[TI] cob of grai?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floob

cob of grai?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 22:24

Ik heb een tinker ruin van 11 jaar oud en 153cm
Hij is niet geregistreerd (dus ook niet ggk). Komt vermoedelijk uit Ierland, maar zeker weten doen we dat niet.

Stel dat we hem willen laten inschrijven bij het NTS, is hij dan een Cob of een Grai?

foto van vandaag voor de poetsbeurt
Afbeelding

begin juni zag hij er zo uit
Afbeelding

let niet al te veel op de lengte van z'n manen, voordat wij hem kochten was alles eraf, manen en sokken. Dus alles is nu een jaartje aan het groeien

DianneM

Re: cob of grai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:18

grai... weinig twijfel mogelijk..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 02:09

Teuntje111 schreef:
grai... weinig twijfel mogelijk..

Zeg dat niet te snel.... Zelfs bij Jordy twijfelden ze de 1e keer dat hij op de keuring kwam tussen grai en cob, maar de beweging gaf bij Jordy echt de doorslag (Grai dus).
Dit paard ziet er eigenlijk best arm bespierd uit, met wat meer bespiering erop denk ik dat hij er heel anders uit zou zien, veel ronder. Hij lijkt ook niet zo'n verticale halsopzet te hebben.
En daarbij is het ook nog zoals bij Jordy de beweging die de doorslag kan geven.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:22

Dianne.. jij bent ICS gewend. Daar zie je zwaarder cobs. Bij NSVT heb je ook lichte cobs er tussen zitten.

Maar ik denk vind op eerst foto echt een Cob.
Maar op 2e foto echt een grai. Ik denk dat je weinig kan zeggen zo van deze fotos..

IRL lopen ze er om heen en zien ze zijn bewegingen Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:49

Ik denk ook Cob!
De bewegingen geven idd de doorslag, maar als ik zo naar de verhoudingen van hoofd, croupe, benen, hoeven kijk en met in gedachten dat sokken nog wl verder zullen groeien... Zie ik duidelijk een lichte cob!

edit:
@Floob, je woont in Schotland zie ik... deze ruin staat dan ook in Schotland neem ik aan? Hoe wil je hem dan ter keuring aanbieden bij het NSvT?

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:31

snowdon- we gaan waarschijndelijk begin volgend jaar weer naar nederland verhuizen, en dan nemen we de paarden mee. Daarom mijn vraag.

supertje- bespiering kan idd een stuk meer zijn. vorig jaar had hij echt heel weinig bespiering vooral net achter zijn schoft door een zadel dat niet paste.

hoe moet z'n beweging dan precies zijn als hij een cob is? en hoe als hij een grai is?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:00

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 17:29

Grai
"Een krachtige, strekkende beweging, waarbij elk gewricht voldoende goed gebruikt wordt. "

cob
"Een krachtige, functionele beweging, waarbij elk gewricht voldoende goed gebruikt wordt."

ik heb al wel gekeken maar ik begrijp niet helemaal wat ze nou bedoelen.
Ik plaats straks foto's van z'n stap draf en galop

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:16

Ik mis een beetje de ronde kont van een cob. Misschien doordat ie wat aan de schrale kant is. Op de 2e foto is het volgens mij geen cob, maar dit kan ook komen door het schrale en geen sokken e.d. Op de 1e foto zou het bij een laagje spek wel een cob kùnnen zijn. Enfin, aan dit commentaar heb je niet veel behalve dat ie wat dikker mag worden Knipoog

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:34

Flicka- arm bespierd is hij wel, en hij is nu zeker niet in showconditie. Maar veel dikker hoeft hij van mij niet te worden. Dan krijgt hij eerst een ronde buik, dan een dikke speknek en pas als laatst meer vet op z'n kont. We zijn wel hard bezig met achterhand training, veel heuvels op en af, en hij begint eindelijk z'n rug los te laten dus de spieren over zijn rug moeten nu ook op gaan bouwen (hopelijk wordt hij dan ronder).

nog een paar fotos, ook van z'n beweging, dan wordt het mischien duidelijker.
stap
Afbeelding

http://i8.photobucket.com/albums/a23/fl ... G_7674.jpg

draf
http://i8.photobucket.com/albums/a23/fl ... G_7699.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a23/fl ... G_7692.jpg
video
Afbeelding

galop
http://i8.photobucket.com/albums/a23/fl ... G_7701.jpg

een foto van z'n achterwerk
http://i8.photobucket.com/albums/a23/fl ... G_5522.jpg

hopelijk kunnen jullie er iets mee, want ik heb echt geen idee
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-06 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, rest naar links veranderd.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:13

Ik vind het een cob om te zien, die echt wel wat aan mag komen. In ieder geval in de bespiering. Niet alleen de kont vind ik arm bespierd, maar de rug vind ik zo op de foto's ook niet echt prettig om te zien. Als hij wat ronder is denk ik dat je echt een duidelijke (hoewel misschien iets licht van type) cob ziet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:36

Floob, het is niet de bedoeling zoveel foto's te plaatsen. Ik heb een tem gestuurd om je foto's te veranderen in linkjes.

Een paard wat ronder mag zul je moeten trainen, aan vet heeft een paard niks wat dat betreft..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:39

op de fotos die je net plaatste vind ik het meer een grai *LOL*

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 21:48

Sorry. Ik was het vergeten van die links, maar had intussen al ergens anders gepost.
Ik zal er de volgende keer zeker aan denken.

Chubby schreef:
Een paard wat ronder mag zul je moeten trainen, aan vet heeft een paard niks wat dat betreft..

dat probeer ik steeds te zeggen, dat hij niet dikker hoeft, maar meer spieren moet krijgen. Daar ben ik me heel erg van bewust. Het gaat trouwens al de goeide kant op. Toen we hem kochten had hij echt weinig achterhand spieren. De rug spieren moeten nu ook gaan opbouwen nu hij eindelijk een beetje z'n rug los laat. We hebben echt nog een lange weg te gaan, maar hopelijk is hij over een jaar mooi rond.

alleen ben ik er nu nog niet uit, cob of grai?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:53

Ik vermoed grai, maar wil je het zeker weten moet je gewoon naar een keuring met hem Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:56

en btw.. wat maakt het uit wat je heb?? je heb toch een mooie vriend op stal staan?? of hij nu een grai is of een cob.. tjaa Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:03

Er zijn zat ronde mooie cobs die niet getraind worden Lachen
Niet ieder paard hoeft "getraind" te worden om massa te krijgen.

Ik weet niet wat ik ervan moet denken, ben wel benieuwd hoe hij gevoerd wordt en waarom je hem wil laten keuren.

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 23:01

flicka- daar heb je groot gelijk in, er zijn genoeg ronde cobs die niet getraind hoeven te worden.
Die van mij is waarschijndelijk tot z'n 5de erg verwaarloosd, de vorige eigenaar heeft hem toen gekocht en hij was echt veel te dun met heel weining spier massa.
Vandaar dat het nu moeilijk is om weer op te bouwen.

Hij krijgt s' winters veel hooi met daarnaast alfa-A en speedibeet (en vitaminen/mineralen supplement). Als je hem ook maar iets met een hogere proteine of energie waarde probeert te geven draait hij helemaal door. Hij heeft nu al te veel energie

Zomers krijgt hij geen speedi-beet en alfa-a maar wel baileys no.4 top line conditioning cubes en dengie hi-fi good doer
Ik weet niet of het je iets zegt. Hij staat verder altijd buiten 24/7 zonder deken.

Ik wil hem alleen laten keuren als dat zin heeft. Hier doen we af en toe aan 'showing' en hij schijnt het leuk te vinden (zelfde idee alleen worden ze niet voor een stamboek gekeurd, maar gewoon eerste, tweede enz.)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:20

Floob, een ruin laten keuren heeft alleen zin als jij het zelf leuk vindt. Je hoeft het niet te doen voor zijn vorige eigenaren blijkbaar en ook al niet voor eventuele nakomelingen.

Je kunt hem een eetlepel zonnebloemolie per dag bijvoeren. Dat geeft extra energie zonder dat ze er heter van worden. Van het voer in Schotland heb ik geen verstand. (Maar het klinkt allemaal goed Lachen . Sox kreeg in Ierland ook een soort serial (cornflakes voor paarden dan) dat we hier niet hebben maar de overgang naar ander voer ging zonder problemen.

Ik denk dat je hem wel ontwormt?

Op de foto's zag ik dat je ook over cavaletti's oefent, dat is heel goed voor het ruggebruik. Je kunt ze nog in een volte leggen en dan linksom, rechtsom longeren.

Dat buiten staan is oké zolang hij genoeg energie binnen krijgt zodat hij zichzelf warm kan houden.

Ik weet niet waar je gaat wonen straks maar je kunt je altijd aansluiten bij een vereniging om ritten e.d. te maken. Dat is ook al leuk!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:13

Chub, een paard heeft wel degelijk meer voedsel nodig om spieren te kunnen kweken, een schraal paard zal nooit de spieren krijgen die je wilt. Daarbij zal een wat voller paard wat ronder tonen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:14

Nagelbijten / Gniffelen
Lastig... lastig...

Op de eerste foto waarmee je het topic opent vind ik het een (arm bespierde Knipoog ) Cob. Op de 2e foto vind ik het meer een Grai. En die andere foto's maken het niet echt makkelijker...
Qua beweging lijkt hij op het filmpje wel ruim en Grai-achtig te lopen maar ik kan niet zien in hoeverre hij op dat moment al wordt gepushed. Is dat zijn basistempo of loopt hij daar al over zijn tempo heen.
Ik vind je ruin zo'n leuk twijfelgeval: zware Grai of lichte Cob waarbij de classering Grai/Cob afhangt van zijn bewegingen op het moment dat hij in de ring is Haha!

Ik doe een gok: Grai Lachen
overigens niks mis met een Grai hoor... heb er zelf ook 1 en 1 in wording in de opfok (= Grai x lichte Cob) Knipoog

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:55

ik denk zelf eigenlijk ook een cob, mijn tinker is ook niet zo zwaar gebouwd en heeft ook wat luxere benen, ze is nu wat dikker dan normaal, maar in het voorjaar als de wei schraal is en ze niet zoveel hooi krijgt is ze een stuk dunner, net zoiets als die van jou, maar toch is ze volgesn mi ook een cob

ook vanuit het filmpje denk ik toch dat het nog steeds een cob is, maar als het je fout hebt op de keuring geeft dat trouwens niet hoor! dan kan je dat volgesn mij gewoon vragen dat je het niet zeker weet en dan delen ze je opnieuw in als je toch een grai bijkt te zijn

groetjes marjolein

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 17:37

flettie- filmpje is basistempo, enige filmpje dat ik heb van zeg maar gewoon rond draven. Hij heeft vaak de neiging om te snel te gaan (dan drukt hij z'n rug weg en gaat hij rennen).

Het licht er dan dus eigenlijk gewoon aan hoe erg hij zichzelf opfokt in de ring. Als hij rustig is is het een cob en als hij opgewonden is wordt het een grai Knipoog

Dank jullie wel voor de hulp, maar als we er echt uit willen komen moeten we maar gewoon naar de keuring gaan.