[TI] stalnaam?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

stalnaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:28

Een stomme vraag misschien hoor....

Maar hoe zijn jullie aan jullie stalnaam gekomen. Dus Elke met 'O Shea en Dienie met De Mes Amis enzovoorts (deze weet ik even uit mijn hoofd).

Mag je zomaar een Stalnaam kiezen en gebruiken of moet je deze ook ergens registreren.
Geen vergelijking uiteraard, maar toen ik ooit (in een ver verleden) Perzische Kittens fokte, moest ik een catterynaam aanvragen en deze werd nagekeken of deze nog niet bestond. Je betaalde hier dan ook voor.

Hoe weet ik nou welke tinker stalnamen al zijn gebruikt (Tinkerstable, tinkerboerderij, goh er komen nog meer bij me op ). Ik wil namelijk als Lizzy misschien ooit nog een keer een veulen bij me krijgt of Angel zover is, dan dus ook een stalnaam meegeven, dat lijkt me toch mooier staan dan alleen de naam van het veulen.

Kan ik ook als het veulen van Lizzy (uberhaupt als het levend geboren wordt) geboren is, deze aangeven bij het stamboek? Ze heeft dan wel een geregistreerde moeder, maar geen geregistreerde vader.

Nou veel vragen weer, met volgens mij aardig wat fouten, maar ik heb het druk gehad en kom net van mijn werk af, dus neem me niet kwalijk

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:30

Heey, ja wij willen binnekort ook een stalnaam aan gaan vragen, bij welk stamboek of wat dan ook zou dat dan moeten? ik weet het echt niet. we hebben verschillende rassen; arabier, haflinger, kwpn, vanalles .. dus ik vol dit topic even

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:09

Mijn stalnaam was al geregistreerd aangezien we die altijd al gebruikten voor onze sportpaarden.

van Germania was er dus al (mijn moeder komt uit Duitsland), Snorremans heb ik toegevoegd omdat iedereen hier Tinkerbell altijd gewoon "snorremans" noemde
vandaar dus Snorremans van Germania.

Je kan bij ICS idd betalen om te checken of je naam al ergens bekend staat, wordt dan ook geregistreerd en die kan je dan altijd achter de namen van je paarden plaatsen.
Hoe het zit met de opname van Lizzy's veulen: daar durf ik me niet over uitspreken...vroeger zou ik meteen gezegd hebben dat het zou worden opgenomen (maar dan niet in vb1 voor stamboekveulens). Inmiddels met dat crossbred gedoe enzo weet ik het niet meer, denk dat je best een mailtje naar de ICS stuurt

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:17

ik weet niet zeker of onze stalnaam geregistreerd is. weet wel dat ik toendertijd Lowara's naam snel nog heb laten aanpassen bij het stamboek voordat het geld ging kosten. Er lopen nu 3 stamboek dieren rond met onze stalnamen die zo geregistreerd zijn, Lowara van de Veerte, Fayette van de Veerte en Arwen-Quenya van de Veerte. heb er nooit extra voor hoeven te betalen

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:20

normaal gesproken moet je wel betalen om je stalnaam te registreren. wil je gewoon je paarden een achternaam geven kost dat niets.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:59

Ik heb het bij het NSvT eens uitgezocht. Je mag je paarden iedere achternaam meegegeven die je zelf wilt. Maar wil je dat deze uniek is moet je hem registeren, de kosten daarvan zijn bij het NSvT 6.75 per jaar.

Ik neem aan dat dat voor ieder stamboek geld. Is de door jou gekozen stalnaam al bezet heb je volgens mij pech...

Een veulen kun je altijd ter keuring aanbieden, het hangt van de raseigenschappen van je veulen af of het word opgenomen. De beide stamboeken in NL zijn nog open, dus in principe kun je alles aanbieden, of het opgenomen word is aan de jury (en de FTC).

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:35

Klopt. Als iemand dus haar veulen van de Veerte wil noemen is dat nu geen probleem omdat die stalnaam niet geregistreerd is.
Mijn stalnaam is wel geregistreerd: Nuage. Alleen ik mag mijn paarden die achternaam meegeven en daarvoor betaal je dan jaarlijks een klein bedrag

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:45

Binnen het NSvT Esme, wanneer Biancaa bij wijze van spreken die naam mooi vind en haar paarden bij het ICS laat opnemen mag zij die naam wel gebruiken. Een stalnaam registeren doe je per stamboek.

Nikita_1995

Re: stalnaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:49

Klopt helemaal wat WenK zegt....

Een stalnaam hoeft niet maar geeft wel een extra dimensie aan je fokkerij. En als je ervoor betaald, bij het ICS is dat eenmalig overigens, bij het NSvT is dat ieder jaar ?? Dat weet ik niet zeker, maar er zijn beslist hier kenners onder ons.

Een stalnaam kan ook met de naam van de straat erachter, maar als je verhuist, tja dan heb je een probleempje.

Angel van de Tinkerstraat (bijvoorbeeld)....

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:53

Bij het NSvT is dat idd jaarlijks.

Ik heb zelf gekozen voor een naam met betekenis, vaak zie je idd ook een straatnaam, of de naam van een regio genoemd. (van 't Gooische land, of Van de Gooischeweg bijvoorbeeld)

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:42

Ja weet ik dat het alleen binnen het NST is. Maar daarbuiten maakt het mij ook niks uit. Al ben ik in staat het ook bij het ICS nog vast te leggen.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:14

Als je wilt lachen.... Weet je waarom in de naam Abbytales gekozen heb?

Bij lijsten die op alfabetische volgorde staan hoef ik dan niet een hele lijst door te werken omdat ze dan altijd (bijna) helemaal bovenaan staan.. En Abbytales vond ik wel mooi en Iers klinken.

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:34

Ik vraag me toch echt af wat er gebeurt als iemand toch een naam gebruikt die al geregistreert staat???

Ben niet bang ik ben niets van plan hoor, het is maar een bedenksel van me

Het lijt me toch erg stug dat je het niet bij een hogere instatie vast moet leggen. hetzelfde geld voor de copywright die op sommige (foto)sites staat.

Ik weet namelijk dat het erg veel geld kost om een copywrite vast te leggen en het lijkt me erg stug dat iedereen die het zegt gedaan te hebben het ook daadwerkelijk heeft vast gelegt.

wat zou er gebeuren??????

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:38

TinkerRyan, ik heb zelf bij het NSvT geinformeerd wat ik moest doen om het te registreren en in hoeverre het aan te raden was. Zo hoog zijn de kosten daarvan nu eenmaal niet. Het is ook nogal wat anders dan een copyright he. Een copyright is niet zo lokaal als een stalnaam bij een stamboek registreren.

Wat er gebeurd weet ik niet, ik neem aan dat er een bericht gaat naar degene die een reeds geregistreerde stalnaam wil gebruiken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:43

De mijnes is overigens ook niet geregistreerd, wil ik waarschijnlijk nog wel doen bij het ICS, maar ik heb geen idee wat dat kost.
En ja, O'Shea Irish Cobs klinkt alsof we een gigantische fokkerij zijn, terwijl we maar uhmm zeer kleinschalig fokken, en dat vooral voor de hobby

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:58

Als iemand een tinker wil inschrijven bij het desbetreffende stamboek met een naam die al geregistreerd is door een ander dan kan dat idd niet. Krijg je bericht dat die naam al bezet is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:44

kan je de naam niet bij de KvK vastleggen ofzo? dan mag er niks anders voor gebruikt worden toch?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:49

das dus met "van Germania", die ligt niet in bijzonder bij ICS vast, maar in het algemeen van toen we nog renpaarden en sportpaarden fokten. Mijn naam kan dus hélemaal niemand inpikken
(en ja dat heeft indertijd de nodige centjes gekost )