[TI] Alternatief keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alternatief keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:09

Graag zou ik eens naar een keuring gaan, maar ik heb geen trailer en mag er van mijn rijbewijs ook niet mee rijden Haha! , is ook niet vertrouwd met mij achter het stuur.
Toch ben ik benieuwd of Flint een goede rastypische hengst wordt/is.
Zijn er mogelijkheden voor mensen in mijn situatie om toch iemand naar je paard te laten kijken die er verstand van heeft. Niet om een ster of premie te krijgen. Maar misschien wel om te zien of het een goede hengst kan worden, die eventueel later als dekhengst uitgebracht kan worden of dat ze zeggen: nou mevrouwtje dat wordt niks, ruin hem maar.
Als hij/zij zou zeggen, je maakt een goede kans op een keuring om premies te behalen, dan kan ik es gaan denken over het halen van het benodigde rijbewijs en het aanschaffen van een trailer eventueel.

maaike_vdv

Re: Alternatief keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:44

Eerder kwamen ze ook wel thuis keuren van het stamboek, ik weet niet of die mogelijkheid er nu nog is.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:53

Dit wast trouwens van het ICS, ik weet niet of het bij het NTS ook kan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:24

Een 1,5 jaar oud paard beoordelen is altijd een beetje koffiedik kijken. De uitspraak jaarling-naarling is er niet voor niets. Paarden kunnen soms heel anders uitgroeien dan je zou verwachtten op 1,5 jarige leeftijd.

Wel wil ik je zeggen dat je hem niet hengst hoeft te laten voor de dekkingen. Er komt veel bij kijken bij het hebben van een (dek)hengst, vergis je daar niet in. Jij zit met een hengst waar je altijd rekening mee zult moeten houden kwa stalling, rijden etc en als je pech hebt geen of bijna geen dekkingen...

Kijk, vind je het gewoon leuk om een hengst te hebben, en denk je dat je dat ook aankan en wilt, moet je hem gewoon hengst laten.
Heb je je paardje om er lekker mee te rijden, poemelen etc etc dan zou ik hem laten ruinen.
Succes met de keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:54

Misschien moet ik hem maar laten ruinen uiteindelijk, nu nog niet echter. Misschien heb ik een dekhengst hebben wel wat onderschat of in ieder geval niet goed door gedacht. Ze hebben vanmiddag een friese merrie bij hem gezet (gewoon omdat ze even naar buiten moest)en hij staat de hele tijd met zijn mond open te kauwen lijkt het.
Maar goed het neemt niet weg, dat ik mettertijd wel iemand naar hem wil laten kijken. Of het van het ICS is of van het NSvT maakt me niet zo veel uit. Hij staat nu in het veulenboek van ICS.
Ik zal eens bij het ICS speuren, dan weet ik dan waar ik moet zijn. Hij ziet er nu niet uit inderdaad, zijn kont staat alweer wat hoger daan zijn romp, die zal eerdaags ook wel weer bijtrekken.
Afbeelding
Afbeelding

Deze zijn van vandaag, met zijn kont de lucht in Haha! Met welke leeftijd kun je iemand naar hem laten kijken, een jaar of 3?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:46

kijk mijn eerlijkje en respecterende mening is:
Wil je een dekhengst maken van je hengs.t Dan moet je iets bijzonders hebben.

A) gewillig zijn voor klanten

Ik vind eerlijk je heb een leuke tink.. maar wel een 13 in een dozijn tinker. gewoon doorsnee leuk Haha!
Maar niet DAT wat je moet hebben voor potentiel dekhengst. Charisma. Dat als je een foto ziet WOW kan zeggen snap je??

Je moet relevant kunnen kijken hier op.
Ik heb zo ook een hengst laten snijden omdat hij het gewoon niet had. Heel simpel.

Want je gaat natuurlijk niet honderde euros uit geven aan een keuring en niemand wil je hengst hebbenvoor hun merrie.
EN daarbij.. zn kleur staat tegen.. toch vele mensen willen bont

Ik heb zelf een dekhengst.
Heb menig tinker gehad voor verkoop of voor me zelf. dus weet waar ik over praat.

2 maanden gelee een kopie van jou hengst gehad en verkocht..
Tis niet simpel Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:51

Tsja ik ga een beetje met Nadine mee, het is erg moeilijk, en vooral voor een effen kleurige nog 10x zo moeilijk, ik weet dat ik makkelijk praten heb met Rohan, maar als die wat ik noem de 'wow' factor niet had gehad was die ook al gesneden.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 00:46

En dan vind jij nog dat Rohan die "wow" factor heeft maar hij moet zich ook nog maar gaan bewijzen. Andere mensen vinden dat dus misschien niet bedoel ik.

Flint kan overigens thuisgekeurd worden door het ICS. Maar ik zou ook nog zeker een jaar wachten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 05:20

of jou hengst een goede en mooie dekhengst gaat worden kan ik moeilijk over oordelen op deze leeftijd, daar is het nog een te heerlijke slungel voor Knipoog

wat ik wel vind is dat je het echt niet moet onderschatten wat het houden van een dekhengst in houd, zoals Mariska al zei,

hij moet zich eerst bewijzen, dus de eerste paar jaar zul je niet veel dekkingen hebben,

je krijgt merries op bezoek die tussen de 1 en de 4 weken blijven, waar uiteraard goed voor gezorgd moet worden, heb je hier de tijd voor?

de dekkingen kunnen soms best heftig zijn, kun je dat aan?

met een hengst moet je ten alle tijden allert zijn, al helemaal in het dekseizoen, sommige hengsten kunnen niet met andere paarden in het land, vaak zijn ze niet welkom op een pensionstal, soms kunnen ze zelfs niet meer in het land omdat ze uitbreken bij het zien v/e ander paard, wil je dit?

ook ik heb een hengstje laten ruinen en verkocht omdat hij helaas niet de maat en de uitstraling had die ik eigenlijk wilde zien (impulsaankoop, op stal viel hij wel erg in het niet naast Chuckie Bloos )

vriendin is al jaren gelukkig met hem Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:37

Bedankt voor alle reacties Knipoog
Ik wil niet perse een dekhengst en zeker heb ik niet de intentie daar ook nog eens een commercieel succes van te maken. Ik ben me er terdege van bewust dat een effen paard het lang zo goed niet zal doen als een bonte. IMaar zoals er liefhebbers zijn van de bonte tinker, zo zijn er ook liefhebbers van het effen exemplaar. Black Shadow vind ik bijvoorbeeld ook prachtig. Ik wil gewoon mijn opties open houden. En het is allemaal op lange termijn, ik denk nu eenmaal graag vooruit Haha!
Het is maar net hoe hij zich ontwikkeld, qua uiterlijk en karakter.
Ik heb de ruimte en de tijd, alleen geen trailer Haha!
Ik wil ten eerste gewoon kijken of ik hem verder kan krijgen dan het veulenstamboek, hij staat nu geregistreerd in veulenstamboek 1 en ik wil kijken of ik hem naar de Premie Irish Cob Register kan krijgen en vandaar dat ik naar een alternatief voor een keuring vroeg. Of het de moeite is met hem naar een keuring te gaan en of hij een premie kan krijgen. Als iemand het al helemaal niks vind, hoef ik in eerste instantie al niet naar de keuring. Als hij wel een premie kan krijgen, kan ik wel verder kijken. En of hij dan uiteindelijk hengst blijft zien we dan wel weer, dat is nog een ver van mijn bed show en daar moet ik ff verder in duiken.
Hij ziet er nu nog niet uit, dat snap ik best, hij is slungelig en de verhoudingen zijn ietwat zoek Bloos , maar ik vind hem al prachtig, maar ja dat vind ieder van zijn paardje denk ik. We zullen zien.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:27

Rock-on, dudes! Black shadow had ook zeker de WOW factor toen hij uit Engeland kwam (was toen geloof ik 3 of 4 jr en nog wel VEEL smaller Nagelbijten / Gniffelen), maar 4 witte sokken een mega sprekend koppie en ERG leuke gangen doen veel Knipoog
1 witte sok kijkt toch al veel anders --> bij Shires worden deze ook bijna nooit aangehouden of t moet wel een hele bijzondere zijn Knipoog , men wil daar 4 witte sokken en een mooie niet te brede bles Haha!

En Kanters kon BS trouwens ook makkelijk aanhouden en heeft hem voor zijn eigen merries gebruikt, dat scheelt ook dan mag ie in ieder geval altijd iets dekken en als je dan veel leuke nakomelingen krijgt, wordt ie vanzelf ook bekender --> en nu is ie dus verkocht en mag ie ergens anders dekhengst spelen Haha!

Als je de tijd en plek hebt zou ik ff afwachten tot ie 3 jr is dan kun je er wellicht wat meer over zeggen Knipoog momenteel vind ik het gewoon een scheetje Lovers , maar zie ik er nog geen dekhengst in Bloos

Bij het ICS komen ze aan huis voor rastoelatingskeuringen, maar hij staat al ingeschreven dus Verward Weet niet of ze dan zomaar willen komen kijken? --> dan zou je denk ik toch naar een keuring moeten gaan --> trailer huren of op zoek naar iemand die kan rijden op dat ene dagje lukt vaak toch wel hoor Ja --> Je kunt toch al zeer lang van te voren op zoek. Datum is vaak al HEEL vroeg bekend Ja en evt is een paardentaxi misschien ook een optie Knipoog

en zoals Tinkermuts al zegt:
met een hengst moet je ten alle tijden allert zijn, al helemaal in het dekseizoen, sommige hengsten kunnen niet met andere paarden in het land, vaak zijn ze niet welkom op een pensionstal, soms kunnen ze zelfs niet meer in het land omdat ze uitbreken bij het zien v/e ander paard

en daarnaast dus:
je krijgt merries op bezoek die tussen de 1 en de 4 weken blijven, waar uiteraard goed voor gezorgd moet worden, heb je hier de tijd voor?

De dekkingen kunnen soms best heftig zijn

wil je dit? en kun je dit aan idd Ja

en hem hengst houden met (bijna) geen dekkingen, dan is ie misschien wel net zo lief ruin Knipoog --> kan ie wel gewoon bij vriendjes/ buiten (mocht ie dit dus als hengst niet kunnen ivm ruzie of veel uitbreken) , geen opspelende hormonen enz enz ...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:37

euhm... kijk de KIJk van de jury van ICS is altijd zo zo.
Dus tjaa ik kan er niks van zeggen wat betreft de keuring Haha!