[TI] Leren sokken wassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tara2

Leren sokken wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 14:39

Hoi,
Ik heb ook een tinkerbaby van 2 jaar. Echt een scheet, kan er zo opzitten, zadel, hoofdstel geen probleem, maar sokken wassen.....
Eigenlijk water aan de benen.... gaat niet lukken.
Van de zomer verschillende keren geprobeerd, lukt echt niet terwijl hij normaal mijn kindje is en alles wat ik doe hem niets uit maakt.

Ik wil hem met sebacil of iets dergelijks gaan wassen.
Iemand tips voor mij om dit voor elkaar te krijgen. Trucjes.

Janine_L

Re: Leren sokken wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:45

Ik weet niet of je dit leuk vind om te horen.......
Maar een tinkerbaby hoeft nog geen zadel, en je kunt met erop zitten beter nog even wachten omdat jezelf al schrijft dat het nog een baby is.
Misschien kun je inderdaad op deze leeftijd beter wat tijd nemen om hem dingen te leren zoals voetjes afspuiten en dergelijke.
De gewone omgangsvormen leren.
En daar de tijd aan besteden.
Je hebt straks immers nog tijd genoeg om hem te beleren onder het zadel toch?

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:47

Sjoe schreef:
Maar een tinkerbaby hoeft nog geen zadel, en je kunt met erop zitten beter nog even wachten omdat jezelf al schrijft dat het nog een baby is.
Misschien kun je inderdaad op deze leeftijd beter wat tijd nemen om hem dingen te leren zoals voetjes afspuiten en dergelijke.

Helemaal mee eens !

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:49

DeniseM schreef:
Sjoe schreef:

Helemaal mee eens !

Ehm tja. Zoals ze degene het hierboven ook al zeggen, en jijzelf..Baby wat snap je er niet aan Bloos

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:50

Ik zou idd de omgang ook belangrijker vinden..

Maar gaat hij wel de spuitplaats op (als je die hebt)??
Je kunt dan proberen of je gewoon de slang met water kunt laten lopen zonder dat je zijn benen er mee nat hoeft te maken.
Dan leert hij dat water niet eng is..
Daarna kun je langzaam zijn hoeven en later zijn onderbenen rustig afspoelen.
Ik zou voorlopig ook nog niet met shampoo oid gaan wassen, zorg er eerst voor dat je normaal en rustig zijn benen nat kunt maken..

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 14:53

baby is meer een koosnaampje mensen.... hij wordt in het voorjaar drie, hij kent de 'gewone omgangsvormen' alleen water vint hij eng. Heb vannalles geprobeerd, maar ben benieuwd naar de aanpak van anderen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:56

Langzaam opbouwen dat is het enigste wat ik kan zeggen. Doe gewoon alles langzaam aan en geef hem ook de tijd om te zien wat jij doet, zodat hij het ook niet eng gaat vinden. Niet gelijk te veel willen en het allerbelangerijkste belonen als het goed gaat!

Succes!

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:57

Misschien is het een idee om eerst gewoon wat water op je handen te doen en daarmee zijn benen "af te vegen", dan langzaam opbouwen, steeds iets meer water en dan eens een klein straaltje..
Met veel geduld kom je er wel. Ja

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:00

we hebben geen spuitplaats, zo water spuiten gaat ook redelijk, sproeier in de wei in de zomer, heel geinig allemaal, maar zodra bij de benen. zie zo weinig vooruitgang

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:00

misschien inderdaad washandje uitknijpen over de benen of zo ben benieuwd

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:09

je kunt ook een spons pakken.
maar dan zou ik beginnen met het gewoon afsponzen van de benen en als dat goed gaat de spons uitknijpen

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:15

ik denk dat hij mijt heeft, als ik daar een middel in doe, zou dat dan afdoende werken?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:17

Ik vind het onverstandig om op een 2 (en half, meer kan ik er niet van maken) jarige tinker te gaan zitten (met een zadel en hoofdstel wordt dat al snel rijden naar mijn idee) Het paardje is nog lang niet uitgegroeid!
Heb je verder al gechecked of hij daadwerkelijk mok heeft voor je 'm met sebacil (=gif) gaat wassen?
Want heeft hij dat niet dan is wassen met sebacil niet nodig.
De dierenarts kan checken of hij last van mijt heeft.

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:23

voor alle duidelijkheid ik ga er zo op zitten zonder zadel en zonder hoofdstel, alleen maar gewenning geoefend. En die paar minuten die ik een keer in de twee weken op zit, met mijn 50 kilo zal mijn inziens niets uitmaken

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:39

Je bent verkeerd om bezig! Zo e lezen heb je nog wel wat dingetjes qua 'opvoeding' om aan te werken.. Laat dat 'er op zitten' en dat hoofdstel en zadel dan nog lekker even wachten en ga aan de slag met de zaken die wel nu aandacht behoeven..

Tweede opmerking: vanwaar sebacil? Heeft je Tinker mijten?

Derde opmerking: kun je wel zijn benen zonder water overal aanraken? Ook bijvoorbeeld met een tuinslang zonder water? Stapje voor stapje is het motto bij jonge paarden!

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:44

Ik denk inderdaad dat hij mijt heeft, da komt vrijdag.
Benen kan ik zonder water makkelijk aanraken, voetjes geven, borstelen etc. geen problemen, maar water, ook plassen op de grond bijv.
Tuinslangen zonder water, echt hij is nergens bang voor, maar water.... ik denk dat hij bij de vorige eigenaar daar iets heeft meegemaak, maar ja kom daar maar achter. Hij is niet panisch hoor, maar stil blijven staan zit er niet in. Voor de rest is hij voorbeeldig. Ik doe rustig aan en blijf herhalen, maar misschien zit een goede tip bij die kan proberen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:52

Mijn Tinker (bijna elk paard denk ik) vind water in eerste instantie spannend en weglopen is dan wel een goede optie, vinden zij Haha!

Ik zou m'n paard niet vastzetten, maar aan de hand houden en stug maar rustig volhouden.. Uiteindelijk merkt 'ie dan vanzelf dat er niks engs gebeurt..

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:58

heel onverstandig om er op zo'n jonge leeftijd er op te zetten, en die paar minuten dat je erop zit: ja dat kan wel kwaad! Ze kunnen rugklachten en een erg doorgezakten rug krijgen en nog ergere dingen. Ik denk dat jij eerst wat meer over paarden had moeten leren voordat je een eigen kreeg, want je bent echt zeer verkeerd bezig. Je moet geduld hebben, een veulen opvoeden kost veel tijd en vraagt veel 'verstand' wat er bij jou niet veel van is.

Succes.

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:11

knap van je dat je zo'n conclusie kunt trekken zonder mij en mijn paarden ooit te hebben ontmoet.

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:19

Chubby:
ik zet mijn paardje inderdaad niet vast, mijn vader help mij mee, die vertrouwd hij ook helemaal. Maar de tijd zal het leren, vergelijk het maar met mijn kindjes, maar misschien dat ene tipje, als dat nu de doorslag zou geven....

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:11

Mijn paarden vonden water in het begin ook niks.... Maar met hete zomers heb ik ze er goed aan kunnen laten wennen. Laten drinken uit de slang. Met een emmer water een spons deed ik de benen behandelen met sebacil als dat nodig was.... Eerst voor de voeten spuiten, dat ze de spetters goed voelen en daarna met hele zachte straal steeds stukje bij beetje meer...

Heeeeeeeel veeel geduld heb je nodig iig Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:18

Een vrij lange slang is wel heel erg handig als je ze wilt laten wennen. Gewoon rustig tegen de benen aanspuiten en even doorgaan tot hij rustig staat dan gelijk stoppen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:45

misschien een slime maar ik doe het dan volgens de regels van afspuiten bij de benen beginnen. Maar presies andersom dat van mij heeft een hekel aan een tuinslang. Als ik bij de voeten begin is het gedonder maar zodra het 1st meteen op de rug komt en dan rustig naar benede gaat dan gaat het nu redelijk met veel geduld en oevenen. En anders leren om in een emer te staat en daar het middel wat je wil gebruiken later in te doen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:39

ik zou hem juist wel vast zetten, of iig het touw ergens om heen slaan zodat het paard niet weg kan lopen. Lange slang gebruiken omdat die grootendeels op de grond ligt en je niet te veel loopt te trekken en doen met de slang dan. eerst zet ik de kraan zachtjes en spetter op de grond. Niet voor het paard gaan staan, als die omhoog komt heb je pijnlijke neus. Als die het gespetter om hem heen niet erg vind en er af en toe druppels de benen raken dan de hoeven iets afspuiten. Zo werk je steeds iets omhoog, als je paard druk wordt hou je de slang zoveel mogelijk op een plaats totdat hij rustig is, vanaf daar kan je dan weer iets bewegen met de slang.

Over zadel en hoofdstel in, ik snap de meer waarde er absoluut niet van bij een 2jarige. Er zijn genoeg dingen die je wel kan doen met je baby tot die tijd. Afspuiten is daar een van, zonde je komt nu net in het slechte jaargetijde ervoor. Ik ben met 3,5 jaar begonnen met zadelmak maken. Ik kocht haar toen ze bijna 3 was(ze wordt in mei 9), als ik zie hoe erg ze nog gegroeit is sinds die tijd, ben ik heel erg blij dat ik niet eerder ben begonnen. Denk dat haar omtrek in haar gewrichten enkele cm breder zijn geworden. Dat betekend dat haar groeischijven nu pas echt dicht zijn en dus echt belast kunnen worden.

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 07:49

Misschien eerst alleen afsponsen of zo.. en dan steeds meer water in de spons.. en dan op een begeve moment de slang er bij halen.