[TI] Manen afknippen of niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein

Manen afknippen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 15:17

Ik heb ailin haar manen nu al een paar jaar in vlechten zitten en de langste plukken hangen tot aan haar voorknie. Nu staat ze alleen bij huis en in de wei staat een rij wilgen. Die wilgen zijn heerlijk om aan te schuren en zo heeft ze nu een vlecht er half afliggen en de andere vlechten zijn ook al iets beschadigd. Ik twijfel nu enorm wat te doen, zal ik ze afknippen of niet. Het duurt tijden voor het weer mooi vol is over de gehele lengte, maar ik heb zo lang gespaard op de manen. Heeft zeker 4 jaar geduurd tot ze echt mooi lang waren... Wat het nog aantrekkelijker maakt om nu al te knippen is dat ze van de zomer een veulen krijgt en die natuurlijk ook niet zuinig is op de manen. Ben echt in dubio, kort is meteen weer zo rigoreus, maar diep van binnen weet ik dat eht de beste oplossing is...

Nikita_1995

Re: Manen afknippen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:32

Een keer lekker kort knippen zou ik rustig doen hoor, in fjordenmodel, mits je haar niet wil verkopen natuurlijk.

Heb ik bij Nikita ook weleens gedaan...., zie foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto=F6OY8YNU

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:34

neem aan dat je die vlechten er in de tussen tijd wel een s uit heb gehaald of niet.....?
Gaat hartstikke jeuken zou ze er lekker afhalen ...het blijkt dat ze het niet fijn vind als ze ze eraf gaat schuren....

Natasya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:36

Ben het met vera eens Pling

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 16:08

dan had ze het al veel eerder gedaan dat schuren. In mijn ogen zijn tinkers juist schuurders omdat ze van zo hard mogelijk kriebelen houden niet eens omdat ze jeuk hebben, ze genieten er juist van. Vlechten zijn er idd wel eens uit geweest, Zomers vaker dan 's winters. Heb ze vorig jaar er maar 1 keer uitgehad en toen schuurde ze nooit. Dit is echt omdat de bomen er staan niet om de jeuk. Op stal doet ze namelijk niks terwijl ze daar als ze wil ook door het leuk kan schuren.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:12

Als je ze niet helemaal af wilt knippen maar toch nog een redelijke lengte wilt houden, zou ik je aanraden om ze bij te knippen met een efileerschaar. Dat is eigenlijk een uitdunschaar, en daarmee krijg je niet zo'n lelijk 'bot' effect en ziet het er natuurlijk uit. Dan kun je het afknippen tot de lengte waaronder het haar echt beschadigd is.

Jordy zijn manen zijn eens bijna helemaal afgevreten door een fjord die bij hem in de wei stond, de helft van de haren waren nog maar zo'n 10 cm lang wat er nog lang was hing er ook maar heel zielig bij, echt van die plukken. Ik heb toen zijn manen echt rigoreus afgeknipt (stekeltjes, fjordencoupe). Een jaar later waren zijn manen weer bijgegroeid tot bijna onderaan zijn hals en zaten ze weer in vlechten. Toen schuurde hij weer een complete vlecht eraf (ook aan een boomstam) en was er weer een stuk manen van zo'n 10 cm breed wat vrijwel kaal was. Ik heb toen getwijfeld of ik zijn manen weer helemaal af zou knippen, maar ik heb het zo gelaten. Nu weer een jaar later zie je er eigenlijk niks meer van (na een paar maanden al nauwelijks meer), hoewel de pluk een stuk korter is valt hij tussen de rest van de manen niet meer op.

Jordy is trouwens zo'n zelfde type paard als Ailin, ook erg luxe, maar hem misstond een fjordencoupe niet:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ICARRCWP

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:13

ik zou het niet doen

sil had vorigjaar het laatste stuk van zijn manen er ook af geschuurd maar daar zie je nix meer van.

je kan ze later er nog een stuk af halen om het gelijk te maken.
ik ik zou vaker je paardje zijn manen opnieuw vlechten en kammen bij sil werkt dat om het schuren tegen te gaan.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 16:16

ik vind het vooral zo zonde van mn barbie maantjes. Ze was echt net een barbiepaardpop met der haartjes los. Heel wazig wit doorschijnend met een lichte krul erin. En dan moet het eraf *snif* diep van binnen heb ik de beslissing al genomen, heb ik straks 2 fjordencoupes op stal.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:55

snoeien doet groeien, zeggen ze toch? Haha!
Of geld dit alleen in de groen voorziening...........
Je hoeft toch niet gelijk radicaal aan de gang. Je kunt het toch ook eerst halveren.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 22:23

Je kan er best een stuk afhalen hoor. Ik doe dat met zo'n hondentrimmes, je snijd ze er dan meer af. Is ook goed om de dooie punten weg te halen. Als ik vlechten maak in de zomer haal ik die om de 4 dagen er weer uit en laat alles weer een paar dagen loshangen voordat ik opnieuw vlecht.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 22:51

ik snij ze ook één keer in de zoveel tijd af, maar wel wat gerafeld anders lijkt het zo'n raar kapsel. ik ozu het dus wel doen als ik jou was, ze groeien wel weer aan Ja

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 05:54

ik zit ook in dubio, Shak had ooit mooie lange manen, sinds Kaylen is er niks meer van over, overal happen eruit, en bovendien vind ik het eigelijk hartstikke onhandig die lange vlechten...
Dus denk dat de boel er hier ook maar eens af moet Knipoog

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:02

AFknippen zou ik niet doen dat is echt zonde.. Mijn tinker heeft ook best wel lange manen en daar knip ik wel eens een stukje van de onderkant af zodat het wat korter word.. Ik probeer het wel met de manen mee te knippen (dus niet kaarsrecht afknippen) Tong uitsteken

spocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:29

mijn tinter heeft ook erg lang jaar
ik zit ook met die twijfel omdat ik heel simples stekkeltjes veel mooier vind.
maar aan de andere kant lange manent heeft ook wel wat. die van mij heeft het altijd in een vlecht omdat ze het anders opeet. en zolang ge er geen last van heeft ga ik het niet knippen.

maar als je paard het niet pretig bvind moet je je afvragen of je je zelf een plezier doen om te te laten hangen of dat je voor je paard kiest en het lekker kort knipt

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:47

NIET DOEN!!!!!!!!!!
mijn tink had manen van ong 1 mtr afgelopen zomer kreeg hij ineens jeuk en ging schuren .van zijn schoft af tot de helft zijn de manen nu nog stekeltjes en 30 cm lang.
ik heb theeboom olie gekocht (verkrijgbaar bij drogist,natuurwinkel) een paar druppels mengen met water en inspuiten. de jeuk is weg, en zijn manen groeien weer!!!
TIP; maak ipv hangende vlechten 1 hengstenvlecht scheurt hij alsnog dan is de schade minder!! af en toe de haarwortel nat maken en natuurlijk 1/2x p/w de vlecht eruit halen !!!
mijn tink reageerd trouwens ook erg geirriteerd van antiklit spray.

chantal

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:50

als de manen op het langste stuk tot haar knie hangen zou ik er gewoon een flink stuk afhalen ((20 cm ofzo..?) dan zijn ze een stuk korter,maar nog steeds mooi lang.
mocht je het dan nog te lang vinden kan je ze altijd weer korter maken

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:12

Ach... die wilgen he? Onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben ze Knipoog

Fayette en Hercules hebben zich vorig jaar ook uitgebreid zitten schuren aan de wilgenboom in hun zomerwei. Hercules heeft echter van die dikke manen dat het niet eens zo opviel dat hij had zitten schuren. Bij Fayette was het echter heel duidelijk te zien. Bij haar manen van schouderlengte waren halverwege de hals hele happen weg geschuurd. Het zag er echt niet uit (want wat nog lang was van haar manen was ook vakkundig uitgedund door mevrouw)
Ik heb er lang tegen aan zitten hikken maar uiteindelijk haar manen op 1.5 handbreedte kort geknipt/gesneden. En het resultaat viel me eigenlijk niet tegen Lachen
Fayette d'r manen komen nu weer onder haar hals uit en soms.... heel soms denk ik wel eens: "Zal ik ze weer kort knippen?" Nagelbijten / Gniffelen

Heb je geen foto van Ailin d'r coupe-chaos?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 16:55

het is eraf... zal zo eens foto's plaatsen...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:21

Marjolein schreef:
het is eraf... zal zo eens foto's plaatsen...

Haha!

Stoer!!!!

Ik heb de manen van Quint bijna 2 jaar geleden afgeknipt..van +/-1 meter naar fjordcoupe.
Hij was ook aan het schuren en wat korte stukken erin.
Ik was het beu die dikke bos te onderhouden(ben niet van de tut met mijn paard Bloos ) en met rijden die hoop onder het zadel,vast aan mijn handen,striemen in mijn gezicht tijdens een wilde galop enz.
Stond zoo stoer zijn korte coupe(met lange voorpluk hoor want die is wel heilig verklaard) MAAR korte manen is meer werk dan die lange plukken...dus Quint is alweer op weg naar een hele bos..... met natuurlijk pas weer weggeschuurde stukken.
Ik laat het nu maar zo..mik er soms cowboy magic in en groeien maar.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 18:08

Het resultaat... nog steeds even slikken als ik ernaar kijk.
Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:54

Sorry mijn mening: ieuw... zonde!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:20

Ik vind het haar juist niet misstaan Lachen Ze heeft er wel een mooie hals voor.
Nu hangen ze trouwens wel, wat ik niet lelijk vind, maar als je een coupe pleeborstel wilt (rechtop dus), moet je alles eraf scheren, dan groeit het daarna vanzelf recht omhoog.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:28

Zonde van die manen.. maar dit was misschien wel de beste oplossing Lachen Helaas pindakaas, het gaat weer aangroeien! Wou nog wel even kwijt dat ie wel echt een geweldig paard is om te zien!! Lovers

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:35

@ snowdon: ik weet het, maar zoals je ziet het stuk direct voor de schoft is heel dun zo goed als weg, dat is met echt lange manen geen gezicht.

coupe pleeborstel doe maar niet zo eentje heb ik er al Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:43

Het scheelt idd een hoop dat ze een mooie hals heeft Ja