[TI] manen kortwieken of lang laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

manen kortwieken of lang laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 11:42

Mijn jaarlingmerrie Fenore heeft ongeveer 20 tot 25 cm lange manen. Helaas is er in het midden een grote hap uit en nu ben ik aan het twijfelen of ik het maar helemaal moet kortwieken, zodat het weer netjes gelijk kan aangroeien.

Wat vinden jullie? Toch langlaten of de schaar erin......
Wie heeft hier ervaring mee?

Elmond

Re: manen kortwieken of lang laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:46

Ik heb gisteren de manen van mijn paard ook gekortwiekt, maar dan omdat dat makkelijker is als ik op wedstrijd ga. Het is alleen iets te kort geworden en ik hoop dat ik het nog kan vlechten! Het is wel jammer als ze lange manen hebben en ze hebben er nu nog wat aan om de vliegen weg te jagen, dus eigenlijk was het van mij ook een beetje gemeen om ze er juist nu af te halen, majah...je moet maar ff zien, ik weet niet of het snel weer aangroeid of niet

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:00

Ik zou het zo laten. Het zal vast nog wel een keer voorkomen, zeker als ze met andere paarden staat.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:07

Gewoon lang laten.
Ik heb Jordy's manen ook gekortwiekt toen ze er niet meer uit zagen, hij had niet 1 hap eruit maar had eigenlijk nog maar een paar lange plukken, de rest was 1 ravage doordat zijn fjordenvriend zijn manen eraf had gevreten....
Ik heb hem toen ook maar coupe pleeborstel gegeven, zijn manen op zo'n 10 cm lengte afgeknipt.
Zijn manen heb ik daarna weer laten groeien en dat ging eerst netjes. Tot hij vorig jaar herfst een hele fijne boomstam in de wei kreeg waar hij een brede pluk van zijn manen helemaal aan afgeschuurd had.... Echt weer kaal geschuurd, 10 cm breed.
Toen heb ik het zo gelaten omdat de rest van zijn manen net weer wat gegroeid waren en ik het zonde vond om alles er weer af te halen.
Nu is het amper meer te zien dat die pluk eraf was. Je ziet wel dat de pluk korter is, maar echt opvallen doet het niet, hij valt eigenlijk tussen de langere haren.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:19

Lang laten, komt vanzelf weer goed. De manen van twee jongen (toen nog) hengsten waren ook volledig geruineerd door 't spelen. Ziet er nu niets meer van.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:38

Ik ga mee met bovenstaand, niet kortwieken dus..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:48

ziggy heeft ook een hap uit zijn manen. Is vorig jaar gebeurd. Het groeit nu alweer mooi bij. En valt nu niet eens meer zo op.

_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:05

Bij Loeka is er ook een hap uit wat gelukkig nu wel weer aan het groeien is! De rest van zijn manen laat ik gewoon op de lengte zoals het is. Het groeit van zelf weer aan. En dan valt et idd naderhand niet meer op

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:08

gam heeft het ook ooit eens gehad, hele vlecht er afgevroten, maar dat groeide inderdaad snel genoeg bij. je kan het iets bijsnijden allemaal, zodat het iets minder opvalt Lachen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:22

Bij Baggio heb ik het tot 2 keer toe wel gekortwiekt, maar dat zou ik denk ik niet meer doen. Het is in zijn geval wel lastig met vlechten.

Aangezien je jaarling die dramas nog niet hoeft mee te maken zou ik het lekker laten doen en dan kan je altijd nog op 1 lengte gaan zitten.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:27

Wat leonoor zegt.. laat eerst maar lang, kortwieken kan altijd nog en het duurt best lang voordat alles weer is aangegegroeid ( ongeveer twee jaar)

Mijn paardje heeft al zijn manen eraf, qua vliegen maakt het niets uit! qua zweten wel. Dus ik weet niet of het klopt om te zeggen dat ze de manen nodig hebben om vliegen te verjagen, want het zweten trekt juist vliegen aan. Hun staart kunnen ze zeker niet missen! En de voorpluk is wel fijn tegen vloiegen in ogen enzo.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 09:45

Nou, de manen van Fenore blijven dus maar gewoon lang met een mooie hap eruit. Bedankt voor jullie reacties!

Enya_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:50

bij onze tinker toen we die kochten was er ook een hap uit de manen haar vorige vriendinnetje vond het erg leuk om haar manen eruit te trekken maar gelukkig het groeit wel weer aan dus ik zou het niet kort wieken zonde van je paard ik vind juist dat manen je paard mooi maken maar ieder zijn keuze .

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:49

ik heb in oktober 2005 Tommies manen dus wel afgeknipt,vond het geen porem die pluk haar er vantussen,het was even slikken maar ik ben blij dat ik het gedaan heb,alles is nu mooi vol!
(hopeijk blijft dat ook zo hahahhahaa)