[TI] is een tinker wat voor mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

is een tinker wat voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 07:48

goed als je de titel van dit topic leest denk je natuurlijk gelijk Blond want het is ieder voor zich wat hij/zij leuk vind
maar bij mij zit het helaas een beetje anders
ik ben door medische redenen gedwongen om mijn pony na 6 maanden al weer te verkopen omdat ze best fel is met rijden en ik een flinke blijvende beschadiging heb aan me heup
de doktoren hebben mij een advies gegeven om ALS ik wilde blijven rijden een rustig paard te zoeken
nou dat wil ik natuurlijk dus vandaar mijn vraag

zou een tinker wat voor mij zijn? Koe

wij hebben op stal (manege) 1 tinker staan die in de les loopt en die is altijd heel erg braaf niet zo snel onder de indruk

ik vind het een beetje een rare vraag maar ben me nu aan het orienteren op de rustigere rassen en wil graag horen of de tinker daar ook bij hoort of juist niet Lachen

alvast bedankt!

Caye

Re: is een tinker wat voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:55

ja en nee.. je moet geen dier in een hokje plaatsen.

tuurlijk heb je slome tinkers.
Net als wpn-er.. die kunnen ook sloom zijn.
Ik denk dat je op zoek moet gaan naar een wat ouder dier.

Niet alle tinks zijn sloom. Mar over het algemeen (!). hebben ze een cool karakter.

Mischien een ijslander??

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:57

Tinker zijn natuurlijk wel wat breder.

Ik denk dat een Tinker zeker wat voor je is, als je een brave vindt Lachen
Succes met zoeken!

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 08:02

Cayusejuhh schreef:

Niet alle tinks zijn sloom. Mar over het algemeen (!). hebben ze een cool karakter.

Mischien een ijslander??

ijslanders vind ik zelf nie zo
en hij hoeft ook niet sloom te zijn als hij maar braaf is (snappie Lachen )
als hij maar niet om elk blaadje dat van de boom van uit zijn pannetje gaat
en dat coole karakter past dan wel (dacht ik zo)

thnx voor je reactie Lachen

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:16

Ik denk dat een sloom paard ook niet de bedoeling is van de dokter, hierdoor zal je extra met je benen en zit moeten werken waardoor er alsnog belasting op komt. Je hebt dan wel een voorwaarts paard nodig. Een tinker zou wat kunnen zijn, als je de juiste vind in karakter. Maar zo heb je in elk ras verschillende karakters. wel vraag ik me af of de breedte van een tinker niet extra belastend is voor je heup.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 08:33

Marjolein schreef:
Ik denk dat een sloom paard ook niet de bedoeling is van de dokter, hierdoor zal je extra met je benen en zit moeten werken waardoor er alsnog belasting op komt. Je hebt dan wel een voorwaarts paard nodig. Een tinker zou wat kunnen zijn, als je de juiste vind in karakter. Maar zo heb je in elk ras verschillende karakters. wel vraag ik me af of de breedte van een tinker niet extra belastend is voor je heup.

mmm ja daar zou je ook weer gelijk in kunnen hebben dat het door de breede rug niet goed zou gaan
maar dat kan ik le testen op de manege tinker! misschien dat ik dat dan maar eerst moet doen voor ik dan weet ik gelijk of het gaat of niet Lachen thnx voor de tip!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:35

tinkers kunnen ook heel sterk zijn en eigenwijs,net als andere rassen.het gaat er inderdaad om wat je zelf zou willen en daar een brave in te zoeken.alhoewel ieder paard zijn nukken kan hebben natuurlijk.Succes met je zoektocht en orienteer je op wat meer rassen,vraag eens rond.Succes!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:02

lichaamsklachten kun je niet per ras of paard uitfilteren. last van je lijf is last van je lijf en dat blijf je met elk paard houden, hoe rustig ze ook zijn.
want naast het rijden heb je ook andere voorkomende werkzaamheden, die óók niet onder lichte arbeid vallen.

ik merk het aan mezelf. mijn SI-gewricht ligt in de kreukels maar heb er de ene keer meer last van dan de andere keer en zo moet ik ook met rijden omgaan. helaas kan dat met de andere werkzaamheden niet, mesten, schoonhouden gaat altijd door.

als ik pijnvrijer wil leven zal ik zonder paard moeten leven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:58

Ben het helemaal eens met Pellie.

Bovendien kan een manege Tinker wel heel anders zijn dan een Tinker die niet elke dag gereden wordt. Ik weet ook niet wat je er verder mee wilt, op wat voor stalling hij komt te staan?

Als ik van mijn eigen Tinker uitga, het is een schat en een heel makkelijk paard in de omgang. Er zit echter wel een een flinke wil in, die er met rijden wel uitkomt. Ze is heel cool, maar niet perséé makkelijk onder het zadel.

Tinkers hebben de naam makkelijke, rustige paarden te zijn, en dat zíjn het ook wel, maar het blijven natuurlijk wel paarden, geen automaten. Daar zul je ook rekening mee moeten houden. Ik zou gewoon wat Tinkers hier en daar uitproberen, dan kun je kijken of het ras wat voor je is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:00

Mijn tinker is een bangbroek, overal bang voor dus je hebt ook bange tinkers. maar de meeste zijn heel rustig.

Maar is mennen niet wat voor jouw? Dan belast je je heup toch helemaal niet en ben je wel met paarden bezig.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:02

gam is ook rustig maar die schiet ook wel eens weg, en dan schiet het ook in mijn rug Haha!
zelfs toen hij nog op pension stond had ik bij vlagen last van mijn rug want een drolletje rapen oid doe je altijd wel eens. Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:07

Pellie schreef:
lichaamsklachten kun je niet per ras of paard uitfilteren. last van je lijf is last van je lijf en dat blijf je met elk paard houden, hoe rustig ze ook zijn.
want naast het rijden heb je ook andere voorkomende werkzaamheden, die óók niet onder lichte arbeid vallen.

ik merk het aan mezelf. mijn SI-gewricht ligt in de kreukels maar heb er de ene keer meer last van dan de andere keer en zo moet ik ook met rijden omgaan. helaas kan dat met de andere werkzaamheden niet, mesten, schoonhouden gaat altijd door.

Hier ben ik het mee eens..
Vooral met de laatste zin..

Ik ben zelf zwaar alergisch geworden voor paarden en andere dieren. Zomaar van de een op de andere dag.

Ik mag niet meer mesten, voeren. Zelfs met poetsen moet ik oppassen en zeker in het verhaarseizoen.

Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen te stoppen met paardrijden.
Maar als ik zou stoppen met paarden en alles eromheen zou ik veel beter kunnen ademen, minder last van mijn longen hebben en veel minder moe zijn.
Maar paarden zijn mijn leven.. Wat moet ik zonder ze.. Dan heb ik liever deze klachten dan de pijn die ik heb als ik mijn paard moet missen.

Maar weer even ontopic!

Ik vind niet dat je een Tinker of een ander ras in een hokje kan plaatsen.
Misschien is die op de manege heel braaf.. Maar die loopt ook alleen maar zijn rondjes.

Mijn Tinker daarentegen is af en toe net zo'n tijdbom, verre van sloom, maar een goed karakter. Al neemt dat niet weg dat ze super braaf kan zijn.. Maar ook weer het bloed van onder je nagels kan krauwen. Verder geeft ze ruiters graag vliegles, de laatste tijd niet meer, maar ze heeft er de capaciteiten voor Knipoog

Ik denk dat je je niet moet vastprikken op een ras.. Maar gewoon moet zoeken naar een paardje waarmee het echt klikt. Qua karakter enzo.
Als je je gaat focussen op een ras vind je nooit wat je zoekt, omdat het paard wat het beste bij je past misschien een ras is waar je nooit naar hebt gezocht.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:13

Ik ben het met de rest eens.
En wat er bij komt de meeste tinkers zijn import paarden, en wat daar allemaal mee is gebeurt weet niemand. Mijn paard kan ik daar een goed voorbeeld van noemen, ze is het eerste jaar super rustig en deed nooit een vlieg kwaat. Nu ze zichzelf echt thuis voelt begint ze toch wel haar streken te krijgen! Hiermee wil ik zeggen dat ze misschien in eerste instancie heel braaf en lief lijken maar dat er toch nog wat achter dat masker zit Knipoog

leandra_tak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:23

Cayusejuhh schreef:

Mischien een ijslander??

nee, je moet rassen niet in hokjes plaatsen.
maar het is toch wél zo dat sommige rassen over het algemeen wat rustiger zijn.
Ik denk dat je gewoon op zoek moet gaan, er zijn genoeg brave paarden.. Ik ken zat paarden die eigenlijk altijd wel braaf zijn, zet er een klein meisje op en ze doen t allemaal nog, die zijn er echt wel Lachen , misschien wel een ex-manegepaard? Toen ik nog op de manege reed, waren er namelijk ook erg brave paarden waarvoor het te veel was om iederer dag 2 uur te lopen maar die wel konden werken en erg braaf waren. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:19

_Micha_ schreef:
Ik ben het met de rest eens.
En wat er bij komt de meeste tinkers zijn import paarden, en wat daar allemaal mee is gebeurt weet niemand. Mijn paard kan ik daar een goed voorbeeld van noemen, ze is het eerste jaar super rustig en deed nooit een vlieg kwaat. Nu ze zichzelf echt thuis voelt begint ze toch wel haar streken te krijgen! Hiermee wil ik zeggen dat ze misschien in eerste instancie heel braaf en lief lijken maar dat er toch nog wat achter dat masker zit Knipoog

Nu ik mijn tinker bij huis heb is het juist andersom, ze wordt juist liever Haha!

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:14

love_gino schreef:
goed als je de titel van dit topic leest denk je natuurlijk gelijk Blond want het is ieder voor zich wat hij/zij leuk vind
maar bij mij zit het helaas een beetje anders
ik ben door medische redenen gedwongen om mijn pony na 6 maanden al weer te verkopen omdat ze best fel is met rijden en ik een flinke blijvende beschadiging heb aan me heup
de doktoren hebben mij een advies gegeven om ALS ik wilde blijven rijden een rustig paard te zoeken
nou dat wil ik natuurlijk dus vandaar mijn vraag

zou een tinker wat voor mij zijn? Koe

wij hebben op stal (manege) 1 tinker staan die in de les loopt en die is altijd heel erg braaf niet zo snel onder de indruk

ik vind het een beetje een rare vraag maar ben me nu aan het orienteren op de rustigere rassen en wil graag horen of de tinker daar ook bij hoort of juist niet Lachen

alvast bedankt!

Misschien is een Criollo iets voor je. Dat zijn hele rustige paarden die van niets en niemand schrikken, heel makkelijk te rijden zijn (western achtig). Bij mij in de buurt zit iemand die deze paarden importeert.

kijk even bij http://www.agrideal.nl/index.php?gp=showad&adid=176

en bij http://www.Criollos.nl

groeten
Hanneke

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:02

als je rug klachten heb., zal ik een vlak paard nemen.
Ik weet dat ijslanders voor mensen met rare rugklachten vaak wel met lekkerste rijden .
Ik heb een tinker van 165 die zit als een stoel.
Maar de ander van 140 zit als een hobbeknol
Dus testen Lachen

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 14:04

Pellie schreef:

ik heb geen pijn met RIJDEN! ja nu wel omdat ik net gevallen ben maar ben vooral opzoek naar ras/paard dat rustig is om VEEEL vallen te voorkomen! DAT kan juist er voro zorgen dat het erger word het rijden zelf niet dat werd zelf geadviseerd om te blijven rijden!
met de pony die ik nu heb word het lastig omdat het een druktemaker is
vandaar dat ik me orienteer op een rustig ras en jullie hulp erbij inriep Tong uitsteken

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:37

love_gino schreef:
Pellie schreef:

ik heb geen pijn met RIJDEN! ja nu wel omdat ik net gevallen ben maar ben vooral opzoek naar ras/paard dat rustig is om VEEEL vallen te voorkomen! DAT kan juist er voro zorgen dat het erger word het rijden zelf niet dat werd zelf geadviseerd om te blijven rijden!
met de pony die ik nu heb word het lastig omdat het een druktemaker is
vandaar dat ik me orienteer op een rustig ras en jullie hulp erbij inriep Tong uitsteken

nee ik heb meestal ook geen pijn met rijden. nu wil ik onze klachten niet met elkaar vergelijken maar je moet denken dat naarmate je ouder wordt, en je klachten van blijvende aard zijn, dat deze alleen maar erger worden. dus ik bedoel, het maakt niet uit op wat voor paard je rijdt, rustige paarden kunnen ook raar heen en weer springen.
en wat ik verder zei, de randwerkzaamheden met paarden zorgen ook voor veel ongemak als je last van je lichaam hebt maar je moet het willen lezen, ik heb het amper over rijden gehad geloof ik Afbeelding

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:33

Als ik iets kan adviseren is het een gangenpaard ( www.gangenpaarden.nl ) daar zitten ook een aantal koele kikker rassen tussen. Ik sluit me aan wat betreft tinkers wat hierboven al gezegd is.

@sjietaah, de curlyhorse schijnt door zijn vacht geschikt te zijn voor allergische mensen.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:08

Hoi Annika,

One Desire is een Holsteiner. Misschien is dat ras iets voor je?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:46

OneDesire schreef:
Hoi Annika,

Kun je dat duidelijker motiveren? Is dat vanwege de heupvriendelijke ruggen, gangen of een rustig karakter? Of omdat One desire misshcien te koop is?
Ik moet zeggen dat de ene holsteiner die ik 'gekent' heb, behoorlijk pittig was..., maar dat was er maar 1.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 20:08

dapperdier schreef:
OneDesire schreef:
Hoi Annika,

Kun je dat duidelijker motiveren? Is dat vanwege de heupvriendelijke ruggen, gangen of een rustig karakter? Of omdat One desire misshcien te koop is?
Ik moet zeggen dat de ene holsteiner die ik 'gekent' heb, behoorlijk pittig was..., maar dat was er maar 1.

one desire is in iedergeval niet te koop dat weet ik zeker verder weet ik het niet

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:32

Nee, One Desire is niet te koop. Ik schrijf dat omdat ik over de Holsteiner heb gelezen dat ze rustig en meegaand zijn, met een evenwichtig karakter. Wel wilskrachtig.

Verder weet je dat ik zelf ook rug problemen heb, en ik heb nog nooit zo heerlijke galop meegemaakt als die van One Desire. Maar, nu weet ik natuurlijk niet of dat voor iedere Holsteiner geldt.

Ik weet niet of jij Napoleon (zo heette hij geloof ik toch?) bedoelt, maar dat was geen Holsteiner. Dat was in eerste instantie gezegd, maar op de website van Daan stond hij als (dacht ik) Oldenburger te koop.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 16:04

OneDesire schreef:
Nee, One Desire is niet te koop. Ik schrijf dat omdat ik over de Holsteiner heb gelezen dat ze rustig en meegaand zijn, met een evenwichtig karakter. Wel wilskrachtig.

Verder weet je dat ik zelf ook rug problemen heb, en ik heb nog nooit zo heerlijke galop meegemaakt als die van One Desire. Maar, nu weet ik natuurlijk niet of dat voor iedere Holsteiner geldt.

Ik weet niet of jij Napoleon (zo heette hij geloof ik toch?) bedoelt, maar dat was geen Holsteiner. Dat was in eerste instantie gezegd, maar op de website van Daan stond hij als (dacht ik) Oldenburger te koop.

nappie was hanoveraan verder weet ik het niet Koe
verder weet ik ook niets van holsteiners hoor Tong uitsteken weet alleen dat desire lief is Pling