[TI] extra vitaminen en mineralen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zuzu

extra vitaminen en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 20:27

ik heb een tinkerruin van bijna 2 1/2 jaar oud....

ca 6 weken geleden is hij van stal veranderd....voorheen stond hij 24 uur op wei en hooi erbij, maar nu ging hij over naar zowiezo in de nacht op stal en stukken minder weidegang.....ander hooi - 2 x daags 1/2 kilo biks en een emmer witlofwortelen (en hij eet ook wel wat stro) en dus ook flink wat minder beweging.

dat eindigde 3 weken geleden in koliek en hij heeft een week in de kliniek gestaan...hij was daar ook gelijk gecastreerd, dus zijn weerstand was wel wat gedaald........hij is van de week geent en daar is hij een volle dag goed ziek van geweest.....

hij staat nu qua voeding alleen nog op hooi en een klein handje biks en een stuk of 3 wortels (omdat de andere paarden op stal biks en wortelen krijgen, kun je hem niet helemaal overslaan.....)

de keren dat ik kom (ca 4 x per week ) krijgt hij een handje muesli met lijnzaadolie (voor de vacht en spijsvertering) en een halve pavokoek.....

nu was mijn vraag of het nodig is om hem een vitaminen en mineralen supplement erbij te geven aangezien hij toch na de afgelopen 6 weken niet zo lekker in zijn vel zit en zijn weerstand toch ook wel wat verlaagd is en hij geen krachtvoer krijgt maar nog wel goed in de groei is......

groeten mirjam

Ariebren

Re: extra vitaminen en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:39

Geef hem eerst maar eens een wormenspuit tegen lintwormen.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:42

Je zou aan de Da kunnen vragen of hij misschien een vitamine spuit mag krijgen, dat is zeg maar een soort "shot"met vitamine en mineralen, daar knappen ze al erg van op. En anders even voedingsadvies aan de DA vragen. Meestal met je zelf even aankijken waar hij het betse op reageert, het is nogal een overgang van onbeperkt eten, maar wel bewegen tot stilstaan en dan in een stal gezet worden en dan zoveel gevoerd worden. Zeker omdat hij nog niet werkt, zou ik hem niet teveel gaan geven. Succes ermee in ieder geval!

*edit* spelfouten eruit gehaald

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 21:46

hij was pas ontwormd en er is door de veearts en in de kliniek nogmaals een wormonderzoek gedaan, en dat was allemaal in orde.....

de veearts gaf alleen als voedingsadvies om alleen maar hooi te geven, maar ik heb dan zelf het gevoel/idee dat hij wat tekort komt aan vitaminen en mineralen omdat hij nog jong is en in de groei is.......

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:51

Meestal halen ze toch wel veel uit dat hoor. In de natuur leven ze ook alleen op gras en dat is dan in de winter ook heel schraal... je kan kijken hoe hij het erop doet, dan kan je altijd nog iets bijvoeren, af en toe een pavo-koek doet ook goed Knipoog

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:01

zuzu schreef:
hij was pas ontwormd en er is door de veearts en in de kliniek nogmaals een wormonderzoek gedaan, en dat was allemaal in orde.....

de veearts gaf alleen als voedingsadvies om alleen maar hooi te geven, maar ik heb dan zelf het gevoel/idee dat hij wat tekort komt aan vitaminen en mineralen omdat hij nog jong is en in de groei is.......

Dus geen wormen probleem.
Dan zou ik stoppen met alle bijzondere dingetjes die je hem geeft.
Sober voeren met hooi of voordroog.
Mijn paarden krijgen al 10 jaar lang een schep granenmix met vitamine - en mineralen korrel van Hippostar en voldoende hooi of voordroog.
Ze staan op houtkrul of vlas.
En heb tot nu toe nooit een koliek probleem gehad.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:05

Die Pavo koeken schijnen wel goed te zijn voor vitamines/mineralen. Ze hoeven dan verder geen krachtvoer behalve hooi/kuil. Eén koek per dag is genoeg.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:10

Wees voorzichting met teveel toevoegingen. Tinkers ontwikkelen snel mok, exceem en andere reacties. Vaak een gevolg van het niet goed kwijtkunnen van afvalstoffen.....dat komt door teveel. Sober en bijvoorbeeld de nieuwe muesli van Pavo (waarin je goed kunt zien wat er in zit en laag in suiker, eiwit en zonder haver) als handje erbij af en toe moet genoeg zijn. Zeker voor een jonge tinker!
Groeien doen ze daarvan prima!

Die koeken van Pavo vinden ze ook wel lekker, maar ik geef ze liever door de dag heen langer wat soberder te knabbelen en goed-grof hooi kun je ze lekker onbeperkt geven. Ze vervelen zich dan ook minder, maar dat is persoonlijk.....de koek die is heel snel op Knipoog ook saai.

Ben niet zo'n voorstander van al die supplementen en nieuwigheidjes. Het blijft een sober ras. Pas als je echt gaat trainen (intensief rijden of mennen 4 tot 5 keer per week) dan verandert bij ons het rantsoen door wat extra brok te geven ruim 1 uur voor de arbeid. Niet standaard, want voor je het weet is arbeid/stilstaan en voerniveau niet in verhouding en krijgen ze daar weer narigheid van.

Die veearts zijn advies is zo gek nog niet. Succes!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:18

Het verschilt of je ze aan huis hebt staan of niet. Ik heb ook haver maar als ik met zo'n teiltje aan de huurwei sta komt de rest van het paardengepeupel er ook op af rennen Lachen Een koek is in het land makkelijker te geven en is dus speciaal bedoeld voor een sober ras.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 22:21

hij krijgt om de dag een half handje exquesli (muesli) van sectolin....alleen om de lijnzaadolie doorheen te kunnen doen (lijnzaadolie is in overleg met de kliniek gebeurd naar aanleiding van de koliek)
maar ik zou als die op is inderdaad kunnen overgaan op een eiwitarme muesli.....

is het dan trouwens gewoon onbeperkt hooi ( hij krijgt trouwens graszaadhooi??)

........

hij staat in een pensionstal en ik heb het voeren dus (helaas) niet zelf in de hand.......vandaar dat ik in ieder geval op de dagen dat ik er ben een halve pavokoek geef.......

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 22:24

dat (graszaad) hooi krijgt hij trouwens alleen in de ochtend en in de avond en is niet zo grof van structuur.........

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:26

Ik stond op een pensionstal waar heel slecht nat kuil gevoerd werd van de winter met als gevolg een half jaar lang diarree. Dat dus nooit meer. Er werden ook biks gevoerd (zat bij de prijs is) en ik nam daar al maar de helft van zodat ze zich niet achtergesteld voelde bij de andere paarden.
Ik heb nu geplette haver en wil die Pavo koeken ook. Niet meer op stal maar in een beschutte wei met maar een paar andere koudbloeden. Geen onbeperkt hooi maar 3x voordroog van een goede kwaliteit.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 22:30

een wei met andere koudbloeden is hier niet mogelijk....daar kon ik niet blijven staan en deze stal was de enige oplossing.......hij gaat in ieder geval zo vaak mogelijk de wei op als het weer het toelaat ( het is een pas ingezaaide wei.....)

wat is trouwens voordroog??

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:38

Na een tijd zoeken heb ik toch wat gevonden, en nog vlakbij ook. Bijna 2 ha goed grasland met een ven, daarop een haf, mijn tinker en nog 1 of 2 handelspaarden die wisselen. De fjord die er nu ook staat gaat dan op stal. Ik wil gewoon dat de mijne zoveel mogelijk buitenstaat. Dat is hier makkelijker dan in Zeeland geloof ik.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 23:06

dat klopt....je hebt hier meer dan genoeg dijkweides, alleen daar mogen ze in de winter niet op ........je ziet hier bij mij in de regio bijna nergens paarden op de wei staan........
als het droog weer is, gaat hij in ieder geval wel de hele dag op wei, maar er staan hier 18 paarden dus met een net ingezaaide wei is het wat schipperen.....de ene dag de ene groep en de andere dag de andere groep.......
als het voorjaar weer begint, zal hij weer hele dagen naar buiten gaan.......
hij heeft in ieder geval een mega grote buitenstal....dus staat in ieder geval in de frisse lucht.........

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:04

WIj heben hetzelfde met Connor gehad. Alleen hier had hij al binnen een dag koliek. Bleek dat hij niet tegen het opeten van zijn stalbedekking kon. We zijn verhuisd en nu gaat het goed.

Kijk eens of je hem van stro en vlas kunt afhalen. Dat zou wel kunnen schelen. Daarnaast vind ik 1 kilo krachtvoer per dag erg veel voor een tinker die niets doet. Mijn knol staat al jaren op alleen veel hooi en een handje haver per dag terwijl hj wel moet werken.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 22:11

we gaan hem nu in ieder geval helemaal van het biks afhalen en daarvoor in de plaats krijgt hij een halve pavo koek....verders alleen maar hooi en toch een aantal witlofwortelen, omdat hij de laatste 2 dagen zijn stro begint op te eten sinds hij op rantsoen/minder voer staat.........

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:44

Volgens mij kun je hem best een hele koek geven. 1/2 koek is toch tot 300 kilo?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 08:23

hij is nog maar 2 jaar en 4 maanden oud ........en een hele koek is toch voor 600 kg?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:04

Pavo adviseert van 300 - 600 kilo één koek. Kijk onder Specials op de Pavo site.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:25

Inderdaad een koek of muesli. Havens heeft ook eiwit arme muesli, die ontzettend lekker ruikt en afgezien van Jessie's enthousiasme als ik aankom met 'r voerbak, is het ook goed te eten Knipoog
Met voedingssuplementen zou ik inderdaad oppassen, het is een sober ras, en een boel extra is vaak gewoon te veel. Te veel is nooit goed, en ze kunnen er allemaal nare kwaaltjes van krijgen.

Ik zou ook gewoon een koek doen, je moet hem natuurlijk niet te erg korten op zijn voer. Dan gaat hij alleen maar de bodembedekking op eten, of wordt hij te schrokkerig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:42

Toen mijn merrie zo oud was als jouw paardje, kreeg ik van de dierenarts het advies om in ieder geval 1 kg basisbrok te voeren ongeacht hoeveel (of hoe weinig) ze werken.. Dit in verband met de benodigde vitaminen en mineralen.. Vergis je niet: groeien kost ook veel energie!

Een paard in het wild eet overigens niet alleen gras, maar zoekt ook kruiden en dergelijke uit die net iets meer/ andere voedingsstoffen bevatten dan dat gras doet..