[TI] cob? vanner? grai? en nu in mensentaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

cob? vanner? grai? en nu in mensentaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 17:24

Ik ben nu al een tijdje kompleet gek van tinkers. Ik ben van vorig jaar pasen begonnen als half pension bij een tinker ( hier op bokt AEDAN). En ik ben kompleet verkocht.
Ik probeer er dan ook zoveel mogelijk over te weten te komen en te leren. Maar vandaag sprong me hier een topic in het oog en ik moet zeggen, die discussie kon ik niet volgen. Cob- grai / grai-cob. Ik weet wel dat er verschillende types tinker waren. ben dan wat gaan opzoeken ( niet echt heel lang hoor, moet ook nog wat andere dingen doen natuurlijk Haha! ) en vond eigenlijk geen bevredigend antwoord op mijn vraag.
Dus daarom vraag ik het maar aan de kenners.

Kan er me iemand uitleggen wat het grote verschil is tss de soorten tinkers? Want ik dacht dat het de sokken waren, maar dat blijkt toch zo niet te zijn. En liefst in mensentaal Knipoog

al vast bedankt

KootMiraDrum

Re: cob? vanner? grai? en nu in mensentaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:27

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:19

Ik denk dat 'schattebol' die tekst al wel gevonden heeft, KootMiraDrum. Maar die teksten zijn niet al te begrijpelijk voor leken.

Ik zal een poging wagen om de verschillen uit te leggen, enkel voor de 3 gangbare types Cob, Grai en Vanner.

Het is in de praktijk vaak nog erg lastig om deze 3 uit elkaar te halen, aangezien veelal gelet wordt op de beweging in de gangen stap en draf. En het blijkt dat veel mensen hier geen goede kijk op hebben. (ik ook niet)

Een Grai is de Tinker met wat meer dragende, rijtypischere gangen. Een veel duidelijker zweefmoment en vaak strekkende bewegingen. Hierbij passen logischerwijs gezien wat lichter beenwerk en dat gaat vaak samen met minder sok. Vandaar de standaard verkeerde conclusie dat Grai's over het algemeen gezien minder sok hebben.

Een Cob spreekt voor velen meer tot de verbeelding, vaak wat steviger beenwerk en meer pony-achtige uitstraling. De bewegingen spatten er niet uit en men noemt dat dan 'functioneel', ze moeten nl wel degelijk ruim genoeg en tactmatig zijn. Veelal wat rondere lichaamsdelen en een lager aangezette hals dan bij de Grai.

Een Vanner is de Tinker die ooit gefokt is om de grote woonwagens van de zigeuners te trekken, dus wat hebben die nodig? Een meer stuwende beweging vanuit de achterhand en veelal meer bespiering in boeg en hals. Vanners hebben nog steviger beenwerk en in verhouding vaak wat langere benen, vergeleken met de Cob. Vaak zijn Vanners ook wat groter dan de Grai's en Cob's, maar in de huidige populatie zijn helaas alle typen door elkaar gefokt en zijn de schofthoogtes niet meer zo bepalend.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:43

goede uitleg snowdon. Maar het blijftingewikkel. Vooral de tussengevalletjes gewoon veel naar keuringen gaan kijken en veel paarden zien.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 09:00

Snowdown,

bedankt om het uit te leggen in een iets wat verstaanbare tekst.

Als ik het goed begrijp is de grai eigenlijk de tinker die het dichtste aanleunt naar de rankere paarden ( tegen de warmbloeden aan?). Dus geschikter om in dressuur of western te gaan?

Cob's zitten er tussen en zullen dus dit alles ook nog wel kunnen, maar mits meer moeite?

en Vanners zijn dus de reuze, die eigenlijk het beste voor de kar staan?

Als ik dan een vb mag geven, op zicht welk type tinker is deze dan: http://www.mijnalbum.nl/Foto=GMII4JRJ

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:12

@ schattebol: zo vanaf deze foto is niet goed te beoordelen of deze Tinker een Cob, Vanner of Grai is. Daarnaast gaat het niet alleen om de bouw maar ook om de gangen.

Hier op bokt hebben o.a. de volgende mensen een

Cob/Vanner --> *Tequila* , Nuage, Mariska_28, Silas, snowdon
Grai --> Supertje, Lowara, zwanepol en ik zelf

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:36

Offspring is ook Vanner. kijk maar in me profiel Lachen