[TI] vraagjes aan tinker-eigenaren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekel92

vraagjes aan tinker-eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 09:20

Hallo iedereen,
Ik heb een paar vraagjes aan Tinker eigenaren: (of mensen die veel verstand van tinkers hebben)
- Wat is de richtprijs voor een (niet heel bijzondere) Tinker (ongeveer)?
- Kunnen Tinkers het hele jaar door buiten, als er een schuilstal aanwezig is?
- Welke maat spullen heeft een Tinker ongeveer? (dekjes, halsters, etc.)
- Is een Tinker duur in het onderhoud?

dit was het wel.
Ik hoop dat er mensen zijn die 1 of meer vragen kunnen beantworden.
Bij voorbaat dank!

Eas_Mon

Re: vraagjes aan tinker-eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:27

horsecrazys schreef:
Hallo iedereen,
Ik heb een paar vraagjes aan Tinker eigenaren: (of mensen die veel verstand van tinkers hebben)

dit was het wel.
Bij voorbaat dank!

* Tussen de 2000 en 3000 euro
* Ja, tinkers kunnen het hele jaar door naar buiten met schuilstal.
* Dat verschild per tinker, je heb smalle tinkers maar ook lekkere forse tinkers.
* Duur tjaa.. wat is duur.. Ze hebben ook zo nu en dan wormenspuiten, inentingen enzo nodig net als een ander paard.. Ze kunnen heel sober gevoerd worden.. Als ze bijvoorbeeld niet veel werken(2-3xin de week) en dat niet zo fanatiek hoeven ze geen bix.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:43

-Tussen de 2000 - 3000 euro.
- Ja hoor, dat moet geen enkel probleem zijn.
- Die van mij heeft een gewone maat Full wat betreft halsters & hoofdstellen en een xxl qua zadelbreedte, maar zij is extreem breed.
- Ik vind ze sober in onderhoud. Kwalitatief goed hooi is voor ons de grootste kostenpost wat voer betreft. De entingen, wormenspuiten enz. kun je vergelijken met een "standaardpaard".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:36

Ik heb 3000 betaald, later het zadel kunnen verkopen voor 500 euro, dus eigenlijk 2500 voor mn tinker.
Bij stoeterijen zit je meestal tussen de 3000 en 3500.

Ja hoor, geen probleem. Die van mij gaat dit jaar voor het eerst helemaal zonder deken de winter door. De vorige twee jaren had hij een regendeken. Ze maken een lekkere wintervacht aan Haha!
Dat geld trouwens net zo goed voor andere rassen, arabieren kunnen net zo goed buiten blijven.

Hij heeft in zijn deken eerst 175 gehad, nu 185 omdat hij flink in de breedte is gegroeid. In zijn hoofdstel cob of full. Eigenlijk voor de bakstukken cob, voor de neus, keel en frontriem full Tong uitsteken En voor zijn bit 13,5.
Maar dat is natuurlijk voor elke tinker weer anders, je hebt ze van 1,35 tot 1,70...

Zo duur als je het zelf wil maken Tong uitsteken Ze eten veel hooi, dat is duur, maar hebben weinig brok nodig, goedkoop.. Je kunt ze elke dag wassen door dat lange haar, want ze zijn altijd vies.. Maar ik was em bijna nooit, af en toe es met een borstel erover Ja De meeste tinkers die ik ken hebben goede hoeven, dus hoefijzers zijn meestal niet nodig..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:41

Elke dag wassen lijkt me niet verstandig. Knipoog In de zomer kan het geen kwaad om ze af te spoelen, maar echt wassen doe ik eigenlijk nooit. Wel de manen en staart bijhouden met borstelen anders komen er teveel klitten in.

Mijn Tinker is ongeveer 1.48 en heeft dekenmaat 195, maar dat komt door haar breedte. En inderdaad heeft ze geen hoefijzers nodig. Terwijl we eigenlijk alleen maar buiten op asfalt rijden.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:46

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:04

horsecrazys schreef:
Hallo iedereen,
Ik zou zeggen tussen de €2500 - €3500, ik denk dat je onder de €2500 niet zo snel een correcte tinker zult vinden. Bij een handelsstal/stoeterij kun je wel vanaf €3000,- rekenen.
Ja, in principe wel, net zoals ieder paard, als de omstandigheden goed zijn. Met name een goede bodem is belangrijk.
Dat verschilt heel erg, tinkers variëren heel erg qua breedte en qua stokmaat (van 1.35 - 1.70). Ik heb een redelijk 'normale' maat tinker (1.56), maar niet zo'n brede. Dekjes heeft hij altijd full, dekens maat 195. Halsters maat cob, hoewel die vaak te lang zijn, maar anders gaat de keelriem niet dicht. Hoofdstellen heeft hij qua lengte eigenlijk pony nodig, neus- en keelriem cob. Wat meestal inhoudt dat ik gaatjes bij moet prikken bij de bakstukken.
Ik denk niet dat je een tinker moet nemen omdat ze goedkoper zijn in onderhoud, want dat maakt erg weinig verschil met een 'normaal' paard. Bovendien heeft de ene tinker behoefte aan veel voer, terwijl de ander sober gehouden moet worden. Mijn tinker bijvoorbeeld krijgt zo'n 4 kg brok per dag, naast een heleboel hooi en dagelijks weidegang.

dit was het wel.
Bij voorbaat dank!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:18

Voor een leuke tinker zul je zo'n 2500-3000 kwijt zijn denk ik, uitgaande van een volwassen, lichtbeleerd dier. Voor een goed doorgereden, ouder paardje zul je wellicht meer kwijt zijn, voor een jonger/onbeleerd dier minder.

Mijn tinker staat het hele jaar door buiten. Ik heb haar wel onder deken staan, maar in principe is dat niet eens nodig.

Lisje heeft dekenmaat n185, maar door de verhoudingen past ze lang niet elke deken met maat 185. Qua hoofdstel heb ik hetzelfde probleem als supertje, kbakstukken en nieusriem moeten gaatjes bij, maar pony is op de frontriem en de keelriem weer te klein. Zalde heeft ze gewoon een medium boom.

Qua onderhoud zou ik niet zeggen dat een tinker specifiek goedkoper is dan enig ander paard. Ook een tinker moet naar de hoefsmid, moet z'n inentingen en als er wat mee is is de behandeling net zo duur als van enig ander paard. Wel zijn er tinkers die soberder gehouden kunnen worden, maar er zijn er ook genoeg die veel nodig hebben, daar valt weinig over te zeggen, en ook dat vind je bij ieder paardenras.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:38

denk wat ze zeggeen tussen 2500 en 3000

Jep dat van mij doet het ook en vaak als je komt en het stormt en regent ligt het daar mideen in de modder. Maar je hebt ook ijdeltuten

Uhm meestal neem ik maar full mee en dan past het vaak wel. Soms moet ik terug om een maatje grooter te halen.

Wat vindt je duur. Dat kan je zelf bepalen. Maar volgens mij valt het wel mee

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:10

kabouter_ schreef:
horsecrazys schreef:
Hallo iedereen,

dit was het wel.
Bij voorbaat dank!

* Tussen de 2000 en 3000 euro
* Ja, tinkers kunnen het hele jaar door naar buiten met schuilstal.
* Dat verschild per tinker, je heb smalle tinkers maar ook lekkere forse tinkers.
* Duur tjaa.. wat is duur.. Ze hebben ook zo nu en dan wormenspuiten, inentingen enzo nodig net als een ander paard.. Ze kunnen heel sober gevoerd worden.. Als ze bijvoorbeeld niet veel werken(2-3xin de week) en dat niet zo fanatiek hoeven ze geen bix.

geen bix? dat gaat lang niet altijd op hoor!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:20

dat geen bix klopt inderdaad niet altijd. Dat van mij krijgt 1,5 kilo op een dag en dan is ze heerlijk vrolijk. Met geen of minder wordt ze als ze moet werken behoorlijk mager. Maar het ligt aan de tinker zelf je hebt behoorlijk wat verschillende typjes

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:45

momo_lover schreef:
dat geen bix klopt inderdaad niet altijd. Dat van mij krijgt 1,5 kilo op een dag en dan is ze heerlijk vrolijk. Met geen of minder wordt ze als ze moet werken behoorlijk mager. Maar het ligt aan de tinker zelf je hebt behoorlijk wat verschillende typjes

Voer met het oog zeg ik altijd.. Die van mij krijgen niets bij, tenzij ze het niet trekken zonder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:48

horsecrazys schreef:
Hallo iedereen,

dit was het wel.
Bij voorbaat dank!

Ongeveer tussen de 2000 en de 3000.
Elk paard kan de gehele nacht en dag buiten staan dus ja.
Zit veel verschil in, die van mij Cob.
Kwam voer iets goedkoper vanwege minder bix/muesli, maar het heeft dezelfde verzorging nosig als ieder ander paard. Die van ons kost met voer, stalling, weide, vlas 25 euro per maand. Maar dit is zonder DA kosten en ontwormen enzo. We hebben onze paarden wel aan huis.

gr [***]

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:12

Naar mijn ervaring tussen de 2700 en 4000 euro. Van niet bijzonder, licht beleerd en ruin tot aan een drachtige (ster)merrie, volledig beleerd. Maat maakt hierbij al niet veel meer uit. Soms uitschieters naar beneden of naar boven.

Ja, maar dat kan elk paard

mijne (1.42 hoog en zwaar gebouwde Cob) heeft dekjes FULL, halster COB (wegens strakke keelriem) en hoofdstel PONY. Deken maat 185, wegens de brede boeg en zware achterhand. Zadel extra wijde boom (witte wintec boom). Boomloos zadel ligt een maat 2 het best op haar rug, of de maat 1 1/2 die ik nu heb (barefoot Nevada). Dressuursingel maat 65, weer wegens de brede boeg, veelzijdigheids-singel 120. Bit maat 13,5. Hoefschoenen maat 6.. Beenbescherming gebruik ik niet, omdat ze punt 1 niet om passen en punt 2 niet nodig zijn.

Net zo duur als elk ander paard. Het is maar net wat je zelf beoogt. Sta je graag op een superdeluxe stal ben je meer kwijt als dat je 24/7/365 weidegang wil. Brokken is bij elk paard anders. De ene loopt op een baal hooi, die van mij moet er zeker 3/4 kilo krachtvoer (koudbloedenmengelingen, eiwitarm biks en eiwit- en melasse-arme muesli) bij hebben, anders valt ze in en wordt ze lusteloos. Let wel dat een paard wat in de winter op de wei staat ook hooi bijgevoerd moet krijgen. Mijn tinker eet per dag 3/4 kleine baal hooi als ze op stal staat en 1 plak van een grote baal hooi. Ik voer haar zo veel hooi dat ze nog een restje heeft liggen als ik weer op stal ben.

Bij voorbaat dank!

Graag gedaan!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:30

Hallo iedereen,

Ik denk dat je voor een volwassen tinker inderdaad rond de 2500-3500 moet zoeken. Onder die prijs kom je ze heeel zelden tegen, maar ik weet zeker dat ze er zijn

Ja zeker, mijn merrie's staan zelfs 24/7 buiten zonder schuilstal, ze gaan alleen op stal wanneer het én koud, én nat is. (hooguit 3x per jaar Knipoog )

Kwa halster hebben mijn merrie's (1.40 en 1.47) allebei Cob, van dekjes Full, en van dekens 185/195.

Nee valt mee, ik voer mijn merrie's alleen af en toe wat basisbrok bij, verder staan ze dus altijd op de wei, nu ze drachtig zijn krijgen ze er dan merriebrok bij.
Verder is de verzorging gelijk aan andere rassen

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:51

horsecrazys schreef:
Hallo iedereen,
Dit verschilt, de laatste van mij kostte 3450 euro, de andere kostte 2600 euro (dan de Da kosten niet meegerekend) - Kunnen Tinkers het hele jaar door buiten, als er een schuilstal aanwezig is?
Die van mij staan ook het hele jaar door buiten, juist lekker voor ze. Ik hou niet van tinkers in kleine hokjes Knipoog
De ene van mij past net aan een Full, de ander is een full veel te groot en een cob weer net te klein (handig he zo'n paard)- Is een Tinker duur in het onderhoud?
Ik vind van niet, meestal hebben ze niet veel onderhoud nodig, ze zijn sober qua eten, zijn meestal niet vaak ziek. Ze zijn wel mokgevoelig, door de sokken. Je hebt qua harnachement meestal wel wat meer kosten, aangezien een "standaard" zadel meestal niet past, tenzij je misschien een grai hebt, deze zijn wat smaller dan een cob en Vanner.
dit was het wel.
Bij voorbaat dank!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:52

- Wat is de richtprijs voor een (niet heel bijzondere) Tinker (ongeveer)? tussen de 2000 en 4000 denk ik
- Kunnen Tinkers het hele jaar door buiten, als er een schuilstal aanwezig is? ja dat kan
- Welke maat spullen heeft een Tinker ongeveer? (dekjes, halsters, etc.) mijne heeft FULL maar sommige hebben ook COB
Ligt net aan hoe groot hij/zij is;)
- Is een Tinker duur in het onderhoud? Tsjah, ik denk dat het niet veel verschilt met andere paarden.

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:21

Ik heb mijn tinker beleerd gekocht voor 2100 euro en daar kreeg in zadel en hoofdstel etc bij.
Ook zat daar een medische keuring bij.
Ik heb m particulier gekocht, je moet gewoon goed om je heen kijken. Ik vind dat de meeste mensen veel te veel vragen.

Die van mij staat ook het hele jaar buiten zonder deken en zonder schuilstal, ze krijgen een hele dikke vacht dus dat is geen probleem.

Mijn tinker is 1.48 en heeft qua hoofd maat full.
Zweetdeken 1.85.

Hij staat dus gewoon op het land (niet veel gras meer) en krijgt onbeperkt kuil bijgevoerd (hele dag door).
Verder als beloning wel es een broodje of snoepje maar op dit moment geen muesli/biks oid.
Als ik zie dat hij dat wel nodig begint te hebben krijgt hij dat er natuurlijk bij.

Verder idd kosten aan hoefsmid, entingen, ontwormen etc.
En evt. verdere dierenarts kosten als er iets aan de hand is.

Ben benieuwd wat je gaat doen.

Groetjes Froukjen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:05

Vraagprijs ia al genoeg gezegt, heb ik ook geen zicht op. We hebben Connor al lang geleden gekocht. Koop je een veulen ben je wel flink minder kwijt.

Buitenstaan ja mits schuilmogelijkheid. Al staat die van mij s nachts in een buitenbox.

Welke maat spullen. Die van ons groeit en groeit, we zijn begonnen bij dekenmaat 185 en mediumboom zadel, cob tuig en 12,5 bit.

Nu zitten we op 215 deken, 14,5 cm bit wordt te klein, een boomloos zadel omdat xxl boom te smal was, extra full size hoofstel en tuig maar die worden langzaamaan ook te klein.

Tinkers duur in onderhoud. Dat maak je zo gek als je zelf wilt. Wij zijn heel veel geld kwijt aan vervanging van spullen die te klein zijn, maar dat houdt een keer op. En kwa stallen, da, wormenkuur, hoefsmid net zo duur als elk ander paard of wat je zelf wilt.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:46

1000-3000 euro, van veueln tot volwassen paard

jazeker! Geen dekens op, ruim van te voren mee beginnen, als je hem vlak voor de winter koopt, even vragen of hij een deken op heeft gehad. De vacht is nog steeds de beste winterjas voor ene (recreatie)paard

maat cob over het algemeen, hoewel er ook groothoofdige tinkers zijn die full nodig hebben
dekenmaat verschilt per stokmaat, volg d etabllen in de winkel en neem een maat groter om de breedte te compenseren. Maar het liefst zonder deken natuurlijk! Of natuurlijk zonder deken hihih.

gemiddeld goedkoper dan een warmbloed ras omdat ze sober in voer zijn, brok is niet nodig. Mits er geen dure dierenarts rekeningen zijn is het goed te doen. vatse kosten zijn hoefsmid, entingen, wormspuiten en natuurlijk ruwvoer en strooisel.

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:13

horsecrazys schreef:
Hallo iedereen,

dit was het wel.
Bij voorbaat dank!

1. ong. tussen de 2000 en 3000 euro.
2. ja dat kan makkelijk mijn tinker staat ook het hele jaar altijd buiten alleen met ernstig slecht weer en vuurwerk gaat ze naar binnen.
3. ong. maat cob.
4. nou kijk een tinker is misschien goedkopen dan een warmbloed want die heeft dekens
nodig en een tinker niet perse (doe het zelf wel anders word het zoon teddybeer in z'n vacht 's winsters.

hopelijk heb je er wat aan. groetjes sidney

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:43

Een warmbloed kan ook prima zonder deken hoor Tamlin.

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:49

ja dat snap ik ook wel maar de meeste doen het wel altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:32

Maar dan kan het nog wel.

joedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:00

rond de 2500 duizend..
Ja, dan krijgen ze een hele dikke wintervacht (net als andere paardjes)
maat cob, dekens moet je soms wat aan de grote kant kopen omdat tinker wat breder zijn, maar dat kan je gewoon passen
Vaak zijn tinkers wel wat gevoeliger voor mok(aangezien ze die mooie sokken hebben), das niet zuper duur, maar kost wel wat(lang niet alle tinkers hoor!), voor de rest denk ik net als bij een ander paard.