[TI] horzels (of dazels?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsiroccox

horzels (of dazels?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 21:15

Mijn tinker staat in de wei met een paar shetlanders. Nu valt me op bij dit weer dat mijn tinker erg veel horzels (of sommigen noemen ze dazels toch??? in ieder geval van die Boos! beesten) bij zich heeft en ook onder de bloedvlekjes zit, ik ga ervan uit dat hij die door die beesten krijgt. Mijn shetlanders lijken er veel minder last van te hebben klopt dat? Moet ik mijn tinker in gaan spuiten (vliegendeken vind ik niks en het is ook niet zo dat hij er enorme bulten van krijgt ofzo), wat doen jullie er tegen? Vind het zo sneu voor hem Ach gut ! Wil de hele tijd wel bij hem blijven om die Boos! beesten van hem af te slaan!!!

Herilda

Re: horzels (of dazels?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:18

Ik heb ook ongeveer alle middeltjes die er te krijgen zijn gebruikt, maar niets hielp. Mijn paard 'trekt' ze ook aan, en indien hij tussen de bomen staat is het een drama!
IK ben toch maar over gestapt op een vliegendeken, en het werkt, mijn paard heeft er veel minder last van. Zondat crosst ie door de wei om maar van die beesten af te komen!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:19

ik heb citroenthee (heel sterk) met dettol en natuurazijn gemixt, ze gaan er nog van glimmen ook en het werkt ook goed.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:19

Dazen Knipoog
En ik denk idd dat het daardoor komt,
want dat heeft mijn knol ook, of het
moet een ziekte/afwijking zijn die ik
niet ken. Tong uitsteken
Ik spuit hem in met een zelfgemaakt
goedje:
- Dettol
- Azijn
- Water
Evenveel (bijv 100 ml) in een spuitfles
en spuiten maar! De meesten vinden
het in het begin wel eng omdat het
raar ruikt en natuurlijk de spuitbus Haha!

Tot nu toe helpt dit goed..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:24

pffff, die krengen.Wilde net een bosritje maken (woon vlak naast het bos) ik loop de wei uit en word meteen aangevallen, vooral mijn paardje door een zwerm van die dingen.Ik had ze nog wel goed ingespoten,maar alleen het rond je hoofd vliegen van die dingen is al irri.grrrrrrr.dus ik weet ook niet wat helpt,ik zou een vliegendeken op kunnen doen maar denk dat er dan nog eenzwerm om je heen hangt.Ben halverwege de straat terug gekeerd,paard was zo opgefokt en ik ook dat we helemaal geen zin meer hadden.hebben maar in de wei gereden.Pff ben blij als het seizoen van de dazen over is.bah.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:27

Van iemand gehoord om knoflook te voeren.. alleen heb ik dat nog niet gedaan, weet wel dat ze daarvan wel ontzettend uit hun mond gaan stinken Tong uitsteken

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:32

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:35

Michellkuh schreef:
Van iemand gehoord om knoflook te voeren.. alleen heb ik dat nog niet gedaan, weet wel dat ze daarvan wel ontzettend uit hun mond gaan stinken Tong uitsteken

Ik voer Amy knoflooksnippers.. Eigenlijk in de winter, maar ze heeft nu ook stukken minder last van vliegen en al het andere rotzooi wat er rond vliegt.

Ze stoten dan een geur uit via de vacht ofzo..
Verder spuit ik haar natuurlijk wel in..

Niet als ze op de wei staat, maar wel als ik ga rijden..
Ze kan niet tegen alle middeltjes en anders gaat het me kapitalen kosten.
Zitten er veel vliegen dan gaat ze met een deken op naar buiten, zowiezo altijd met vliegenmasker..

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:53

Dus zou het wel echt kunnen helpen? Want hier stikt het van de vliegen, dazen en horzels. Als dat zo is ga ik morgen meteen knoflook kopen Tong uitsteken Of kun je die knoflook snippers ergens kopen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:55

volgens mij moet je uitkijken met (overmatig) knoflook,staat me iets van bij dat ze in het bloed iets afbreken (bij teveel).weet iemand dit, heb ik volgens mij ook van bokt?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:56

Ik heb mijn knoflook snippers (granulaat) bij de paardendrogist gekocht..
Maar ik voer het natuurlijk al meer dan een half jaar he..
Gewoon een schepje per dag door het krachtvoer..

Het is niet zo dat je dat vandaag voert en morgen geen vliegen meer hebt..

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:56

knoflooksnippers zijn te krijgen bij ruitersportzaken, de paardendrogist en bij sommige fouragehandels.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:57

Michellkuh schreef:
Dus zou het wel echt kunnen helpen? Want hier stikt het van de vliegen, dazen en horzels. Als dat zo is ga ik morgen meteen knoflook kopen Tong uitsteken Of kun je die knoflook snippers ergens kopen?

1. het is giftig voor paarden
2. het werkt niet.

Dazen jagen voornl. op zicht, dus geurtjes doet ze niet veel.

Wat wel werkt tegen deze beesten is vlier, hazelaar, of walnoot planten.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:59

Nou Tamary.. Als knoflook giftig is voor paarden dan is mijn paard wel geen paard zeker..
Dan had ze al 10 keer dood geweest..

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:00

Herilda schreef:
Ik heb ook ongeveer alle middeltjes die er te krijgen zijn gebruikt, maar niets hielp. Mijn paard 'trekt' ze ook aan, en indien hij tussen de bomen staat is het een drama!
IK ben toch maar over gestapt op een vliegendeken, en het werkt, mijn paard heeft er veel minder last van. Zondat crosst ie door de wei om maar van die beesten af te komen!

Mijn paard heeft er ook erg last van toen zat ik ook tedenken aan een deken.Maar ik ben bang dat die heel snel kapot gaan .Blijven die ook goed liggen als ze rollen?Welk merk of soort hebben jullie

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:01

tamary schreef:
Michellkuh schreef:

1. het is giftig voor paarden
2. het werkt niet.

Dazen jagen voornl. op zicht, dus geurtjes doet ze niet veel.

Wat wel werkt tegen deze beesten is vlier, hazelaar, of walnoot planten.

Ik probeer al te zoeken waarom het nou ook alweer zo slecht was bij overmatig gebruik,staat me echt iets bij over het bloed bij paarden,dat teveel knoflook stoffen afbreekt.Weet jij wat?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:07

Als dazen op zicht jagen.. waarom is er dan als ik langs fiets waar ze zitten geen daas te zien.. En als ik er met mijn paard langsloop moet ik galoperen voor ons leven.. dan weten ze niet hoe gauw ze bij me moeten zijn..

Verward

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:08

mm dacht dat dazen op het zweet van paarden af kwamen?????ja toch?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:09

Ja en zweet ruikt toch..?
Dus dan jagen ze toch op geur en niet op zicht..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:22

timokyana schreef:
Ik probeer al te zoeken waarom het nou ook alweer zo slecht was bij overmatig gebruik,staat me echt iets bij over het bloed bij paarden,dat teveel knoflook stoffen afbreekt.Weet jij wat?

Het tast de rode bloedlichaampjes aan en veroorzaakt zo een vorm van bloedarmoede. Bij grote hoeveelheden geeft dat snel een duidelijk ziektebeeld, maar bij lage hoeveelheden niet. Toch loop je dan net zo goed risico, doordat je wel de weerstand van je paard aantast, ookal is dat niet zichtbaar.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:25

dank je,ik wist dat het iets met het bloed te maken heeft.Vandaar dat ik het ook niet geef en/of gebruik!

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:58

ik maak een eigen vliegenspray.
water met citroennella en hertzhoorn olie.
WERKT SUPER !!!!!!!!!!!!!!!!

ECHT een aanrader dit is het enigste wat helpt tegen die beesten.
groetjes mij

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:35

Dettol?? brrr zou ik niet op mijn paard spuiten eerlijk gezegd! Hertshoornolie schijnt idd te werken, zeker in combi met citronella, maar het geeft wel vlekken!!

Citronella zou van de schappen gehaald wordne omdat niet bewezen kan woren dat het onschadelijk is. Dus hoelang je dat nog kunt krijgen.
Knoflook is idd niet helelmaal gezond voor paarden omdat het dus niet afgebroken wordt.

mijn ervaring is dat de middeltjes wel helpen tegen vliegen maar zelden tegen dazen en horzels.

Er is een middel van Hofmans Lieve ( pouron fly?) dat onze paarden redelijk helpt. Maar als ik eelrijk ben valt het allemaal wel mee,ze worden niet gek van de vliegen en die bloevlekjes.. ach, je moet mij een zein met al die muggebeten. Ik laat gewoon de natuur zijn gang gaan en zorg dat ze wel genoeg ruitme hebben om te rollen en te lopen e.d.

Maar ik zit dan ook in frl, en het schijnt hier erg mee te vallen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:50

Knoflook KAN bloedarmoede veroorzaken, mijn paarden hun homeopathe heeft me ervoor gewaarschuwd. Je mag het geven maar alleen als kuur van bv 6 weken, daarna een tijdje stoppen zodat het lichaam zich weer kan herstellen. Knoflook is namelijk een scherp kruid, en kan de darmflora behoorlijk verpesten.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:09

interessant...

ik heb nooit veel last van dazen...nouja, zowel ik als mijn paard trekken ze ten eerste vrij weinig aan, ten tweede deert het ons beiden niet erg...mijn rug is bijna lekgestoken (en mn paard ook) maar ik heb alleen op het moment van de steek zelf een beetje pijn, nadien enkel een heel klein bobbeltje (dat wel langer dan een maand zichtbaar blijft Rolleyes)
Ik eet zelf veel look Haha!
mijn paard eigenlijk niet Haha!

wél heb ik look altijd als beste middel tegen vliegen en dazen (zijn ook een soort vliegen Knipoog) beschouwd (wegens vroeger voeren aan paarden) en was ik er eigenlijk aan aan het denken het toch mee door het voer te doen, want mijn vriend trekt juist wel erg veel dazen aan als hij paardrijdt Clown en die wordt daar helemaal gek van Knipoog
persoonlijk zou ik de knoflooksnippers dan in de supermarkt gaan kopen en niet bij een paardenspeciaalwinkel, scheelt een hoop centen...

dat knoflook schadelijk kan zijn, had ik eigenlijk nog nooit gehoord Bloos!
denk dat ik het maar laat, ikzelf heb er toch geen last van Nagelbijten / Gniffelen