Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
tinkersjakie schreef:Was het misschien een frysozadel die heeft namelijk ook die maten.
Ik heb zelf een frysozadel en dat is boommaat 4 en heb een brede tinker.
dan is hij nog eens extra bol vanwege het vele hooi wat hij eet. dan wil het zadel niet in het midden blijven liggen en schuift opzij tijdens aansingelen enzo.
Heb het geluk dat Mikado een makkelijke rug en schoft heeft waar een medium boommaat prima op past! Heb er nu een Wintec met een zwarte boom op liggen.
Pellie schreef:hij heeft volgens mij gewoon een wijnvat ingeslikt. er zit geen vorm aan.
sinds ik boomloos rijdt..
zou niet weten waarom niet! Paard heeft juist meer schoudervrijheid etc etc.
Supertje schreef:Bij Kieffer is maat 1 en 2 inderdaad en maat van het zitvlak. Maat 1 is 17'', maat 2 is 18". Dat heeft dus niets met de breedte van het zadel te maken.
Boommaten worden door het ene merk aangegeven in 1/2/3/4, en door andere merken weer met 29/30/31/32/etc. en door weer anderen met smal, medium, wijd en extra wijd.
De boommaat wil ook nogal eens verschillen per merk en type zadel, zo is de ene medium of 32 de andere niet.
Ik heb voor Jordy een County competitor gehad boommaat 3, twee euroridingzadels beiden boommaat 4 (=wijd). Nu heb ik een Stübben Tristan, boommaat 32. Bij veel andere merken is een 32 een medium, maar deze is behoorlijk breed. Mijn springzadel is wel een boommaat 34 (Kieffer) en is even breed als mijn dressuurzadel....
Jordy is overigens een luxe gebouwde tinker, maar heeft absoluut geen schoft en is heel erg rond van rug.