[TI] Hoeveel betalen jullie voor een zak Tinkerbrok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_o1

Hoeveel betalen jullie voor een zak Tinkerbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 17:12

Hej.
Ik heb een vraagje: Hoeveel betalen jullie voor een zak Tinkerbrok?
(25 kilo) Kan je alleen Tinkerbrok aan je tinker geven. Of ook ander
voer? Zo,ja welke voer. Is het ook gezon dat je wel eens meusli/haver aan je tinker geef of niet? En zo,ja hoeveel. Dit vraag ik omdat ik een Tinker wil, dus nu ben ik aan het rond kijken/vragen wat ze eten.
Heel erg bedankt xx tanja

8nnemiek

Re: Hoeveel betalen jullie voor een zak Tinkerbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:55

Voor een zak tinkerbrok geef ik 9,50.
Mijn tinker krijgt 's morgens een handje en 's avonds een handje, dus ik doe er zeker een maand mee.
Na het rijden krijgt hij een schepje kruidenmusli, dat is goed voor snel herstel van de spieren en voor conditie en spieropbouw.
Haver zou ik niet snel geven, dat hebben ze echt niet nodig. Als ik mijn tinker zoiets geef dan wordt ie knettergek en heel vervelend.
Het is een sober ras, dat eigenlijk op alleen gras en hooi kan leven. Die van mij eet nu ongeveer een baal hooi per dag. Een mineralensteen is ook belangrijk. Alleen als ze veel moeten werken kun je meer brok bijvoeren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:11

ik haalde het altijd gewoon bij de bonte parels en dan betaalde ik 8 euro per zak. Nu haal ik het bij een tussenbedrijf en betaal ik 8,50

Tanja_o1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 14:23

Niemand anders?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:36

Hihi, een Tinker kan ook wel gewoon brok hoor, maar Tinkerbrok is wat soberder. Ik voer de mijne kruidenmuesli van Havens, dat is ook eiwit arm. Pony brok van subli is volgens mij vergelijkbaar met Tinkerbrok, dat is ook heel sober.

Verder ga ik met MysticTinker mee, als je tink gewoon in de wei staat, hoef je hem niet bij te voeren. Jes krijgt ook alleen muesli na het werk, verder gewoon gras en in de winter hooi/kuil als het land te kaal wordt.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:23

ik betaal 8,50 voor een zak tinkerbrok
je moet gewoon goed naar je paard kijken met voeren.
bouw het rustig op en mocht blijken dat hij/zij meer nodig heeft kan je altijd ietsje meergeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:31

Tinker hoeft absoluut niet alleen tinkerbrok, ik geef mijn tinker alleen muesli (havens ZONDER haver). Mijn tinker (en ook veel andere koudbloeden) worden nogal heet en vervelend van haver dus dat niet doen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:26

Absoluut niet iedere tinker moet zo sober gevoerd worden. Dat is compleet verschillend per paard, al zal een tinker over het algemeen wat soberder gehouden kunnen/moeten worden.
Maar dat wil niet zeggen dat iedere tinker toe kan met alleen weidegang en een handje brok.... Er zijn bij de tinkers zoveel verschillende types, en dus logischerwijs ook paarden met een hogere behoefte.
Toen ik mijn tinker kocht dacht ik ook dat hij met veel minder toe zou kunnen. Ik schrok er zelfs al van wat hij bij zijn vorige eigenaresse kreeg, en dat was maar 1,5 kg basisbrok per dag. Dat vond ik toen al veel.
Inmiddels krijgt hij naast de hele dag weidegang ook nog eens 2 kg sportbrok, een halve kilo granenmix en een halve kilo haver. En hij is niet dik, ik moet juist moeite doen hem op gewicht te houden. Hij eet meer dan de meeste KWPN'ers hier op stal.
Hij werkt dan ook wel behoorlijk, maar dan nog is het erg veel voor een tinker, en hij heeft het echt nodig.
Mijn tinker is een grai (luxe type) van 1.56 hoog. Druk wordt hij niet van de haver, hij heeft van zichzelf al behoorlijk wat energie, maar het wordt geen bommetje.

Ga er dus nooit van uit dat je je paard omdat het een bepaald type paard is zo en zoveel (of zo weinig) moet voeren, maar kijk naar elk paard individueel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:13

Dat is inderdaad zo, maar over het algemeen (altijd zijn er wel uitzonderingen) hebben ze weinig nodig.

esbibart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:16

aloowa
ikw eet er niej o veel van af maar et ligt geloof ik ook ana de bouw van et paard

esbibart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:16

nielsd schreef:
Dat is inderdaad zo, maar over het algemeen (altijd zijn er wel uitzonderingen) hebben ze weinig nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:18

esbibart wat type je nou Verward

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:44

Mijn tinker krijgt ook geen brok, alleen een handje na het rijden. Ik probeer altijd terug te denken naar het leven in de natuur (b.v. in Ierland) en daar eten ze ook sober. Ze hoeven dan wel niet hard te werken, maar dat hoeft de mijne ook (nog) niet. Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:12

Nou das niet helemaal waar, in ierland moesten ze (zware) karren trekken, dat is nou niet bepaald licht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:01

Maar in Ierland en Engeland lopen er ook nog veel kuddes rond waar helemaal niets mee gedaan wordt, ik denk dat sokkebok dat bedoeld.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:01

MysticTinker schreef:
Maar in Ierland en Engeland lopen er ook nog veel kuddes rond waar helemaal niets mee gedaan wordt, ik denk dat sokkebok dat bedoeld.

Inderdaad, dat bedoelde ik!
Het leven in de natuur is niet zware karren trekken, maar grazen in een kudde.