[TI] Aan de teugel moeilijker met tinker???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Aan de teugel moeilijker met tinker???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:43

hoi ik heb een vraagje.
ik heb een tinker en ik rijd nu onderlinge wedstrijden. ik wil toch andere officieele wedstrijden gaan rijden.
maar is het nu moeilijker bij een tinker om heb te leren om bijv aan de teugel te blijven lopen?? ik bedoel moeilijker dan bij bijv een kwpner???
dit is mijn vraag.
roos
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 08-04-06 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:46

Licht eraan wat voor tinker je hebt als jij een tinker hebt die het wil en niet zo koppig is ofzo kan het het heel makelijk gaan maar het kan ook heel moeilijk gaan, maar dat kan bij een kwpner ook
maar persoonlijk krijg ik mijn tinker heel moeilijk aan de teugel maar dat is gewoon omdat ze nog niet echt snapt wat ze er nou van vind en dat het eigelijk toch wel beter voor haar rug is

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:48

Ik weet niet hoe dat werkt met Tinkers hoor dus in dat opzicht heb je niks aan mij, maar volgens mij verschilt het ook heel erg per paard. Ook bij kwpn'ers zullen er genoeg tussen zitten die heel moeilijk aan de teugel te krijgen zijn, terwijl anderen het juist heel gemakkelijk doen. Dus ik denk: het verschilt per paard, hoewel het misschien bij bepaalde rassen wel moeilijker zal zijn dan bij andere rassen.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:11

ik denk ook dat het meer aan het paar zelf scheeld.
mijn hengstje die is nu een paar keer aan de longe geweest en een paar keer onder zadel maar die loopt zodra ik de teugel iets aan zet al netjes met het hoofdje richting borst.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:32

Mijn tinker liep binnen 1 dressuurles aan de teugel.
We reden eerst alleen voor de lol, wel in de bak... wel altijd op zoek naar ontspanning ed. hoor, maar geen dressuur. 1 Dressuurles, en hij kon aan de teugel. Had natuurlijk wel te maken met dat we al wel voor-werk hadden gedaan.

Maar ik ken ook tinkers die er duidelijk meer moeite mee hebben, of het gewoon niet doen. Of dat nou aan het ras ligt? Nee denk het niet echt. Meer aan het paard zelf!

Wat ik wel merk is dat de moeilijkere oefeningen, dat dat wel moeilijker gaat. Maar dat heeft te maken met de beperkingen van hun lichaam.
Ze zijn wat lomper, stijver en anders gebouwd dan een kwpn'er bv.
Sommige bewegingen kosten bij hun gewoon wat meer moeite. Met training lukt het anders best redelijk.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:17

Tinker loopt even makkelijk/moeilijk aan "de teugel" als ieder ander paard.
Als het paard het niet kan/doet ligt het niet aan het paard maar aan de ruiter.....

Rijtechnisch probleem..geen tinkertypisch verschijnsel

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:46

CarS schreef:
Als het paard het niet kan/doet ligt het niet aan het paard maar aan de ruiter.....

Ga ik helemaal in mee
Ieder normaal paard kan nageeflijk lopen als hij goed van achter naar voor gereden wordt. Dan is nageeflijkheid een automatisch gevolg.
Problemen kun je wel tegenkomen in hogere klasses met bijvoorbeeld de oprichting, daar zullen veel tinkers meer moeite mee hebben afhankelijk van de bouw.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:50

haha ja dat zei mijn buurman ook eens over mijn haflinger:
"die kan nooit goed aan de teugel lopen omdat ze een vrij dikke nek hebben", maar dat heeft er niks mee te maken, een haflinger/tinker loopt net zo makkelijk aan de teugel als een kwpn'er, het enige waar ze misschien wat meer moeite mee hebben is de onspanning/verruiming van de achterhand...

Equidea

Re: moeilijker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:52

leeftijd speelt ook een rol he, ben een halfjaar bezig geweest christa het te leren ze was toen 15 nu 16 en loopt netjes aan de teugel, ze leert heel erg snel en is heel erg slim (kan de stal openmaken enz) ze is wel erg dominant maar luistert netjes.
Christa is trouwens een arab/nf pony, nrps dus.

RoosG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 17:37

ok bedankt he ja ik kreeg wel eens van die mensen die zeiden dat tinker niets konden.
ik begon uiteindelijk te twijvelen tussen mezelf en de andere mensen of ik nou gelijk had of hun
bedankt

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:46

Zoals supertje ook al zei, het is een kwestie van nageeflijkheid.
In de krul kun je ieder paard wel trekken. Maar als ene paard lekker door z'n rug komt e.d. dan wordt het vanzelf nageeflijk.
Rijd m'n Tink nou western, maar ook daarvoor in de dressuur liep ze super netjes "aan de teugel". Ook in de western wordt nageeflijkheid gevraagt, en daar hebben we niks geen moeite mee
Ze kunnen het dus zeker.

grid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:55

Supertje schreef:
CarS schreef:

Ga ik helemaal in mee
Ieder normaal paard kan nageeflijk lopen als hij goed van achter naar voor gereden wordt. Dan is nageeflijkheid een automatisch gevolg.
Problemen kun je wel tegenkomen in hogere klasses met bijvoorbeeld de oprichting, daar zullen veel tinkers meer moeite mee hebben afhankelijk van de bouw.

idd weinig aan toe te voegen

goed van achter naar voor ... en naar ontspanning

en niet met "man en macht" naar beneden proberen "te krijgen"

Laat die mensen maar kletsen dat gebeurt best vaak ook met hafjes, fjorden e.d. .... en dan staan ze raar te kijken als je tinker ook gewoon netjes door de bak gaat
Dan is dat vaak volgens hen weer een uitzondering

Niks van aantrekken gewoon lekker rijden

gesina

Re: Aan de teugel moeilijker met tinker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:43

Ze lopen niet moeilijker aan de teugel als welk een ander paard dan ook. Nu loopt die van ons wel super makkelijk.
Wat betreft dat tinkers niets kunnen.....!
Vorig jaar is mijn dochter met verschil van 1 punt net geen clubkampioen geworden. (oke ik loop naast mijn schoenen van trots ja)
Dit temidden van ruiters die langer rijden en op zogenoemde betere dressuurpaarden rijden.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:06

nee naar mijn idee zou zelfs een hele zware tinker het nog moeten kunnen.
maar het ligt er helemaal aan hoe je rijdt.Afbeelding

Afbeelding

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:19

ik denk op zich niet. ik heb de pech dat mijnTinker totaal niet wendbaar is, een grote volte lukt haar nog net, maar verder? ze crosst dan vol onder mijn weg de bocht door
dus de stelling en lekker loswerken gaat zo een stuk moeilijker waardoor ze ook moeilijker aan de teugel wil lopen. maar ze doet het wel, en zelfs makkelijker dan de KWPNér die ik ook rij

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:00

Ik rij af en toe voor de lol een paar rondjes op de dolle tinker
Ze was sterk vermagerd enzo en zou naar de slacht gaan. Wij hebben haar gekregen en nu gaat het al beter alleen moet ze wel blijven bewegen dus als ze het zelf niet doet, dan ga ik er een paar rondjes opzitten (of natuurlijk wandelen oid) maar zij gaat meteen aan de teugel en blijft ook redelijk daar met haar hoofd.

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:48

ik denk net als de rest dat het ook aan het paard zelf ligt en uiteraard aan de kunde van de ruiter.

Ryan loopt netjes nagefelijk en ja hij heeft wel een flinke "hengsten"nek

het is een kwestie van trainen ,maar ook wel een beetje aanleg.
het kan ook bij andere rassen voorkomen dat een paard er moeite mee heeft.

Methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:05

Nou m'n tinker is altijd als buitenrit paard gebreukt voordat wij um hadden dus ik moest alles opnieuw installeren
Sinds kort kan ik er lekker ontspannen aan de teugel rijden
Alhoewel ze deze week erg pittig is ( nog pittiger dan mijn pittige arabier )

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:06

Op zich kunnen ze het wel, maar soms met meer moeite, maar je hebt natuurlijk uitzonderingen.

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:28

Nou dat vind ik onzin hoor. Mijn tinker doet het heel makkelijk. Een ienimini ophoudinkje en hij gaat gelijk naar beneden. Hij is heel zacht in zijn mond. Kijk maar in mijn profiel voor foto's.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:40

Zoals eerder gezegd, het ligt niet aan het paard maar aan de manier van rijden van de ruiter *grijns*

Aan de teugel is niets meer dan verzameling van het paard, achterhand goed gebruiken etc etc.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:52

Adrienna schreef:
Zoals eerder gezegd, het ligt niet aan het paard maar aan de manier van rijden van de ruiter *grijns*

Aan de teugel is niets meer dan verzameling van het paard, achterhand goed gebruiken etc etc.

RoosG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:25

ik heb het een keer met een andere tinker van ons geprobeert aan de teugel lopen en hij doet het super tewijl hij nooit dressuurmatig is gereden!! ik ben blij!!!!!!!!!!!

_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:04

Licht een beetje aan jou tinkie.. Zoals bij elk ander paard. De ene doet het makkelijker dan de ander. Maar of het nu moeilijker bij een tinker is?
Sommige tinkers gaan gewoon makkelijk aan de teugel. Ken er een paar die dat ook best makkelijk doen.. Maar het is ook maar wat je ze leert. Dus het is gewoon even kijken hoe jij het makkelijkst jou tink aan de teugel kan leren rijden.. Veel succes!