[TI] primering en officiele meting volwassen dekhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandyjorgen

primering en officiele meting volwassen dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 18:36

Kan iemand mij vertellen waarom er voor de (dek)hengsten alleen een show is en geen keuring zoals voor de merrie's, ruinen en veulens?

Ondanks dat een hengst goedgekeurd is voor de dekdienst zou het toch leuk zijn om te weten of hij een 1e, 2e of derde premie krijgt. Handig ook om precies te weten bij welke type hij wordt ingendeeld.
Verder zijn er diverse mensen die roepen dat ze de grootste hengst hebben (wij ook hoor met Bram)....als er vanaf de volwassen leeftijd officiel gemeten wordt zou dit ook wat meer duidelijkheid geven.

Dus......kan iemand mij vertellen waarom dit niet bestaat?
En...... zijn er meer mensen die de primering voor dekhengsten zien zitten?

Liezel1

Re: primering en officiele meting volwassen dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:39

toevallig heb ik het hier vorige week over gehad met je weet wel wie Knipoog
waarom hoeven deze hengsten ook niets onder het zadel te laten zien?
andere rassen worden streng aan allerlei "zoveel-dagen-testen" onderworpen of moeten gewoon een test onder het zadel afleggen...
mijns inziens kun je aan de hand ook niet beoordelen hoe een hengst echt in de omgang is.. met als gevolg dat de grootste draken op een goede dag ook goedgekeurd kunnen worden...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:42

ik ben der wel voor maar was ik altijd al laat ze ook strijden voor titels en dat soort dingen en elke 3 a 4 jaar opnieuw keuren. Der kunnen altijd dingen gebeuren. Maar ik ben der wel voor

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:12

sandyjorgen schreef:
Kan iemand mij vertellen waarom er voor de (dek)hengsten alleen een show is en geen keuring zoals voor de merrie's, ruinen en veulens?

Ondanks dat een hengst goedgekeurd is voor de dekdienst zou het toch leuk zijn om te weten of hij een 1e, 2e of derde premie krijgt. Handig ook om precies te weten bij welke type hij wordt ingendeeld.
Verder zijn er diverse mensen die roepen dat ze de grootste hengst hebben (wij ook hoor met Bram)....als er vanaf de volwassen leeftijd officiel gemeten wordt zou dit ook wat meer duidelijkheid geven.

Dus......kan iemand mij vertellen waarom dit niet bestaat?
En...... zijn er meer mensen die de primering voor dekhengsten zien zitten?

Heb horen waaien dat er op 7 jaar nog een keer gemeten gaat worden. Bram is groot Knipoog Denk groter dan Baggio en Offspring, alleen gemeten als 1.63 bij de hengstenkeuring. Baggio is nu 1.66 en 1.65 gemeten afgelopen januari.

Premies werden niet uitgedeeld omdat dat dan een nadeel zou hebben tov de hengsten die al reeds goedgekeurd zijn in het begin.

Overigens vind ik de hengstenshow een hele goede mogelijkheid om de hengst onder het zadel te showen (of aan de hand of voor de kar etc.) en kan potentieële klanten de mogelijkheid geven ze live te zien.
Verder geef ik richting merriehouders duidelijk aan wat de plus en minkanten van Baggio zijn en welke merrie geschikt is voor hem en welke niet.

Liezel1 schreef:
andere rassen worden streng aan allerlei "zoveel-dagen-testen" onderworpen of moeten gewoon een test onder het zadel afleggen...
mijns inziens kun je aan de hand ook niet beoordelen hoe een hengst echt in de omgang is.. met als gevolg dat de grootste draken op een goede dag ook goedgekeurd kunnen worden...

Wel wordt het gedrag van de hengst genoteerd tijdens klinisch onderzoek door de DA, vind ik ook vaak een pijlmeter.
Het bekendste stamboek waarbij zoveel dagen testen gedaan worden is het KWPN. Als je het verschil bekijkt van de waarde van de hengsten, de aantal aangeboden hengsten etc dan snap ik wel waarom dit bij Tinkers nog niet is. Dit jaar waren er 26 op de keuring en dat was al veel!

Dan komt er ook nog bij dat het stamboek jong is en daarom lijkt mij ook nog lerende. Al doende leert men, toch?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 00:10

sandyjorgen schreef:

Wat ik me al een hele tijd afvraag is waarom lijkt het zo belangrijk om grote tinkers te fokken en wordt er dus inderdaad vaak geroepen, "mijn hengst/tinker is wel... hoog"?
Het zelfde geldt voor merries overigens.
In mijn visie horen tinkers niet perse mega groot te zijn en zegt dit niks over de kwaliteit van de cob...
Er zijn prachtige cobs die echt niet groter zijn dan 1.45.
Maar misschien is dit wel helemaal off-topic! Ben daar gewoon erg benieuwd naar...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 00:30

ik zou zelf ook voor groot gaan (smaken verschillen altijd en zo kan je het mooi gelijk als reklamestukje gebruiken, groot gelijk) en ben ook voor meer bekendheid over de hengst qua primering.

Het gaat ook niet alleen om Cobs maar ook om de Vanners en de Grai's natuurlijk.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 07:47

bij het ICS word er wel geprimeerd en is er nu een gebruikspaard test oid

bij het Nst is er bewust gekozen om niet te primeren om te voorkomen dat half tinkermerrie nl naar de kampioen toe gaat, het is een jong stamboek en ze willen zoveel mogelijk verschillende hengsten laten gebruiken, beetje wazig geschreven maare jullie snappen mij vast wel.

op de hengstenshow van het Nst is er de mogelijkheid om je hengst goed te laten Zien, helaas maken veel hengstenhouders daar geen gebruik van.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 07:48

ps ik ben trouwens zeer tevreden met Chuckies stokmaat van 1.55

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 08:01

Tinkermuts schreef:

bij het Nst is er bewust gekozen om niet te primeren om te voorkomen dat half tinkermerrie nl naar de kampioen toe gaat, het is een jong stamboek en ze willen zoveel mogelijk verschillende hengsten laten gebruiken, beetje wazig geschreven maare jullie snappen mij vast wel.

op de hengstenshow van het Nst is er de mogelijkheid om je hengst goed te laten Zien, helaas maken veel hengstenhouders daar geen gebruik van.

Maar gebeurt dat dan niet?? Gaat nu niet half tinkermerrie nl naar een handjevol hengsten? Ik heb het idee van wel namelijk....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:58

Mariska_28 schreef:
Tinkermuts schreef:

Maar gebeurt dat dan niet?? Gaat nu niet half tinkermerrie nl naar een handjevol hengsten? Ik heb het idee van wel namelijk....

Zoals ze allemaal naar O'Malley gaan? Wie is daarvoor verantwoordelijk? De hengstenhouder? De merriehouder? Het stamboek?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:15

Je kan het ook zo zien: alle bij het NSvT ggk dekhengsten hebben een 1e premie. Haalt je dekhengst namelijk niet minimaal die 140 punten dan wordt hij 'afgekeurd'.

Verder ga ik mee met de uitleg van Leonoor. Het NSvT is een klein en jong stamboek waarbij een zoveel-dagen-test nog niet te organiseren is. En daarnaast: hoeveel hengstenhouders zijn er toe bereid om hun hengst een (laten we zeggen) 2-4 weken uit handen te geven aan vreemden om ze die zoveel-dagen-test te laten doen? Op eigen kosten?
Van het hebben en laten dekken met een ggk Tinkerhengst kun je niet van leven. De hengst onderhoudt zich zelf maar de baas wordt er niet rijk van dit itt veel gewilde KWPN-hengsten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:26

flettie schreef:
Je kan het ook zo zien: alle bij het NSvT ggk dekhengsten hebben een 1e premie. Haalt je dekhengst namelijk niet minimaal die 140 punten dan wordt hij 'afgekeurd'.

Verder ga ik mee met de uitleg van Leonoor. Het NSvT is een klein en jong stamboek waarbij een zoveel-dagen-test nog niet te organiseren is. En daarnaast: hoeveel hengstenhouders zijn er toe bereid om hun hengst een (laten we zeggen) 2-4 weken uit handen te geven aan vreemden om ze die zoveel-dagen-test te laten doen? Op eigen kosten? Van het hebben en laten dekken met een ggk Tinkerhengst kun je niet van leven. De hengst onderhoudt zich zelf maar de baas wordt er niet rijk van dit itt veel gewilde KWPN-hengsten.

Beter gezegd, je legt er in het begin echt nog geld op toe. Of je moet een enorm populaire hengst hebben die minstens (ik noem iets) 8 dekkingen op een jaar doet. Want dat is al veel in het NSvT.

En ik zou het nog geen drama vinden om Baggio uit handen te geven aan vreemden, ik sta namelijk 100% voor zijn karakter in. Ook bij vreemden (met kennis van paarden) en op vreemd terrein maar vind het wel zonde van het wedstrijdseizoen. Dit heeft namelijk meer prioriteit voor mij (en Ilona)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:27

Het NSvT heeft 45 goedgekeurde hengsten. Helaas zijn er daarvan zo'n 10 niet actief omdat ze tijdelijk uit de dekdienst zijn gehaald, ver weg in het buitenland staan etc.

Als je die 35 hengsten zou gaan primeren en in een rijtje van goed naar minder goed gaat zetten dan heb je grote kans dat de meeste dekkingen inderdaad naar de beste hengst gaan, wat natuurlijk de bloedspreiding niet ten goede komt. Ik zeg niet dat het zo zal gaan, maar het kan en dat wil men voorkomen.

Tuurlijk hou je altijd populaire en minder populaire hengsten, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met de hoeveelheid promotie van de eigenaren voor zo'n hengst en natuurlijk de scores van zijn nakomelingen op de keuringen.

Neem nu Chacotay, volgens mij was die in het begin niet zo populair vanwege zijn kleur. Inmiddels spreekt hij veel mensen aan doordat hij veel te zien is op goed in elkaar gezette shows en doordat zijn nakomelingen het goed doen op de keuringen.

Stokmaat opnieuw bepalen met 7 jaar en misschien ook het type nog eens bekijken als de hengst helemaal is volgroeid lijkt me een goed plan.

Er zijn zeker ook kleinere Tinkers die prachtig zijn, maar Nederlanders zijn groot en willen graag een bij hun eigen stokmaat passend paardje.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:56

flettie schreef:

Er zijn volgens mij zeker wel hengsten die geen 1e premie zouden halen als de verkregen punten tot een premie gebonden zouden worden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:19

Vasthi schreef:
heb je grote kans dat de meeste dekkingen inderdaad naar de beste hengst gaan, wat natuurlijk de bloedspreiding niet ten goede komt. Ik zeg niet dat het zo zal gaan, maar het kan en dat wil men voorkomen.

Tuurlijk hou je altijd populaire en minder populaire hengsten, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met de hoeveelheid promotie van de eigenaren voor zo'n hengst en natuurlijk de scores van zijn nakomelingen op de keuringen.

Stokmaat opnieuw bepalen met 7 jaar en misschien ook het type nog eens bekijken als de hengst helemaal is volgroeid lijkt me een goed plan.

Dat een bepaalde hengst populair is zie je toch wel, ook nav nakomelingen natuurlijk. Maar ik vind dat je als hengstenhouder ook de plicht hebt om te kijken of een bepaalde merrie wel bij je hengst past. Ik zou dus nooit een (meer) achteloos een cobmerrie met korte krabbelende gangen onder Baggio laten zetten, die verwijs ik letterlijk door naar een cobhengst met reuzegangen (bijvoorbeeld Silas, of Garish etc.)
Dit doe ik ook uit zelfbehoud. Dergelijke combinaties scoren gewoon aanzienlijk minder op een keuring (en terecht!) en zullen dus ook de waardebepaling van je hengst als dekhengst naar beneden halen.
Als ik iemand persé een dekking wil, dan is het moeilijk weigeren, maar als een eigenaar open staat voor advies (vanuit toch nog een redelijk lekenoog) probeer ik er wel over te praten. Liever 300 euro minder en een goed resultaat op de keuringen het jaar erop.

Promotie van de hengst is eigen verantwoordelijkheid van de hengstenhouder. Ik snap nooit dat een hengstenhouder moppert dat zijn hengst geen dekkingen krijgt terwijl hij geen moeite doet om zijn hengst op welke wijze dan ook te presenteren aan het publiek. Vanaf een foto op de stamboeksite zie je niet veel en ik zou ook de voorkeur geven aan live bezichtigingen.

Dat van die stokmaat en type ben ik het ook helemaal mee eens hoor!

En in de toekomst ook definitieve goedgekeuring op nakomelingen, predikaten etc. etc. Maar dan ben je nog tig jaar verder, nu is het stamboek echt nog te klein. Zal wat zijn als er van de 35 actieve hengsten 10 afgekeurd worden op nakomelingen of omdat ze nauwelijks tot geen nakomelingen hebben.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 14:40

Tja Leonoor en ik geloof toch niet dat dat nu echt gebeurd, ja jij doet dat wel dat weet ik maar eigelijk zou iedereen dat moeten doen dat vind ik ook.

En ja ik heb echt gekeken naar wat ik bij viane vond passen en ik wou persee geen hengst waar al tig nakomelingen van rondlopen.

Primeringen bij hengsten hoeft mij juist weer niet wel bij 7 jaar een nieuwe meting, zo is bv venco ook al de 1.50 voorbij maar staat nu als 1.45 op de site en dat is opzich jammer,

Verder vind ik een werkproef juist wel weer goed en ik zou er zeker geen problemen hebben mijn hengst uit handen te geven.
Op een show laten mensen toch zien waar hun paard het best in is, dus is die niet goed in dressuur dan zal dat niet getoond worden, en kan die niet springen dan zal dat niet getoond worden.
Op een show laat je alleen het beste zien, geheel lochiesch natuurlijk,
maar daarom zou een werk proef van bv een stukje dressuur alleen de basis en messchien een klein sprongetje of zo geen kwaad kunnen,

Maar ja aan de andere kant, het stamboek is nog jong, wat niet is kan nog komen.

Hengsten die geen merries krijgen komt meestal ook door de hengsthouder die geen reclame maakt. maak je geen reclame dan zal je niet gezien worden en komt er ook niemand, zulke mensen moeten dus niet klagen van er komt niets.

Het is ook best jammer dat er op de hengstenshow maar een handvol hengsten komt en niet zo goed als alles. het zou toch leuk zijn voor zowel publiek, stamboek en ook voor de eigenaar van de hengst als alles er zou zijn.
alles is natuurlijk best onmogelijk, maar zo goed als alles moet te doen zijn.

Verder zou het ook wel leuk zijn als het stamboek bv een catalogus maakt met alle hengsten er in, dit gebeurt bij meer stamboeken en die zou je dan voor een reeel bedrag aan kunnen bieden of nog beter 1 keer per jaar (gratis) bij de battie in doen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:12

Vasthi schreef:
Het NSvT heeft 45 goedgekeurde hengsten. Helaas zijn er daarvan zo'n 10 niet actief omdat ze tijdelijk uit de dekdienst zijn gehaald, ver weg in het buitenland staan etc.

Als je die 35 hengsten zou gaan primeren en in een rijtje van goed naar minder goed gaat zetten dan heb je grote kans dat de meeste dekkingen inderdaad naar de beste hengst gaan, wat natuurlijk de bloedspreiding niet ten goede komt. Ik zeg niet dat het zo zal gaan, maar het kan en dat wil men voorkomen.

Neem nu Chacotay, volgens mij was die in het begin niet zo populair vanwege zijn kleur. Inmiddels spreekt hij veel mensen aan doordat hij veel te zien is op goed in elkaar gezette shows en doordat zijn nakomelingen het goed doen op de keuringen.

Er zijn zeker ook kleinere Tinkers die prachtig zijn, maar Nederlanders zijn groot en willen graag een bij hun eigen stokmaat passend paardje.
Maar hoe is die verdeling dan kwa hoeveelheid dekkingen per hengst? Ach, laat ook maar anders, die discussie heeft al eens plaatsgevonden hier op bokt. Desalniettemin (is vast geen 1 woord Haha! ) vind ik het schokkend dat een stamboek het aantal dekkingen wat de verschillende hengsten gehad hebben strikt geheim houden... Frusty

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:45

Mariska_28 schreef:
Maar hoe is die verdeling dan kwa hoeveelheid dekkingen per hengst? Ach, laat ook maar anders, die discussie heeft al eens plaatsgevonden hier op bokt. Desalniettemin (is vast geen 1 woord Haha! ) vind ik het schokkend dat een stamboek het aantal dekkingen wat de verschillende hengsten gehad hebben strikt geheim houden... Frusty

Tenminste dus nog 1 positief puntje aan het ICS..... (kan me herinneren dat ze daar wel het aantal dekkingen per hengst in het ledenblad zetten)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:51

Hoopte eindelijk dat het een keer een discussie werd zonder NSvT-ICS gebeuren.

Maar goed, die cijfers zullen toch wel een keer bekend gemaakt kunnen worden?

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:18

Hoi Hoi

ik heb met de hengsten op ermelo mogen werken ( kwpn) en vond dit een hele leuke ervaring.
doordat ik echt specifiek mijn opleiding op het gebied van paarden ben gaan volgen
leek het mij heel erg leuk om als ik de tijd heb ook voor de tinkers zoiets te gaan opzetten.
Net zoals je de eptm test voor kpwn merries hebt, leek me dit ook heel erg leuk om voor tinkermerries op te zetten. ik heb het allemaal wel zo'n beetje in mijn hoofd zitten en moet alles eens goed opschrijven en voorstellen aan het tinkerstamboek. ( ics of nts maakt niet uit ).

ik zou dit zowel voor merries als hengsten willen doen , mits er genoeg animo voor is.
ik denk dat het heel leuk is om per tinker er achter te komen hoe ze helemaal in elkaar zitten , als ze eens beoordeeld worden door iemand die niet hun baasje is maar wel de kans krijgen om een tijdje met hun te werken.

maja nogmaals dit is nog maar een idee waar ik mee bezig ben en als er niet genoeg animo voor is dan zal het ook nog wel even duren voordat het ooit zover zal zijn

Groetjes Joella

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:37

Interessant topic, meeste dingen zijn al gezegd en ik meng me verder ook niet in de discussie.

Het enige wat ik kan zeggen is dat het stamboek idd nog jong is en dat er een hoop dingen in de planning staan. Geef het wat tijd.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 06:41

ik legde alleen wat uit, niet meer en niet minder, gaf niet mijn mening daarover, gelijk word er weer op ingehakt en er een ICS/NTS discussie van gemaakt, ik heb er wel weer genoeg over gezegd en absoluut geen zin hierin.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 07:34

Volgens mij is het juist niet jouw reactie TM... Knipoog. Het ging over die ene opmerking over registratie van dekkingen die geheim worden gehouden en dat ICS dat wel duidelijk vermeld. Ach ieder huisje zijn kruisje maar hier gaat het over het NSvT dus graag on-topic houden....anders blijft het weer een voor-en tegenverhaal en daar worden we met zijn allen nou juist zo moe van!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 09:09

Tinkermuts schreef:
ik legde alleen wat uit, niet meer en niet minder, gaf niet mijn mening daarover, gelijk word er weer op ingehakt en er een ICS/NTS discussie van gemaakt, ik heb er wel weer genoeg over gezegd en absoluut geen zin hierin.

Hoho TM, die reactie van mijn kant was niet naar jou bedoeld hoor! Dat er bij het ICS geprimeerd wordt is algemeen bekend. Dus dat is geen geen gek nieuws. Als het nav jou was geweest, had ik veel eerder er op gereageerd Knipoog

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:23

De opmerking van Ts : Verder zijn er diverse mensen die roepen dat ze de grootste hengst hebben

Roept even mijn aandacht.

Onze Offspring is gemeten op de hengstenshow in 2003 DOOR het stamboek uit. Hij was toen 8 jaar oud.
Hij was tot januari DIT jaar de grootste geregistreerde dekhengst van de benelux!
Toch iets om trots op te zijn niet?
Ook niet gek om daar mee te adverteren. Nu zijn er paar hengsten bij gekomen. O.a. Baggio met de zelfde stokmaat.
Dus adverteer er niet meer mee.
Wat is daar het probleem van eigelijk? ik weet dat hij Officieel gemeten is Knipoog