[TI] Bijna besodemieterd en erger nog; paardje de dupe!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Bijna besodemieterd en erger nog; paardje de dupe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 14:30

't Is misschien een warrig verhaal, maar ik ga het zoe goed mogelijk proberen uit te leggen (ondanks dat ik heel erg boos ben). Oké, daar gaattie: vanochtend zijn wij bij een handelaar in Zeeland naar een Tinker wezen kijken. Ik had gehoord dat hij een kleine merrie had staan, die niet al te duur was en aangezien wij er nog een merrie bij willen, kon eens gaan kijken geen kwaad, dachten wij. Zo gezegd, zo gedaan. De merrie was mooi gebouwd, maar op het eerste zicht merkte ik iets aan haar. Of beter gezegd, merkte ik bijna niets aan haar. Ze was extreem rustig. Maar goed, dat kan natuurlijk, dus ik vroeg aan de handelaar of ze kon worden voorgereden, zodat ik haar kon zien lopen. Het viel me op dat ze vanachter minder actie toonde, dat haar achterhand niet echt goed meekwam en dat ze aan één kant erg kijkerig is. Maar dat kan verschillende oorzaken hebben. Vanalles gevraagd over het beestje, maar hij wist niks, zei hij. Alleen dat ze heel braaf was, goed bereden en niks mee aan de hand. Het paardje maakte een erg trietse indruk en aangezien wij een groot hart voor dieren én een grote wei hebben, besloten we een bod te doen onder de vraagprijs. Bod werd geaccepteerd. Toevallig kijk ik net op internet (marktplaats) en zie twee verhalen over Tinker Chamee. Ik lees beide verhalen, bekijk de foto's eens goed en ja hoor, het was de merrie die wij net mondeling hebben gekocht. Ik heb de eigenaar opgebeld en gevraagd of het paardje toevallig uit een bepaalde plaats kwam. Ja hoor, daar komt ze vandaan. Ik heb direct de koop ontbonden. Blijkt dus een erg zieke Tinker te zijn (nacrolepsie, blind of slechtziend aan één kant en versleten aan één kant). Ik heb de handelaar verteld wat ik van dergelijke praktijken vind, maar goed, daar schiet het beestje niks mee op. Ik vind het ongelooflijk verschrikkelijk dat er over de rug van een dier wat ziek is geld verdiend moet worden. Even voor alle duidelijkheid: als jullie ideeën hebben over wat nu te doen (want feit is dus dat er een dier wordt verkocht onder valse voorwendselen, wat zeker voor het paardje in kwestie vreselijke gevolgen zal hebben!), hoor ik dit graag. Ik zit NIET te wachten op reacties of pm's van mensen die dit paard eerder hebben gehad en nu mij gaan vertellen dat er niks aan de hand is. Maar wel op alle reacties die hout snijden en waarop we op één of andere manier dit paard uit de handel kunnen halen (een heel laag bod zodat ze bij mij als gezelschapspaard op de wei kan staan, werd niet geaccepteerd).

Boktpony

Re: Bijna besodemieterd en erger nog; paardje de dupe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:38

zo dit vind ik dus echt niet kunnen! gelukkig dat je er op tijd bent achtergekomen want rijden zal voor dat beestje ook een hel zijn! weet ook niet wat de vraagprijs was en wat jou bod was voor gezelschapspaard, maar denk dat je er weinig aan kan doen! die handelaar gaat toch voor het geld en hem boeit het niet wat het arme paardje allemaal heeft! misschien meer geld bieden?
of misschien de dierenbescherming opbellen? want ten slotte zijn hun er niet voor niks en misschien kunnen ze wat voor het beestje doen!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 14:42

ja, ik dacht ook "de dierenbescherming bellen". ik belde dus en kreeg een bandje met de melding "dierenleed kan op werkdagen tussen negen en vijf worden gemeld". Dus in het weekend is er geen dierenleed? Maar ik ga in ieder geval verder zoeken waar ik dit kan melden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:52

en uhm bij de bond van paardenhandelaren informeren? daar zijn de meeste wel bij aangesloten...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:56

Echt verschrikkelijk, dat ze je zoiets willen verkopen!

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:00

Ik denk dat je je handen er beter van af kan trekken, dit zijn vaak hele moeilijke gevallen waar de dierenbescherming zoiezo niets mee doet. Je moet gewoon maar hopen dat iemand verliefd wordt op het dier en er genoeg geld voor over heeft om haar dan wel te kunnen kopen, zonder er verder misschien veel mee te kunnen doen (maar toch nog een fijn leven te geven).

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:02

je hebt pm

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 15:19

@juin: het probleem is dat, als er iemand verliefd op wordt, ze niet weten wat er met het dier na de hand is. ze wordt verkocht als kerngezonde 13-jarige merrie, terwijl het een 20-jarig, ziek dier is.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:38

heeft deze merrie niet al eens op marktplaats gestaan, komt me op een bepaalde manier bekend voor.
Was ook een kleine merrie, veel wit en had narcolepsie. Blijkbaar is zij in verkeerde handen terecht gekomen en in de handel beland.
Vreselijk dat er mensen zijn die zo'n dier ook nog gaan verhandelen en haar te koop zetten als gezond rijpaard Boos!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:11

mss is die handelaar daar ook niet over ingelicht. Want als je een paardje aan een handelaar verkoopt dat worden veeal dezelfde paarden verkocht aan andere handelaren en van handelaar naar handelaar.

Ik wil die handelaar niet goed praten hoor maar het zou kunnen.

Als ik geld teveel zou hebben zou ik het paardje kopen en op de weide zetten of afstaan aan een opvangcentrum.

Het is triestig dat zoiets gebeurd.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 16:27

nou, ik ben al een hele middag aan het bellen. de handelaar wist wel dat het paard eea mankeert, maar de verkopende partij heeft niet alles verteld. bij partijen zijn dus in gebreke gebleven. de handelaar wist dat het paard aan één oog blind is en heeft dat niet verteld en bovendien heeft hij gelogen over de leeftijd en conditie. de verkopende partij heeft verzuimd de handelaar in te lichten over de nacrolepsie en de versleten gewrichten. het is gewoon een zaak die aan alle kanten niet deugt. ik weet nu ook wat de handelaar voor haar heeft betaald. ik ga nu proberen om haar voor datzelfde bedrag te kopen en een goede oude dag te geven.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:28

chevax schreef:
ja, ik dacht ook "de dierenbescherming bellen". ik belde dus en kreeg een bandje met de melding "dierenleed kan op werkdagen tussen negen en vijf worden gemeld". Dus in het weekend is er geen dierenleed? Maar ik ga in ieder geval verder zoeken waar ik dit kan melden.

Niet bij de dierenbescherming melden, die hebben zelf nauwelijks handelingsbevoegheid. Je kunt zoiets veel beter melden bij de AID, dan gaat het waarschijnlijk een stuk sneller.
Ze zijn 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar, telefoon is 045-5466230

Maar wat een vreselijk verhaal zeg. Vreselijk voor het dier, en ook voor de vorige eigenaren die dachten een goed tehuis voor haar gevonden te hebben.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:29

Ik lees net je bericht hierboven, super dat je dat wilt doen.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:31

Super dat je het beestje een fijne oude dag wil geven, maar het zal wel moeilijk zijn om achter de aankoop prijs te komen denk ik, het blijft een handelaar en die wil nog steeds winst maken denk ik.
Laatst bijgewerkt door Sky_Britt op 19-08-06 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:33

chevax schreef:
nou, ik ben al een hele middag aan het bellen. de handelaar wist wel dat het paard eea mankeert, maar de verkopende partij heeft niet alles verteld. bij partijen zijn dus in gebreke gebleven. de handelaar wist dat het paard aan één oog blind is en heeft dat niet verteld en bovendien heeft hij gelogen over de leeftijd en conditie. de verkopende partij heeft verzuimd de handelaar in te lichten over de nacrolepsie en de versleten gewrichten. het is gewoon een zaak die aan alle kanten niet deugt. ik weet nu ook wat de handelaar voor haar heeft betaald. ik ga nu proberen om haar voor datzelfde bedrag te kopen en een goede oude dag te geven.

Ik ben blij dat je haar een goeie dag wilt geven, echt waar, zo zullen er meer moeten zijn.
proficiat met uw hart voor dieren. Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 16:39

ik zit nú met de AID aan de tel, bedankt voor de tip Supertje!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:48

hou je ons op de hoogte wat er gaat gebeuren..
gr lindy

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 20:22

nou, het is NIET gelukt om haar te kopen voor dezelfde prijs als waarvoor de handelaar haar heeft gekocht. volgens hem valt het allemaal wel mee en zijn er genoeg mensen die haar wel willen kopen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:34

He Chevax, wat erg zeg dat het alsnog niet lukt. en dat de handelaar er toch winst op wil maken
daar heb ik echt geen woorden voor, verschrikkelijk voor het arme dier Verdrietig

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:43

Tjeee. en ik las net nog de oproep van de vorige eigenaar op MP. Ik neem aan dat je met haar ook contact op hebt genomen?

spritsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:59

wat een verhaal.
sterkte met alles wat je doet en nog gaat doen.
ik zit echt met de tranen in mijn ogen.
verschrikkelijk als je weet wat mensen dieren aan doen.

laat ons weten wat je doet en of we kunnen helpen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 21:25

ik weet op dit moment eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen. ik heb zowel contact gehad met de voorlaatste eigenaresse (die dus de oproep op marktplaats heeft gezet) als met de persoon die het paard aan de handelaar heeft verkocht. weet je wat ik nu het ergste vindt? eerst kon je idnerdaad nog zeggen dat de handelaar misschien van niks wist. maaaarrrr.... ik heb hem vanmiddag op de verhalen op mp gewezen en ook zelf verteld wat er volgens de verhalen met het paard aan de hand is. en dat maakt niks uit, hij heeft nog niet de minste moeite gedaan om er achter te komen wat er is en wat er gedaan moet worden. het geeft helemaal niks als je handelt in paarden, er zijn gelukkig erg veel goede handelaren. maar in mijn ogen heb je wel een verantwoordelijkheid als je handelt in levende dieren.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:28

chevax schreef:
ik zit nú met de AID aan de tel, bedankt voor de tip Supertje!

en wat is er uit die gesprek gekomen. Kunnen zij er niets mee?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 21:39

ze gingen het bekijken. weet je, ik dacht dat de handelaar wel blij zou zijn als ik haar zonder meer voor het aankoopbedrag dat hij heeft betaald zou kopen, zonder verder problemen te maken. ik wilde haar dan goed laten onderzoeken en daar dan eea op af stemmen. ik ben misschien wel een beetje te weekhartig en ik weet dat er veel ellende onder de paarden is, maar ik ben hier nu persoonlijk mee geconfronteerd en kan dan niet gewoon mijn schouders ophalen en er niet meer aan denken.

spritsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:48

daar heb je gelijk in.
als je het zo heb gezien in het echt is het even anders als dat je het alleen maar leest of zo.
je kan het dan niet meer van je af zetten
vind het dan ook erg knap wat je voor dit paard wil doen en ik hoop voor jullie alle 2 dat het lukt