aan de longeer lijk om hem zo wat sneller te laten afvallen en hem meer in conditie te krijgen bij voor keur met de dubbele longe om zo zijn achterhand er ook beter bij te krijgen.

ik heb er super veel zin in en kan niet wachten tot sil dun genoeg is om hem een boomloos zadel te laten aanpassen zodat ik ook mee kan gaan met tinker ritten ed om mijn brutale aapje te showen Haha!

nu is het best een lang verhaal geworden maar ben eingelijk helemaal hyper, blij en opgewonden dat het nu toch eindelijk toch gaat gebeuren

bedankt voor het lezen Haha! als het niet goed staat mijn excuus maar kon via de zoek functie niet vinden en gezien het een tinker betreft hier maar geplaatst:D

zo en nu dan mijn verhaal Haha!
ik vond het wel leuk om het met jullie te delen en mischien hebben mensen nog wat tips

en tevens mijn excuus als er schrijf fouten in staan ben een beetje woordenblind
ik hoop dat het niet al te warrig over komt het is nogal een verhaal en het posten gaat al niet super
Laatst bijgewerkt door rommulus op 27-11-06 16:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Berdien

Re: de dikzak gaat er toch eindelijk aan geloven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:47

Oi ik geloof dat je verhaal er nou een keer of drie, vier keer staat Nagelbijten / Gniffelen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 16:50

??????

in losse topics bedoel je ????
ik zie nix verkeerd????
aaaaaah nee he

ik dacht al wat is die post lang vergeleken met wat ik gecontroleerd had Clown

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:00

Ik dacht ook al huh, volgens mij had ik dat stukje al gelezen.

Het tweede deel is een beetje hetzelfde als wat mij te wachten staat, alleen is mijn tinkie inmiddels voldoende afgevallen zoveel dat zijn zadel voor te laag is gaan liggen (3cm vet weg).
Binnenkort komt er (ook) een fysio voor mijn tinkie, hij draagt sinds kort zijn staart scheef en waarschijnlijk ligt mijn zadel niet meer goed ivm met het afvallen en bespiering. Ook kan hij dan mooi de rest van zijn lichaam controleren en me vertellen waar ik extra op moet letten bij een nieuw zadel.

Verder echt super dat je zo enthousiast bent en dat het zo goed gaat tussen jullie. Heel veel succes en vooral PLEZIER tijdens jullie oefeningen.

Groetjes....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:14

jij dus ook al veel dubbele post, komt door het gebruik van smileys soms.En tikfouten valt wel mee hoor, ik maak er veel meer.

Spannend zo rijden weer, maar 100 tot 200 kilo te dik is wel erg veel voor jou dwergje. Bloos Wel een hoop huiswerk voor je als je een zadel hebt. Maar met de training heb je daarna wel een top dressuurtanker. Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 17:26

@ Rais thanx sucses met jou zoektocht naar een nieuw/ander zadel, ik ben benieuwd wat je paarden fysyo zegt

@ karuna ja bij het posten ging het al verkeerd ineens was ik afgemeld en bericht weg heel raar
jah over de 100 kg overgewicht is inderdaat wel erg veel ja ik gok hem op 650 kg met zijn 141 cm Bloos had een meet lint mee voor een indicatie maar vergat hem te meten (blonde actie) maar als ik klaar ben met hem hoop ik wel een mooi plaatje te hebben Haha!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:19

zo dus hij meot er eindelijk aan gaan geloven Tong uitsteken Is je bak al klaar dan hihihi

Ik hoop dat het lekker vlot gaat (tot nu toe wel toch) en dat hij nadat hij nu gekraakt is, dat het dan beter gaat met lopen. Merk je al verschil of heb je nog niks verder gedaan? Ben benieuwd, ook foto's maken he!!

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:09

heey,

echt super dat sil nu zo braaf is. ik weet nog wel dat ik erop zat Tong uitsteken haha op die wilde tinker van je Lachen ga je nog een keer mee naar die bonte van mij?? Knipoog hij is erg veranderd Lachen als het van jou mag zou ik ook nog een keer mee willen naar sil want die is volgens mij ook erg veranderd. Lachen ik spreek je wel weer Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 13:40

natuurlijk je mag er zelfs wel op als je nog eens duft Haha!
en het lijkt me leuk je koetje weer eens te zien mischien kunnen we eens een buiten rit maken al aapje mak genoeg is Haha!

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:17

rommulus schreef:
natuurlijk je mag er zelfs wel op als je nog eens duft Haha!
en het lijkt me leuk je koetje weer eens te zien mischien kunnen we eens een buiten rit maken al aapje mak genoeg is Haha!

vet Haha! lijkt me leuk om er weer op te rijden Haha! haha en dan echt rijden he Vingers aflikken Vork
oke dan ga jij een keer mee naar mijn koe en ga je rijden op een boomloos zadel en bitloos hoofdstel Haha! Knipoog

haha en als die aap van jou klaar is kunnen we naar dwingelerveld rijden Lachen is een half uurtje rijden vanaf leandro zijn stal Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 17:09

leandrotje schreef:
vet Haha! lijkt me leuk om er weer op te rijden Haha! haha en dan echt rijden he Vingers aflikken Vork
oke dan ga jij een keer mee naar mijn koe en ga je rijden op een boomloos zadel en bitloos hoofdstel Haha! Knipoog

haha en als die aap van jou klaar is kunnen we naar dwingelerveld rijden Lachen is een half uurtje rijden vanaf leandro zijn stal Lachen

Haha! is in ieder geval beter dan geen zadel Tong uitsteken sil is te dik voor ieder ander zadel wat ik heb dus dan maar geen zadel

en eh dwingelerveld lijkt me mooi Haha! en anders pakken we het drents friesse wold is ook mooi daar leuk zal zijn als we wat water tegen komen vet drijft dus sil blijft wel drijven Cool

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:14

rommulus schreef:
leandrotje schreef:

Haha! is in ieder geval beter dan geen zadel Tong uitsteken sil is te dik voor ieder ander zadel wat ik heb dus dan maar geen zadel

en eh dwingelerveld lijkt me mooi Haha! en anders pakken we het drents friesse wold is ook mooi daar leuk zal zijn als we wat water tegen komen vet drijft dus sil blijft wel drijven Cool

haha ja Knipoog kan oowk Tong uitsteken enne volgens mij kan mijn boomloze zadel heus wel op die aap van jou Lachen enne mirella en ikke gaan misschien 9 december naar die koe cocktail Lachen want dan kunnen we de hele dag gratis reizen met de trein jahw en in putten is oowk een station Haha! dusss Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 19:27

mensen verder geen tips???? ideetjes ???

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:41

Ik vind het een wat verwarrend verhaal. Volgens mij ben je je tinker nu aan het inrijden, en heb je er een keer of 3 op gezeten? Ik zou dan nog lang niet aan tinkerritten denken, alleen aan het verantwoord opbouwen van het inrijden. Een goed zadel heb je zeker nodig, gewoonlijk al bij rijden van je paard, maar helemaal als je je paard inrijdt! Dat moet je dus eerst regelen, en dat hij nu te vet is is jammer, maar het zadel moet nu passen en later als hij slanker is zal hij ook door het inrijden meer spieren ontwikkeld hebben als het goed is. Denk eens aan een verstelbaar zadel (bijv. Wintec) maar laat het dan door de leverancier goed uitleggen hoe je dat moet gebruiken.

Je paard loopt inens op eieren en zit aan 1 kant vast? Het lijkt mij dat je paard spierpijn heeft. Maak een inrijdschema en houd je daaraan, dat voorkomt problemen.

Erop, volgens mij 2e keer, zonder dat er een ander bij is, zou ik nooit doen.

Succes!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:00

Ik herken het trouwens wel dat het aan de rechterkant moeilijk gaat
Dat hebik bij prada ook, het lijkt wel of dr rechterkant vast zit