[TI] Tinker te dik.. Hoe laten afvallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eas_Mon

Tinker te dik.. Hoe laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 10:12

heey,

Ik heb vanaf 6 mei een geweldige tinkerruin van 12 jaar, alleen hij is te dik!

Hij krijgt als ik rij 3 kwartier - 1 uur beweging of ik logeer hem.. (ongeveer 4 a 5 dagen in de week..)

Voor de rest:
- Staat hij altijd op de wei nu met weinig gras..
- Krijgt 3 - 5 plakken hooi per dag..
- Krijgt als beloning voor het rijden een wortel..

Zie albums voor foto's:

Hier staat hij nog bij zijn vorige baasje **Met wintervacht**:
http://www.mijnalbum.nl/album=8BRZQU80

Hier staat hij bij mij **Met zomervacht..**
http://www.mijnalbum.nl/Album=8GEEXDB6

Is dit teveel/voldoende? Of hebben jullie nog andere ideeën?
Ik hoor het graag!

Groetjes Emma

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:15

Dat hooi zou ik maar naar 1 plak gaan geven, mijn fries is ook te zwaar staat op een wei met bijna geen gras en krijgt 1 plak hooi (is nog niet ingereden ) krijgt ook geen bix alleen een bodempje muesli.
Wel langzaam afbouwen i.v.m vergiftiging (vet in bloed)

IndianaJones

Re: Tinker te dik.. Hoe laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:38

hoi!

wij hadden een FriesxHaflinger. Zij was ook te dik. Ze stond destijds bij ons in de paddock en de dierenarts adviseerde ons toen 's morgens en 's avonds 1 plak hooi en 1 kilo bix op een dag voor de extra vitaminen. Verder niets. Tijdens afvallen had ze daar genoeg aan. Ze is er inderdaad van afgevallen.

Ook mijn Tinker Indy heeft enorm de neiging om snel dik te worden. Bij ons krijgen ze als ze in de paddock staan 's morgens en 's avonds 2 plakken hooi. Nu ze overdag de hele dag in het land staan en 's nachts in de paddock krijgen ze verder niets. Zodra het gras echt heeel kort staat en ze alleen overdag in het land staan, krijgen ze voor s nachts allemaal 1 plak hooi. Als ze dag en nacht op het land staan, ook met kort gras, geven we ze niets bij. Of het moet echt megakort zijn, dan evt 1 plakje hooi per paard.
En ze zien er altijd bijzondeeer welvarend uit

Je kunt denk ik met dat hooi wel stoppen of hooguit 1 plakje per dag.

Succes met de afvalrace!

groetjes Annemarie

Eas_Mon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:58

Oke..
's ochtends een plak hooi rond 08.00 uur..
en 's avonds een plak hooi rond 21.00 uur..

Om het eerst even te minderen en dat hij er ook aan went..

Dankjullie wel alvast

Gr.Emma

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:16

hoi emma, hield je nog hooi over van die plakken of ging alles op? de wei is niet heel erg arm zie ik, dat kan best met minder inderdaad. en geef het de tijd om hem af te vallen, gewoon lekker door blijven bewegen en dit misschien uitbouwen? veel buitenritjes maken!!

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:53

ik heb der niet veel ervaring mee met te dik zijn die van mij heeft de neiging te dun te worden. Ze heeft nu een grasbuikje. Maar op hooi rantsoen en misschien de wei kleiner zetten zodat hij niet al te veel kan eten.

_janet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:05

mijn tinker staat nu ook in het land, maar er staat heel weinig gras. Ik kan zie aan de hoeveelheid hooi die hij opeet hoeveel gras hij eet.
Als hij hooi laat liggen, geef ik hem de dag erna minder, of niets. Ik vind dat die van jou nog in best rijk gras staat. Ik zou hem heel weinig bij voeren.

Eas_Mon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 16:44

waar hij nu op staat (op de foto's) heeft hij helemaal kaal gegeten.. we hebben nu nog een stuk af gezet waar hij nog niet is geweest.. dus dat is nu best lang.. om de 3 dagen of 2.. krijgt hij er een klein stukje erbij..

Pellie: Hij bijna eet alles op.. (alleen de lammetjes die verspreiden alles.. Dus elke dag harken ) Maar 5 plakken per dag vind ik best veel daarom..

Maar is voorlopig 2 plakken op een dag voldoende?

's ochtends en 's avonds.. ?

Groetjes Emma..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:05

ik blijf erbij, van hooi komen ze niet echt aan, je houdt alleen het formaat buik in stand. er zitten niet die voedingstoffen in die wel in gras zitten. maar je kan het eerst halveren, kijken hoe dat gaat?

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:16

Nee niet echt dik pellie maar wel vreselijke buiken nee ik vind deze ook veel te dik en als hij op het gras staat zou ik beginnen met hooguit 2 plakken.

Maar lonan en biggels staan oook als het weer goed is dag en nacht buiten, ik leg dan wel hooi neer maar wordt bijna niet aan gegeten, verder voor ik lonan dagelijks een kwartkilo en 3kwartkilo muslie bij en biggels andersom.
zijn bijden niet dik en niet mager.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:58

Shathu en Reilly gaan straks ook het gras op en staan er nu ook op. Ligt wel hooi nu voor ze in de paddock, maar dat eten ze niet hoor. Als ze straks alleen de weide opgaan, krijgen ze alleen gras. Zit meer dan genoeg in. Ik denk dat het met het gras wat jij daar hebt helemaal niet nodig is dat je hem hooi bijvoert. Hij kan immers 24/7 eten...waarom zou ie nog extra naar binnen moeten eten?!?

Eas_Mon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 18:22

IndianaJones:
Omdat ik hem per dag een 3-kwartier- uur aan het werk met hem ben.. en omdat het gras nu helemaal kaalgegeten is.. En neem aan dat hij wel wat mier eten haha

En als hij niet genoeg eten krijgt ofzo word hij een beetje bot.. Maar meer krijgt hij absoluut niet!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:12

die van ons werken er ook gewoon bij. Ik was eigenlijk beetje uitgegaan van het gras wat ik op de foto's bij je zie, dat ie daar 24/7 een beetje aan kan knabbelen.
Als het echt al zanderig is en je moet de grassprieten zoeken, dan is misschien een of 2 plakken hooi erbij beter.

Echter onze merrie kreeg toen op advies van de dierenarts alleen 2 plakken hooi op een dag en verder niets. Ook geen kaal weiland.
Ze is toen (langzaam) maar goed afgevallen. Ze was veel te vet, had eiwitbulten en was gewoon te zwaar volgens de da toen. Was ook wel zo. Moest minstens 100 kilo af destijds.

Volgens mij had overigens ik dacht Mamaube hier op bokt een fjord die ze veel te dik kochten. Zij heeft haar nu na een tijdje ook een stuk slanker. Misschien kun je haar ook eens vragen hoe ze het heeft aangepakt.

IndianaJones

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:14

ps....mijn ruin heeft ook echt heel erg aanleg hoor. Bij onze vorige pensionstal kon hij soms 24 uur per dag kuil eten, nou je wilt niet weten hoe ie er soms uitzag. Waren vaak kinderen die naar me toe kwamen om te vragen "mevrouw, wanneer krijgt uw paard een veulen?" ....(hahahahaha...oeiii hahaha)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:47

Zou t ook houden op 2 plakjes, als je al wat bij wilt geven, want je schrijft dat er gras is waar ie nog niet op heeft gestaan en waarvan hij nu iedere dag een stukje bij krijgt ...
--> dat is dan meestal genoeg om zijn voedingstoffen uit te halen bij ca 4-5 keer per week rijden of longeren (zeker als ie af moet vallen ),

Al zou ik wel een liksteen (of vitamine/mineralen koek) bijgeven , zodat hij zeker alle vitaminen en mineralen binnenkrijgt, want helaas voldoen de eenzijdige vette weides van Nederland vaak niet goed in de behoefte
-->helaas vrij regelmatig paarden met tekorten ... wat je vaak pas laat merkt...(en soms geen duidelijke verschijnselen maar bv alleen lastiger met rijden enzo) dus dit wil je toch graag voorkomen

Als het gras écht op raakt (tegen de herfst), zou het hooi weer wat opgevoerd kunnen worden en daarbij een (kleine) hoeveelheid (basis/onderhouds) brok voor wat extra's voor t rijden/longeren gedurende de herfst/ wintermaanden.

Het is altijd even aanzien en passen/ meten wat bij je paardje past , de ene wordt snel dik en is met weinig goed gezond en goed te rijden een ander heeft toch wat meer nodig om voldoende energie te behouden met rijden enzo

Succes ermee !!

Eas_Mon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 09:18

grid: Een liksteen gebruikt hij niet..
En die vitamine/mineralen koek, Kan je die gewoon bij paardenshop kopen? Hoe vaak moet je er zo 1 geven?
En ik weet niet of je ervaring mee heb maar wat is de prijs ongeveer?
''Niet dat dat belangrijk is eigelijk.. ''

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:11

grid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:19

tinkersjakie schreef:
De vitamine koeken kun je kopen bij paardeshops van pavo (summerfit)) http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html
Dit is de link ervan, zitten alle vitamines in wat ze nodig hebben maar geen energie.

of de pavo aura koeken (is vergelijkbaar aan summerfit) http://www.pavo.nl/specials/pavo-aura.html

en zeewier schijnt ook bijna alles in te zitten en opkikker is bv ook een product dat goed te gebruiken is tegen bloedarmoede --> als ze sloom / duf worden/ niet goed uit de vacht komen enz enz enz ...)

Dit is zoals ook veel andere supplementen te vinden op www.paardendrogist.nl met veel informatie in de omschrijving vd producten

keuze genoeg

succes ermee

Eas_Mon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 14:14

IndianaJones schreef:
ps....mijn ruin heeft ook echt heel erg aanleg hoor. Bij onze vorige pensionstal kon hij soms 24 uur per dag kuil eten, nou je wilt niet weten hoe ie er soms uitzag. Waren vaak kinderen die naar me toe kwamen om te vragen "mevrouw, wanneer krijgt uw paard een veulen?" ....(hahahahaha...oeiii hahaha)

Whaha dat had ik dus toen de hoefsmid kwam.. Die wilde het ook net vragen toen zag ze dat het een ruintje was whaha .. Ze zei ook dat hij veel te dik was... Maar dat wist ik al
Maar heb liever dat het vaker gezegt word dan nooit
Nu houd ik er rekening mee!

Eas_Mon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 14:15

grid schreef:
tinkersjakie schreef:
De vitamine koeken kun je kopen bij paardeshops van pavo (summerfit)) http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html
Dit is de link ervan, zitten alle vitamines in wat ze nodig hebben maar geen energie.

of de pavo aura koeken (is vergelijkbaar aan summerfit) http://www.pavo.nl/specials/pavo-aura.html

en zeewier schijnt ook bijna alles in te zitten en opkikker is bv ook een product dat goed te gebruiken is tegen bloedarmoede --> als ze sloom / duf worden/ niet goed uit de vacht komen enz enz enz ...)

Dit is zoals ook veel andere supplementen te vinden op www.paardendrogist.nl met veel informatie in de omschrijving vd producten

keuze genoeg

succes ermee

Dankjee wel

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:20

ik zou veel met hem gaan doen, wel opbouwen natuurlijk. Lange buitenritten, longeren en ook fanatiek trainen in de bak. Dan krijgt hij een goed conditie en werk je een deel van het buikje weg. Ook op schraal gras zetten, maar wel genoeg hooi geven, je kan beter wat meer hooi geven dan teveel gras.

1x per dag een halve schep muesli lijkt mij genoeg, mijn tinker krijgt dit ook en levert behoorlijk wat werk. Wordt elke dag minimaal 1,5 uur intensief gereden ( op 2 daagjes na dan) en ze is dit jaar ook niet zo dik geworden toen ze het land op ging. en een liksteen ergens ophangen!

succes ermee

groetjes Marjolein

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:19

idd lekker schraal hooi. Misschien kan je wat graszaadhooi erbij krijgen, dat is echt lekker stengelig!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:35

Mijn tinker wordt snel dik, maar heeft ook snel neiging tot hoefbevangenheid en ernstige mok.

Mijn tinker krijgt op haar vrije dagen in de zomerperiode alleen gras en een summerfit koek, geen hooi. Op haar werkdagen ( 1 1/5 tot 2 uur bewegen, waarvan 1 uur intensief) krijgt ze extra: 1 handje biks, 2 handjes muesli erbij.

In de winter in het stalseizoen krijgt ze heel veel hooi, van die grote graszaad-balen (Engels Raaigras) 1 grote plak per dag, dat is te vergelijken met de hoeveelheid van 6 plakken van kleine baaltjes. Je kan er heel riant een 3x4 stal mee opstrooien Daarnaast 2 x daags 1 handje biks, 2 handjes muesli en een scheutje zonnebloemolie erover heen.

Mijn tinker is op deze rantsoenen superactief, niet sloom en ook niet dik.

IndianaJones

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:19

Teuntje die van ons krijgen precies hetzelfde. Over het algemeen altijd goed actief (behalve Indy, die krijgt extra krachtvoer) en dik zat allemaal!

Eas_Mon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 14:49

leintje24 schreef:
ik zou veel met hem gaan doen, wel opbouwen natuurlijk. Lange buitenritten, longeren en ook fanatiek trainen in de bak. Dan krijgt hij een goed conditie en werk je een deel van het buikje weg. Ook op schraal gras zetten, maar wel genoeg hooi geven, je kan beter wat meer hooi geven dan teveel gras.

1x per dag een halve schep muesli lijkt mij genoeg, mijn tinker krijgt dit ook en levert behoorlijk wat werk. Wordt elke dag minimaal 1,5 uur intensief gereden ( op 2 daagjes na dan) en ze is dit jaar ook niet zo dik geworden toen ze het land op ging. en een liksteen ergens ophangen!

succes ermee

groetjes Marjolein

In de bak vind hij echt helemaal NIKS! dan gaat hij zich vervelen en valt hij in slaap.. Hij is daarom bijna nooooit meer in de bak bereden afgelopen 3 jaar.. Maar alleen lekker buiten.. Hij doet veeeeel beter zijn best buiten dan doet hij alles..
Hij staat nu inderdaad op een kaal stukje gras.. en krijgt hooi 2 plakken.. En meestal om de 3 dagen of iets langer krijgt hij weer een klein stukje gras erbij.. Liksteen doet hij niks mee..
Maar hang 'm wel op in zijn schuilstal als hij het nodig heb dan heeft hij het..