[TI] olws (genetische afwijking )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

olws (genetische afwijking )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 17:16

Zat me af te vragen of dit ook bij tinkers voorkomt. Lethal White Syndrom doel ik op.
Alleen volgens mij zijn de meeste tinkers Tobiano en geen (frame) overo?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-06 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Mariska_28

Re: olws

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:36

Komt inderdaad bij Tinkers niet voor. Overobonte Tinkers zijn er inderdaad niet, zijn tobianobont en/of en soms hebben ze ook het sabinogen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:28

euhm ... wat voor kleur is dat eigeijk dan??

Moet je bij supertje zijn Lachen die weet dat allemaal super goed

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 18:31

is geen kleur, is een genetische afwijking die (frame) overo paarden kunnen dragen.
Dragers hebben er geen last van, maar als je een merrie en een hengst die beide dit gen dragen kruist krijg je een (bijna) volledig wit veulen wat dood geboren wordt of binnen de 1e 24 uur sterft.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar meen dat het iets met het darmgestel te maken heeft

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:04

OWLS veulens, oftewel paarden die homozygoot zijn voor frame, hebben inderdaad een niet goed ontwikkeld darmstelsel, de zenuwen in de darmen werken niet, waardoor een veulen sterft aan verstopping.

Maar frame komt naar mijn weten niet voor bij tinkers, dus OLWS ook niet. Er wordt weleens beweerd van tinkers dat ze overo zijn, maar dit gaat eigenlijk altijd over tinkers die apart getekend zijn door sabino (bijna iedere tinker draagt vrij uitgebreid sabino), of paarden die splash dragen (wat heel erg op frame lijkende aftekeningen kan geven, m.n. op het hoofd, en ook de blauwe ogen).

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:43

stef schreef:
is geen kleur, is een genetische afwijking die (frame) overo paarden kunnen dragen.
Dragers hebben er geen last van, maar als je een merrie en een hengst die beide dit gen dragen kruist krijg je een (bijna) volledig wit veulen wat dood geboren wordt of binnen de 1e 24 uur sterft.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar meen dat het iets met het darmgestel te maken heeft

jaa nu weet ik het weer.. op barncam heb ik zon veulen gezien...

Chubby

Re: olws (genetische afwijking )

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:01

Ook bij andere dieren komt deze afwijking voor.. Bij de fokkerij van tamme ratten is het bekend als "Megacolon".. Heel naar om dergelijke dieren te zien..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:03

hengsten en merrie's kunnen hierop toch getest worden?
als je dus een positieve merrie hebt kun je er een OLWS neg hengst op zetten en andersom ook?
Is het "probleem" dan "verholpen"?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:29

Er kan inderdaad getest worden, en bij een frame drager zou je er dan inderdaad een OLWS neg. 'partner' bij moeten hebben. Dan kan het veulen maar 1 allel voor Frame krijgen, en alleen als het 2 allelen heeft (homozygoot voor frame) is het dodelijk.

Maar dat betekent niet dat je het OLWS er dan uitgefokt hebt. De frame-ouder heeft namelijk nog steeds 50% kans om het frame door te geven, en dus heeft het veulen ook weer 50% kans om heterozygoot frame te zijn.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:22

Veulens die met dit syndroom geboren worden. DIe witte veulenjes worden inderdaat dood geboren of sterven binnen de 24 uur omdat de bezenuwing naar het laatste deel van de darmen ontbreekt!!!!
Ik zel vanavond een foto plaats van zo'n veulentje.