[TI] Easy zomerexeem???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eas_Mon

Easy zomerexeem???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 13:02

Hoihoi,

Wij hadden Easy even op stal gezet vanwege het onweer 2 dagen geleden.. Anders rent hij de hele tijd door het landje, en onder de boom staan mag hij niet.

Dus op naar de stal. De stal hebben we helemaal nieuw gebouwd en was dus ook wel nieuw voor hem(hiervoor had hij alleen maar buiten gestaan zonder schuilstal) Dit stalletje is bedoeld als inloopstal. Maar nu mijn moeder hem erin had gezet(natuurlijk met een beetje hooi van de baas:) ) Begon hij ook te schuren aan z'n staart. Maar ook als ik aan zijn manen zit en er onder borstel of daar ff kriebel gaat hij gekke bekke trekke, omdat hij het zo lekker vind. Hartstikke leuk allemaal maar nadat hij in zijn stal heeft gestaan en heeft geschuurt dachten we aan zomerexeem?

Wat denken jullie??

Wat voor spul helpt goed tegen zomerexeem en moet je dat er dat gewoon op smeren/spuiten?

Wie wil mij daar uitleg over geven?

Groetjes, Emma

Kiara

Re: Easy zomerexeem???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:04

Met dit warme weer kan het opgedroogde zweet ook zorgen voor jeuk.
Probeer eens te wassen met zwavel-teershampo.
Dat helpt heel fijn tegen huidproblemen en jeuk.
Bij echte eczeem is dat overigens geen échte oplossing.
Veel succes, ik hoop dat je paardje geen eczeem heeft, maar 'tijdelijke' jeuk.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:21

Het klinkt idd als jeuk of verveling en niet als eczeem...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:50

Tegen de tijd dat je Tinker zich tot bloedens toe zit te schuren kun je er van uitgaan dat ie zomerexceem heeft.

Dit lijkt mij meer een geval van 'gewoon' jeuk hebben. Met dit warme weer hebben ze wat sneller jeuk (opgedroogd zweet, broeien onder de manen) en mijn Tink gebruikt daarvoor een boom. Zolang zij nog geen hele plukken uit haar manen of staart schuurt laat ik d'r lekker begaan. Ik heb immers ook wel eens jeuk Knipoog

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 15:53

ppfff.. Gelukkig Haha! dankjulliewel

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 15:54

Kiara schreef:
Met dit warme weer kan het opgedroogde zweet ook zorgen voor jeuk.
Probeer eens te wassen met zwavel-teershampo.
Dat helpt heel fijn tegen huidproblemen en jeuk.
Bij echte eczeem is dat overigens geen échte oplossing.
Veel succes, ik hoop dat je paardje geen eczeem heeft, maar 'tijdelijke' jeuk.

Zwavel-teershampoo kan je dat bijvoorbeeld gewoon bij Vroegop kopen( paardenwinkel) ??

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:59

Je kan ook teershampoo bij de Boerenbond/Welkoop halen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:46

Mijn paard heeft t ook met dit weer, ook gekke bekken trekken enzo, heerlijk vind ie dat als ik em borstel op die plekjes.
Ik doe nu om de dag even met een spons het meeste zweet even wegspoelen, dan is al een groot deel van de jeuk over.
En ik heb een tijdje geleden bij de boerenbond een pot met 'itch-free gel' gekocht. Ik dacht ik probeer het gewoon eens, en dat hielp ook wel. Hij schuurde toen toch minder aan zn staart.
En het is ook misschien een idee om ergens een paar borstels tegen de muur ofzo te schroeven waar ze met hun staart tegenaan kunnen schuren, dan laten ze de staart een beetje heel Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:58

Jordy schuurt met dit weer ook zodra hij de kans heeft, maar eczeem is het niet naar mijn idee. Dan zou hij er veel meer last van moeten hebben.
Hij schuurt alleen zijn staart flink, met zijn manenkam gaat hij weleens ergens langs, maar niet zodat hij zijn manen beschadigd. Zijn staart daarintegen ziet er uit als een pleeborstel aan de bovenkant en is aardig uitgedund doordat hij eerst tegen planken en zijn voerbak aanschuurde, waar haren in de kieren bleven hangen en eruit getrokken werden.
Nu heb ik een paar harde borstels tegen de muur geschroefd en schuurt hij daaraan. Nog steeds iedere dag een pleeborstel-staart, maar geen haren er meer uit.
Bij zomereczeem wordt vaak ook de manenkam en de staartwortel dik en gaat 'plooien', dat heeft Jordy helemaal niet. Ook schuurt hij in de winter net zo hard.

Tegen de jeuk helpt bij Jordy Fenonolf erg goed. Erg duur spulletje, maar de jeuk is aanzienlijk minder.