[TI] stofzuiger als paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

stofzuiger als paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:40

Zoals jullie weten rij ik bitloos (en boomloos) dit is veel benenwerk en dat gaat me de laatste tijd goed af *LOL* Maar nu heeft Noa de neiging om te gaan stofzuigen.. dus hoofd naar beneden en dan maar lekker blijven scharrelen, ze stapt goed door en is goed voorwaarts (vond ik trouwens wel belangrijk, die vrouw uit Horse en Co niet). Ook als ik gewoon de hulpen geef, dan gaat ze in draf. Ze gaat dan wel iets met haar hoofd omhoog, maar blijft op 1 lijn met haar lichaam, dus gestrekte nek zeg maar.

Ze loopt eigenlijk heel ontspannen, maar rijd wel goed door en let ook nog goed op. Moet ik haar nou toch met haar hoofd omhoog laten lopen, of kan ze gewoon blijven stofzuigen. Op zich heb ik er geen last van, het viel me alleen op. Het is meestal als we al lekker hebben gereden en wat verder gaan, dus galopperen, dan weer stappen, dan weer draven etc. Ze begint dus wel met haar hoofd omhoog.

Verder heb ik gezien dat ze een beetje "maait" (zo noemen ze dat geloof ik he) met haar rechtervoorbeen. Die andere beweegt ze wel heel netjes. Kan dit kwaad? Ze heeft vooral de neiging als ze dan in galop gaat en ze maakt een volte, dan stopt ze in galop en gaat dan weer over in draf. Meer omdat ze bang is dat ze omvalt (je voelt ook dat ze haar evenwicht nog niet goed kan bewaren, ze is nog jong en alleen getraind op rechte stukken met galop) maar nu vroeg ik me af of dit ook met de beweging van het been te maken kon hebben?

8nnemiek

Re: stofzuiger als paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:11

Mystic loopt ook veel met zn neus over de grond, ik vind het wel fijn, hij loopt zo lekker ontspannen, gebruikt zijn rug ook heel goed dan en zo lang ze dan goed blijven reageren op de hulpen zie ik het probleem niet Lachen
Over maaien weet ik niet zo veel. Maar een volte in de galop is voor een jong paard zowiezo moeilijk als ze nog niet zo'n heel goed evenwicht hebben. Ik doe Mystic eerst op rechte stukken en aan de longe wat verzamelen en rustiger leren galopperen, en toen dat goed lukte ben ik onder het zadel voltes gaan galopperen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:52

Lucy loopt ook graag met haar neus over de grond, ik laat dat niet toe , ja op het laast wel als we uit stappen en klaar zijn , maar ze moet wel leren haar hoofd zelf te dragen , want Noa zal waarschijnlijk ook gaan hangen aan de teugel als je haar de ruimte niet geeft??
Dat kun je op lossen om meer been te geven zodat haar hoofd omhoog komt en haar duidelijk maken op welke plaats je wil dat ze haar hoofd draagt, ook kun je haar dan beter nagevelijk rijden dus meer haar boven halsspier leren gebruiken en zo ook haar rugspier goed leren gebruiken, want ze kan wel gaan stofzuigen , maar daar traint ze niet haar rugspier op juiste manier mee.

Ja en de galop, daar hebben jonge paarden vaker moeite mee, zeker als ze nog niet de balans hebben en ook nog een gewicht op hun rug, je kan ze heel goed aan de hand leren hoe ze het ruitergewicht moeten leren dragen, dat werkt echt heel goed, dus goed in een ontspannen banaan vorm leren lopen zodat ze het binnen achterbeen goed onder het ruitergewicht plaats en als je de knopjes op de grond er goed opzet , kun je dat op dezelfde manier in het zadel doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:37

Zolang je paard de teugels niet uit je handen trekt, maar gewoon braaf je hand volgt wanneer je haar die ruimte geeft, kan het absoluut geen kwaad wanneer ze zo stofzuigt. Ik heb wel geleerd dat doorzitten in deze houding nadelig kan zijn voor de rug!

Wanneer je haar niet die ruimte geeft en dus meer spanning op de teugel krijgt, zal ze als het goed is makkelijk nageeflijk worden. Precies datgene wat je wilt bereiken!

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:06

het stofzuigen is wel zeker een teken van ontspannig.
maar je moet haar natuurlijk rijden hoe jij dat zelf het pretigste vind

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 22:10

ze is ook inderdaad erg ontspannen dan, ze trekt absdoluut niet de teugels uit mijn handen en ik kan haar dan helemaal met mijn benen sturen (wel erg gaaf om te doen) Ik kan haar zelfs in draf rijden (wel inderdaad lichtrijden dan) en ze luistert perfect dan, dat vindt ze zelfs fijner dan met de teugels korter rijden. Dan luistert ze ook goed hoor, geen probleem (op die ene hoek na, waar ze maar niet in wil Knipoog )

Ze hangt dus niet, het is meer omdat ik al met losse teugel rij, ze dus steeds meer zakt en ik laat haar zakken, ze trekt dus niet of gaat ook niet hangen, zo gauw ze druk voelt doet ze haar hoofd weer omhoog, al merk ik dat ze dus gewoon lekkerder loopt met haar hoofd naar beneden... raar beest dus hihihi

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:17

haha dat is wel grappig in mijn dressur lessen leer ik dat mijn paard mijn hand moet volgen. Haha!
wat doet ze dan als je je teugels meer op maat houd???
eigenlijk is het dus een heel goed teken dat ze jou hand netjes volgt zonder te gaan hangen. Ja

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 22:34

als ik mijn teugels meer ophoudt, dan loopt ze dus netjes aan de teugel. Ze hangt dan niet en doet netjes haar ding. Maar omdat ik bitloos rij, werk ik dus meer met mijn benen en laat ik de teugel dus wat losser. ik kan dus zelfs als zij helemaal met haar hoofd beneden "hangt" met 1 klein duwtje van mijn been, haar in een volte krijgen en dan leg ik de teugel op de knie waar ik mee stuur. Zo krijgt ze een heel klein sturing van de teugel, maar meer van mijn been. Ik zal wel een keer aan mijn man vragen of hij hier foto's van wilt maken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:40

Zo hoort het ook als je met bit rijdt Biancaa.. Haha! Sterker nog, Chub rijdt ik meer op mijn gewichtshulpen, mijn beenhulpen zijn meer voor de juiste buiging en het wijken..

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 22:45

goh dan kan ik toch rijden Knipoog Nee hoor zonder gekheid, ik vind het juist fijn dat we samen zo leren. Ja gewichtshulpen doe ik ook, mijn benen is meer om in draf te krijgen (alhoewel dat al met stem gaat) en dus wijken (wist niet dat ik dat kon, maar dat Noa zo uit het losse handje , nou ja beentje dan) en afbuigen.Met bit had ik zelf wat meer de neiging om te gaan hangen, om daar steun te zoeken (maar toen had ik al 15 jaar ofzo neit meer gereden) Nu merk ik dat ik eindelijk loskom en dat het rijden zonder bit heerlijk is en dat Noa het maar raar vindt. Die is maar aan het kauwen, ik mis wat daar in mijn mond Knipoog Zelfs buiten rij ik dus met hele losse teugels, dat werkt ook gewoon zo ontspannen op Noa zelf. Dat vind ik juist zo belangrijk aan rijden, het moet een ontspannen geheel zijn, zonder dat de 1 aan de nader loopt te trekken, ook al ben je hard aan het werk... En trekken ohhh dat doe ik ook nog hoor, zeker als ze weer die ene hoek niet inwilt...

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:59

ja inderdaad je kan dus rijden Haha!
niks mis met wat jij beschrijft is toch heerlijk mooi sjokken!
je hebt een heel braaf paard dus Ja

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 23:42

nou neit altidj horo, soms ben ik ook met haar aan het knokken Knipoog Maar dat geeft niet... beter dat als dat ze altijd maar niks doet toch *LOL* Vandaag heeft ze weer lekker gereden. Alleen het dekje zat neit helemaal lekker en daar was mevrouw het niet mee eens, dus hebben we voornamelijk lekker gesjokt door de bak, lekker benen oefenen Lachen