[TI] Hoe krijg je tinkermanen vol en mooi ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chas

Hoe krijg je tinkermanen vol en mooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 11:39

Ik vraag me af hoe jullie de manen zo mooi en vol krijgen? ,
De ene zegt "ik doet er hellemaal niks aan " de ander zegt weer "ik ben altijd met de manen bezig "

Nu heb ik ze allebei geprobeerd ,Maar nog steeds is het dun en niet mooi ...

Wie heefd er goeie tips ?

(ik heb gezocht naar een bestaande topic ,maar zover ik zag was ie er niet )

Mariska_28

Re: Hoe krijg je tinkermanen vol en mooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:23

Ik denk dat veel met aanleg te maken heeft.. Die van mij hebben van nature dikke sterke manen, en ik doe er dan ook niets aan.

Je kunt het denk ik vergelijken met mensen, de ene heeft een dikke bos haar tot op de kont, terwijl de ander met een banketstaaf paardenstaartje rondloopt..

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:27

idd, net wat mariska_28 zegt. het heeft vooral met anleg te maken. verder moet je maar eens nadenken. hoe meer je kamt en doet, hoe meer haren er uit de manen gaan. mocht je problemen hebben met heel sterk klittend haar, kun je de manen wassen en dan in een mooie vlecht langs de hals maken. als je tinker er geen problemen mee heeft (en dus niet gaat schuren) kun je zo heel fijn de knubben weg houden!
xx

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:13

ik heb ze bij ginger meestal in losse vlechten zitten. Ongeveer 1 keer per week haal ik ze eruit en spuit ik er equistar in en borstel ik ze met een oster manen borstel. Zo blijven ze bij ginger mooi en groeien ze ook snel. Ook knip ik af en toe de puntjes bij(en dan ook echt alleen de puntjes). Ik wil nu alleen overstappen van de equistar naar cowboy magic want dat schijnt beter te zijn voor de manen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:26

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:41

Ik denk ook dat het met aanleg heeft te maken. Ik heb 2 merries. De ene heeft hele dunne manen en dat groeit ook niet echt. De andere had bijna geen manen meer want die waren opgevreten door haar veulen. En nu 2 jaar later heeft ze hele lange dikke manen. Echt wel 2 keer zo dik als mijn andere merrie. Deze manen groeien ook heel snel, ze zijn al langer dan die van mijn andere merrie. Ik spuit er manenspray van de lidl in. Werkt perfect. En ik borstel ze dan 1 of 2 keer per week.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:14

bij sil als ik er nix aan doe houden ze een bepaalde lengte maar als ik ze ga vlechten worden ze al binnen 2a3 maanden beter dit zelfde geld voor zijn staart.

ik zou zo zeggen probeer verschillende dingen vlechten of niet.
ik moet wel eerlijk zeggen wassen word het zowizo wel beter van dus dat zou ik ook proberen en kijken naar verschillende producten cowboy magic schijnd goed te zijn.

sucses

edit: ik ben trouwens ook begonnen met het knippen van zijn sokken mischien werkt dat ook wel om die wat voller te krijgen hij heeft namelijk genoeg aanzet maar is niet echt vol Haha!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 14:47

Ginger -> Bij floor ziet het er dus ook zo uit ,dus en kort .Okeej gewoon losse vlechten en cowboy magic erin ...ga ik eens proberen ....

rommelus-> ik ga het zeker uitproberen ,Ik dacht altijd dat als je er niet veel aan deed ,het wel zou gaan groeien ........

Thanks !

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:51

biotine in het voer is er goed voor de hoeven en vacht maar schijnt ook erg goed voor de haargroei te zijn.
mijn tinker heeft deze zomer flink staan schuren en van zijn manen was niet veel meer over, nu zijn ze toch zeker alweer 2 handlengtes lang.
ik denk dus persoonlijk dat dit ook wel een beetje helpt, bix muesli enz bevatten ook biotine maar wij kopen er ook poeder bij en mengen hier een schepje van door het voer.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:18

Mijn ervaring is om vollere manen te krijgen tot een handlengte de manen afknippen en ze dan een tijdje kort houden, is wel geen gezicht maar je krijgt er wel dikkere manen mee terug....

Ik zit er soms ook weleens aan te denken om dit bij Romy te doen, heeft ook zeer dunne en weinig manen.....

chas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 15:53

Nikita_1995 schreef:
Mijn ervaring is om vollere manen te krijgen tot een handlengte de manen afknippen en ze dan een tijdje kort houden, is wel geen gezicht maar je krijgt er wel dikkere manen mee terug....

Ik zit er soms ook weleens aan te denken om dit bij Romy te doen, heeft ook zeer dunne en weinig manen.....

Is moeilijk he om dat te doen ......

Devon ,Floor krijgt al kruidenmuslie en vitaminepoeder en daar zit ook al alles in ...

Ik ga zo eventjes kijken of ze hier van dat cowboy magic spul hebben ,Ga ik het straks erin doen en dan vlechten maken .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:36

Ik doe er ook niet zoveel aan, af en toe een stukje eraf knippen als ze te lang worden en verder eigenlijk alleen borstelen met een heel zachte borstel of handen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:51

ja als ik naar de manen van Eltin, Gam en Nappie kijk... wat een verschil in structuur bij alledrie zeg? Ja

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:04

Er zijn ook allerlei trucjes om van die weelderige manen te krijgen..
Ik heb het gezien in Jerez de la fronteira en ze doen het ook in Wenen..
Als je een pluk (redelijk dikke pluk) pakt en dan met een harde borsel de haren zeg maar uit je handen 'slaan'.. daar worden ze een stukje voller van..
Een ander was geloof ik dat als je ze had gewassen er zaagsel in doen ofzo.. Dat neemt dan het water op en als je dat eruit haalt dan is het ook weer voller..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:06

je kan ook allemaal vlechten erin doen en die een beetje vochtig maken zo worden ze ook dikker en langer

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:07

ik doe er vrij weinig aan, 1x in de 3weken uitborstelen en opnieuw in de vlechten doen. Echt een foefje is er denk ik niet, het is puur aanleg, dat zie ik ook aan mijn jonge hengst.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:08

Dat met dat zaagsel was trouwens met het behang van Shires zat ik net te denken Nagelbijten / Gniffelen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:14

AANLEG (zucht). Helaas, mijn IJslander heeft gewelidige manen. Mijn kruising (die juist zo mooi zou zijn met) heeft maar zielige manen. Ik wordt er af en toe wel eens moedeloos van, maar ach, een paard bestaat uit meer dan haar zeg ik dan maar tegen mezelf Lachen. Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen. Misschien dat vlechten de manen idd beschermen.....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:20

De lengte en dikte lijkt mij naast genetisch bepaald ook iets met hormonen. Toen de mijne gecastreerd was is het zeker gehalveerd.

Nu ik hem aan huis heb staan en hem ivm de bak wel steeds in moet vlechten gaat het een stuk beter. In de zin van dat de manen er beter uit blijven zien.

Cowboy Magic is niet zomaar overal te koop in ruitersportzaken. De tube Detangler & Shine van Cm kan je het goedkoopste bij Just Western bestellen. Moet ik ook weer doen trouwens. Mijn tip dus insmeren met CM D&S en dan invlechten, eens in de 2 weken even loshalen en laten luchten. De manen even doorborstelen met de Oster manenborstel. Dan weer invlechten (ander aantal of bijv soort vlecht) en dan 2 weken later weer uithalen etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:01

Ik gebruik ook altijd cowboy magic, en doe ze dan weer een week in een hengstenvlecht en dan weer eens los laten uitwaaien..
Verder voer ik sinds een half jaar lijnzaadolie en ook sinds een paar maanden Kerabol en je ziet de manen echt sneller groeien!

Ik heb een tijdje geleden de puntjes met een uitdunschaar eraf geknipt en als je dat regelmatig doet dan lijkt het ook alweer dikker.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:41

Ik gebruik shampoo, conditioner en creme met aloe vera erin, daarnaast voer ik hem lijzaadolie bij. Ik heb vroeger de kappersopleiding gedaan, ik knip het regelmatig bij ik knip ook verticaal naar beneden, het is wel een werkje maar het eindresulaat ziet er altijd goed uit.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:47

Bij Lisje knip ik zo af en toe de puntjes bij, verder gebruik ik een manenspray (merk weet ik niet, lijkt op D&S van CM in sprayvorm) en heb ik in de zomer haar manen in vlechten. In de winter heb ik alleen de voorste pluk in de vlecht, dit ivm de betere ligging van het hoofdstel. De manen spray ik dan (in de winter) 1 keer per week in en ik haal er een borstel door.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:38

bij twist doe ik meestal vlechten in van biven los gevlochten
en daarna wat strakker verder doe ik de stiekjes niet zo strak
en voor het vlechten de manen goed uitborstelen
naar een dag of 4 / 5 haal ik ze der weer uit en ga dan weer
opnieuw beginnen ik laat het wel minstens 1 keer in de 2 weken ff een dag los hangen gewoon om het idee dat hij
het wel lekker zou vinden

chas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:41

Die cowboy magic hebben ze hier niet ,Maar willen het wel gaan bestellen ...

hoe heet dat merk ofzo iets ????

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:44

dat is het merk Haha!

zal even een link zoekken voor je Haha!

http://www.justwestern.nl/hoba.html

als je via google zoekt vind je een hele boel dit is zo snel een van de meest uitgebreide
Laatst bijgewerkt door rommulus op 24-11-06 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt