[TI] Uitslag tobianotest is binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Uitslag tobianotest is binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 15:09

Vanuit de Irish Cob vereniging konden leden hun paarden testen of ze homozygoot bont waren (en dus van beide ouders een bont-gen meehebben gekregen en dus altijd bonte veulens geven). Ik heb mijn 4 paarden laten testen en de uitslag is best wel onverwacht...

Katinka: HOMOZYGOOT (Die had ik wel verwacht)
Dipsy (O`Malley x Katinka): HOMOZYGOOT (had ik ook wel een beetje verwacht
Ciara (? x Katinka): HOMOZYGOOT
Fagan (Thunder x Ciara): HETEROZYGOOT

Wel vet dat alledrie mijn (fok)merries homozygoot zijn, maar dat fagan het niet is Verward Ze heeft alle tekenen ervan. Of zou ik haar en Ciara verwisseld hebben (ik had voorgedrukte zakjes meegenomen tijdens het trekken)? Ik ga denk ik maar eens bellen naar het instituut dat getest heeft, en desnoods nogmaal haren insturen van in ieder geval Fagan en Ciara. Ciara had ik het namelijk niet echt van verwacht.

Maar zowiezo dus volgend jaar Katinka x Falcon, en misschien ook Ciara x Falcon!

Nikita_1995

Re: Uitslag tobianotest is binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:38

Goed nieuws dus...., gefeliciteerd met het goede resultaat !!

Toch wel interessant die test !!

Zelf heb ik het idee dat alleen Romy en haar veulen Maxima homozygoot voor bont zijn....

Wat kost z'on test trouwens ??

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:35

Was dat het van Haeringen Laboratorium, Mariska?
Op de site staat 58 euro excl btw, Dienie.
Ik heb er van de week ook naar zitten kijken, heb voor de registratie van een Drumhorse veulen Drum zijn DNAprofiel aangevraagd, maar in de formulieren stond dat er voor de tobianotest ook bloed voor nodig was, daarom heb ik 't niet gedaan. In een email stond trouwens ook haren, niets over bloed. Van Drum zijn de ouders niet bekend, daarom lijkt mij de test niet veel nut hebben, ik weet zelf toch al dat hij 99% homozygoot is.

Thunder is dus heterozygoot.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:09

De uitslag verbaast mij ook heel erg, van Ciara en Fagan had ik het andersom gedacht. Ik zou zeker navragen of het mogelijk is dat de resultaten verwisseld zijn.
De kans dat een paard met inkspots NIET homozygoot is, is behoorlijk klein. De kans dat een paard zonder inkspots WEL homozygoot is, is wel wat groter, maar nog steeds klein.
De kans dat je dat beide hebt is minimaal, dat zou wel heel toevallig zijn.....

Overigens is het sowieso al wel vrij uitzonderlijk om van 4 merrie's 3 homozygoten te hebben Haha!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:24

Maar kan een veulen uit een bonte,en een effengekleurde vader en moeder,tóch homozygoot bont zijn?
Dat kan toch niet,of snap ik iets helemaal verkeerd?

Gaaf dat je 3 homozygote hebt maris!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:00

turbotinker schreef:
Maar kan een veulen uit een bonte,en een effengekleurde vader en moeder,tóch homozygoot bont zijn?
Dat kan toch niet,of snap ik iets helemaal verkeerd?

Gaaf dat je 3 homozygote hebt maris!

Nee, dat kan inderdaad niet, omdat iedere ouder maar één van de 2 allelen van een gen door kan geven. Een homozygoot bonte heeft 2 allelen voor bont, dus moet een homozygoot van beide ouders een allel voor bont meekrijgen, en dus 2 bonte ouders hebben Lachen

Maar Dipsy en Fagan hebben beide 2 bonte ouders. Van Katinka zijn beide ouders onbekend, maar aangezien ze homozygoot is moet ze 2 bonte ouders hebben gehad. Van Ciara is bekend dat ze in ieder geval 1 bonte ouder heeft (Katinka) de andere is onbekend. Maar indien Ciara echt homozygoot blijkt te zijn, moet ook de hengst bont zijn geweest.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:02

wow dat is een mooie uitslag! 3 van 4 is homozygoot
ben wel heel benieuwd naar de combi met falcon!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:12

Thunder is heterozygoot, dus Fagan kan toch in theorie best heterozygoot zijn?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 20:14

@Nikita_1995: Ik heb het via de ICV laten testen, en daar kostte het 22 euro per paard.

@KootMiraDrum: Tjeee duur man, maar is dat niet een standaard DNA test kwa prijs? Dit is trouwens in Duitsland getest.

@Supertje: Blij dat jij het ook verbazend vind.. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat ik het fout heb gedaan, want dan zou ik 2x niet op hebben moeten letten (eerst al Fagans haar in Ciara`s zakje, en dan ook nog het niet gezien hebben dat ik Ciara`s haar in Fagans zakje deed). Ik denk dat ik er toch nog wel achterna ga, maarja om nou te zeggen "jullie hebben vast een fout gemaakt Haha! ". Even netjes inpakken in een verhaaltje dus Haha!

@turbotinker: Ja tof he! Had het wel gehoopt, maarja dit is de enige manier dat je het voor 99% zeker weet.

@silas: Ja ik ook, nu maar duimen dat er dan een valk-bonte uitkomt Haha! Maarja, dat is nog 2 jaar wachtten Haha! Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 20:16

snowdon schreef:

Theoretisch wel, maar ze heeft zoooooveel spotjes dat ze theoretisch eigenlijk wel homozygoot zou moeten zijn.
Foto`s van de vlekjes: viewtopic.php?f=59&t=629553&p=17270282&hilit=#p17270282

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:40

snowdon schreef:

Dat kan inderdaad heel goed. Heterozygoot x heterozygoot geeft maar 25% kans op homozygoot. Als Ciara werkelijk homozygoot zou zijn dan zou het volledig van Thunder afhangen, en zou de kans 50% op homozygoot zijn.

Maar waarom het me zo verbaast, is dat Ciara uiterlijk geen tekenen heeft dat ze homozygoot zou zijn, en Fagan zit onder de spots.
Dat een paard met inkspots heterozygoot is, is zeldzaam. Dat een paard zonder inkspots homozygoot is komt wel vaker voor, maar dat is nog steeds maar een heel klein percentage.
Dat dus Fagan heterozygoot zou zijn en Ciara homozygoot zou zijn, die kans is minimaal.

Er is overigens een onderzoek bezig naar tobiano's, m.b.t. tot de inkspots etc. Tot nu toe is al wel gebleken dat bij de paarden met inkspots bijna geen heterozygoten voorkomen (praktisch niet, en de paarden die wel spots hadden en niet homozygoot waren hadden óf heel weinig spots, óf de spots werden ergens anders door veroorzaakt dan tobiano en zagen er ook anders uit dan de normale inspots). Onder de paarden zonder spots zijn wel homozygoten te vinden, maar dat zijn bijna allemaal minimaal tobiano getekende paarden, waar dus eigenlijk geen plek zou zijn om inkspots te laten zien (bij de minipaarden zijn er zelfs te vinden die homozygoot voor tobiano testen, maar alleen 4 witte voeten hebben!).
Exacte percentages worden nu dus onderzocht.

Maar STEL dat de kans dat een bonte zonder spots homozygoot zou zijn 1/20 zou zijn, en de kans dat een bonte mét spots heterozygoot zou zijn 1/50 zou zijn.
Dan zou de kans dat je een bonte met spots hebt die heterozygoot zou zijn én een bonte zonder spots de homozygoot zou zijn, 1/20 * 1/50 = 1/1000
Dit is dus puur een verzonnen voorbeeld qua percentages, maar ik bedoel daarmee uit te leggen dat de kans dat het BEIDEN anders is, heel klein is. Dat 1 van de 2 anders is dan verwacht, die kans is veel groter.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:09

idd verbazingwekkend Bloos!

zou het idd voor àlle zekerheid nog eens nagaan Knipoog
en anders natuurlijk ook een mooie score he 3/4 Wow!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:37

Mochten meerdere mensen de Duitse test willen doen en daar een bepaald aantal mensen voor nodig hebben dan wil ik wel mee doen met Drum en Mira.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:46

Mooie uitslag hoor!
Heb je er lang op moeten wachten?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:02

top dt je er in ieder geval 3 hebt die Homozygoot zijn. Welke dat is dus nog de vraag hihihi. Ga je nou de test opnieuw doen? Of heb je de mensen van de test al aangeschreven. Ik zou het ook willen weten hoor, ik zou het ook niet begrijpen en dan wil ik het ook uitzoeken, dus zet hem op Knipoog en we horen het nog wel *LOL*

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:35

Bij ons op stal zijn er 4 homo-zygoot:Blondie,en haar twee dochters Jewel en Enya en Spice-Girl.