[TI] 4jarige tinker met verlatingsangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XXgalaxyXX

4jarige tinker met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:47

hallo,

ik heb een 4 jarige tinker. 1x een stukje naar buiten geweest. wat eerst goed leek te gaan, maar toch fout afliep. hij blijkt verlatingsangst te hebben. ik wil graag gaan buitenrijden en gaan mennen. hoe kan ik dat het beste aanpakken. wie heeft de zelfde ervaring gehad als mij.

Niekoezz

Re: 4jarige tinker met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:50

Toch veel kleine stukjes, en korte tijden oefenen. Evt. met een ander paardje erbij? En natuurlijk niet meteen rijden/mennen maar eerst een stukje aan de hand.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:51

Ga 'leuke' dingen doen met hem als je naar buiten gaat... Lekker even grazen etc. Verder sluit ik me helemaal bij Niekoezz aan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:59

Een paard kent geen verlatingsangst, het gaat hier denk ik puur om vertrouwen , ga grondwerk met hem doen,

Ook idd aan de hand wandelen en als je gaat rijden, gewoon afstappen als hij niet verder wil en dan er een stukje voor gaan lopen, dus even de leiding nemen en daarna weer opstappen en verder rijden, kan zijn dat je dit een aantal keer moet doen, maar voor een paard zeker een jong paard is het erg moeilijk om weg te gaan van de vertrouwde groep.

Ook als hij stil blijft staan en niet verder wil, kun je hem even uit balans laten stappen en vaak lopen ze dan weer door, zijn ze vergeten waarom ze stil stonden.
Maar het balangrijkst eis toch heel veel geduld hebben en zorgen dat hij je zo gaat vertrouwen dat hij wel met je mee wil.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:02

de tinker van mijn stalgenootje heeft hiervoor een edelsteen gekregen, een chalsedoon, en het werkt prima. Die kwam uit zijn kleine kudde en had nog nooit alleen gestaan en kon dit ook niet. Sinds hij zijn steen heeft kan hij rustig een tijd alleen staan.

je moet misschien meer spreken van het ontbreken van vertrouwen in zichzelf en zijn ruiter. het is niet niks om als kuddedier dingen alleen te moeten ondernemen, dus het is zeker een stuk angst wat meespeelt.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:06

Heb er hier ook een die niet weg wil van z'n maatje, maar ik neem em gewoon wandelend mee. Dan hinnikt ie het hele eind, maar een kwestie van volhouden....gaat steeds beter nu.
Ik zou dus eerst lekker gaan wandelen en daarna pas gaan rijden.....

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:19

midgie schreef:
Een paard kent geen verlatingsangst, het gaat hier denk ik puur om vertrouwen , ga grondwerk met hem doen,

Ook idd aan de hand wandelen en als je gaat rijden, gewoon afstappen als hij niet verder wil en dan er een stukje voor gaan lopen, dus even de leiding nemen en daarna weer opstappen en verder rijden, kan zijn dat je dit een aantal keer moet doen, maar voor een paard zeker een jong paard is het erg moeilijk om weg te gaan van de vertrouwde groep.

Ook als hij stil blijft staan en niet verder wil, kun je hem even uit balans laten stappen en vaak lopen ze dan weer door, zijn ze vergeten waarom ze stil stonden.
Maar het balangrijkst eis toch heel veel geduld hebben en zorgen dat hij je zo gaat vertrouwen dat hij wel met je mee wil.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens... Wanneer een paard jou als leider ziet, zal hij je overal volgen. Maar wanneer dit niet het geval is... wil een paard de kudde niet verlaten.. en heeft dus verlatingsangst

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:35

Mijn paardje had daar ook last van. Mijn dochter stapte gewoon af liep een stukje en ging weer verder rijden. Dit heeft ze een paar keer gedaan en nu kunnen we gewoon buiten rijden. Soms wil ze niet verder dan ga ik een stukje terug en dan in draf en het is over. En zo gaat het steeds beter. Ze moeten leren dat alleen zijn niet eng is. Gewoon doorgaan en de afstanden steeds groter maken. Veel succes er mee en heb geduld opeens is alles over en kun je heerlijke buitenritten maken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:36

Ik zou inderdaad veel met hem aan de hand gaan lopen. Dan leert hij vanzelf dat het weggaan maar voor even is. Met rijden zou je samen met iemand anders kunnen gaan zodat hij niet meteen helemaal alleen is (en het gevaarlijk wordt)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:34

Damber schreef:
midgie schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens... Wanneer een paard jou als leider ziet, zal hij je overal volgen. Maar wanneer dit niet het geval is... wil een paard de kudde niet verlaten.. en heeft dus verlatingsangst

Dus het gaat niet om verlatingsangst maar om vertrouwen, het vertrouwde van de groep, het vertrouwde van de omgeving.

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:18

Damber schreef:
Ga 'leuke' dingen doen met hem als je naar buiten gaat... Lekker even grazen etc. Verder sluit ik me helemaal bij Niekoezz aan.

mee eens..

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:00

Ondanks dat Noa veel heeft gedaan bij de vorige eigenaar, vind ze het bij mij toch een beetje eng,. Logisch want ze is er net een maand (iets langer) Als ik ga buitenrijden, ga ik nu nog met iemand anders mee. Als ik alleen wil, dan loop ik ernaast en mijn dochter erop. Noa doet niks, maar anders loopt ze dus niet door. Verder probeer ik zelf elke keer een stukje. Gewoon heel even de dijk op en weer terug, steeds een stukje verder. En wat Midgie ook al zei, grondwerk is ook goed. Laat haar zien dat jij de leider bent, dan volgt ze je beter.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:27

Ik heb ook zo een!!! Ja Hij wil niet bij de shetjes vandaan. 5 meter bij huis vandaan en meneer draait om of zet zichzelf in z'n achteruit (bij een sloot, dus beetje eng!!! Bloos! )
Ik ben dus ook eerst elke dag kleine stukjes met hem gaan wandelen, zodat hij de omgeving ook een beetje leerde kennen. Hij liep de hele weg te hinniken, maar dat wordt vanzelf beter. Nu ga ik als ik wil rijden samen met iemand anders (ernaast lopend of met een ander paard). Of ik neem hem eerst mee een eindje van huis weg (naar iemand met een bak bij ons in het dorp). Dan gaat het wel goed, maar alleen buitenritten maken doe ik nog maar even niet. Dat komt vanzelf!!! Geduld is een schone zaak... Muziek!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:15

Een paard volgt graag de kuddeleider en -mits je paard goed is opgevoed- ziet hij z'n eigenaar als leider.. Vaak gaat daarom het buiten aan de hand wandelen prima, het paard kan de leider volgen en zolang de leider laat merken dat er niks aan de hand is, zal het paard daarop vertrouwen..

Echter, onder het zadel is er sprake van een heel andere situatie: de leider loopt niet meer voorop en het paard kan dus ook minder/ niet daarop vertrouwen.. De band tussen paard en ruiter moet dan zo goed zijn, dat het paard snapt dat de kuddeleider wel aanwezig is en wel de juiste aanwijzingen zal geven, al loopt deze leider niet voorop.. Of het paard moet zoveel ervaring en zelfvertrouwen hebben dat hij zichzelf als leider durft te beschouwen..

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 10:21

mijn tinker heeft altijd in een kudde gestaan. en die vrouw waar ik hem heb gekocht(een lieve vrouw die er nog 9 rond had lopen) durft niet zo goed te rijden. durft alleen stap en draf. dus buitenrijden zeker niet. ze heeft hem wel door iemand laten inrijden. maar heeft hierna bijna niks meer met hem gedaan. was haar te voorwaarts. daardoor heeft ze hem ook verkocht. en ivm plaatsgebrek. die vrouw was te goed voor de paarden. en had volgens mij geen strenge hand. dus hij moet ook nog veel leren. ik ben een stukje al eens gaan wandelen samen met mijn vriend, dat ging dus finaal mis. het ging eerst best goed. blaasde wel wat, maar liep netjes door. tot hij op een gegeven moment begon te hinniken en toen ging het finaal mis mijn vriend had hem gepakt en als hij bang is schopt hij naar achteren. hij schopde mijn vriend om. stond op zijn voet en trok hem een stukdoor het veld heen. mijn vriend bleef hem vast houden.(longeerlijn) en kreeg hem toen op de volte. daarna zijn we weer terug gelopen. want mijn vriend had zijn handen open liggen. nu staat hij op de manege deze winter. zodat ik hem kan doorrijden. ben nu al hele kleine stukjes van het plein af aan het gaan. hij vind het allemaal erg spannend

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:28

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik het buitenrijden nog even laten voor wat het is.. Rijd je Tinker goed door, bouw vertrouwen op en doe veel grondwerk (leiderschap, buiten wandelen om ervaring op de doen)..

In de zomermaanden als het warm is, zijn paarden vaak veel braver en wie weet heb je tegen die tijd meer vertrouwen in elkaar om op pad te gaan..

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:29

Vind ik een heel verstandig advies!!! Ja

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:59

Het komt wel goed , je moet alleen geduld hebben. Ik ben net met Riona naar buiten geweest samen met Claire(onze andere tinker) en echt een wereld van verschil. Heerlijk ontspannen gereden. Riona loopt nu zelfs voor op en als Claire in galop gaat dan lopen wij er rustig achter aan. Ze is nu niet meer bang om dan alleen te lopen. Zo maken we de afstand tussen de beide paarden steeds groter en leert ze alleen te lopen.

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:46

Zoals al meerdere mensen hebben gezegt ga eerst aan de hand met hem lopen!