[TI] Welke beenbescherming bij tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hipkippie

Welke beenbescherming bij tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:57

Nou ik zit dus met een probleem.
Ik ga 17 juni met mijn Tinker naar de oefencross in Bathmen en wil Kimba dan beenbescherming om doen.
Alleen het probleem is dus dat ik heel moeilijk bescherming kan vinden dat past ivm met het vele haar aan de benen.

Ik vroeg me af wat jullie voor bescherming gebruiken, welk merk enzo en welke maat.
Mijn tinker is ong. 1.48/1.50 dus denk dat ze kwa lengte cob moet hebben maar zal het ook om haar benen passen?

Wie kan mij helpen??

ragna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:23

ik heb full van action maar mijn tinker is wel 1.55m en aan haar achterbenen is het eigenlijk een klein beetje te klein

hipkippie

Re: Welke beenbescherming bij tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 21:30

misschien dat full ook wel bij kimba zal passen, ligt maar net hoe ze uitvallen,, maar waar heb je die gekocht die peesbeschermers?
en heeft jou tinker ook veel sok?

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:20

ik heb het wel eens geprobeerd maar niks paste en het zat voor haar volgens mij ook niet lekker nud doe ik als ik echt weet dat ik ga crossen gewoon bandageren en dan met extra van die bandagebeschermers vastzetten en dat blijft zitten.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:10

Zijn er ook waterhindernissen in de oefencross? Als dat het geval is moet je daar zeker rekening mee houden qua bescherming. Veel beschermers zuigen zich namelijk vol met water en worden dan erg zwaar en het risico op los gaaan is dan erg groot.
Bandages zou ik dan ook nooit gebruiken in de cross.... Levensgevaarlijk als ze vol zitten met water. Bandages gaan dan namelijk ook nog zakken. Net als de meeste 3in1 beschermers.
Gewone peesbeschermers nemen geen water op en kunnen wel, alleen heb je daarbij het nadeel dat de voorkant van het been niet beschermd is.

Mijn tinker past geen gewone peesbeschermers, en hij heeft nog vrij licht beenwerk. Ze zijn gewoon te smal. Leren (flexibele) peesbeschermers passen wel omdat daarvan de harde 'schaal' niet zo voorgevormd is.
Het beste zijn crossbeschermers, maar dan ben je wel gelijk een aardig bedrag kwijt. Die beschermen zowel de voor als achterkant van het been.
Zulke dus:
Afbeelding

Edit: Full moet wel passen bij een paard van 1.50, mijn tinker was toen ik hem kocht 1.46 (inmiddels 10 cm groter), en paste toen ook full beschermers.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:39

ik rij marathons, zowel indoor als outdoor en gebruik nooit bescherming om de benen, want haar sokken zijn dik genoeg !!
Ik zou niet weten hoe en wat ik erom heen moet doen, lijkt me alleen maar storend voor mijn tink.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:04

Marathons vind ik toch wel een beetje een ander verhaal, natuurlijk kunnen ze daar ook tegen iets aanstoten of zichzelf aantikken, maar in een cross is dat risico heel wat groter.
Het zijn vaste hindernissen, en boomstammen geven niet mee.... Bovendien is het risico bij springen ook nog eens dat bij de landing de voorbenen makkelijk aangetikt kunnen worden als een paard niet helemaal lekker uitkomt.
Sokken bieden IMO geen bescherming, zeker niet bij zoiets. Ze dempen hooguit de klap wat, maar een harde beschermer doet toch heel wat meer.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:30

dat kan dan wel zijn maar een heleboel haar gepropt in een been/pees beschermer kan ook aardig wat drukkingen en verstikkingen veroorzaken, zeker na een water hindernis.
Je zal een keuze moeten maken, sokken of bescherming. Als je Tink echt veel sokken heeft zal daar echt geen beschermer goed passend om heen gaan. Dit zal het paard alleen maar gaan storen, JUIST met springen en waterbakken. De sokken kunnen ook uitgedund worden zodat de beschermer beter past als je er een beschermer omheen wilt.

Floob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:59

Ik weet het niet. Voor cross is het verstanding om beenbescherming te gebruiken, alleen hebben we bij onze tinker veel problemen gehad met z'n benen. Hij was heel schuw en we kunen hem nu makkelijk overal aanraken en goed z'n hoeven uitkrabben zonder dat hij z'n been wegtrekt of uitslaat, maar beenbescherming laat hij echt nog niet toe

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:21

supertje,, zoiets heb ik gehad voor kimba maar de klitteband is kapot en ze zijn ook nie zo heel goed meer.

ik denk dat ik nog maar ff verder moet kijken dan want wil wel wat om de benen hebben als ze zich zelf toevallig is aantikt

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:25

ik krijg er NIKS om !
zelfs geen transprot beschermers
Pijpen dingen is helemaal taboe.. want die krijg je niet aangesloten om zn benen en zeker niet dicht.
Bandages zakken af.
En transportbeschermers zakken af. mega dikke pooten met veel behang

Dus ik heb geen idee

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:47

Transportbeschermers krijg ik bij Jordy ook niet dicht, die staan aan de voorkant helemaal open. Hij gaat dan ook tijdens vervoer in de bandages (4,5 meter) met die dikke vilten onderlappen.
W.b.t. dat afzakken van bandages, daar heb ik dus nooit last van, en Jordy heeft vrijwel altijd bandages om. Ik bandageer wel altijd met onderlappen (eskadron climatex), misschien dat dat verschil maakt?
sneppie schreef:
dat kan dan wel zijn maar een heleboel haar gepropt in een been/pees beschermer kan ook aardig wat drukkingen en verstikkingen veroorzaken, zeker na een water hindernis.
Je zal een keuze moeten maken, sokken of bescherming. Als je Tink echt veel sokken heeft zal daar echt geen beschermer goed passend om heen gaan. Dit zal het paard alleen maar gaan storen, JUIST met springen en waterbakken. De sokken kunnen ook uitgedund worden zodat de beschermer beter past als je er een beschermer omheen wilt.

Zoals hierboven al staat heeft mijn paard dagelijks beschermers om (bandages of 3in1) en geen last van drukkingen, schuren of wat dan ook. Peesbeschermers drukken wel (de neoprene met harde buitenkant, de gewone zeg maar), omdat ze gewoonweg te smal zijn en klemmen. Leren peesbeschermers gaan wel omdat die een stuk flexibeler zijn, net als 3in1, en bandages passen zich helemaal aan aan het been.
Crossen zonder bescherming in IMO gewoon onverantwoordelijk, en de sokken uitdunnen is ook echt niet nodig.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:59

die van mij sluiten nooit aan alsik die om doe.
Bandages.. ik heb ook die lange van 4 meter.
Maar hij krijgt proppen aan zn benen. Daar kan hij echt niet mee lopen. die schuren tegen elkaar zo wat
* ja ik ken echt wel banderen *

Ach offie heeft ze niet nodig.. op trailer gaat hij alleen naar shows etc. met bandages om

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 14:24

supertje dat plaatje wat jij had geplaatst zulke hadden ze eerst ook bij divoza maar die zijn er ook al nie meer
wie weet waar je zulke kunt krijgen ?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:02

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 22:27

ik had vandaag peesbeschermers van iemand bij ons op stal gepast, maat full en waren BR beschermers.
op zich zaten ze goed alleen het klitteband (het grootste probleem dus) was iets te kort waardoor die dus nie goed sloot.
nu raade zei mij aan om naar simons te gaan die heeft ze van IR en dat klitteband was veel langer.
dus ik ga morgen ff daarheen en dan zal ik ff kijken.

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:19

Ik heb ook ooit gehoord van speciale eventing bandage's die water afstoten,, mischien zou je zoiets kunnen gebruiken

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:04

Wat jij bedoelt zijn waarschijnlijk Neopreen bandages. Probleem daarmee is dat je ze eigenlijk met onderlappen moet gebruiken, ze rekken namelijk. Zonder onderlappen is de kans op knellen erg groot. En onderlappen zijn gemaakt van stof, wat wel weer water opneemt.
Bovendien is bij bandages het risico van loslaten, wat je natuurlijk bij iedere beschermer hebt, maar met bandages is dat heel wat gevaarlijker.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 16:18

Vandaag dus die peesjes gehaald passen ze net nie
zijn net iets te hoog, dus kan ik van de week weer terug en dan maatje cob halen.
pfff...