[TI] Als jij nú een tinkerveulen zou kopen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Als jij nú een tinkerveulen zou kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 15:55

..wat zijn dan je eisen?

Ben erg benieuwd wat jullie belangrijk vinden wanneer je zelf een Tinkerveulen koopt.
Vindt je het belangrijk dat beide ouders bekend zijn?
beide ouders gekeurd zijn?
een hoge premie hebben?
Is de maat, kleur, aftekeningen en het type belangrijk? En natuurlijk het geslacht?

Dit vraag ik eigelijk nav het topic wat Pellie laatst gestart heeft, over dat er zoveel aanbod is. Natuurlijk is dit allemaal heel persoonlijk, maar ben toch benieuwd of er echt meer vraag is naar bv. de grote maten.

Wij fokken met een 2e premie merrie en een merrie (nog) zonder behaalde premie. Beide niet zulke grote maatjes, en (voor de 2e keer) met een (nog) niet goedgekeurde hengst. Dit overigens omdat deze hengst erg mooi bij mijn merrie past, en bij de voirge keer de zwakke punten heel netjes verbeterd zijn.
Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar wat jullie belangrijk vinden bij het kopen van een veulen!

Brand maar los
Laatst bijgewerkt door Kytha op 21-06-06 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:57

premie en opname van de ouders vind ik onbelangrijk, maar als ik nu zelf een veulen zou kopen zou ik er of 1 van drum willen, of ik ga zelf wel naar Ierland om er 1 te halen. Ik wil extreem veel behang, korte rug en een apart vlekkenpatroon.

suusje26

Re: Als jij nú een tinkerveulen zou kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:03

Ik zou wel graag de ouders willen zien, om te zien hoe hun gangen zijn, en hoe hun karakter is, en ook beetje nieuwsgierigheid

Veder kies ik voor een "Grote" maat, omdat ik zelf ook behoorlijk groot ben, en ik wil graag een hengst, en zelf vind ik behang, kleur etc. niet echt de doorslaggevende slag, zeg maar

En veder moet het gewoon klikken, anders heeft het totale plaatje ook geen zin
Laatst bijgewerkt door suusje26 op 21-06-06 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:05

Ik persoonlijk vind het belangrijk dat zowel merrie als hengst gekeurd zijn, waarbij de merrie minimaal een 2e premie gehaald moet hebben. Daarnaast moet ie bij het NSvT gekeurd zijn (zowel paps als mams, en dus later het veulen ook). Dan pas ga ik kijken naar het veulen zelf, merrie/hengst, kleurtjes, hoogte, bouw en beweging, in willekeurige volgorde.

Met mijn (rondom gekeurde) merrie fok ik ook alleen met NSvT ggk hengsten. Zij is NSvT gekeurd (en zelf op de foto laten zetten etc) en met deze hengsten weet ik dat ze ook gekeurd zijn. Hierdoor sluit ik zo veel mogelijk erfelijke gebreken uit, aangezien fokken imo toch vooral draait om algehele verbetering van het ras.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:25

Ten eerste zou ik graag een apart kleurtje erbij willen, en dan wel een palomino en het liefst met 2 blauwe ogen . Nou is deze kleur schaars onder de Tinkers. Je ziet ze her en der wel, maar er is niet aan te komen tenzij je met bakken geld gaat smijten..

Afstamming is voor mij wél belangrijk. Alleen al om het feit dat ik van sommige hengsten/types géén nakomeling zou willen hebben. En omdat de geschatte fokwaarden van de ouderdieren iets over de verwachtingswaarde van het veulen zeggen, hoe verder we in de fokkerij komen hoe belangrijker dit wordt. Het mag nu dan nog niet zo veelzeggend zijn, maar dat komt later wel .

Bont met veel sok is een vereiste, ook grote maat 1.55 --> liefst Vanner of grote Cob dus. Harmonische bouw, ik streef niet naar een korte rug zoals bijv. de Lion King die heeft. Ook een gracieus (kleiner) hoofd vind ik bij een zwaarder gebouwd paard erg mooi. Vlekkenpatroon is niet zo belangrijk, mooi meegenomen als dit ook nog overwegend zwart is.
Gangwerk moet goed tot zeer goed zijn. Maar omdat ik graag een paard heb met rustig temperament is het moeilijk om een paard/veulen te selecteren met uitmuntend gangwerk.

Premies zeggen me bij het NST wel wat, iig de punten voor beweging zeker. Moederdier moet minstens 130 punten hebben en vaderdier uiteraard goedgekeurd (ook RO). De premies bij het ICS zeggen me vrijwel niks want die vind ik niet betrouwbaar.
Veulenpremies zijn voor mij ook niet zo belangrijk, een veulen kan nog alle kanten op. Een 3e premie veulen kan alsnog veranderen in een 1e premie paard en andersom. Een 2e premie is prima.

Als bovenstaande allemaal o.k is dan ben ik best bereid om voor een goed veulen een dito prijs te betalen.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:57

Ik zou kijken naar of ik de moeder mooi gebouwd vind en de vader een mooie hengst. Ik zou uitgaan van mijn persoonlijke mening. DUs als ik een merrie heel mooi vind en die heeft een 2e premie of niet ingeschreven, maakt me dat niks uit. Ook moet het veulen mee aanspreken. Ik houd van grof met veel behang en over het algemeen zie je daar niet zo heel veel 1e premies in. Ik ga dus uit van mijn eigen smaak en niet van wat of welk stamboek mooi vindt. Kan me wel voorstellen dat als iemand een veulen koopt om mee verder te fokken dat je dan andere eisen stelt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:32

voor een volwasssen paard zou ik naar karakter en uiterlijk (en gezondheid) kijken. Verder niks (nouja, wel merrie als geslacht en bont)

maar als je vraagt voor een veulen dan zou ik enkel iets kopen zoals ik zelf fok, dus:

- beide ouders ics goedgekeurd, geprimeerd en zelfs bij voorkeur beide ster (waarmee ik eigenlijk dus vooropstel: zwaar met veel behang)
- bont
- merrie
- natuurlijk het uiterlijk en karakter, gezondheid van het veulen zelf
- maat: eigenlijk niet zo belangrijk, behalve geen dwerg (minder dan 1m40) en geen reus (meer dan 1m60). Nu denk ik dat twee kleine ouders bij de tinks niet noodzakelijk een klein veulen geven. Dus stel dat mams en paps beide maar net 1m40 zouden zijn, zou ik het veulen toch in overweging nemen omdat de kans groot is dat hij toch hoger dan 1m45 uitkomt...

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:38

Uhmm... heel simpel...

Ik zou kijken of ik een klik heb met het veulen. Dat vind ik persoonlijk heel belangrijk. Het paard kan nog zulke goede ouders hebben, en papieren etc. Maar wanneer de klik er niet is...

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:42

Als ik een veulen zou gaan kopen dan let ik er niet op of de ouders een premie hebben. Het veulen moet vooral lief zijn fors en veel behang. Premies zeggen mij niet zoveel. Er zijn genoeg tinkers met premies die ik absoluut niet zou willen dat is voor iedereen anders.

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:47

@frenia Onze buurvrouw heeft er 1 staan precies zoals jij het beschrijft. Ik zelf zou voor een veulen van Maestro kiezen (zie veel nakomelingen van hem en dat bevalt goed). Verder het liefst bont, geslacht denk een merrie. Moeder moet ook een lekkere brede zijn, liefst goedgekeurd. En verder moet het gewoon klikken met het veulen. Zo staat er nu een merrie met veulen bij ons op stal om gedekt te worden en dat veulentje komt heel de tijd met me kroelen en de moeder ook, dus dat zou dan al een optie zijn als ik nu een veulen wou kopen.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:52

Voor een toekomstig veulen stel ik persoonlijk de volgende 'eisen':

- ouders bekend; hoeven niet perse opgenomen te zijn, maar NSvT-goedgekeurd is wel een pluspunt
- grof, verwachte stokmaat minimaal 1.52, liever groter
- het behang wat mijn huidige ruin heeft, zie ik als minimaal; ik wil dus ook zoiets minimaal kunnen verwachten
- een goed paard heeft geen kleur, dus het geheel moet mij gewoon aanspreken
- een merrie is momenteel eerder welkom dan een hengst (of toekomstige ruin), maar wie weet wat de toekomst brengt... het klikt over het algemeen wel eerder tussen een hengst en mij, dan met een merrie.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:57

Ik kijk ook wel naar de ouders, die moeten wel een beetje groot zijn, ik wil een grote(re) Tinker.
Ik vind de veulens van de ITS altijd héél erg mooi, en bovendien ben ik helemaal weg van die hengsten. Heb m'n huidige merrie daar ook vandaan, die wordt weer gedekt door Thunder als het een beetje meezit, maar ik denk haast wel dat ik voor een veulen van één van zijn hengsten zou gaan.

Kleur maakt me niet zo heel veel uit, het moet wel een merrie zijn, en dus een grote maat worden.

En.. 't moet een lief dinkie zijn!

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:57

Ik kijk eigenlijk naar de bouw van de ouders en naar de bouw van het veulen. Net als bij Angel. De klik kijk ik ook wel naar, maar na ik zelf heb ondervonden, merk ik dat je die pas kan ontdekken als het veulen er is.

Maar ik kijk eigenlijk vooral naar de bouw, niet naar goedgekeurde ouders, als het veulen mooi is, kan je die zelf uitbrengen op de keuring en zelf dus een goedgekeurd krijgen En ik zou voor een merrie gaan, blijkbaar klikt dat beter bij me

Ik zou eerder voor een kleine maat gaan, omdat ik zelf niet zo groot ben. Maar ja na Lizzy kan ik dat nu niet meer zeggen hihihi Dus voornamelijk karakter en bouw, dan ouders...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:25

Oei, ga ik toch iets de andere kant op dan de meesten

- Ouders bij voorkeur NSvT ggk met beiden ruime bewegingen
- Verwachte maximale hoogte 1.55 m. Bij voorkeur iets kleiner en rond de 1.50 m.
- Slanker type: Grai of lichtgebouwde Cob
- Wel voldoende aanwezige behang (manen, staart en sok)
- Veulen moet een iets lange rug hebben en van nature al ruime en vloeiende bewegingen
- Voorkeur voor 3 kleur bont of een ander apart kleurtje.
- Merrie/hengst maakt niet uit kan met allebei goed overweg.
- Karakter: intelligent, nieuwsgierig, ondernemend, niet snel bang met vertrouwen in de mens.

Veulie, veulie! Waar zit je?!

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:29

Ik zou een mooi gevlekt veulen willen, niet te veel wit , ddar hou ik niet van. Een merrie, papieren vind ik niet zo belangrijk, maar ik zou wel willen weten wie de ouders zijn.
Moet ook (liefst) een grote maat worden.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:33

Goed gebouwd veulen, dat waarschijnlijk flink aan de maat wordt.
Veel wit, geen maanogen en het liefst vosbont.
Wel een hengstje.
En het liefst ook een mooie papa en mama.

Verder zou ik gewoon heel erg op mn gevoel afgaan. Ik kan wel eisen op gaan ratelen, maar soms zie je een paard en dan ben je verliefd. Een klik met het paardje, of veulen. Daar zou ik uiteindelijk op af gaan hoor

Haha

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:47

Monique_2 schreef:
Harmonische bouw, ik streef niet naar een korte rug zoals bijv. de Lion King die heeft. Ook een gracieus (kleiner) hoofd vind ik bij een zwaarder gebouwd paard erg mooi.

Hoewel de Lion King prachtige nakomelingen kan geven hoor.
Blaze van mij (donkere hengst) is een nakomeling (geen gelijke zoon, maar Lion King is zijn opa) van deze hengst en wordt echt een plaatje.

Dus het is ook afhankeling hoe ze doorfokken.... Merrie heeft ook het e.e.a. in te brengen. Blaze heeft prachtige gangen en niet zo'n hele korte rug als de Lion King.... Hoewel ik me afvraag of die foto's ook niet een heel vertekend beeld geven met al dat behang en manen....

Overigens vind ik papieren nog niet zo heel erg belangrijk.
Zou gerust nog een paard uit Engeland over laten komen en deze op laten nemen in het stamboek. Het gaat mij echt om het type paard, cobtype met goed behang er aan! Dat is een tink!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:56

Indezz schreef:
Overigens vind ik papieren nog niet zo heel erg belangrijk.
Zou gerust nog een paard uit Engeland over laten komen en deze op laten nemen in het stamboek. Het gaat mij echt om het type paard, cobtype met goed behang er aan! Dat is een tink!

Zeker als het om een volwassen Tinker gaat. Maar voor wat betreft een veulen, heb je dan toch iets minder zekerheid hoe die uitgroeit. (Als je de ouders niet weet)

Mero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:00

Ow, the Lion King zal best mooi doorfokken.. Dat zal best, ik praat nu ook niet foktechnisch..
Ik wil zelf geen Tinker met zo'n korte rug zoals de zijne want dat is niet functioneel.

Zelf een Tinker uitzoeken in Engeland/Ierland zou ik ook geen problemen mee hebben mits de ouderdieren (veulen) erbij zijn.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:02

ik zou letten op veel behang. ook op de hoogte (vanweg ik zelf groot ben. en dan nog op kleur. ouders en premie enz maakt e niet zo veel uit

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:26

ja ik ben daar heel bewust mee bezig. al sinds ik fliefd werd op het eerste veulen van O'Malley en Katinka. Bij de tweede was ik helemaal om, daar wil ik ook wel een veulentje van hebben. De 3e die nu hoop ik in de maak is, wordt zoals het nu lijkt van mij...
Andere papa's die in aanmerking zouden komen is Drumshamboo, dus ik ben wel heel beperkt in wat ik wil; groot en grof

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:29

ik zou wel de ouders willen zien, of ze opgenomen zijn interesseert me niet, maar àls ze opgenomen zijn liefst ster in het ICS (zwaar, veel behang dus). Liefst ook de kleineren maat, onder de 155.

Heb wel een voorkeur voor Ryon O'Malley (vererft supermooi getekende hoofdjes, zware bouw, heeft geen effen nakomeling, heeft nog niet heel veel nakomelingen) als vader als ik de keuze zou hebben.

Pablo, O'Mally, Thunder, Woody en Glenn King Hill vallen eigenlijk af bij een hengstveulen, wegens teveel nakomelingen in Nederland (met fokken zit je snel in iemands vaarwater of veel merries met hun bloed). Bij een merrieveulen vind ik dat minder erg.

Liefst vosbont of bruinbont

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:10

Beide ouders moeten NST goedgekeurd zijn. De vader moet een hengst zijn die me aanstaat, de moeder ook en ze moet een stermerrie zijn.

Verder moet het veulen me aanspreken, een goede jaarling wordt echt geen naarling is mijn motto.

En het veulen moet ook een 1e premie behaald hebben op de veulenkeuring.

timokyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:21

Gezondheid van het veulen,aparte kleur of 50/50 bont.Afstamming maakt me eigenlijk niet uit aangezien ik toch niet verder kom dan de plannen om recreatief te gaan rijden.Verder zou ik ook letten op veel en zwaar behang,de tinker typische dingen.Geslacht maakt me in principe niet uit en het liefs een middel tot grote maat.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:07

Het liefst beide ouders gekeurd bij het NTS
Ik zie het graag veel behang een korte rug een mooi vlekkenpatroon of een speciale kleur.
Verder vind ik het heel erg belangrijk dat het veulen wat in de hand is.
Hihi het grappige is dat ik eigenlijk nu de paarden van mezelf beschrijf
Déclan heeft een leuk vlekkenpatroon en een korte rug
Dyco heeft mega behang en een apparte kleur.
Nogtans heb ik hem niet om die reden gekocht. En Déclan gewoon geluk met de dekking.
Maar er is zo ngeloofelijk veel keuze tegenwoordig dat als je echt een leuk veulen wilt het niet makkelijk is een keuze te maken denk ik.