[TI] Tinker heeft zoveel pijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Tinker heeft zoveel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 19:21

Ik verzorg een tinker en zijn zadel is gewoon niet goed. Hij zit helemaal vast en heeft enorm veel last van zijn rug. Maar nu het probleem : De eigenaar wil geen ander zadel kopen, ze rijdt zelf ook gewoon met dit zadel en vind het geen probleem. Maar ik merk gewoon dat hij pijn heeft, hij bokt telkens om er onder uit te komen en hij heeft ook geen zin meer in het werk, wat ik snap. Ik longeer hem nu om zijn rug beter te krijgen, maar dan rijdt de eigenaresse weer erop met het zadel en kan ik weer overnieuw beginnen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken ?. Ik weet het niet, hebben jullie advies ?

Barvrouwke

Re: Tinker heeft zoveel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:32

Tjah, echt heel moeilijk, continu herhalen dat het zadel niet past. En confronteren. Ik weet niet of je het truucje kent. Langs de ruggengraad je vingers evenredig aan de ruggengraad op de rug duwen, zegmaar je vingers erin zetten. Elk paard reageert hierop door de rug opzij en naar onderen weg te drukken. Heeft het paard echt last, dan zal het tot de grond gaan. Misschien wil dat de ogen van de eigenaar openen. Loop vanaf de schoft zegmaar door middel van "drukpunten" (dus steeds een plaatsje opzij) naar achteren. Oefen dit enkele malen, zodat je weet, wat de pijnlijke punten zijn, zodat je de eigenaar echt kan confronteren. Om het paard een beetje te helpen de rug weer terug te veren/bollen kan hetzelfde met je handen doen, maar dan midden onder de buik. Hierdoor bollen ze weer mooi op.
Heb je vragen, PB me dan maar!
sucses

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:50

Vertel haar over de geweldige boomloze zadels, zoals de Barefoot. Past op zowat iedere tinker en is niet duur. Ook vaak 2e hands te verkrijgen via bokt of MP.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:06

pf wat moet je hier nou op zeggen hé... weet je waarom ze geen ander zadel wil aanschaffen? of waarom ze niet merkt dat het niet goed past?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:15

Ik zou Pelie's vragen ook graag beantwoord willen zien.
Dan pas kun je verder.
Succes en sterkte.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 14:20

Pellie schreef:
pf wat moet je hier nou op zeggen hé... weet je waarom ze geen ander zadel wil aanschaffen? of waarom ze niet merkt dat het niet goed past?

Ze merkt het wel,want ze is er zelf ook al een paar keer goed afgebokt. Het lijkt net of ze het niet WIl zien. Ze denkt dat het gewoon eigenwijzigheid van em is. En die truc met de rug heb ik ook al gedaan met dr. Toen was het ook erg duidelijk. Maar ze zegt dattie dat altijd al heeft gehad Verward. Ze snapt het niet echt volgens mij

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:47

Kun je niet van iemand een goed zadel lenen, een barefoot bijvoorbeeld, en die er een keer op leggen, dan kun je laten zíen dat hij braver is met een ander zadel, en dat het dus aan het zadel ligt.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 14:56

Ik rijd nu met mijn eigen zadel, van mijn eigen paard. Deze ligt goed, en hij bokt dus bij mij ook bijna niet. Je kunt het gewoon ook merken. Maar ze vind het ook wel raar dat hij bij mij bijna niet bokt. Alleen ziet ze niet dat het door pijn komt. Ik weet het niet meer Boos!

Het zadel van ons zelf wordt volgende week weer voor ons eigen paard gemaakt, op maat. Dan kan ik hem niet meer oip de tinker leggen. Ik heb al besloten dat ik dan gelijk de tinker na laat kijken. Maar de eigenaar zegt dat ze toch nix aan het zadel doet, het zou goed zijn volgens haar Verward

Wat moet ik doen ?

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:50

tja, moeilijk hoor. Als iemand zo'n groot bord voor zijn hoofd heeft vrees ik dat niks meer helpt. Je hebt denk ik alles al geprobeerd. Een volgende stap die je zou kunnen nemen is te zeggen dat je dat paard echt niet meer wilt rijden met dat zadel omdat je gewoon merkt dat het pijn doet.
Misschien dat ze dan wakker wordt.....
(of haar dit forum-adres geven: leuk joh, gaat allemaal over tinkers, kan ze de reakties hier meteen terloops onder ogen krijgen hihi). Nou sterkte en succes!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:02

Misschien wil ze je gewoon niet geloven als jij zegt dat het zadel niet goed ligt omdat ze denkt dat ze meer verstand heeft van paarden dan jij. Als je eigen zadelmaker volgende week langs komt kan je het misschien zo regelen dat zij er dan ook is. Misschien wil ze van jou niets aannemen maar als een zadelmaker ook zegt dat het zadel niet past gelooft ze het hopelijk wel.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:44

Mijn onderschrift zegt genoeg........

Sinada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:54

Tinkerlady .....Super gezegd .

Ik zou er ook niet meer op rijden . Als je weet dat ie pijn heeft doe je dat toch ook niet meer
.
Anders een dikke pad erop en zonder zadel rijden. Dat kost de hele werled ook niet en ..als het daar aan heeft gelegen tenminste...........zie je resultaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:20

Sinada, goed lezen, de TS rijdt met een zadel wat wel beter ligt, maar de eigenaresse rijdt met het verkeerde zadel...

Heb je de eigenaresse al eens op jouw zadel laten rijden? Als ze merkt dat ie dan niet meer bokt, misschien begrijpt ze dan dat het aan t zadel ligt..

kimm_touche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:39

wat ik zou doen nog is proberen uit te leggen aan de eigenaar en anders meschien zelf als j eer geld voor hebt een goed zadel kopen

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 17:02

Allemaal bedankt voor jullie advies. Ik wil hem nog welrijden want ik ben zelf helemaal in love Knipoog

Ik denk dat ik het zo ga doen : De zadelmaker komt volgende week dus dan laat ik haar het nakijken en een briefje schrijven. Als het eventueel heel slecht zou zijn, met wat ze nog voor het zadel weerkrijgt en wat ze er nog bij moet leggen om een nieuwe te kopen. Misschien dat als ze het van een ervaren iemand hoort, dat het dan wel werkt.

Anders heb dus de optie om haar een keer op mijn zadel te laten rijden. MIsschien dat ze het dan merkt

Zou dit een goede oplossing zijn of zou iemand het nog anders doen ?

@ kimm_touche : ik ben nog maar 15 dus ik kan geen zadel betalen. Als ik et kon had ik het al gedaan Lachen

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 08:40

ik vind dat ze(de eigenaar) gewoon een ander zadel moet kopen als je zeker weet dat het niet past.
Misschien wil ze er geen kopen omdat het een duur zadel was(ik weet het niet hoor)
Misschien moet je de eigenaar naar het paard halen en laten zien dat waar het zadel niet pas en wat daar aan vast zit.
En als ze dan nog niet luisterd, kijk of je een zadel maker in de buurt kan vinden en vraag of die (gratis) even een kijkje wil nemen wat hij of zij er van vind.
Als het zadel echt niet past vind ik het belagelijk dat de eigenaar dat goed vind, hallo dat paard kan wel heel erg pijn hebben.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 08:15

Onze zadelmaker is gisteren geweest en die schrok van het zadel Verward. Het was met allerlei verkeerd materiaal opgevuld, waardoor het geen nut had en ze heeft toca ( de tinker ) gezien en geconcludeerd dat hij last heeft van zijn rug en schouder door het zadle. Hij zit helemaal vast. Het zadel drukt hem telkens ook op de zere plekken en daardoor komen waarschijnlijk de bokpartijen.

Ze heeft een briefje voor de eigenaresse geschreven, ook met eventuele kosten voor een ander zadel bij haar. Zij doet tweedehands zadels enz.

Nu maar hopen dat het werkt Boos!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:52

Zoals ik in mijn vorige post had beschreven vond ik het een heel goed plan om de zadelmaker naar het zadel te laten kijken. Die wordt waarschijnlijk toch eerder geloofd dan een meisje van 15.

Alleen kun je volgens mij aan de buitenkant van het zadel niet zien waarmee het is opgevuld. Dan heeft zij het zadel open moeten maken. Of heb ik het nu fout?

Als ik wist dat er een zadelmaker op stal kwam zou ik blij zijn als die wilde controleren of de de ligging van mijn zadel nog wel goed is en zo niet dan het zadel wel door de zadelmaker
willen laten aanpassen. Zou zij echter ongevraad mijn zadel opmaken om de vulling te bekijken dan zou ik boos worden. Wie denkt ze wel dat ze is om een beetje ongevraad mijn zadel open te gaan maken.

Hoop voor jou dat de tinkereigenaresse niet op dezelfde manier reageert als dat ik zou reageren.

Cheytjuh dit is niet aanvallend tegen jouw bedoeld maar ik vind het niet verstandig van de zadelmaker. Was het nu zo veel gevraagd om alleen de pasvorm te beoordelen zonder gelijk met het zadel te gaan klooien.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 08:56

lindsey schreef:
Zoals ik in mijn vorige post had beschreven vond ik het een heel goed plan om de zadelmaker naar het zadel te laten kijken. Die wordt waarschijnlijk toch eerder geloofd dan een meisje van 15.

Alleen kun je volgens mij aan de buitenkant van het zadel niet zien waarmee het is opgevuld. Dan heeft zij het zadel open moeten maken. Of heb ik het nu fout?

Als ik wist dat er een zadelmaker op stal kwam zou ik blij zijn als die wilde controleren of de de ligging van mijn zadel nog wel goed is en zo niet dan het zadel wel door de zadelmaker
willen laten aanpassen. Zou zij echter ongevraad mijn zadel opmaken om de vulling te bekijken dan zou ik boos worden. Wie denkt ze wel dat ze is om een beetje ongevraad mijn zadel open te gaan maken.

Hoop voor jou dat de tinkereigenaresse niet op dezelfde manier reageert als dat ik zou reageren.

Cheytjuh dit is niet aanvallend tegen jouw bedoeld maar ik vind het niet verstandig van de zadelmaker. Was het nu zo veel gevraagd om alleen de pasvorm te beoordelen zonder gelijk met het zadel te gaan klooien.

Ik snap het wel hoor !!! Ik heb daarom ook eerst gebeld naar de eigenaresse Lachen Het was geen probleem, zolang ze het zadel nog maar weer kon gebruiken, dus ook weer gerepareerd zou worden Lachen

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:05

Lijkt mij toch wel positief dat ze toestemming heeft gegeven om het zadel open te laten maken. Blijkbaar staat ze toch wel open voor de suggesties die de zadelmaker heeft. Zou ze echt niets willen veranderen dan zou ze hiervoor vast geen toestemming hebben gegeven. Grote kans dus dat de tinker binnenkort wel met een passend zadel loopt.