[TI] Hoe manen en staart op wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Hoe manen en staart op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 19:34

Hallo bokkers,

Ik heb een vraagje:
Hoe hebben jullie de manen en staart op een wedstrijd?
Ik ga nu ook starten met een tinkertje en die heeft ong. 20 á 25 cm lange manen (zijn altijd kort geweest)wat zouden jullie dr meedoen?
Los staat niet vind ik op een wedstrijd, maar wat vinden jullie van een hengstenvlecht?
en de staart los of ingevlochten?

ik hoor het wel van jullie

Gr Montana & Hoefjes van Femke

Bluebontje

Re: Hoe manen en staart op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:28

Ik vlecht zelf altijd de manen in met een hengstenvlecht. Aan de staart doe ik niets.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:29

ik vind een hengstenvlecht erg mooi staan maar ik weet niet of die goed blijft zitten als de manen maar 20 of 25 cm lang zijn,bij mijn tink niet in ieder geval Haha!
ik had afgelopen weekend even snel knotten gemaakt van zijn manen want ik vind wel dat je er iets mee moet doen als je kunt.
stond niet echt heel mooi overigens Haha!
maar gisteren heb ik dressuurknotten uitgeprobeerd en dat staat behoorlijk chique!
het bovenste stukje van de staart ingevlochten vind ik persoonlijk ook erg netjes staan....

stephie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:37

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:41

Edit: Bericht verwijderd, had niet door
dat het tinkerforum was, sorry! Bloos Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:09

Ik zou zeggen probeer het thuis eens uit wat je mooier vindt staan of wat beter lukt: hengstenvlecht of knotjes.

Ik zou in ieder geval zowel de manen vlechten als de staart. Ik ben nog van het principe: manen gevlochten? Dan ook de staart Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:27

dressuur wedstrijd?
Wat voor bouw heeft je paard, een stevige hasl of bniet?
Daar zou ik het namelijk van af laten hangen. Met toiletteren kun je namelijk het uiterlijk van je paard beinvloeden.
Zelfde betreft de staart, brede witte kont of juist niet?
Ik maak altijd een matje in de staart van de mijne. Manen heeft hij niet meer, voorheen vlocht ik losse vlechten in. mar ik rij western en dan ga je voor een ander uiterlijk.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:37

knotjes bij een tinker lijkt mij niet zo heel mooi?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:55

kabouter_ schreef:
knotjes bij een tinker lijkt mij niet zo heel mooi?

Ligt er aan hoe lang ze zijn Knipoog
Die van de TS d'r Tinker zijn volgens haar zo'n 25 cm. Niet bijzonder lang en zou je best nog knotjes van kunnen maken (alhoewel je dan beter van knotten kunt spreken Knipoog ). Hengstenvlecht wil niet altijd lukken met zulke 'korte' manen.

@ dapperdier: matje in de staart Verward Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Ik zou sowieso zelf nooit de manen van mijn Tinker los laten alhoewel dat volgens de regels wel mag (iets in de trant van Haflingers, Friezen, Fjorden, e.d. getoilleteerd naar aard/gewoonte van het ras). Ik vind dat dan de buiging in de hals voor een jury niet goed te zien is. Vraag blijft dan altijd: heeft het paard een juiste aanleuning of is het een valse knik of loopt ie misschien achter de loodlijn? Bij een flinke bos loshangende manen is dit erg moeilijk te zien.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:58

Gewoon uitproberen.
Ik zelf vind hengstenvlecht wel mooi, en ook losse manen kunnen mooi zijn, matjes vind ik ook wel mooi, maar dan moet het op de wedstrijddag zelf gedaan worden anders word het zo rommelig, wat ik wel vind is dat als je de manen en voorpluk vlecht je ook de staart moet doen.

Pietnhoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:38

Mijn tink heeft zowel de manen als staart los met een wedstrijd.
Hij heeft hele lange en dikke manen, knotten wil dus niet en om zijn dubbele manenkam in één hengstenvlecht te doen is ook niet te doen, dat zakt binnen no time uit.
Staart invlechten vind ik wel netjes staan, alleen niet als je een heeele dikke staart hebt, bij Quinc één keer geprobeerd en mooi vond ik het niet Lachen
Gewoon een keer uitproberen wat jij mooier vind staan en wat blijft zitten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:36

ik rij bijna geen wedstrijden maar leg der wel als ik gewoon ga rijden een hengstenvlecht in. Als ik veel tijd heb maak ik er 2 1 aan links en der ander rechts. Ook voor tinks met te veel manen. Voorpluk altijd loseant zonder heeft zeeen lelijk hoofd. maar wat ze al zegen gewoon uitproberen en matkje in staart kan heb het een keer bij een tinker gedaanj zit er wel lachen uit.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:04

Had op de tinkerwedstrijd alleen het voorste stukje vd manen ingevlochten rest los, maar op de officiele wedstrijden gaat t helemaal in hengstenvlecht en ook voorpluk gevlochten en staart (mits t gaat lukken ivm geschuurd)

Is het officieel of onderling ? Bij officiele waarderen ze het als je er iets aan gedaan hebt (een of andere vlecht dus Knipoog )

20-25 cm is niet zo heel lang kan misschien nog in knotten Ja of in hengstenvlecht als dat blijft zitten Knipoog

Knotten stond Tommie v desillies helemaal niet verkeerd Tong uitsteken

http://www.mijnalbum.nl/Foto=RQ4SLZAZ Vingers aflikken (ff je foto geleend Knipoog )

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 18:59

Nou ik heb even een hengstenvlecht geprobeerd en dat blijft goed zitten Haha! . Knotjes gaat niet, nou het gaat wel alleen ziet het er niet uit. en de staart los of ingevlochten weet ik nog niet hahaha.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:06

De eerste keer op wedstrijd had ik onze tinker zijn manen geknot met naald en draad. Wanneer ze niet te lange manen hebben zou dit nog te doen zijn, maar bij hem werd het te zwaar. Nu maak ik altijd een hengstenvlecht bovenop de manenkam. Dan doe je de manen naar twee kanten en gaat zo invlechten en de voorpluk wel in een knot, maar dan ook met naald en draad. anders dan vind ik het niet zo mooi. Wat ook wel mooi kan zijn is alleen voor een stukje invlechten en de rest met flink wat antiklit los laten hangen.

Afbeelding
dit is de duidelijkste foto die ik ervan heb.

edit: De staart hebben wij trouwens altijd los. Dit omdat we zo trots zijn op zijn mooie staart, dat we die niet in willen vlechten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:04

ik doe ook altijd hetzelfde, de manen in een hengstenvlecht, de voorpluk los en de staart ook los.
dit staat het netste en tot nu toe vonden de jury's dit wel mooi geloof ik Lachen

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 07:06

bedankt voor al jullie leuke reacties Haha! Als het zover is zal ik nog wel vertellen wat ik dr mee gaat doen.. Lachen

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:06

De staart zou ik los laten, invlechten staat niet bij tinkers Clown
Hengstenvlecht kan verder in de manen en anders gewoon los Lachen Ben benieuwd wat je gaat doen!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:13

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-09-06 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's per post.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:59

@ flettie
Afbeelding

dit is een matje in de staart..

Citaat:
Ik zou sowieso zelf nooit de manen van mijn Tinker los laten alhoewel dat volgens de regels wel mag (iets in de trant van Haflingers, Friezen, Fjorden, e.d. getoilleteerd naar aard/gewoonte van het ras). Ik vind dat dan de buiging in de hals voor een jury niet goed te zien is. Vraag blijft dan altijd: heeft het paard een juiste aanleuning of is het een valse knik of loopt ie misschien achter de loodlijn? Bij een flinke bos loshangende manen is dit erg moeilijk te zien.

Dat zou ik dus af laten hangen van de bouw van je paard, als hij/zij een mooie hals heeft en die ook geod gebruikt zou ik hem zeker laten zien! Maar juist met losse manen kun je daar wat mee maskeren. Als je losse manen slordig vindt zou ik alleen een deel invlechten of een matje oid die dus dan de minder mooie hals(houding) verdoezeld.

Zelf knip ik ook de sokken bij zodat die pas onder de knie beginnen, dan lijken de benen van mijn kleintje wat langer en komt zijn actie ( of in geval van western het gebrek eraan hihi) beter uit.
Ook de baard knip ik netjes bij, hij heeft een mooie kaaklijn, die mag gezien worden!

Als een tinker een relatief groot hoofd heeft en een smalle hals, is een begvolchten voorpluk en manenkam niet mooi!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 19:37

Dat matje in dr staart is wel leuk zeg Haha! Hmm.. het blijft nog een verrassing hoor.. Tong uitsteken hahah

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:37

Als het de bedoeling is dat de manen van de tinker toch niet lang gaan worden zou ik ze nog een stukje meer inkorten, dan kun je met naald en draad vlechten (hoewel dat ook wel lukt met manen van 20 cm).
Een hengstenvlecht is ook wel te doen met die lengte, dan moet je alleen zorgen dat je steeds hele kleine plukjes bijpakt, dat zit het stevigst. En onderhands vlechten, dus i.p.v. de plukken over elkaar heen slaan onder elkaar door halen (achterstevoren vlechten eigenlijk), dat is ook gelijk mooier en de vlecht komt strakker tegen de manenkam aan te liggen.
Moeilijk te zien, maar op deze foto heeft mijn tinker ook een hengstenvlecht, en de manen zullen echt niet langer geweest zijn dan zo'n 20-25 cm toen:
Afbeelding
Hier waren zijn manen nog korter (iets meer dan een handbreedte) en toen had hij knotjes met naald en draad (hier niet heel netjes, was even snel gedaan) :
Afbeelding
Voorpluk is hierbij dus ook ingevlochten, dat vind ik met knotten een stuk netter staan. Met een hengstenvlecht vind ik het wel goed kunnen om de voorpluk los te laten.
Als ik iets met de staart doe dan vlecht ik hem. Ook onderlangs gevlochten, dan komt het ingevlochten deel ook bovenop te liggen. Maar meestal laat ik de staart los, dan zorg ik wel dat het bovenste deel netjes glad ligt met creme (cowboy magic o.i.d.).
Gevlochten staart:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=B7JYTJYB
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-09-06 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's per post.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:21

In geval van de laatste foto, zou ik dus de staart niet invlechten! Door de velk en de ingevlochten staart lijtk het alsof je paard scheef is, is niet zo, maar die vlek maakt dat optisch wel zo en de vlecht benadrukt het.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:52

Dat is dus inderdaad de reden dat ik zijn staart meestal los laat. Maar soms als hij heeft staan schuren en hij een ontplofte paddestoel bovenaan zijn staart heeft vlecht ik het wel, anders is het helemaal geen gezicht.
Maar Jordy lijkt door die vlecht altijd zijn staart scheef te dragen, aan de voorkant lijkt hij trouwens ook scheef, zijn bles loopt van rechtsboven naar zijn linkerneusgat....

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:10

Supertje schreef:
Dat is dus inderdaad de reden dat ik zijn staart meestal los laat. Maar soms als hij heeft staan schuren en hij een ontplofte paddestoel bovenaan zijn staart heeft vlecht ik het wel, anders is het helemaal geen gezicht.

vaak zie je bij wat meer warbloeden ook dat ze dat doe ik vind het net dooie egels die ze er op gezet hebben voei lelijk vind ik het Misselijk

maar invlechten ik zou idd kiezen voor een hengstenvlecht of knotjes (mischien aan beide kanten om de knotjes minder dik te krijgen).

en de staart tja ik vind bij somige paarden het wel mooi als het bovenste stukje gevlochten is, alleen zou ik bij koudbloeden dikkere plukken pakken en de plukken overheen leggen ipv onderlangs om een dikkere staart wortel te creëren dit is toch wel netter op een wedstrijd.