[TI] heeft jou tinker een keer mok gehad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

heeft ook tinker een keer mok gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 16:30

ik vraag dit omdat iemand beweerde dat alle tinkers mok krijgen.

Rianne_kiara

Re: heeft jou tinker een keer mok gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:20

Tinker zijn wel gevoelig voor mok, door de sokken !
Denk wel dat veel Tinkers in ieder geval wel een keer mok oplopen.
Bij mijn Tinkertje is het goed te behandelen. Als ze wat beginnende mok heeft, behandel ik haar met mokzalf, en dan zet het verder ook niet door !

p0nyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 17:25

helpt het ook, als je iedere iedere maand, de sokjes was, ook als het geen mok heb? met betadine? natuurlijk was ik de sokjes wel als het vies is, maar nu bedoel ik dus niet omdat het vies is, maar gewoon voor de beterheid, om tegen mok aan te lopen

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:30

Sja, schone sokken zijn wel beter ! Ik ben alleen zelf niet zo'n voorstander van het vaak wassen van je paard. Paarden hebben van nature een soort vetlaag, die hen beschermt. Door veel wassen tast je die vetlaag ook aan.
Volgens mij is het beste om gewoon de boel in de gaten te houden. Bij iedere poetsbeurt even in de koot kijken ! Wanneer er een beginnende mok zit, zie je dit meteen, aan de wat rodere huid. Beetje zalf erop, en klaar ! Knipoog Haha!

Wanneer de huid gewoon mooi roze is, hoef je er niets aan te doen, want dan zit het goed !

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:54

Inderdaad, niet te veel wassen. Blijft het vaak ook vochtig en tast je de vetlaag aan. Ik keek bij mijn tinker altijd een keer in de week al z'n sokken goed na, dat was een heel werk, maar het voorkomt een hoop ellende. Hij heeft het ook een keer gehad, maar ik waste de sokken dan met Dettol schoon, en een beetje zalf erop. Dat hielp goed hoor!

p0nyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 17:59

heej
maar om de hoeveel weken, kan je het beste dan de sokjes wassen met batadine? want dat tast de vetlaag tog niet aan of wel?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:04

Mijn tinker heeft mok gehad toen zijn vorige eigenaresse hem kocht, toen zat hij onder de mok.
Bij mij heeft hij in bijna 4 jaar tijd nooit mok gehad.
Ik was zijn benen overigens vrij vaak, zeker 1x in de 1/2 weken, en als er veel zand of bagger van de bak of weide aan zit spoel ik zijn sokken altijd uit.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:09

mok komt vaak van binnenuit (voer, drinkwater, stofwisseling die niet optimaal werkt etc.) en door invloeden van buitenaf (te nat staan; blubber, stalbodem) wordt het onderhouden, met andere woorden is het moeilijk om er vanaf te komen tenzij alle omstandigheden goed in evenwicht zijn voor je tinker. Lachen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:18

Shak had het toen ik haar net had. Mokzalf gebruikt en dat werkte wel.
Verder heeft ze het nooit meer gehad, en ook Darlah, Kyra en kaylen niet.

horsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:19

2 van me 3 verzorgpaarden hebben mok...
maar het is dus echt niet waar hoor dat elke tinker
mok heeft!! ze hebben het wel sneller als andere paarden,
maar er zijn wel tinkers die het nooit hebben...
zoals een van mijn verzorg paarden dus Tong uitsteken

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:46

die van mij krijgt het als het te lang droog is dan scheurt het open. Maar als je goed op blijft letten dan moet het goed gaan ken der ook die hebben het nog nooit gehad

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:43

Die van mij heeft in de twee jaar dat ik hem heb nog nooit mok gehad. Ik doe zo weinig mogelijk aan de sokken. Wassen alleen twee keer per jaar ofzo alleen de buitenste laag, dus niet tot op de huid. Ook bijna nooit kammen. Heel af en toe wat cowboy magic erin om de klitten er n beetje uit te krijgen, maar dat is nog niet eens nodig.
Gelukkig houdt hij niet zo van water, en staat nooit lang in een plas of in de modder.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:06

Die van mij heeft in haar hele leven nog nooit mok gehad. Ook niet toen ze als 1.5-2 jarige in de opfok stond, 2 kilo sportbrok per dag kreeg, onbeperkt hooikuil en overdag tot d'r knieën in de modder stond.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:13

Amy heeft bij mij ook nooit mok gehad.. Nu heeft ze een klein plekje zitten maar dat behandel ik 2 keer per dag met mokzalf en het blijft netjes op dat ene plekje zitten.
Het is zelfs al ver weg, dus ik denk dat het wel helemaal wegtrekt.

Ik denk dat ze deze mok heeft doordat ze een tijdje minder weerstand heeft gehad door wat gesukkel met rotstraal en hoesten. Ik was gewaarschuwd dat ze er ook iets als mok bij kon krijgen daarna. Dus ik was er op voorbereid..

Het is gelukkig maar aan 1 voorbeen en het zit net boven de sokken dus gelukkig niet helemaal in het dikste van haar sokken. Anders moest ik nog gaan scheren ook..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:52

wel nee joh, niet nodig. sokken dienen vooral ook als bescherming met een vetlaag. dan is goed onderhoud, zoals je nu doet, beter.
wassen met teatree soap helpt ook goed.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:32

ja de mijne heeft nogsteets MOK!
word der gek van !

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:23

Bonita heeft (al haar hele leven waarschijnlijk) chronisch mok. Heb het nu wel 90% verminderd met Tea tree druppels door de mokzalf heen. Af en toe behandel ik met Sebacil, dat werkt ook goed, maar omdat het best wel troep is, gebruik ik het niet te vaak. Heb haar nu wel weer 2 keer behandeld, omdat ik Kato ook aan het behandelen ben op het moment. Bij Bonita is de mok nu bijna weg, op een paar schilfertjes na, maar Kato heeft nog een langere weg te gaan. Zij heeft een olifantshuid, heb haar gister ook weer kaalgeschoren op haar voorbenen. Haar sokken waren al kortgeknipt, maar nu heb ik het dus helemaal weggehaald, geen gezicht een Ardenner zonder sokken, maar kan nu wel beter behandelen tussen haar huidplooien.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:21

Toen ik de mijne net had, had ze mok in d'r achterste kootholtes. DA bijgehaald, eerst gewone mokzalf geprobeerd, hielp nauwelijks en toen hydracortiderm. Ik kreeg van hem een scheermesje voor d'r sokken, heb ze niet weggehaald maar ietsje korter bij de koten geknipt. Toen was het snel foetsie. Daarna geen mok meer en ik heb haar nu bijna 4 1/2 jaar. Rasp heeft ze wel af en toe maar nu ze het nog steeds met (onbemest) gras moet doen heb ik er van de zomer geen spoor van gezien. Ik denk ook dat het van binnenuit komt en zie de winter met het kuilvoer somber tegemoet.I

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:52

ach wat toch sneu voor kato teuntje... Verdrietig zou iets van een homeopaat ofzo ook helpen?

flick, moet ze weer aan de kuil deze winter? Bloos!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:09

Dat hoop ik wel, maar weet niet waar ik zo iemand kan vinden.. Mocht iemand zich geroepen voelen of ervaring hiermee hebben, geef een gil!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:21

de mijne heeft nooit mok, en ik was zijn benen wel vaak, ook staat hij overdags buiten en heeft hij regelmatig ander voer, dan weer hooi, dan weer kuil.
ik denk dat de 1ne tink er gevoeliger voor is dan de andere.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:44

klopt hoor, gam krijgt al mok van het slootwater hier, iets verderop ligt een ouwe vuilnisstort, maar andere paarden hebben er geen last van. en kuil is ook niet bevordelijk voor zijn mok.

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:16

de mijne heeft het soms als ze wat veel appeltjes of anders "snoepgoed" heeft gekregen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:00

1x? De mijne heeft het wel 8 jaar lang gehad, ze is er nu eindelijk vanaf!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:03

nog steeds door die cure mok tabletjes van VSM caira?