[TI] Meer kans bij ICS of bij NST

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Meer kans bij ICS of bij NST

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 12:52

Ik wil absoluut geen ruzie of vervelende dingen oproepen door dit topic maar ik ben wel benieuwd. Dus niet elkaar afkraken maar gewoon argumenten geven... (anders laat ik er een slotje opzetten Knipoog)

Mijn twijfeling:

Ik heb nu dus Noa en die is nog niet ingeschreven bij een tinkerstamboek. Ik wil graag met haar naar de keuring en haar dus bij het NST of ICS inschrijven en daar een keuring lopen.

Bij welk stamboek past Noa nu het beste, bij het ICS of bij het NST. Noa is niet zo heel groot, zo rond de 1,48 denk ik. Ze is een beetje overbouwd, maar als ze loopt dan trekt ze haar rug weer wat meer recht (ben al bezig met rugspieren traienen Knipoog) Verder heeft ze (vind ik) een mooi sprekend hoofdje, goede sokken, staart en manen (afgezien even van de lengte van de manen) Mooie neklijn, lekker grof. En nu een mooi zwangerschapsbuikje. Even wat foto's voor degene die haar nog niet kennen (al betwijfel ik dat)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=UREMX6KS
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DOHMVPMO
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MIASUIJ7

Verder is een beetje een twijfelgeval qua kleur. Ze lijkt gewoon zwart-bont maar als je bij haar ogen, liezen en op haar grote vlek op haar flank kijkt, dan is dat weer heel donkerbruin (zelfs nu in de herfst/winterseizoen) Ben benieuwd hoe ze haar dan gaan inschrijven, als bruin-bont of als zwart-bont... Verder 2 blauwe ogen, maar dat heeft ook geen meerwaarde (voor hun dan)

Bij welk stamboek zou ze nu meer kans maken en eerder kans maken op een premie (als ze uberhaupt al een premie zou kunnen krijgen). Ik hoef geen reacties over hoe de andere stamboek keurt of waar de ander op let (of juist niet), nee echt op Noa gericht en wat zij zou doen. Onderlinge zaken over verschil in mening van het stamboek kan per pb (met elkaar of bij mij).

Mero

Re: Meer kans bij ICS of bij NST

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:01

Je vraag is erg moeilijk te beantwoorden zonder hier stamboekkwesties (manier van keuren) in te betrekken. Voor mij haast onmogelijk eigenlijk.

Denk dat het belangrijk is dat je Noa laat keuren bij het stamboek dat het beste bij jou past (fokdoel).

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:48

Nou laat ik eens de stoute schoenen aantrekken. Wat een plaatje van een merrie heb je zeg dit vind ik een echte Cob. Bij het NTS zal ze worden opgenomen in het stamboek als Cob en bij het ICS zal ze denk ik goed gewaardeerd worden.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je je daarbij moet aansluiten waar je je prettig voelt.
Succes met je keuze (we maken het niet makkelijk voor je he Haha!)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:50

Misschien is het ook nog wel interessant om te vermelden hoe haar bewegingen zijn, bij het NSvT wordt vaak ook meer gekeken naar beweging, bij het ICS zoekt men vooral de compacte cob-bouw (en die heeft ze wel !).

Verder ben ik het met Monique_2 eens, zoek een stamboek dat je het meeste aanspreekt, waar je je lekker bij voelt. Dat is toch veel belangrijker dan hoge premies (al zijn die ook leuk, natuurlijk Knipoog ).

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 15:52

ja helemaal haar bewegingen vergeten Lachen Ze is erg voorwaarts, ik had iemand die kwam kijken als verzorgster en die schrok gewoon van hoe snel en netjes ze liep. Ze heeft een goede stevige stap (tenzij ze geen zin meer heeft, dan gaat ze sloffen maar welke tinker niet hihihi) Haar draf is mooi ruim en ze maakt goede en wijde stappen. Galop pfff dan gaat ze hard, ik let dan niet meer zo op hoe ze loopt maar hoe ik erop blijf zitten Knipoog

Over het op mijn gemak voelen, ik ben ingeschreven bij het ICS vanwege Lizzy en Angel, die waren daar al ingeschreven en heb ik dus niet verder gekeken. Daarom mijn vraag dus Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:18

Verkijk je niet op de gangen... Is vaak lastiger te beoordelen dan je denkt Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:45

Noa is een cob. Ze kan bij beide stamboeken geprimeerd worden maar ik heb geen idee hoe hoog. Als je al bij de ICS bent aangesloten zou ik haar daar laten keuren. Ik weet dat er meerdere (dek)hengsten zijn die bij beide stamboeken zijn gekeurd, mag dat met merries niet?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 17:57

Nee helaas mag dat met merries niet. (volgens mij dan he) Dat zal ik nog eens navragen Lachen of iemand anders moet het weten

@Leon Daar heb je gelijk in, daarom wil ik haar ook wel laten keuren, omdat ik haar qua uiterlijk dus heel erg mooi vind, maar gangen, ik vind dat ze leuk en lekker loopt, maar dat kunnen zij beter beoordelen. Zo krijg ik een totaal beeld van haar en als ik nog eens een keer een veulen wil laten komen (als dit goed gaat en ik er geen nare dingen aan overhoudt enzo) dan kan ik ook beter naar gangen kijken en wat ik kan verbeteren aan haar.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:09

Nee merries mogen niet bij 2 stamboeken ingeschreven staan!

Zelf gangen beoordelen is dráma! Nagelbijten / Gniffelen Vreselijk moeilijk. Zo ook de stand etc.

Allereerst een erg mooie merrie. Ik denk dat je het stamboek moet kiezen waar jij het je lekkerst voelt. Opgenomen wordt ze heus wel!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:24

ik denk dat je met jouw merrie lekker makkelijk zit en beide kanten op kan.
Gangwerk is daarbij een eerste knelpunt, zoals eerder al werd gezegd hier let nst daar imo wel meer op, dus als dat eerder een zwak punt is, kan je meer kans maken op een hogere premie bij de ICS.

Persoonlijk denk ik overigens dat ze best mooi zal scoren vooropgesteld dat de gangen correct en netjes zijn. Ik ben wel zelf vooral een ics-mens, dus ik kan niet voor het nst spreken in die zin, maar (zo van op foto natuurlijk moeilijk te beoordelen!!!) ik denk dat er op het eerste zicht best wel minimaal een hoge tweede premie inzit.
Maar ik ben natuurlijk geen keurmeester en ondanks dat bijna iedereen die ik ken van mening is dat angel een eerste premie zou moeten hebben, heeft ze toch maar lekker een tweede Knipoog
dus je zal in dat opzicht gewoon moeten afwachten Knipoog
tot slot kan een 2de premiemerrie voor de fok even waardevol (of zelfs waardevoller) zijn...

Ik zou dus ook voor een stamboek gaan waar ik ofwel al ingeschreven ben, ofwel datgene wat het meeste keuringen dichtbij heeft (altijd handig Knipoog) en uiteraard ook datgene kiezen waar je je goed bij voelt.
als je écht niet kan kiezen kan je ook eens een kenner objectief naar je merrie (en dan vnl gangen) laten kijken ten einde er uit te geraken.

wie is eigenlijk de paps van het veulen? dat kan dan ook een rol spelen voor volle stamboekpapieren van het veulen waarje moeders inschrijft en laat primeren...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:51

De paps van het veulen is Keltic van de Gadedijk. Hij is zwart-bont en ongeveer 1,60m hoog. Ik vond je antwoord erg duidelijk Lachen Daar kan ik wel wat mee. Ik hoef ook niet perse een 1e premie hoor, al ben ik wel benieuwd wat ze zou doen. En smaken verschillen he en wat je zegt, vanaf een foto is het zo moeilijk beoordelen (en al helemaal de gangen)

@Leonoor, ja dat dacht ik al dat ze niet bij beide ingeschreven konden worden. Wist het alleen niet meer zeker. Eigenlijk best wel jammer, want niet alle hengsten zijn bij beide stamboeken ingeschreven, anders zou je zelf kunnen kiezen bij welke je het veulen laat inschrijven en dus de dekbon laat afgeven.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:40

Ik denk ook dat het niet echt uitmaakt voor je tinker. Zo van een paar foto's te zien staat ze goed in het type cob dus kan je eigenlijk bij beiden terecht. Ik heb natuurlijk wel een voorkeur, maar je moet zelf de keuze maken.
Ben je weleens naar keuringen geweest van beide stamboeken?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 22:46

nee ik ben tot nu toe alleen bij een keuring van het ICS geweest, toen met Angel. Ik zat al te denken om te kijken om ook een keer naar 1 van het NTS te gaan. Ik vind het dan alleen jammer dat je dan van de zijlijn kijkt, als je meedoet, dat zie je dingen toch anders. Voorlopig is het veulen er nog niet ,Noa is pas op 24 april uitgerekend, dus ik heb de tijd om Noa ergens in te schrijven, er zullen dan vast wel bij beide een keuring geweest zijn. Misschien dat ik met Noa dan eerst bij het ICS kan gaan, dan het jaar erna (als het bij het ICS niet bevalt) bij het NTS. Ik zit uiteraard met het uitschrijven want dat kan alleen voor 1 december. Daarom vroeg ik nu de vraag, voor als ik me zou bedenken dan heb ik nog tijd om uit te schrijven.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:56

Het NST heeft pas keuringen rond juli/augustus weer. te laat dus Knipoog

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 23:22

Ach dan zou ik het veulen tegelijkertijd met de moeder laten keuren. Misschien zou het voor het veulen weer beter zijn om bij het NTS te laten inschrijven aangezien hij een vrij grote vader heeft. Als hij (of zij) dan ook groot wordt dan past hij weer beter bij het NTS....

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:25

Is de vader goedgekeurd bij de ICS??? Dan zou ik je daar inschrijven. Dan komen de ouders in zijn/haar paspoort. Bij het NST wordt het een registerveulen Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:30

Bonte schreef:
Is de vader goedgekeurd bij de ICS??? Dan zou ik je daar inschrijven. Dan komen de ouders in zijn/haar paspoort. Bij het NST wordt het een registerveulen Knipoog

Keltic is niet goedgekeurd toch? Even speuren... nopes!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 23:42

nee keltic is nog nergens ingeschreven (wel erg jammer) dus dat zou niet uitmaken toch? Ik kijk dan alleen naar de grootte...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 23:42

van het paard dus he Bloos Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:47

Biancaa schreef:

grinnikt hier heel hard om!! Maar bij ICS staan ook genoeg paarden die redelijk aan de maat zijn hoor!

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 06:52

frenia schreef:
ik
Maar ik ben natuurlijk geen keurmeester en ondanks dat bijna iedereen die ik ken van mening is dat angel een eerste premie zou moeten hebben, heeft ze toch maar lekker een tweede Knipoog

ja hier ben ik het helemaal mee eens Haha!

maar bianca, ik zou haar lekker bij het ICS inschrijven en laten keuren, je bent daar al vertrouwd mee (hebt volgens mij ook geen negatief beeld ics) en ik vind noa er ook echt bij passen, het is een echte cob zoals iedereen al zegt.

succes met de beslissing en laat even weten wat het wordt!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 12:24

Leonoor schreef:
Biancaa schreef:

grinnikt hier heel hard om!! Maar bij ICS staan ook genoeg paarden die redelijk aan de maat zijn hoor!

Ja je hoort toch altijd dat grootte er toch niet toe doet Knipoog Bij sommige dingen dus wel hihihi

@maflingergek (Jinthegek dus hihihi) Ik heb geen negatief beeld van het ICS hoor, ik was gewoon benieuwd of iemand Noa dus bij het NTS beter vond passen. En even over de opmerking van FRenia, ze had het over haar eigen Angel hihihi Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:35

vind het in dat opzicht wel handig dat "jullie" angel nu jinthe heet Haha!
maakt de verwarringsfactor toch net iets minder Knipoog ik had het idd over mij eigen angel Knipoog maar "jullie angel" is ook niet mis hoor Kwijl

kwestie van papa heeft het dus geen effect...
je kan idd wel afwachten tot als je naar een nstkeuring bent wezen kijken en dan beslissen. Zolang het veulen aan moeders voet loopt, kan je het veulen nog als veulen van zijn moeder laten keuren en samen met de mama laten opnemen.
kwestie van grootte denk ik dat dat niet je keuze hoeft te beïnvloeden, bij nst wordt het dan uiteindelijk misschien een vanner, bij ics gewoon een sectie a cob als hij/zij volwassen is: is geen enkel probleem

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:25

Bij het NST kan dat niet, als je veulen en moeder tegelijk laat opnemen dan staat moeder niet op het papier van het veulen, hiervoor is altijd een dekbon nodig.
Bij het ICS doen ze dat volgens mij wel.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:54

Nuage schreef:
Bij het NST kan dat niet, als je veulen en moeder tegelijk laat opnemen dan staat moeder niet op het papier van het veulen, hiervoor is altijd een dekbon nodig.
Bij het ICS doen ze dat volgens mij wel.

en zelfs al laat je moeder opnemen voordat het veulen geboren is en neem je haar mee met veulen aan de voet dan NOG word ze niet vermeld.......
moeders worden alleen vermeld wanneer er bij een dekking een dekbon word afgegeven,dus ook bij een bekende moeder (zelfs al heeft deze een eerste premie behaald) word er in het paspoort achter moeder:ONBEKEND ingevuld.
dit om dekken met niet ggk hengsten te ontmoedigen.