[TI] zouden manen een bepaalde genetische code

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

zouden manen een bepaalde genetische code

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:20

hebben welke bepaald tot welke lengte ze groeien??
ik heb namelijk in oktober 2005 Tommies manen afgeknipt omdat hij een pluk manen helemaal had weggeschuurd en dat zag er niet uit,zijn maantop heb ik gewoon gelaten.
wat me nu opvalt is dat zijn manen weer hard aangroeien terwijl zijn voorpluk niks langer is geworden!!
da's toch best wel vreemd??

Afbeelding
net geknipt.

Afbeelding
begin Mei dus 7 maanden later

intussen zijn zijn manen alweer een cm of 30 a 35 lang,je zou dus denken dat zijn voorpluk nu voorbij zijn neusgaten zou moeten hangen,maar nee hoor.....

Afbeelding
voorpluk in beeld

mijn man denkt dat het gewoon genetisch is bepaald,het ene mens krijgt ook haar tot op zijn kont terwijl de andere het niet langer krijgt dan de schouders.....
ik heb me dit al vaker afgevraagd,bijvoorbeeld bij het scheren van mijn benen,waarom worden die haren daarop ook geen 10 cm lang bijvoorbeeld?? Haha! (zou een leuk gezicht zijn hahahahaa)

wat denken jullie?
zal Tommie ooit manen als Chance du Valon krijgen??
volgens mij niet.....
wat ik ook niet echt erg vind want echt mooi vind ik dat alleen op actiefoto's Pling

Anoniem

Re: zouden manen een bepaalde genetische code

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:21

Vlechten helpt, maar het is volgens mij ook genetisch bepaalt.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:31

nielsd schreef:
Vlechten helpt, maar het is volgens mij ook genetisch bepaalt.

ik geloof nooit dat als ik Tommies voorpluk gevlochten zou hebben ze nu (net zoals zijn manen) 20 cm langer gegroeid zouden zijn......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:35

Is wel zo, dan slijt het niet, wacht zal wel even een foto opzoeken van iemand die zijn (ahf) dag en nacht in de vlecht heeft.

edit kan niet vinden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-06 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:36

Nou Kayleigh heeft op dit moment behoorlijk lange manen, zo'n meter, maar haar voorpluk groeit ook nooit zo vol en lang door. Zit nu ongeveer tot op haar neusgaten. Maar dan alleen een klein deel. Wel valt me op dat die voorpluk sneller vettig en viezig wordt (strontjes uit de ogen bijv.) en dus ook sneller afbreekt. Misschien dat dat ook de oorzaak is bij Tommie?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:38

nielsd schreef:
Is wel zo, dan slijt het niet, wacht zal wel even een foto opzoeken van iemand die zijn (ahf) dag en nacht in de vlecht heeft.

maar waaraan zou dat dan moeten afslijten??
hij schuurt het niet,kan er niet op bijten,want daar is het veel te kort voor.
nee ik geloof nooit dat het veel langer geworden zou zijn,maar ben toch benieuwd of iemand weet of dat in de genen zit of niet....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:45

ja, irish haar manen hangen nu bijna op de grond ( ze zijn ruim 1,40) en die van Ro zijn nu ook al enorm lang. Vergeleken bij de jonge paarden van Jeannette had hij echt enorm veel!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:53

het heeft bij gam ook heel lang geduurd voordat zijn voorpluk wat op lengte was. het is alleen geen dikke bos, in vergelijk met de rest van zijn manen.
paarden houden hun eigen manen vaak ook kort door het schuren als ze jeuk hebben. maar weinig import uit engeland met een lang bosje haar, allemaal kort.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:05

Quint heeft een maantop tot over zijn neus.
Zijn manen heb ik ook afgeknipt tijden geleden en die zijn ook alweer behoorlijk aan de groei.
Zijn staart moet ik regelmatig bijknippen anders staat hij erop.

Ik vlecht nooit(ik pluis ze soms uit met Cowboy magic en verder kom ik niet aan) en toen zijn manen lang waren knipte/sneed ik ze bij want ik wilde ze niet extreem lang hebben(zo rond de schouder langer niet).

Ik ben er van overtuigd dat de maangroei in de genen zit.
Ik zie veel tinkers waar met de manen ontzettend waardevol omgesprongen word en die nog niet de helft dikte/lengte hebben als Quint(voor ik mijn schaar starte dan toch Haha! ).

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:20

het is idd genetisch bepaald hoe lang de manen van een paard worden , Je kan er geen invloed op hebben.
WEL beschermen. maar meer niet.
Heb hier paarden staan die echt geen lange manen krijgen.. dat wat ze NU hebben. onwaarschijnlijk maar waar.
HEb het ooit nagevraagd bij DA> die zei het ook.

offie zn manen zijn ook niet heel lang.
Heeft die van de week echt stuk van 20 cm afgeschuurt Boos!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:22

nielsd schreef:

edit kan niet vinden.

die van mij staat altidj in vlechten.
Mar het beschermt !
reken wel uit. dat IEDER dier mens.. haren per dag verliezen.. als je vlecht blijven deze bij elkaar in de vlecht zitten. Haal je ze er uit.. dan verlies je in 1 keer hoop haar.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:23

* bericht 3 Bloos *
Heeft hij paard in de buurt die zijn manen knabbelt??
Offie werd kaal gevretn door mijn oude paard Bloos zijn maantop Bloos
nu hangt hij weer over zn neus..
maar ik wilde het niet geloven eerst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:24

mijn fries had haar manen eerst over haar schouder hangen (nu afgeknipt wegens veulenvraat en dus enorme happen erin..), maar een voorplukje die trots mag zijn als ie de 10 cm haalt!! kan dat voorplukje nog een voorpluk worden denken jullie?
ze is nu 7..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-06 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:30

Sayla's voorpluk groeit naar mijn idee ook niet en is ook maar een klein plukje (in vergelijk met andere tinks) maar haar manen willen wel Ja

Zie ook vaak dat de voorpluk van hengsten een stuk meer doorgroeid dan bij merries (of t is toeval ?!) bij ijslanders zie je dat ook goed, daar heb je ook sommige die altijd een bepaalde lengte manen houden en andere die maar groeien en groeien *LOL*

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 21:34

nee erstaat geen ander paard wat zijn voorpluk op eet,maf hè....

wat is Offie mega veranderd zeg,hetverschil in die twee foto's is echt enorm Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:08

Fayette d'r voorpluk groeit ook niet echt... Naar mijn idee zit die al jaren op ongeveer dezelfde lengte en dat terwijl ik er praktisch niet in knip. Alleen eens in de zoveel tijd er een borstel door heen haal:
Afbeelding januari 2003
Afbeelding april 2006

Haar manen daarentegen groeien wel weer hard:
Afbeelding half oktober 2005 ong.
Afbeelding eind april 2006

Als het aan mij ligt zal ze echter nooit van die lange manen gaan krijgen zoals Fayette d'r moeder heeft: http://groups.msn.com/_Secure/0QgAZAzQSKDku0M9znc82dKoHuSw0eWTJjgWwzvwz26z*Yl1j!NbHJU7AdJANQlVLqFIvhl*90xaSeQYDGtvbBiZ0XGZkPqtfVM8R29nuT0Y/DSC04101.JPG?dc=4675571961814493382 Nagelbijten / Gniffelen

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:06

Belle had altijd een mooie kuif tot op haar neus. Die groeide wel in de winter maar zomers sleet ie weer doordat ze dan 24 uur per dag in de wei liep.

Rascal heeft een mooie kuif maar Jip heeft ook maar een zielig plukje. Terwijl Belle een volle kuif had en Pablo ook Verward Manen daarintegen is het precies andersom. Rascal heeft lange dunne manen en Jip ontzettend dik met slag Haha! niet zo heel lang maar het groeit wel

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:06

eh continu hooftstel en halster om en af doen is ook niet bevordelijk lijkt me.
ik bedoel vaak trek je er wel wat haren bij uit.
sil zijn manen worden wel ineens langer nu ik ze vlecht ze bleven namelijk altijd op een bepaalde lengte (tot de grond als hij graasde) maar nu is er sins ik vlecht al wel zeker bijna 10 cm bij gekomen en dan heb ik het er nog niet eens over dat ze ook voller zijn geworden.

voor :
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CO3M4N3J

na:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CO3M4N3J

zijn voor pluk mag ik ook niet over klagen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=J4VDVZJF

maar ik denk ook wel dat het genetisch bepaald is maar je hebt er zelf ook wel de hand in.
ik heb namelijk zelf ook wel redelijk lang haar maar kost wel een hoop moeite om het zo te houden het is maar hoeveel tijd en energie je er wilt in steken.
Laatst bijgewerkt door rommulus op 26-06-06 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:09

Mijn vorige tink had vrijwel geen voorpluk en een dunne sliertige manenbos.
De huidige heeft volle manen en een voorpluk die niet mega is, maar wel (zij het dan zeer langzaam) groeit.
De voorpluk groeit duidelijk minder snel dan de rest.
Ik denk ook wel dat het genetisch bepaald is, want ik heb bij beide tinkers ongeveer dezelfde verzorging van de manen gehad.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:14

Wat mij altijd verbaasd, is dat, dat niet alleen de voorpluk niet echt langer word. Maar bij duncan worden de lange haren ook niet langer.

Zal het even uitleggen. Hij had eerst beeldige volle bos manen, ong. 60 cm lang. Toen was het vorig jaar zomer een beetje jeukerig, en toen heeft hij als ware de bovenste laag eraf geschuurd, en de onderste laag was nog gewoon lang.

De onderste laag is niet echt langer geworden, terwijl de bovenste laag nu toch zeker zo'n 20 cm lang is.
Maar nu begint de zomer weer. Dus er zijn bovenop al weer een paar haartjes kort. Maar nu ga ik maatregelen treffen. Clown Dat geschuur is over!! Vork

Vind het toch raar. Alsof er een maximale lengte is. Duncan's voorpluk is al 2 jaar even lang. Alleen het eerste jaar dat ik hem had is het nog wel gegroeid, maar toen was de pluk ook wel extreem kort.
Hihi.

Raar eigelijk die manen! Lachen

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:22

Of zn staart groeit dus amper Verward
ik knip hem in dekseizoen goed kort. * anders staat hij met dekken er dus op *
dus echt zo rond zn pijpbeen.

Maar soms hoef ik hem het jaar er op pas weer eens te knippen.
Dat ding groeit zo langzaam

Terwijl mijn merrie.. NRPS wel eens waar.
Die moet ik 1 x in de 2 maanden knippen.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 18:51

hahahahha wat vreemd allemaal hè....
Tommie zijn staart groeit juist weer beresnel,die knip ik zeker ieder maand,en dan niet zo'n banketstaaf stukje hoor!!

ik heb besloten om Toms voorpluk maar eens in te gaan vlechten,maar dat staat zo stom Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:15

gam zijn staart knip ik ook niet, die slijt wel over de grond. zijn sokken heeft hij voor 2 zomers terug flink ingekort en uitgedund met schuren. dit jaar zijn ze pas weer op lengte dat ze de grond deels raken (maar hij is alweer druk aan het schuren Rolleyes )
zijn manen groeien ook weer als kool, die snij ik ook ongeveer 1x per jaar bij. maar zijn voorpluk blijft matig.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 19:19

Pellie schreef:
gam zijn staart knip ik ook niet, die slijt wel over de grond. zijn sokken heeft hij voor 2 zomers terug flink ingekort en uitgedund met schuren. dit jaar zijn ze pas weer op lengte dat ze de grond deels raken (maar hij is alweer druk aan het schuren Rolleyes )
zijn manen groeien ook weer als kool, die snij ik ook ongeveer 1x per jaar bij. maar zijn voorpluk blijft matig.

ik hou Toms staart bewust kort (nou ja kort........) dit omdat hij als ie de merrie bestijgt (of aan het spelen is) steigerd en weleens achteruit op zijn eigen staart stapt,en dan trekt ie er enorme plukken uit,helaas ben ik door de ervaring slimmer geworden al vind ik het soms weleens jammer om de schaar te pakken Lachen