[TI] 1e poging tot dekken niet gelukt (tinkers)..met filmpje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

1e poging tot dekken niet gelukt (tinkers)..met filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 17:39

Gisteren zou Anouk gedekt worden door Boy. Ik de hengst met moeite uit de wei geplukt, hij staat namelijk met zijn merries apart dus hij wou niet echt meelopen .

Komen we aan in de binnenbak om eerst te kijken of Anouk hengstig was...niet dus.... Anouk is best vaak hengstig, en nu mocht ze en dan wil ze niet . Volgende keer beter. Ik vond het wel zielig voor Boy, maar hij mocht na die poging gewoon weer lekker bij zijn "eigen" merries in de wei (en dat wou hij graag ).

Er is een filmpje gemaakt door een stalgenootje van mij:
http://www.zippyvideos.com/536910868518 ... angeliekje

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:44

Wat een knappe hengst! Jammer dat het niet lukte,

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 17:48

Karoliefje schreef:
Wat een knappe hengst! Jammer dat het niet lukte,

Ja vond ik ook ontzettend jammer, maar gelukkig staan ze op dezelfde stal/fokkerij, dus ik kan hem gewoon weer pakken om te kijken of ze hengstig is ja of nee.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:08

Is er geen mogelijkheid om haar bij hem in de wei te zetten? Dan regelt de natuur het toch wel?

Maar goed, je hebt idd een groot voordeel dat je regelmatig kan schouwen, dat scheelt heel veel!

*edit* zie een paar dingen waar ik persoonlijk best voorzichtig mee zou zijn...

schouwen doe ik altijd met Baggio in de box met tralies, en de merrie aan de hand aan de andere kant.
En dekken altijd met bitje in, met ketting. Maar das persoonlijk hoor

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 18:27

Leonoor schreef:
Is er geen mogelijkheid om haar bij hem in de wei te zetten? Dan regelt de natuur het toch wel?

Maar goed, je hebt idd een groot voordeel dat je regelmatig kan schouwen, dat scheelt heel veel!

*edit* zie een paar dingen waar ik persoonlijk best voorzichtig mee zou zijn...

schouwen doe ik altijd met Baggio in de box met tralies, en de merrie aan de hand aan de andere kant.
En dekken altijd met bitje in, met ketting. Maar das persoonlijk hoor

Ik kan Anouk zeker wel met hem en de andere merries apart zetten in een wei, maar ik weet nog van vorig jaar hoe het kan gaan met Boy. Ik pakte een merrie en wou de wei uitlopen en Boy kwam aangegallopeerd en sprong bovenop de merrie...en ik stond dus met die merrie nog aan de hand....

Boy is makkelijk te houden, één ruk aan het touw en hij let weer op. Ik moest van de winter vaak met hem langs merries heen die achter een schotje stonden, dus gillen en gek doen, maar hij is gelukkkig goed te houden!

Als Anouk nou wel hengstig is, dan mogen ze allebei los in de binnenbak, dus toch nog wel een beetje natuurlijk. En dan gewoon een paar keer.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:28

Mee eens leonoor, op deze manier zou ik het ook niet doen,
Maar iedereen doet het dan ook weer op zijn eigen manier en dat is ook helemaal niet erg.
Bij bram schouwen ze dan andersom de hengst voor de merrie en pas als het goed lijkt de bak in.

maar verder handig ja dat je bij hun op stal staat.
gaat vast goedkomen.
Laatst bijgewerkt door dobbel op 21-05-06 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:30

Het was geen kritiek hoor, dat bedoel ik niet.
Maar ik zie Boy wel een beetje dansen aan het touwtje en juist doordat ik bij Baggio een bitje pak, kan ik dat voorkomen.
Ik wil hem stap voor stap naar de merrie begeleiden en ben daar dan ook heel secuur in.

Iedere hengstenhouder heeft een andere werkwijze en wie ben ik om de werkwijze af te kraken.
Ik gaf dan ook alleen aan wat ik persoonlijk nog best 'eng' zou vinden

Als dit voor jullie werkt, is het toch toppie!

Dat van uit de wei halen van een merrie waar de hengst bij loopt is heel herkenbaar en dan snap ik het ook heel goed!

baukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:31

Ben benieuwd hoe het gaat aflopen!
Zetten jullie dan weer filmpje erop?
Succes verder en voorzichtig

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 18:45

Leonoor schreef:
Het was geen kritiek hoor, dat bedoel ik niet.
Maar ik zie Boy wel een beetje dansen aan het touwtje en juist doordat ik bij Baggio een bitje pak, kan ik dat voorkomen.
Ik wil hem stap voor stap naar de merrie begeleiden en ben daar dan ook heel secuur in.

Iedere hengstenhouder heeft een andere werkwijze en wie ben ik om de werkwijze af te kraken.
Ik gaf dan ook alleen aan wat ik persoonlijk nog best 'eng' zou vinden

Als dit voor jullie werkt, is het toch toppie!

Dat van uit de wei halen van een merrie waar de hengst bij loopt is heel herkenbaar en dan snap ik het ook heel goed!

Ik snap jou natuurlijk ook wel , en ik vatte het ook niet op als kritiek.

Ik ken Boy nu sinds hij op de Asheuvel kwam als een angstige en schuwe hengst waar je nog niet eens bij de benen in de buurt mocht komen (zelfs de hoefsmid was een ramp), en zo was hij ook in de periode dat ik die merrie uit de wei ging halen. Ook al is het niet mijn paard, toch heb ik er een band mee opgebouwd en heb vaak met hem gewerkt (training voor de keuring bv.). Na ontzettend veel liefde en aandacht is hij nu ontzettend braaf en je kan alles met hem doen, hij schrikt nergens meer van. Ik vertrouw hem helemaal als ik hem vraag rustig te blijven, en hij doet het, niet altijd direct, maar op den duur wel .

Het is moeilijk te beschrijven, maar ik vertrouw hem net zoals ik mijn eigen merrie vertrouw, dus daarom durf ik het op zo'n manier te doen, het is absoluut geen vreemde hengst voor mij (dat is misschien ook de reden dat hij Anouk mag dekken ).

Op de dindsdag heb ik altijd les met Anouk en een ander meisje op Boy. Als Boy klaar is met de les en aan het uitstappen is dan moet ik met Anouk de bak in voor mijn les, en zelfs dat gaat goed (ook al willen ze allebei heel erg graag ).

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 18:47

baukie schreef:
Ben benieuwd hoe het gaat aflopen!
Zetten jullie dan weer filmpje erop?
Succes verder en voorzichtig

Filmpje gaat komen, maar wanneer?

En het komt helemaal goed

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:49

wat ik vaak merk is dat als je ze contact laat maken .. door neuzen oid.
dat ze vaak wel hengstig tonen. maar door n de buurt te zijn niet
Probeer ze met schouwen eens contact te laten maken
door neuzen ofzo

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 18:56

Cayusejuhh schreef:
wat ik vaak merk is dat als je ze contact laat maken .. door neuzen oid.
dat ze vaak wel hengstig tonen. maar door n de buurt te zijn niet
Probeer ze met schouwen eens contact te laten maken
door neuzen ofzo

Anouk hoeft hem maar van een afstandje te zien en ze laat al goed merken dat ze hengstig is .

Ze stonden drie weken geleden ongeveer 15 m van elkaar af, en de grond rondom haar heen was al gauw zeiknat .

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:58

kijk dat wil je idd zien

ff goed de dagen op schrijven wanneer ze hengsitg is geweest en dan kan je zo uitrekenen wanneer ze weer moet

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:02

Ja precies goed opschrijven bij Viane klopte het erg goed.

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:03

Cayusejuhh schreef:
kijk dat wil je idd zien

ff goed de dagen op schrijven wanneer ze hengsitg is geweest en dan kan je zo uitrekenen wanneer ze weer moet

Van 2 mei heb ik opgeschreven, dat is nu bijna drie weken geleden.

Dan eigenaar van Boy vertelde me dat ze dan nu weer tegen de hengstigheid aan zou moeten zitten. Ik zou het niet weten eigenlijk, ik heb eerder een ruintje gehad en geen merrie .

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:12

leuk filmpje hoor!
maar toch heb ik een opmerking, je hebt het touw om je hand gewikkeld vind ik wel een beetje gevaarlijk, ik weet dat je het volste vertrouwen hebt in de hengst maar geloof me, een ongelukje zit in een klein hoekje dus waarom risico's?

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:17

jentel schreef:
leuk filmpje hoor!
maar toch heb ik een opmerking, je hebt het touw om je hand gewikkeld vind ik wel een beetje gevaarlijk, ik weet dat je het volste vertrouwen hebt in de hengst maar geloof me, een ongelukje zit in een klein hoekje dus waarom risico's?

Ik heb het touw gewoon vast, zit niet om mijn hand heen gewikkeld. Ik wikkel het nooit om mijn hand heen.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:19

sorry!! ik heb hem voor de tweede keer bekeken en het valt inderdaad wel mee.. maar ik vouw het touw liever dubbel in mij hand, als hij trekt aan het touw kan het touw zich strak trekken om je hand, maar goed je kent hem door en door dus dat zal wel goed zijn!! prachtig beest trouwens..

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:22

jentel schreef:
sorry!! ik heb hem voor de tweede keer bekeken en het valt inderdaad wel mee.. maar ik vouw het touw liever dubbel in mij hand, als hij trekt aan het touw kan het touw zich strak trekken om je hand, maar goed je kent hem door en door dus dat zal wel goed zijn!! prachtig beest trouwens..

Ja één ruk aan het touw en hij staat (voor even) weer stil . Maar ik rol idd het touw wel op, ik zal het de volgende keer wel dubbel vouwen

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:25

wow ckr mooie hengst..

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:30

wat een mooie hengst echt super:P
ik hoop dat het dekken gauw lukt.
we wachten op een filmpje (met smart)

Angeliekje

Re: 1e poging tot dekken niet gelukt (tinkers)..met filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:34

Ik wacht ook met smart dat Anouk weer hengstig wordt .

Ik zal zo gauw ik het filmpje heb, gelijk hier neerzetten

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:38

Mooi paardje hoor !! Ik vind dat je hem wel goed onder controle hebt hoor succes ermee !

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:41

Saskia_ schreef:
Mooi paardje hoor !! Ik vind dat je hem wel goed onder controle hebt hoor succes ermee !

gaat helemaal goed komen (ooit )

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:50

Angeliekje schreef:
jentel schreef:

Ja één ruk aan het touw en hij staat (voor even) weer stil . Maar ik rol idd het touw wel op, ik zal het de volgende keer wel dubbel vouwen

hahaha.. oke