Vorige winter heeft hij zich bijna kaalgeschuurd, niet normaal meer gewoon. De DA is er uiteraard bij geweest, volgens hem had mijn paard last van parasieten. Einde van het verhaal is dat er voor bijna 200 euro aan diverse soorten rommel over het beestje heen gegoten is, en dat de jeuk niet weg ging. Ik twijfel dan ook sterk aan deze 'diagnose', vooral omdat de andere paarden op stal geen last hebben.
Schimmel of schurft kan het ook niet zijn, daar vertoont de vacht geen tekenen van.
Het vreemde aan het verhaal is dat hij alleen op stal schuurt. Het hele weideseizoen (hij staat 24/7 buiten) heeft hij geen last gehad. Van de zomer is hij twee weken mee op vakantie geweest, waar hij afwisselend in een box en op het land stond (tussen allemaal bomen, gelegenheid zat om te schuren) maar ook daar heeft hij helemaal niet geschuurd of aantoonbaar last gehad van jeuk.
Nu heeft hij vorige week even een dagje op stal gestaan i.v.m met een bezoek van de hoefsmid. En ja hoor, gelijk weer raak!
Z'n mooie staart gelijk kapot.
Navraag heeft aangetoond dat stro/voer.hooi op stal niet veranderd zijn. Ik sta bijna 2 jaar op deze stal, en mijn paard heeft sinds ongeveer 3/4 jaar last van de jeuk.
Ik zie erg op tegen het komende stalseizoen, ik wil niet weer al dat gezeur met die jeuk. Er lijkt gewoon niets aan te doen te zijn en dat arme paard wordt er knettergek van!
Ik zou hem het liefst ook van de winter buiten houden, maar dat is niet mogelijk omdat er geen goede beschutting aanwezig is. Verder kan ik nergens in de buurt een wei met schuilstal of een uitloopbox vinden...
Herkent iemand dit probleem? Heeft iemand misschien tips?
Oh, ter informatie: 's winters op stal krijgt mijn paard een kilo biks per dag en de hele dag door hooi of kuilvoer (ik heb het kuilvoer al eens expirimenteel vervangen door hooi, maar het leek niets uit te maken). Hij staat op stro, en in een buitenbox.

)