[TI] tinker loopt onregelmatig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lottel

tinker loopt onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 18:58

weten jullie raad?
ik heb een tinker van 6 jaar oud.
Sinds een paar weken loopt ze onregelmatig op haar voorbenen.De ene keer het linkervoorbeen, de andere keer het rechtervoorbeen, maar ook weleens helemaal geen onregelmatigheid. Na een paar rondjes freestylen komt het meer los, maar ze blijft veel struikelen.
Vandaag is de hoefsmid geweest en heeft haar hoeven voor boller afgewerkt.(een beetje een sprotschoeneffect)
Vandaag (na 4 dagen rust) liep ze weer ok, maar het is heel wisselend.
Ik denk zelf aan een kniebandblessure of iets anders in de knie.(ze is hier nl een tijdje geleden op gevallen toen ze struikelde, maar liep de dagen daarna gewoon goed) Hebben jullie een idee? Ik weet het niet meer.
Oja, vorig jaar is ze rontgologisch helemaal binnenstebuiten gekeerd, behalve haar knieen, en dat was allemaal ok.
alvast bedankt!

Clovertje

Re: tinker loopt onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:41

Ik ga toch een beetje richting artrose denken. Het valt me op dat er steeds meer tinkers zijn die het hebben.
Zo ook mijn tinkertje. Zij was ook onregelmatig op beide voorbenen, veel struikelen. Na wat loswerken ging het beter. Wij hebben ook foto's laten maken waarop niets te zien was, maar alles wijst er wel op. We hebben uiteindelijk de gewrichten laten inspuiten en daarna ging het stukken beter.
Ze heeft verschillende soorten beslag gehad (van balkijzers tot zooltjes met siliconen) en niets hielp echt. Ten einde raad ben ik overgestapt op kunststofijzers en nu loopt ze weer fris en vrolijk onze buitenritten uit! Daarnaast krijgt ze Proflex van de paardendrogist (glucosamine en duivelsklauw)

Maar goed, dat over mijn tinker. Als ik jou was zou ik de dierenarts toch eens raadplegen. Ik wil niet perse zeggen dat het artrose is, het kan natuurlijk heel iets anders zijn. Zolas je zelf al aangeeft, wellicht een kniebandblessure. In elk geval kan je DA dan vertellen wat het beste is, doorrijden of juist op rust enz.
Veel succes!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:33

Heb je goede instructie? Je paard zou namelijk ook teugelkreupel kunnen zijn, wat dus rijtechnisch op te lossen is.. Wanneer je paard beter in balans komt en meer besef heeft van zijn eigen 4 benen zal je paard ook minder struikelen, ook een rijtechnisch verhaal dus..

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:38

Ik heb een tink en die van mij struikelt ook redelijk vaag met name in de overgangen van draf naar stap en van galop weer naar draf. Ik knip ook af en toe zijn sokken (ja ik weet het is zonde en ik vind het ook niet leuk) maar hij gaat er wel minder door struikelen merk ik wel.

Ik heb verder niet echt tips, de DA laten kijken is wel verstandig zoals je zelf al aangeeft dat ze gevallen is.

En kan je dat over die rijtechnische teugelkreupelheid uitleggen Chubby, daar heb ik nog nooit van gehoord namelijk Lachen ben er wel benieuwd naar!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:42

Wanneer een paard niet stabiel op 2 teugels ruimte wordt gegeven om een beweging (zeker in draf!) af te maken, kan de ene stap groter worden dan de andere stap.. Geeft dus een kreupel beeld..

Ik ben ook niet zo dressuurmatig aangelegd om dergelijke problemen tot in het fijne te benaderen, maar op Rijtechnisch is er vast een en ander over te vinden!

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:44

Hmmz.. ik denk dat mijn tink daar wel een beetje last van heeft, is het dan zo dat de ene teugel ook korter lijkt dan de andere? Ik heb er van die remblokjes aan en als ik ze naast elkaar leg zijn de teugels gewoon gelijk maar als ik ga rijden en ik heb de teugels achter dezelfde remblokjes vast dan heb ik met mijn ene teugel gewoon spanning en de andere is een beetje los..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:48

Dan heb je een scheef paard of jijzelf zit scheef (of beiden).. Het gaat er om of je paard de ruimte krijgt om z'n pas af te maken of dat je de schouderruimte te veel blokkeert en je het paard dus laat "krabbelen"..

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:41

Ik heb volgensmij een scheef paard, ik had vroeger een veelzijdigheidszadel dat helemaal scheef geworden is, aan een kant staat het meer naar voren en mijn paard lijkt breder aan de ene kant wat ook meedere mensen opvalt..
Ik moet hier zeker even mee naar rijtechnisch?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:49

een check van de veearts lijkt me het meest aangewezen.

lottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 14:03

ik ben vanochtend naar de kliniek geweest en de da heeft haar knieen op de foto gezet. Kogel, sprong en sesambeenderen waren vorig jaar al gedaan , daus dat hoefde niet.
Op deze fotos is niets te zien.
De da adviseerde me een andere hoefsmid te proberen en heb een nummer gekregen van iemand uit riel.
De tenen van de hoef moeten nog verder terugbekapt worden.
Je moet het als het ware vergelijken met het lopen op skies voor een mens.
Het kniegewricht krijgt door het struikelen veel klappen te verduren, vandaar anders bekappen.(ook ronder)
Dat gaan we dan maar eens proberen.