[TI] Merrie wordt plotsklaps dwars en dominant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Merrie wordt plotsklaps dwars en dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 10:56

Er zullen vast wel genoeg mede-Bokkers zijn die ervaring hebben met 'n dwarse Tinker Knipoog
Mijn "probleem": ik heb verschillende Tinkers, waaronder één merrie die ik intensief berijd. Het eerste half jaar dat ze bij ons stond, heb ik haar puur recreatief gereden, dwz: buitenritjes, rijden in de bak en op vakanties in de bossen. Superpaard, superkarakter.
Bij ons beiden mag de basis wel wat worden bevestigd: zij is nu 11 jaar en heeft altijd alleen maar geleerd dat ze heel hard mag draven en galopperen en verder eigenlijk niks en ik ben zelf ook niet zo'n superruiter. Nu heb ik haar dat "gedram" al grotendeels afgeleerd, maar omdat ze slecht aan het been is en niet soepel, zijn we gaan lessen. Twee keer per week om haar (en mij Lachen soepeler te krijgen en de basisbeginselen goed aan te leren/herleren. Ik merk nu aan haar dat ze verzet begint te tonen. Logisch, want eerst vond ze het allemaal prima, maar toen vroeg ik ook niet veel. Nu begin ik méér te vragen en haar trucs te kennen (en daarop te anticiperen en participeren) en nu komt het verzet. Dat vind ik niet raar en het is te verwachten. Maar waar ik benieuwd naar ben, is hoe jullie het doen als je Tinker aangeeft het niet leuk te vinden. Ik hoef met haar geen M-proef te kunnen rijden, maar vind het wel heel belangrijk dat ze goed in balans en aan het been is (want ook dat is superbelangrijk, ook als je alleen maar recreatief rijdt). Rij je je paard er door of geef je toe aan je paard en denk je "tja, als je het niet leuk vindt, dan stoppen we er maar mee"?

Caira

Re: Merrie wordt plotsklaps dwars en dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:02

tsja een erg bekend iets, mijn merrie moet dus wel een M- proef kunnen rijden Knipoog Ze geeft duidelijk aan wanneer ze iets niet leuk vindt, dit komt deels omdat ze er geen zin in heeft, maar ook deels omdat het een grote belasting voor haar is, ze moet haar spieren intensief gebruiken en dat doet zeer. Daarom is het zaak om alles rustig op te pakken, goed los te rijden en uit te stappen en het paard de tijd geven om de spieren op een rustige manier te leren gebruiken. Maar als het om een oefening gaat die ze al 40x goed gedaan heeft en dan nog eens begint te steigeren en bokken dan kan ze van mij de pot op en pak ik haar aan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:05

Caira, rijd jij dressuurmatig (wedstrijden) met je Tinker? Ik geloof dat Djenna en ik daar nog héél ver van verwijderd zijn. Ik probeer het ook allemaal geleidelijk te doen, neem veel tijd voor het losstappen en aan- en ontspanning is een belangrijk onderdeel van onze "training". Maar ik vind het wel moeilijk om het verschil te zien tussen verzet omdat ze het op dat moment misschien echt niet kan óf verzet omdat ze er gewoonweg geen zin in heeft.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:08

ja ik rijd idd wedstrijden met mijn irish cob (:P) het is idd niet voor iedereen even gemakkelijk om dat verschil te zien, maar ik vind het ook gewoon de taak van jouw instructrice om je daarin te begeleiden en je te leren om dit te zien. Dat is een kwestie van leren zien en aanvoelen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:12

Ik denk ook dat het wel moeilijk is om te zien. Dit is een merrie die tot nu toe eigenlijk altijd wel heeft kunnen doen wat ze wilde, dus ze heeft een assortiment trucs waar je u tegen zegt. Mijn instructrice merkte vorige week inderdaad ook al op dat ze nu in verzet komt omdat het nu écht werken wordt. Och, 'n mooie uitdaging. We hebben ook nog een Irish Cob (;-))jaarling merrie lopen en ik weet wel dat we in ieder met inrijden heel structureel mee om zullen gaan (doen we nu met de opvoeding ook al) om te zorgen dat de basis goed zit. Nou, misschien heb ik tegen de tijd dat Jessie kan worden ingereden net de problemen met Djenna achter de rug, dat is dan een mooie leerschool geweest die ik gelijk in praktijk kan brengen.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:12

Als je paard eerst geen verzet gaf en nu plotseling wel, kan er natuurlijk ook iets mis met haar zijn. als je zeker weet dat ze gezond is, zou ik gewoon doorzetten. Bij twijfel even na laten kijken! als ze ergens last van heeft, zou het zielig zijn om haar te straffen, terwijl ze dit alleen maar aangeeft!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:15

@mirm: ze is goed gezond en heeft geen "mankementen". Het probleem is wel dat ik zelf vaak te braaf ben en ook altijd denk "oh, maar misschien heeft ze wel ergens last van" en dat pikt ze natuurlijk heel goed op! We blijven gewoon doorlessen (en ik moet leren om haar bokken uit te zitten Knipoog )

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:19

Welke vorm van verzet toont je merrie precies?
Kijk of er geen 'complicaties' zijn opgetreden..
Het kan ook spierpijn zijn..
Probeer ook afwisselend te werken (als je dit nog niet doet), zodat het leuk blijft om te werken.
Grondwerk behoort ook tot de basis; aan de hand stappen, draven, halthouden en achterwaarts gaan op commando...
Wanneer de merrie 'door je heen probeert te lopen', zet je haar gewoon in de achteruit en begint opnieuw. Belonen is heel belangrijk... en dan niet belonen in de vorm van een snoepje.. maar een aai over haar bol Haha!

Succes!!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:25

@Damber: ze walst momenteel door mijn benen en handen. En begint te bokken als ik dan toch doorzet. En aangezien ik niet zo'n goede "bokuitzitter" ben, hap ik dan meestal in 't gras of zand. Het is iets van de laatste tijd en echt vanaf het moment dat het lessen intensiever is geworden. Ze deed eerst wel vreselijk haar best en dat is ook echt heel super van haar. Maar nu moet ik er echt ontzettend hard aan werken om te zorgen dat ze "bij me blijft" en niet bijvoorbeeld helemaal door mijn binnenbeen loopt. Het zal wel weer overgaan zeker?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:27

Mystic is ook zo'n paard. Dressuur rijden vind hij niks aan. We hebben les gehad, in natural horsemanship, waar we eerst grondwerk hebben geleerd en later het rijden. Grondwerk vind hij de eerste 10 minuten leuk, daarna gaat het hem vervelen. Hij is bij mijn instructrise toen zeker drie keer weggerend, tot buiten aan de mesthoop waar hij dan bleef kijken, zo van 'haha het is me gelukt', hij stak nog net niet zn tong uit Clown
Dat heb ik opgelost door gewoon op tijd te stoppen, 10 minuten en langer werk ik niet met hem op de grond. Hij blijft er dan ook plezier in houden en doet graag mee.

Onder het rijden vind hij alles best als het maar rustig gaat in zijn tempo. Als we dan les hadden dan moesten we wel flink doorrijden, een uur lang. In het begin ging dat wel goed, later begon hij al vervelend te worden als hij mn instrictrise zag aankomen.. Dus moest ik hem harder aanpakken.. Dus werd hij nog vervelender.. Uiteindelijk ging het zo ver dat ze hem zelfs een keer het bit door de mond heeft getrokken om hem om te trekken. Toen was het voor mij afgelopen, we zijn gestopt met les.
Daarna ging het eigenlijk alleen maar beter. Ik begin nu heel rustig, dat vind Mystic fijn. Hij werkt dan ook veel liever mee. Als er een oefening is die niet goed gaat, dan probeer ik die toch te doen (of een simpele versie ervan) en als dat redelijk gelukt is dan beloon ik heel goed en dan stop ik ook met rijden. En ik moet zeggen dat hij nu veel beter meewerkt.
Ik luister dus zeker goed naar Mystic, maar als ik een oefening vraag en hij heeft er geen zin in dan wil ik die wel afmaken en dan moet hij ook wel naar mij luisteren. Hij weet nu wel dat hij daarna goed wordt beloont dus doet het ook wel voor me.
Ik kan nu sinds een tijdje ook weer makkelijk een uur rijden, hij blijft nu ook goed voorwaarts, want hij weet dat hij daarna een hand musli krijgt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:16

zoek eerst maar goed uit of het verzet niks lichamelijks is... ik ben er met gam ook goed mee op de koffie gekomen... naast dat hij het niet echt leuk werk vindt, het was wél iets lichamelijks!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:03

ALs er echt niks lichamelijks aan de hand is moet je het eerst rustig aanpakken en steeds even iets dressuurmatigs doen en dan weer rust. Wissel af en zo.

gaat dat goed en komt ze toch in verzet, dan weet Connor inmiddels wel dat ik doorga tot hij het goed doet, hoe erg hij ook spartelt, wegspringt, loopt te zieken onder me uit rent of wat ook. mar doet hij het een keer goed stop ik ook en ga voor hem wat leuks doen.

Dressuur is een te belangrijke basis om niet te doen.En ik moet ook wel eens iets doen wat ik niet leuk vind.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:19

Persoonlijk... vind ik van altijd recreatief naar twee keer in de week les best een flinke overgang.
Ik weet nog, vroegah, dat Jessie absoluut niet in de bak wou. Ze snapte het niet, had er slechte ervaringen mee en het was niet haar ding. Ze liep een rondje, kwam bij de M en scheurde weer terug naar de bakuitgang, om daar te gaan bokken/steigeren.
Nou, vier jaar later knalt ze zo een reiningproef erdoor, en kan ze haar ei kwijt in de bak. Maar puur omdat we 1x les hebben, en 1x voor onszelf trainen. Voor de rest lekker naar buiten.

Ik denk dat dat heel belangrijk is, een dressuurmatige basis is belangrijk, daar ben ik het mee eens. Maar pas op dat je niet ineens te veel vraagt, dat kan ook een reden tot staking zijn.
Houd het leuk, kleine stapjes en neem er ook tijd voor om leuke dingen in de bak te doen.
Als een paard de bak ziet als "de zankbak waar gemarteld wordt" tja... dat wordt er niet beter op!

Ook zou ik stevig aan de basis werken. Voorwaarts op een lichte kuitdruk, en ho is ho. Doordrammen? Zet ze maar tegen de bakrand aan. Luisteren = druk wegnemen en belonen. Dus gaat ze voorwaarts op een lichte kuitdruk, kuitdruk wegnemen en belonen. Komt ze terug in tempo op teugeldruk, druk wegnemen en belonen. Haar reactie is ook haar beloning.
Zo heb ik het geleerd van mijn western-instructrice, maar ik denk dat het universeel van toepassing is. en, het werkt Lachen

Succes ermee!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:31

chevax schreef:
@Damber: ze walst momenteel door mijn benen en handen. En begint te bokken als ik dan toch doorzet. En aangezien ik niet zo'n goede "bokuitzitter" ben, hap ik dan meestal in 't gras of zand. Het is iets van de laatste tijd en echt vanaf het moment dat het lessen intensiever is geworden. Ze deed eerst wel vreselijk haar best en dat is ook echt heel super van haar. Maar nu moet ik er echt ontzettend hard aan werken om te zorgen dat ze "bij me blijft" en niet bijvoorbeeld helemaal door mijn binnenbeen loopt. Het zal wel weer overgaan zeker?

Wissel je het werk vaak af? Wordt het niet te 'eentonig'? En beloon je haar ook uitbundig als ze het werk goed doet. Misschien overvraag je haar wel omdat ze het zo goed oppakt. Praat hier eens over met je lesgeefmens.. hij/zij weet hier vast raad mee..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 15:34

Het werk is zeer afwisselend, tenminste, ik denk dat ik het wel prima zou vinden als paard zijnde. We reden eerst 5x per week recreatief en nu dus 2x per week les en 2 tot 3 keer een buitenritje (op 't gemakje, lekker genieten en vooral veel geaaid en bewonderd worden door mensen met kinderen).
Ik probeer haar niet te overvragen, omdat het zo'n overgang is. Ik neem ook gas terug als ik denk dat eht teveel is. Afgelopen vrijdag bijvoorbeeld, ben ik na driekwartier les gaan uitstappen omdat ik het anders te zwaar vond worden voor haar. Maar ja, hoe merk je nu of ze écht problemen met het werk heeft of doet alsof?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:40

Laten we ervan uitgaan dat een paard niet in verzet gaat om jou te pesten. Werk je welleens los met haar, dus puur en alleen op lichaamstaal en stem? Hiermee creer je een bepaalde band met je paard.. en als je paard goed op je stem reageert, kun je dit ook tijdens het rijden gebruiken. Als mijn paardje een beetje hitte-pettit is, gebruik ik dezelfde commando's als wanneer ik aan het longeren of loswerken ben. Dit werkt geweldig!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:08

chevax schreef:
Het werk is zeer afwisselend, tenminste, ik denk dat ik het wel prima zou vinden als paard zijnde. We reden eerst 5x per week recreatief en nu dus 2x per week les en 2 tot 3 keer een buitenritje (op 't gemakje, lekker genieten en vooral veel geaaid en bewonderd worden door mensen met kinderen).
Ik probeer haar niet te overvragen, omdat het zo'n overgang is. Ik neem ook gas terug als ik denk dat eht teveel is. Afgelopen vrijdag bijvoorbeeld, ben ik na driekwartier les gaan uitstappen omdat ik het anders te zwaar vond worden voor haar. Maar ja, hoe merk je nu of ze écht problemen met het werk heeft of doet alsof?

Ik vind driekwartier les ook wel enorm veel! Irish is veel gewend, maar na een half uur les is ze echt moe. Terwijl ik buiten wel 2,5 tot 3 uur flink doorrijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:29

3/4 uur les is inderdaad erg veel. Als je tussendoor niet even hals laat strekken en ontspannen dan is het logisch dat jepaardje gaat protesteren. maar als dit al meteen na 10 minuten is is het een andere zaak.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 17:30

Natuurlijk strekt ze haar hals en natuurlijk wordt er veel gestapt; ik les met haar om het voor haar en mij beter te maken, niet om haar af te matten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:59

Les is altijd belangrijk, hoe beter ze op hulpen reagere hoe meer je er ook aan hebt buiten. Waarschijnlijk is het toch een kwestie van te lief zijn voor haar. Dressuur is niet zielig voor een paard mits vriendelijk en met beleid gereden. Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:42

Ik denk inderdaad dat ik gewoon te braaf ben! Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:41

Neemt niet weg dat het een lastig probleem is. Door je binnebeen heen rijden kun je oplossen door tijdelijk een zweepje als extra beenhulp te gebruiken aan de binnenkant op de schouder. Dat geeft je net even iets meer duidelijkheid aan je paardje. Dat is voor Connor ook een heel moeilijk punt.

Daarnaast kan het nog steeds zo zijn dat er teveel nieuwe dingen gevraagd worden van haar. ik moet bij Connor echt onderdeel voor onderdeel oefenen. Eerst het oude goed erin voordat ik aan iets nieuws kan beginnen. Doe ik teveel nieuwe dingen in een keer, raakt hij de kluts kwijt en gaat dan dingen door elkaar gooien.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:55

Ik zou het gevecht op het zadel niet aangaan, ik zou wat grondwerk gaan doen voor het rijden even op de grond laten zien wat je bedoelt en dan op zadelen en en met het rijdne proberen, ik heb ook een behoorlijk dominante dame om te rijden, maar als ik merk dat het met rijden minder gaat stap ik af en doe wat oefeningen aan de hand , ernaast kun je vaak duidelijker vertellen wat je wil, en dan als dat goed gaat er weer op en het vanuit het zadel proberen, ook eens terug naar de basis wil wel eens helpen, vaak versloft de basis , je wil graag verder, maar juist af en toe helemaal terug is vaker een stapje verder de volgende keer als je gaat rijden.