[TI] Tinker op 'dieet' wat te voeren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowan17

Tinker op 'dieet' wat te voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 09:59

Wat kan ik een Tinkermerrie (5 jaar ), die aanleg heeft snel te dik te worden het beste voeren?
Ze kreeg 2x 1/4 biks per dag, dat is nu veranderd naar een paar wortels, voor het idee, en ze krijgt 2x per dag hooi/voordroogkuil.

Ze loopt overigens ongeveer 4/5 keer in de week drie kwartier tot een uur.

Ik denk dat ik niet met het hooi kan minderen omdat ze zich dan suf verveelt (ze staat overdag wel gewoon buiten) en dan echt sjagrijnig word

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

DianneM

Re: Tinker op 'dieet' wat te voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:10

Het voordroog/kuil er radicaal uitgooien en vervangen door droog grofstengelig hooi, bijvoorbeeld dorshooi. Geen wortels voeren, daar zit veel suiker in, maar een eiwit-arme basisbrok of muesli.

Mijn paard kreeg op stal met ruim 1 uur vrij intensief werk per dag per dag (6 dagen per week) 2 handjes Tinkerbrok en 4 handjes Hartog balance muesli, verdeeld over 2 keer. Verder kreeg ze per dag 1 grote plak dorshooi, vergelijkbaar in grootte met een grote plak stro. Op haar "vrije dag" kreeg ze alleen de muesli.

Nu staat ze op een schraal stuk land en krijgt ze per dag 2 handjes muesli en een summerfitkoek en af en toe een paardenkoekje.

Dit is een foto waarbij mijn paard 2 keer daags 1/2 kilo eiwitrijk sportbiks kreeg en 2 keer daags een pluk kuil. Ik had hier geen zeggenschap over haar dieet. (met als gevolg dat ik verhuisd ben met mijn paard)
Afbeelding

Dit is een foto van Bonita zoals ze nu is. Ik kan nu zelf haar voerschema samenstellen en dat is met een koudbloed toch wel heel fijn.
Afbeelding

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 13:45

En ik maar aanslepen met die grote zakken wortels

De biks die ze kreeg was Pavo basisbrok, geen idee eigenlijk of daar veel eiwit in zit.

Laatste weken krijgt ze ook best lang en stekelig droog hooi, of hooi van een natuurgebied, dat is ook aardig droog en afentoe wat stengels erin.

Zal eens informeren naar die Hartog musli.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:26

Beetje off-topic: kijk je wel uit met natuurhooi? Daar kan Jacobskruiskruid inzitten en dat is dodelijk voor paarden als ze daar genoeg van hebben gegeten. Het is een cumulatief gif, wat wil zeggen dat het opbouwt in het lichaaan en ook niet na verloop van tijd weer afgebroken en uitgescheiden wordt door het lichaam. 12 kilo JKK is genoeg om een paard aan zijn einde te helpen, ongeacht hoeveel jaren hij erover heeft gedaan het op te eten. Wij hebben het ook in het hooi gehad, met als gevolg dat we toen direct overgestapt zijn op dorshooi.

Pavo Basisbrok heb ik zelf geen ervaringen mee, wel met de Liga.

Alle eiwitarme voeders waar ik ooit mee in aanraking ben gekomen, staan in dit tabelletje: http://plaatjes.teuntjes.com/Voedingstabel.htm

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 14:40

Oke dankje. Dat van dat natuurhooi hebben we zelf niet voor het zeggen. Het is maar net wat er aangeleverd word. Zal het nog eens goed navragen. Wat is dorshooi eigenlijk? Waar haal je dat en is er ook informatie over te verkrijgen op internet oid?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:55

Dorshooi bestaat uit de stengels van gras, maar zonder het blad en de halmen. Het gras is gebruikt voor graszaad-oogst en dit product is er het overblijfsel van. De meeste fouragehandels hebben dit wel in hun assortiment.