[TI] Koliek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riona

Koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 22:18

Wat een schrik vanavond. Wordt ik gebeld door iemand op stal dat Riona niet goed is. Ik was er vanmiddag al geweest en vond toen dat ze wat raar in het land stond. Even later lag ze in de wei en dat doet ze nooit overdag. Ik haar er uit gehaald maar ze was niet echt vrolijk. Ik heb een stuk met haar gelopen en weer in de wei gezet. Ze ging gelijk mesten. Toen ik later weer keek lag ze plat in de wei. Weer opgehaald en gelopen en de stal eigenaar er bij gehaald. Ze had geen koorts dus maar op stal gezet. Maar het was net of ze door haar achterhand zakte. Toch stond ze er nog redelijk monter bij. Vanavond ging het dus toch mis. Ze zakte iedere keer door haar achterhand. We hebben haar in de binnenbak laten lopen en gelijk de DA gebeld. Die had 3 spoedgevallen dus het kon nog even duren. Riona had nu wel koorts en hijgde verschrikkeljk. Weer DA gebeld binnen een half uur zou hij er zijn. We kregen haar echt niet meer vooruit en ze storte neer in de binnenbak. Griezelig. Ik ben bij haar gaan liggen. Eindelijk was de DA er. Ze moest in de benen maar ze kreeg eerst een pijnstiller. Binnen 30 seconden stond ze weer. Ze had echt veel pijn. Nog een laxeermiddel gekregen en een peneceline spuit en ze zag er een stuk beter uit. Alle stro uit de stal gehaald hennep erin. Ze heeft gedronken en geplast. Ik ga er straks weer heen om te kijken of ze gemest heeft. En vannacht gaan we ook maar er heen.
Wat een schrik. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Ik dacht even dat ze het opgaf. En zeker bij een tinker had ik er nog niet vaak van gehoort. Ik heb 3 paarden maar nog nooit heeft er 1 koliek gehad.
Ik ben er nog een beetje overstuur van. Hopen dat het vannacht goed gaat. Het liefst slaap ik bij haar in stal maar ik geloof dat Riona liever de stal voor zich alleen heeft. Ik laat weten hoe het verder is gegaan.

Nuage

Re: Koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:30

Ik hoop dat ze straks weer helemaal gezond is!

Ik heb dit 2 keer eerder meegemaakt, waaronder met een Tinker, die zakte ook door de achterhand e.d Uiteindelijk was het opeens, echt van de ene op de andere seconde, weer helemaal over. Ik hoop dat het bij jouw paard ook zo is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:31

Bij mij ook een paar keer, precies het zelfde.
een keer heb ik zelfs de veearts weer kunnen afbellen.
Van het ene moment op het andere moment ineens over.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 06:53

Jammer genoeg is het nog niet over. Tot 0.30 uur bij haar geweest en het leek weer beter te gaan. Om 2.00 uur wordt ik gebeld dat het weer slechter gaat. Weer de DA gebeld. Het is gaskoliek. En dat heeft tijd nodig. We hebben bij haar in de binnenbak geslapen want ze moest elk uur 5 minuten lopen. Om 8.00 uur loopt iemand anders en om 9.00 uur ga ik weer. Echt zielig en wat een pijn. Nee, dit hoop ik nooit meer mee te maken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 07:00

Aangezien de DA al is geweest en hij op dit moment ook niets meer kan doen.
Geef je paard eens 30cc colosan of anders 50 cc beerenburg.
Beide stimuleren de darmen.
Beerenburg werkt tevens wat pijnstillend.

Mijn paard heeft in november zeer ernstige koliek gehad, ik wilde alles voor haar doen, behalve een operatie.
Ze heeft het gelukkig gered.

Alles wat we toen gedaan hebben is te lezen op:
viewtopic.php?sid=&f=3&t=493754&view=

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:10

Ja dat is zeker schrikken en ze hebben echt zo`n pijn, mijn merrie had vorige week gaskoliek , kwam door de overgang van het weer eerst heel warm en toen ineens zoveel temperatuurs verschil , dat kon ze even niet aan, de DA is er ook 3 keer bij geweest en nu gaat het gelukkig weer goed met haar.

IK hoop dat dat Riona weer snel beter is , want het is zo zielig als je ziet dat ze zo`n pijn hebben en je kunt niets doen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:22

Schrikken is dat hé ! Heb het met Keeva ook 'ns meegemaakt, na een buitenrit zakte ze (gelukkig nét thuis) in elkaar, kon nog net haar zadel eraf trekken. Ze liet alles lopen (urine en ontlasting), draaide helemaal weg met haar ogen .. ik dacht echt dat het afgelopen was met haar, heb in een kwartier tijd 3 keer de dierenarts gebeld, ik was zooo bang dat hij gewoon te laat zou komen !! Ze heeft ook een pijnstiller gekregen, wat het nu geweest is, is eigelijk nooit duidelijk geworden. Ze heeft het in ieder geval nooit meer gehad (dik 2 jaar geleden nu), het heeft wel een hele tijd geduurd voor ik weer "vertrouwen" in haar had, ik was zo bang dat het nog een keer zou gebeuren !
Waarschijnlijk is het een combinatie van stress en vermoeidheid geweest, geen koliek dus.
Maar kan me héél goed voorstellen hoe je je voelt Ach gut !!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:25

Jee ik hoop dat ze snel weer de oude is! Eng is dat inderdaad!
Mijn tinker heeft het ook een keer gehad, gelukkig niet zo erg. Normaal deed ik hem elke dag even longeren of rijden als hij niet de wei op mocht, maar toen net een dag niks gedaan ermee, en de volgende dag had ie ook koliek. Toen hebben we hem wat opgejaagd, even goed gebokt en gerent, toen heeft ie flink wat scheten gelaten en toen was t gelukkig weer over Lachen Nu staat ie in een uitloopstal dus kan ie zelf lekker wat rennen elke dag.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:16

Ochjee dat is zwaar klote zeg!! Al nieuws?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:19

Al nieuws? Mijn paard had dat en ze hebben een slang door haar neus gedaan naar haar maag en voorzichtig gezogen. DA ging bijna over zn nek want er kwam me toch een gassen uit... maar het heeft haar wel gered!

riona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 16:44

Ik geloof dat we het ergste hebben gehad. Vanmorgen om 10.15 uur had ze eindelijk weer gemest. Ik heb haar weer in de binnenbak gezet en ze begon zelf te lopen. Opeens gaat haar staat omhoog en het spuit er uit. Dikke scheten en veel bruin water. Je zag gewoon dat ze opknapte. Ze mag nu droog hooi. Ik ben net weer geweest en toen ze me zag begon ze te hinneken. Heerlijk. Ben gelijk 20 jaar ouder geworden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:39

pffff wat fijn dat het ergste voorbij lijkt!!!! Kan me goed je emoties voorstellen, dit hoop je als paardeneigenaar nooit mee te maken.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:47

Gelukkig dat het weer beter gaat...

Ik weet wat je meegemaakt hebt, mijn haflinger heeft het al twee keer zo erg gehad. De eerste keer is hij zelfs naar Emmeloord geweest en moest ie geopereerd worden omdat zn darmen dubbel geslagen waren. Het jaar erna heeft de dierenarts het zo op kunnen lossen door slang door de neus te doen en daar tientallen liters water met parafine in te gooien.

Maar ik weet het, het is echt verschrikkelijk! en het ergste is nog dat je er zelfs niets aan kunt doen... alleen maar bij hem zijn en de dierenarts bellen.

Sterkte nog... Groetjes

riona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 11:33

Laatste update. Go jij! Go jij! Het gaat goed. Haha! Ze is nog wel moe maar alweer een stuk vrolijker. Ze mag even naar buiten. Alles rustig aan doen. Maar gelukkig heeft ze alles goed door staan. Bedankt voor de reakties ik moest even mijn verhaal kwijt want ik ben verschrikkelijk geschrokken. Zo heb je een vrolijk paard en uren later denk je dat het voorbij is. Ze is zwaar ziek geweest maar gelukkig is mijn dikbil er nog en ga ik haar vandaag eens lekker borstelen Ach gut en haar sokjes schoonmaken ze zijn namenlijk bruin.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:47

Nou fijn te horen dat ze weer is opgekanpt, ik denk dat er iets heerst onder de paardje s, bij mij zijn er de afgelopen week ook aan aantal niet lekker geweest, gelukkig niet zo erg dat de DA er bij moest komen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:39

Poeh, wat een toestand. Ik moet er niet aan denken.
Gelukkig gaat het nu weer beter!

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:28

Ah ! wat erg ! Sterkte ermee =)

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:30

Noujaa! sterkté ermee Boos!