[TI] verschil irish cob en tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

verschil irish cob en tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 08:42

misschien een domme vraag hoor Bloos

maar wat is het verschil tussen een irish cob en een tinker?

Nuage

Re: verschil irish cob en tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:07

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 09:12

nou..weet je?
ik had al zitten kijken op internet maar ik kwam er dus eigenlijk gewoon niet uit...
hahaha klopt het dat de irish cob robuuster is dan de tinker?
qua uiterlijk kan ik er dus zowat geen verschil in vinden( of kijk ik niet goed?)

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:27

Irish Cob en Tinker zijn hetzelfde,
er zijn alleen 2 stamboeken en twee namen om het makkelijk te houden!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:56

ellepel schreef:
nou..weet je?
ik had al zitten kijken op internet maar ik kwam er dus eigenlijk gewoon niet uit...
hahaha klopt het dat de irish cob robuuster is dan de tinker?
qua uiterlijk kan ik er dus zowat geen verschil in vinden( of kijk ik niet goed?)

Nee, niet helemaal.
Het grootste verschil is dat het NSvT (tinkers) de paarden onderverdeeld in 4 typen (voor hele typebeschrijving moet je even kijken op www.tinkerstamboek.nl ) ;
* De Vanner (algemeen gezegd groot en robuust)
* De Cob (algemeen gezegd wat kleiner en robuust (verreweg het meest voorkomende type))
* De Grai (algemeen gezegd een luxer type)
* De scudder (algemeen gezegd tinkers met veel draversbloed)
Van het laaste type, de scudder, is trouwens nog geen enkel paard geregistreerd.

Het ICS (Irish Cob) heeft geen type-indeling, daar zijn alle opgenomen paarden Cobs. Hieronder zouden de paarden vallen die bij het NSvT onder de Vanner en de Cob vallen, maar ook een wat zwaardere Grai.

Dat je uiterlijk geen verschil kunt vinden, kan dus heel goed kloppen Haha! Zelfde beestje, andere naam Lachen

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:42

veel hengsten staan ook bij allebei ingeschreven! hihi dat zegt al wat dat het niet veel verschilt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 12:24

ok goed, maar als ik dus een tinkerveulen wil kopen dan kan ik dus ook bij de irish cob gaan kijken???
wel mooi dat bij de tinkers alles is opgedeeld in 4 typen, maakt het zoeken misschien wat makkelijker

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:36

Staar je niet al te veel blind op die typen, beweging speelt daar een grote rol bij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:24

Het grootste verschil is het fokdoel van de 2 stamboeken denk ik. En veel Irish Cob mensen zien de paarden liever wat forser en zwaarder, terwijl bij het NST de meningen daarover meer verdeeld zijn.

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:10

het grappige is dat de Irish Cobs uit ierland zelf vaak veel minder zwaar gebouwd zijn dan jullie tinkers. In ierland en groot-brittanie bestaat er helemaal geen tinker ras, ookal zijn er heel veel tinkers, ICs worden wel erkend als ras.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:25

het schijnt dat het wordt tinker een scheldwoord is in engeland dus heten ze daar Irish Cob zo heb ik dat gehoord dus weet niet 100 % of dat waar is.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:26

Sheffie schreef:
het schijnt dat het wordt tinker een scheldwoord is in engeland dus heten ze daar Irish Cob zo heb ik dat gehoord dus weet niet 100 % of dat waar is.

Ja zo heb ik het ook altijd begrepen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:00

Ellepel, kom maar eens kijken naar mijn tinker en tinker-weidemaatje in Anloo. Is vlakbij Assen. Je kunt ook altijd gaan kijken (effies bellen) bij de tinkerstoeterij (Irish Tinker Stables) te Ees, daar worden uitsluitend cobs gefokt en er staan 5 of 6 dekhengsten van het cob-type.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:13

Floob schreef:
het grappige is dat de Irish Cobs uit ierland zelf vaak veel minder zwaar gebouwd zijn dan jullie tinkers. In ierland en groot-brittanie bestaat er helemaal geen tinker ras, ookal zijn er heel veel tinkers, ICs worden wel erkend als ras.

dat laatste is bekend inderdaad Lachen
ik had toch zelf het idee dat de cobs daar toch echt wat meer mans waren dan sommigen hier. misschien lijken/zijn ze hier forser vanwege het overvloed aan eten wat ze krijgen? *kijkt eens kritisch naar d'r eigen dikke tink* Nors opkijken

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:37

Neuhhh heeft denk ik niets te maken met de dikte van jouw tink hoor Knipoog De wat "mindere" tinks (ehhhh irish cobs) worden naar de andere landen geëxporteerd. Kijk maar naar Lizzy, voor mij is ze het einde hoor, maar als je kijkt naar haar bouw, is ze niet de cob die je in Ierland ziet. De mooiste houden ze gewoon voor hunzelf (het is niet eerlijk!!!)

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:06

Even heel voorzichtig uitleggen dan:

Het "ras" bestaat zo'n 150 jaar en werd over het algemeen door de roma in england gebruikt.
Papieren en afstamming zijn nooit bijgehouden dus exact is het nooit te bepalen. men gaat er vooralsnog vanuit dat de cob het basistype is.

Toen de roma grotere wagens kregen werd er veelal gekruist met zwaardere hengsten die toevallig in de buurt waren. Vooral grote koudbloeden als Shires en Clydesdales. Hieruit is uiteidelijk de vanner ontstaan.

Dales en Fell ponies werden gebruikt om te kruisen als men een beetje meer kracht en temperament nodig had. Hieruit ontstonden de gray en scudder.

In de loop van de eeuwen hebben deze sub-categorieen zich zover weten te manivesteren dat zij door het NTS als zodanig zijn erkent.

Het NTS erkent dus de tinker in al zijn diversiteit, een ras met verschillende subcategorieen.

Allemaal tinkers met type specifieke eigenschappen.

Het ICS erkent alleen het Cob type maar neemt in hun stamboek wel andere types op als "crossbread" (kruising) dus erkent deze types niet als op zichzelf staand type.

conclusie:

een irish cob is per definitie een tinker maar een tinker is niet per definitie een irish cob...

wie snapt het nog??? Gestoord

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 04:30

hahaha wel heel typisch voor engeland he?
Duivel

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 07:09

Tuihanti schreef:

Het "ras" bestaat zo'n 150 jaar en werd over het algemeen door de roma in england gebruikt.
Papieren en afstamming zijn nooit bijgehouden dus exact is het nooit te bepalen. men gaat er vooralsnog vanuit dat de cob het basistype is.

Toen de roma grotere wagens kregen werd er veelal gekruist met zwaardere hengsten die toevallig in de buurt waren. Vooral grote koudbloeden als Shires en Clydesdales. Hieruit is uiteidelijk de vanner ontstaan.

Dales en Fell ponies werden gebruikt om te kruisen als men een beetje meer kracht en temperament nodig had. Hieruit ontstonden de gray en scudder.

In de loop van de eeuwen hebben deze sub-categorieen zich zover weten te manivesteren dat zij door het NTS als zodanig zijn erkent.

Het NTS erkent dus de tinker in al zijn diversiteit, een ras met verschillende subcategorieen.

Het ICS erkent alleen het Cob type maar neemt in hun stamboek wel andere types op als "crossbread" (kruising) dus erkent deze types niet als op zichzelf staand type.

conclusie:

een irish cob is per definitie een tinker maar een tinker is niet per definitie een irish cob...

na een tijd van hoofdbrekens kan ik intussen zeggen dat ik het volledig snap Haha!
dus geef jezelf de tijd en uiteindelijk valt het kwartje wel hahaha

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:16

Biancaa schreef:
Neuhhh heeft denk ik niets te maken met de dikte van jouw tink hoor Knipoog De wat "mindere" tinks (ehhhh irish cobs) worden naar de andere landen geëxporteerd. Kijk maar naar Lizzy, voor mij is ze het einde hoor, maar als je kijkt naar haar bouw, is ze niet de cob die je in Ierland ziet. De mooiste houden ze gewoon voor hunzelf (het is niet eerlijk!!!)

nou dat weet ik niet, floob zegt dat ze hier zwaarder gebouwd zijn?

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 21:32

Tuihanti schreef:

conclusie:

Net zoals een duif per definitie wel een vogel is, maar een vogel niet per definitie een duif Clown ?

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 07:06

nee, meer zoals een Janssen per definitie een postduif is maar een postduif niet per definitie een Janssen
(30 jaar opgegroeid met postduiven van paps Pling )

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:34

Tuihanti schreef:

Hoeft ook niet altijd. Ik ken een merrie die bij het NST is afgekeurd, omdat het geen Tinker zou zijn en is bij het ICS opgenomen. Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:41

koop de (oude) amazone. zie tinker rasbechrijving en weet wat je doet als je een tinker ontmoet.. whehe. tinker is idd een scheldwoord int engels

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:12

Bonte schreef:
Tuihanti schreef:

Hoeft ook niet altijd. Ik ken een merrie die bij het NST is afgekeurd, omdat het geen Tinker zou zijn en is bij het ICS opgenomen. Knipoog

de bekende "de uitzondering bevestigd de regel??"

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:40

Tinker wordt inderdaad als scheldwoord gebruikt, maar 'tinker' is ook een ander woord voor zigeuner. In Ierland werd de aanduiding tinker vroeger gebruikt voor rondtrekkende ketellappers.
Of de benaming tegenwoordig nog gebruikt wordt weet ik niet, maar vroeger was 'tinker' eveneens een ander woord voor de Ierse Travellers, the Pavee, een rondtrekkend volk van Ierse afstamming dat al sinds de Middeleeuwen een zigeunerachtig bestaan leid.
Dus eigenlijk is het imo nogal vreemd dat de bonte paarden van de Roma zigeuners, die wij nu kennen als Tinkers of Irish Cobs, in feite de naam hebben gekregen van een ander type zigeuners die geloof ik weinig met de creatie van de Irish Cob/Tinker te doen hebben.