[TI] Info Jonge hengstenkeuring gevraagd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Info Jonge hengstenkeuring gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 17:17

Het gaat er misschien toch van komen dat ik met Dyco naar de jonge hengstenkeuring zal gaan.
Onze nhs-lesgeefster heeft al aangegeven dat ze die dag graag de zorg over Dyco op zich wilt nemen. Want ik vrees dat ik persoonlijk hem dan nog niet volledig de baas ben. Ik ben dankzij Esme al te weten gekomen dat t in Januarie is (op de site vind ik t nog niet want het is pas in 2007) Dus nu heb ik al enkele vragen.
Waar is het precies? ik dacht ergens in Utrecht? Welke manege dan?
ik ben al lid met Sweety en Déclan wat zijn dan de kosten ongeveer om mee te doen?
En wat moeten ze kunnen? Ik vermoed niet meer als zich een beetje gedragen en aan de hand stappen en draven?
Ik wil het er echt wel op wagen met dyco hij knapt zo mooi op en ik lees telkens weer in foto topics dat ik hem zou moeten laten keuren dus waarom ook niet. Denken jullie dat hij t goed zal doen? dt is t laatste foto topic nog van hem.
viewtopic.php?f=53&t=631334&hilit=

frenia

Re: Info Jonge hengstenkeuring gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:25

moest je nu direct willen meedoen, zou ik het nog afraden, aangezien het echter nog een halfjaar wachten is, vind ik het wel een kans waard Ja hangt er natuurlijk nog vanaf hoe hij verder evolueert tot die tijd Ja
Je kan desnoods beter nog een jaartje langer wachten als hij dan beter uitgegroeid zou zijn en dus meer kans maakt Knipoog

Hoeveel het kost enzo weet ik niet... maar ik vind Dyco wel een hele leuke en een hele mooie, dus vind het iig een goed idee van je OK dan!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:29

Tja kosten zijn rond de 200 euro. tenminste als je gaat voor het goedkeuren voor de dekdienst.
hij moet goed in conditie zijn, goed onder controle enz.
eigelijk in topconditite. ik persoonlijk zou een jaar wachten met dyco dus tot januarie 2008

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:12

Zou ook wachten tot januarie 2008, beetje spieren kweken, mooi in conditie krijgen etc. Lachen Weet je zekerdat de keuring waarsch. niet voor niks zal zijn Lachen

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:33

Volgens mij bedoelt Quinzy de jonge hengsten keuring, dat is (nog) geen opname voor de dekdienst, maar een "gewone" keuring voor jonge hengsten, om 'ns te horen wat de keurmeesters van hem vinden. De kosten daarvan zullen niet veel anders zijn dan van de gewone merrie-, ruinen- en veulenkeuringen. Over een paar jaar kun je dan overwegen om hem op te laten (proberen te) nemen voor de dekdienst, maar dat bedoelde je volgens mij nu nog niet hé ? Knipoog

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 18:33

Maar 2008 is toch de gewone hengstenkeuring ? Om echt dekhengst te worden?
In 2008 is Dyco 3
Jonge hengstenkeuring is dat niet een soort voor ronde voor t echte werk?
*edit* jij begrijpt me helemaal Ireene Haha! En dan nogwel op hetzelfde moment getypt Clown
Dat bedoel ik dus de jonge hengstenkeuring nog niet de keuring voor de dekdienst want, dyco weet ook nog niet dat dat dingetje nog voor wat anders dient als plassen Haha! dat heeft hij nog niet ondekt.
Maar ikzou willen weten wat de keurmeesters ed.. van hem vinden.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:43

Knipoog Haha! Clown

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:14

aha! ja dan zou ik wél dit jaar al eens deelnemen Ja is toch een goede ervaring voor hem ook en is wellicht niet zo duur als een keuring voor dekdienst Knipoog
OK dan!

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:41

jonge hengstenkeuring NSvT is altijd in april na de hengstenshow.
Dit jaar was het in Ermelo.
Kosten zijn niet zo hoog, weet het even niet precies meer

wat ze moeten doen is stappen/draven en halthouden voor de jury

edit: ik lees in je fototopic dat Dyco van 13-04-2004 is dus zal je helaas niet meer aan de jonge hengstenkeuring mee kunnen doen
Die is enkel voor 1 en 2 jarige en per 1 januari 2007 wordt Dyco gezien als 3 jarige. Knipoog
Kosten van de echte keuring is zo'n 200 euro en wanneer je er door komt en naar utrecht moet komt er nog zo'n 200 euro bij

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 20:49

Bedankt voor de uitleg Silas dan zal ik moeten wachten tot de echte hengstenkeuring. Wat jammer. maarja hij was echt nogniet keuringswaardig toen de stakker Haha!
Maar dan ga ik nog zeker een jaar of 2 wachten.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:58

Ja aangezien je het over januarie had en ik had gezien dat hij 2 was ging ik er van uit dat het om de dekhengsten keuring gaat.

Er is tevens de mogelijkheid om in januarie voor een B keuring te gaan, dan wordt je paard beoordeeld over hoe hij is. gangwerk en dergelijke, zo kan je wel inschatten hoe er over hem gedacht wordt en of het zin heeft om een jaar later voor het echt te gaan.
En het is een goed leerproces.
Messchien dus nog een optie.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:43

Idd Kalinka de dekhengstenkeuring is in januari, maar de jonge hengstenkeuring is voor of na de hengstenshow, in maart/april ergens.

Maar dat wat Angelique zegt, daar had ik dus weer niet aan gedacht! Dat is balen zeg...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:03

Afgelopen januari werd er naast de hengstenkeuring voor de dekdienst (de toen zgn. A-keuring) ook een zgn B-keuring gehouden. Dit was een keuring voor hengsten van 3 jaar en ouder waarvan de eigenaren ze in het (volwassen) stamboek wilden laten opnemen maar niet als dekhengst zijnde.

Er zijn nou eenmaal mensen die hun hengst graag hengst willen houden maar er niet mee dekken. Opname in het (volwassen)stamboek was dan erg moeilijk. Immers op de merriekeuringen mogen ze niet verschijnen, voor de jonge hengstenkeuringen zijn ze te oud en de eigenaren willen ze ook niet voor de dekdienst laten keuren. Hiervoor hebben ze dus de B-keuring in het leven geroepen.
Afgelopen jaar heeft Lien (desillies) met Tommie hier aan mee gedaan. Stuur haar anders even een pb-tje.
De 1e ronde van de dekhengstenkeuring wordt over het algemeen altijd bij een kliniek ergens zuidelijk onder Zwolle gehouden... Euhm was het nou Heerde? Nagelbijten / Gniffelen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:29

flettie schreef:
Afgelopen januari werd er naast de hengstenkeuring voor de dekdienst (de toen zgn. A-keuring) ook een zgn B-keuring gehouden. Dit was een keuring voor hengsten van 3 jaar en ouder waarvan de eigenaren ze in het (volwassen) stamboek wilden laten opnemen maar niet als dekhengst zijnde.

Afgelopen jaar heeft Lien (desillies) met Tommie hier aan mee gedaan. Stuur haar anders even een pb-tje.
De 1e ronde van de dekhengstenkeuring wordt over het algemeen altijd bij een kliniek ergens zuidelijk onder Zwolle gehouden... Euhm was het nou Heerde? Nagelbijten / Gniffelen

Uiteindelijk heeft Tommie wel meegedaan aan de A-keuring, dus keuring voor de dekdienst. Ja de keuring is in Heerde. Bestaat uit 2 rondes en als je daar door komt, röntgen (ook in Heerde), is dat goed, dan naar Utrecht voor sperma.

Overigens wordt hier gezegd aan 200 euro voor de keuring + 200 euro voor sperma. Dat klopt, maar houd rekening met de bijkomende kosten. Al met al was ik een 1000 euro verder voor Baggio was goedgekeurd.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:54

Leonoor schreef:
Uiteindelijk heeft Tommie wel meegedaan aan de A-keuring, dus keuring voor de dekdienst.

Owja... alweer helemaal vergeten dat ze op het laatst toch voor de A-keuring ging Bloos