Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja_o1
Berichten: 21
Geregistreerd: 16-07-06

Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 17:44

Hej.
Mijn vraag is: Hoeveel kilo kan een gemiddelde tinker dragen?
xxx Tanja

8nnemiek

Berichten: 43519
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:21

Het ligt ten eerste aan de ruiter, een ruiter die hobbeldebobbel heen en weer schud zal veel zwaarder zijn voor een paard dan iemand die goed kan rijden.
Verder heb je heel veel verschillende tinkers, van 1.35 tot 1.70 en van heel licht tot zwaar gebouwd.
Het is dus erg moeilijk om zomaar een aantal kilo's te noemen..
Verder ligt het ook nog aan het paard zelf. Mijn tinker kijkt niet echt blij als mijn vader er op gaat zitten (ongeveer 100 kilo) maar hij kan het wel goed dragen. Een tinker van een meisje die ook boven de 100 kilo is die draagt haar met gemak, die vind het heel leuk om te lopen, loop ook flink door.

Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:49

Is je vraag: Wat kan een tinker dragen aan ruitergewicht
of is je vraag: Wat is idealiter voor het paard (de tinker) het te dragen gewicht van een ruiter?
Daar zit nogal verschil in.

In officiele tabellen komt een paard met de grove bouw en gemiddelde schofthoogte van een tinker uit op een ruiter van 90kg. Zelf kijk ik naar de combinatie en het paard vertelt je al snel of een ruiter het dier hindert of niet. Ook de beweging van het dier, gezondheid, leeftijd zijn belangrijke indicaties. Daar ligt voor mij de grens. Zelf vind ik niet dat iedere tinker, omdat het toevallig een grover ras is, zich leent voor zware ruiters.

In principe is het dragen van gewicht op de rug (roofdier aanvallende zone) eigenlijk al tegennatuurlijk voor ieder paard.

Het blijft persoonlijk.
Succes!

Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:12

Het hangt idd heel erg van het paard af. Een kleinere tinker, stevig gebouwd en geen lichamelijke problemen zal meer kunnen dan mijn grote, redelijk zwaar gebouwde tinker, met een zwakkere rug. Om maar even een voorbeeld te noemen. (Er zat ooit een meisje op, boven de 85 kilo, die zelf een eigen klein gebleven ranke kwpn-pony (paard heeft ponymaat Knipoog ) heeft. Duncan vond dat echt niet prettig. Niet alleen omdat ze zo bonkte op zn rug, maar ook omdat ze zo zwaar is. Terwijl haar paardje er geen problemen mee heeft!)

Ik denk dus ook niet dat je zo kunt zeggen hoeveel een tinker kan dragen.

Het hangt van het paard af! En ik denk ook niet dat een tinker per see meer kan dragen dan een ander paard. Normaal gesproken wel, maar niet in alle gevallen. Maar dat lijkt me logisch.

Lachen

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:18

En meisje die ik kende van vroeger wilde dolgraag ooit een keer op een paard zitten. Was altijd heel sneu, want het meisje was een echte paardenfan maar woog maar liefst 230 kilo.

En tja.....ik heb d'r toen op Sjim gezet. We hebben d'r met 4 man opgesleept, zonder zadel want daar past d'r kont nooit in. En toen heb ik een rondje met haar door de bak gestapt.

Sjimmie verblikte of verbloosde niet. Maar aandraven vond ik voor mijn gevoel toch wel een beetje te erg. Hij was het er niet mee eens geloof ik want toen gingen er mensen ineens keihard zitten toeteren in een auto omdat dat meisje zo op Sjims rug zat. En sjim (die anders nooit schrikt van toeterende auto's) maakte eventjes een overgang naar de draf. Heel even maar hoor. Maar het bewees voor mij wel dat het hem geen bal uitmaakte.

Maar tja ik denk daarom ook dat ze (om echt mee te rijden enzo) makkelijk 150 kilo aan kunnen.

Sjim is 1.53 en is best zwaar gebouwd.

Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:26

@ Sharmila

Wat knap van hem dat ie dat kan dragen zeg!
Werkelijk, als ik zo'n gewicht op de rug van mijn tinker zou zetten, dan zou hij geen stap verzetten! en alleen maar heel zielig staan kijken. Met 150 kilo ook al!

En Duncan is 1.62 m. en echt wel een stevige tinker.

Zo zie je maar weer dat het echt van het paard afhangt!
Hihi Nagelbijten / Gniffelen

Je moet dus gewoon op zoek naar een paard dat een zwaar gewicht goed kan dragen. Niet per see naar een bepaald ras!

8nnemiek

Berichten: 43519
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:15

Vroeger werden de ridders met harnas altijd op hun paarden getakeld, nou wat zal zo'n harnas wel niet wegen, dat is meer dan 100 kilo, dus dan kom je toch ook wel over de 200 kilo uit denk ik! En die paarden moesten nog hele stukken galopperen.. Dus het kán wel. Maar het zal zeker niet goed voor de rug zijn.

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:08

Je kunt inderdaad niet zeggen, 'het is een tinker, dus die kan zoveel gewicht dragen'. Dat is echt paard afhankelijk.
Er is onderzoek naar gedaan waar uit kwam dat een normaal paard probleemloos een 6e deel van zijn eigen gewicht kan dragen, en een paard in zeer goede conditie of met een robuustere bouw een 5e deel van zijn gewicht.
Dit gaat dan wel over dagelijke (sport) arbeid. Een keer een zwaardere ruiter erop zal geen gevolgen hebben, net zoals een mens die volgens volgens de ARBO niet meer dan 25 kg ineens mag tillen er niet onderdoor zal gaan als hij eens 50 kg optilt, maar op de lange duur kan het wel schadelijk zijn.

Als ik naar mijn eigen tinker kijk, 1.56 hoog, vrij luxe gebouwd met een gewicht van 500 kg en zeer goede conditie/bespiering, dan zou hij dus voor dagelijkse arbeid zo'n 100 kg kunnen dragen.
Ik weet echter dat hij met een hoger gewicht ook geen moeite heeft, en ik zet er dus ook rustig voor een keertje iemand met een hoger gewicht op. Maar niet voor dagelijkse zware trainning, hoewel hij ook weleens fantiek gedressuurd heeft met iemand van ruim 100kg+, en ook weleens gesprongen heeft met iemand van hetzelfde gewicht wat hem blijkbaar weinig moeite kostte.

Nikita_1995

Berichten: 2171
Geregistreerd: 12-03-04

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:30

Mijn mening - gelukkig voor de meeste paarden zijn de meeste ruiters, omdat ze juist paardrijden lichter van gewicht dan mensen die een keertje willen paardrijden. Af en toe een keer een zwaargewicht erop moet volgens mij niet echt een probleem zijn, mits de zwaargewicht rustig op de rug gaat zitten en zich niet met een smak zich laat zakken op de rug. Draven zou ik niet doen, de meeste mensen kunnen niet lichtrijden die nooit rijden, dus dat lijkt mij wel een extra belasting door het stuiteren op de rug.

Op den lange duur zal een paard met een zwaargewicht meer slijten, dan een paard waar een normaal gewicht op rijdt, mits die niet stuitert uiteraard.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:30

Ik ben het niet geheel eens met de stelling dat de meeste ruiters doordat ze paardrijden slanker/lichter zouden zijn.
Zeker in het tinker-wereldje zie ik vaak zwaardere ruiters.
Wél is het indardaad zo dat een goede zware ruiter een paard minder in de weg zit dan een slecht lichte ruiter.
Op www.buitenzinnig.nl kwam ik dit tegen:
Citaat:
Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden als je wat zwaarder bent. Het is zo,
dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!!
Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt.
Hieronder een tabel met een globaal overzicht.

Ras:
Shetlander
IJslander 1
IJslander 2
Haflinger
Warmbloed 1
Warmbloed 2
Koudbloed 1
Koudbloed 2

Stokmaat:
100cm
135cm
140cm
145cm
160cm
172cm
165cm
170cm

Gewicht paard:
200kg
350kg
450kg
500kg
550kg
700kg
800kg
900kg

Max. ruitergewicht:
40kg
70kg
90kg
80kg
71kg
80kg
96kg
104kg

Percentage:
20%
20%
20%
16%
13%
12%
12%
12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)






Excuses voor de lastig leesbare tabel........
Ik kreeg hem niet anders.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:58

Sharmila schreef:
En meisje die ik kende van vroeger wilde dolgraag ooit een keer op een paard zitten. Was altijd heel sneu, want het meisje was een echte paardenfan maar woog maar liefst 230 kilo.


Bloos
Een keer zitten op een paard kan met dat gewicht mischien maar het rijden verder zou ik mijn paard niet aan willen doen.....
230 kilo!!!! dat is echt veel te veel om een paard mee te belasten.

De tabel hierboven is voor boomloze zadels...
Daar word al vaak een maximaal ruitergewicht aan gegeven.


Ik denk als je kritisch naar je paard kijkt hij/zij het zelf aangeeft indien je te zwaar bent het is aan jou daar dan wat mee te doen....

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:31

Ik denk dat je met een boomloos zadel van een lager maximaal gewicht uit moet gaan, aangezien het toch de druk over een kleiner oppervlak verdeelt dan een boom.

xxxLotte
Berichten: 548
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:06

Volgens mij kunnen tinkers heel veel hebben!,
Ik denk oook iets van 100 k. !

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:00

xxxLotte schreef:
Volgens mij kunnen tinkers heel veel hebben!,
Ik denk oook iets van 100 k. !


Sommige mischien wel anderen niet.

Mijn tink is hoogstens 1.45.....die kan 100 kilo mischien hebben voor een staprondje maar verder ook niet.

Berdien

Berichten: 64617
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hoeveel kilo kan een tinker dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:50

In de bit staat een interessante tabel over ruiters en een bepaald gewicht. Je kunt het als richtlijn aan houden, maar ik vind dat je ook moet kijken naar het paard en de ruiter in kwestie.

Daarbij, zoals ik al eerder heb gezegt, vind ik dat je een paard niet mag tegen werken bij de bewegingen, en moet je zelf ook wel een redelijke conditie hebben om te gaan paardrijden. Anders ga je je paard zo in de weg zitten, dan is er voor hem ook geen lol meer aan. Je kunt niet van je paard verwachten al het werk te verzetten, en er zelf als een zoutzak bij te hangen, en moe te zijn na een paar rondjes draf. Lichamelijke kwetsuren natuurlijk daargelaten Lachen