[TI] In welke volgorde zetten jullie de Tinkies buiten / binnen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

In welke volgorde zetten jullie de Tinkies buiten / binnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:47

Tja, je zult misschien denken, wat is dat nu voor een onderwerp.

Wel, voor mij erg belangrijk en ik hoop dat ik anderen daarmee van wat info kan voorzien. Wie zet je als eerste buiten in de wei als je meer dan 1 paard hebt, als je ze maar één voor één tegelijk buiten kan zetten vanwege verschillende factoren.

Ik zet eerst Maxolo als eerste buiten in zijn eigen losgooiweide met dubbele rijen stroomdraden. Waarom? Als hij al een ander paard in de wei ziet, gaat hij lopen kl*ten. Ik voorkom liever problemen daarmee, want ik doe alles in mijn eentje en dan staat veiligheid bij mij voorop.

Dan zet ik Romy als eerste in de merriewei. Die durft toch niet bij de ingang te komen als ik er nog een ander paard bij laat. De tweede is dan Nikita die ik erbij doe. Ik doe dan het hek open en knip de lijn los en ze loopt zelf door het hek naar de wei. Maar pas op, want zo kunnen veel ongelukken gebeuren als ze erg jolig zijn en achteruit slaan bij een vreugdebok. Is mij al een keer overkomen namelijk bij een paard loslaten, sloeg omhoog bij een bok en zo tegen mijn bovenlip en neus aan --> ziekenhuisbezoek, bovenlip gehecht, foto van neus gemaakt, maar was gelukkig niet gebroken !!

Als derde zet ik er Sissi bij, de andere 2 komen niet bij het hek, heb ik dus geen last van dat ze bij de inloop staan, want die staan al lekker elkaar te borstelen. Sissi knip ik los van de lijn, doe het hek open en die rent dan naar de andere 2 toe. Romy wordt gelijk weggejaagd en Sissi en Nikita kunnen elkaar borstelen. Als Sissi er weer genoeg van heeft, gaat Nikita weer met Romy verder en gaat Sissi voor de neus van Maxolo dansen en gek doen.

Als ik ze weer uit de weide haal, dan doe ik eerst degene uit de wei die de hoogste in rangorde staat en dat is Nikita. Sissi wordt dan wel helemaal gek als ik Nikita er uithaal, maar daarom heb ik een dubbele veiligheid ingebouwd met extra schrikdraad, zodat ze niet gelijk het hek uit vliegen mochten ze toch per ongeluk meekomen met de ander, zie foto:

Afbeelding

Dan haal ik Sissi eruit en dan Romy en als laatste Maxolo. Dit herhaalt zich iedere dag.

Als ik de paarden binnenhaal dan zorg ik ervoor dat er wat te eten ligt op stal, dan gaan ze altijd weer graag naar stal toe. Als ik Nikita als eerste op stal zet, moet ik goed uitkijken dat ze haar stal weer niet gelijk uitloopt. Ze willen namelijk altijd graag bij elkaar zijn. Soms sluit ik ook de bovendeur als Nikita erg onrustig is, ze kunnen er namelijk overheen springen als ze echt willen.

Als Sissi als laatste op stal staat om naar buiten te gaan, sluit ik ook weleens haar bovendeur, omdat ze graag bij elkaar willen zijn.

Als ik Sissi weer terug op stal zet loop ik tegenwoordig eerst een stukje door, omdat die anders veel te hard haar stal inloopt en dan onderuit gaat, is vorige week gebeurd dus. Ik zei nog voorzichtig, maar daar lag ze al. Tja, zo moet je af en toe weleens naar een oplossing zoeken die vaak ook weer heel simpel is. Als ik dan via de andere kant kom heb ik zelf meer ruimte om voor Sissi uit te lopen de stal in en blijft het veilig voor haar en mij, want dan hoef ik en Sissi geen scherpe bocht te maken.

Dan haal ik Romy op en dat gaat dan heel goed. Romy is nooit zo onrustig als ze nog alleen staat trouwens. Als laatste Maxolo, die is dan flink heen en weer aan het rennen, want zijn merries zijn weg. Hij loopt dan wel lekker relaxed mee uit de wei gelukkig en spuit hem vaak even af met de waterslang, zodat hij weer schone sokken heeft als hij op stal komt.

NB - Als ik 1 paard buitenzet, dan laat ik ze door het hek lopen en laat ze dan omdraaien met hun neus naar mij toe en met hun achterbenen van mij af, zodat ik ze veilig kan losmaken van het halstertouw. Ik doe dan een paar stappen terug en sluit het hek. Dit is de meest veiligste manier om een paard los te gooien.

Wat zijn jullie ervaringen ??

Doen jullie ook weleens iets stoms of onhandig zoals ik ??

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:00

Marleentje loopt los en uit haar eigen naar de bak of wei.
Cochise moet eerst langs twee merries en dan laat ik hem ook los.
Die gaat dan in volle galop achter Marleentje aan.
En dan loop ik op mijn gemak naar de bak of wei en doe het schrikdraad dicht.
Eruit halen: Cochise gaat aan het touwtje en Marleentje loopt los mee. Anders heb ik ze allebei in één stal staan en dat is oorlog.

Nikita_1995

Re: In welke volgorde zetten jullie de Tinkies buiten / binn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:06

Oh ja, ik vergeet er bij te vertellen dat ik een stuk over de openbare weg moet waar je 100 km/uur mag rijden, voor ik in de wei ben, dus daarom moet ik het ook zo veilig mogelijk doen, als Maxolo of Romy gaan stuiteren en er komt een auto aan, tja, dan is het op 'hoop van zegen'......

Henk, jij hebt het geluk dat je zelf alles op 1 terrein hebt en zelf zo heerlijk relaxed bent. Soms loopt alles bij jou los op straat heb ik weleens gehoord van jou. Ach ja, verschil moet er zijn toch ??

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:14

ik heb dat probleem niet, taryn loopt op een eigen stukje wei, nu nog ff niet in de wei, maar in een ander stukje waar geen gras meer staat.

dus geen gedoe!hihi

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:15

Hoe moet ik een foto plaatsen?
Dan heeft iedereen het gezien hoe ze weer naar stal komen.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:19

naar buiten: Eerst Kit en dan Showtje
naar binnen: Eerst Showtje en dan Kit

Waarom: Kit staat achteraan en Show vooraan.

Bij mij mogen ze alleen heel rustig loskomen van het halstertouw, iets anders accepteer ik niet van ze. Ik zet ze in de paddock of wei, klip het halstertouw los, wacht een paar seconde (ze staan dan los naast me) en dan mogen ze gaan.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:30

ze mag zelf kiezen waar ze loopt en de staldeur loopt ze der uit als ik der opsluit dus heb dat probleem niet en als ze dan toch op stal moetsen 1st de tink en dan de sget anders vloog de shet onder tink door en mocht ik shet gaan vangen en lag de staldeur eruit.

lekker duo samen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:33

ik doe ewald (nrps) en gam tegelijk want dan houdt ewald zijn kop tenminste... als ik ze om en om doe dan balkt hij de hele buurt bij elkaar en gaat keihard heen en weer rennen. tegelijk gaat prima moet ik zeggen, geen prutsmuts onderweg.
als de bak klaar is dan hoef ik niet meer heen en weer te lopen, dan kunnen ze zelf bepalen waar ze staan.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:55

Ariebren schreef:
Hoe moet ik een foto plaatsen?
Dan heeft iedereen het gezien hoe ze weer naar stal komen.

Afbeelding

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:59

leuk zo met z'n 3e naast elkander

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:26

Is dat nu een openbare weg? Ziet er wel grappig uit

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:31

Ik haal eerst Snowdon binnen, zijn weidemaatjes staan dan vaak al op stal, maar hij vind het in z'n eentje ook wel best. Als ik fluit of roep, komt hij op z'n gemakje naar de draad en meestal is hij er eerder dan ik. Soms loopt hij los mee, soms pak ik hem aan zn baard, maar over het algemeen loopt hij gewoon aan t touwtje mee. Of ik spring er even gauw op

Dan haalde ik Uk uit de hengstenpaddock... De andere (jonge) hengsten willen er meestal ook graag uit en dan vind ik het makkelijker als ik Uk er gauw tussenuit pluk en los laat wachten tot ik het hek weer dicht heb gedaan. Dit gaat nl nogal wat ingewikkeld en dan heb ik twee handen tot mijn beschikking.
Uk loopt ook gerust los mee naar stal daarna of ik pak hem even bij de manen. Hij is er in het begin 1 x vandoor gegaan, nadat hij schrok.... Hij stond toen eerder bij hun stal (te neuzen met snowdon) dan ikzelf

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:42

Jordy heeft vorig jaar alleen met zijn grote vriend Partout (KWPN) in de wei gestaan.
Dan zette ik Jordy altijd eerst buiten, hij kan namelijk nogal een beetje 'typisch' doen als je hem loslaat. Gevaarlijk is hij absoluut niet, maar het touw losklikken of het halster afdoen is altijd eng gebleven. Hij trekt direct zo snel mogelijk zijn hoofd los en rent weg. Bokken o.i.d. bij het loslaten heeft hij nooit gedaan, en hij schiet ook eerst achteruit en draait dan van je af. Meelopen naar de wei is geen probleem, dat doet hij altijd braaf.
Ik doe ook altijd zijn halster af, hij probeert het namelijk altijd af te krijgen met zijn achterhoeven en is zo ook al een keer vast blijven hangen met zijn been..... Ik moet zijn halster heel rustig beetpakken op de goede plaats aan 2 kanten van zijn hoofd, en zodra ik dat vast heb trekt hij in 1 beweging zonder te blijven hangen zijn hoofd er dus uit. Doe je het niet rustig dan wordt je meegesleurd en gaat hij heel paniekerig doen.
Omdat ik dat zo rustig moet doen ging Jordy dus als 1e de wei in, Partout heeft namelijk de neiging om overal zijn harses tussen te steken en dicht tegen Jordy aan te gaan staan stuiteren, waardoor Jordy helemaal z.s.m. weg wil. Jordy komt niet naar het hek als je er een ander paard bij zet, die wacht tot de ander los is en vliegt er dan op af Partout is heel braaf als je hem loslaat.

Eruit gingen ze meestal samen, eruit is namelijk geen probleem met Jordy, al heeft hij liever zijn halster niet om. Als ze apart gingen Partout eerst. Partout gilde zeker in het begin de hele boel bij elkaar als hij alleen achter bleef, en als je Partout ooit hebt horen hinniken, dan probeer je dat wel te voorkomen Dat kan hij namelijk niet, hij klinkt serieus als * *

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:56

Ze gaan een per een naar buiten. Paard met hoogste rang (onze volbloed) normaal eerst, laagste in rang laatst. Angel is de laagste in rang en die zet ik nooit als eerste buiten, anders gaat ze lopen klooien aan het hek en moet ik me kwaad maken. Soms gaat Tinkerbell wel als laatste (en angel dus als middelste), zeker op het einde van de dracht nu, eet ze niet meer zo snel haar ontbijt als de anderen en zij is dan nog aan het drinken terwijl de anderen naar buiten gaan dat gebeurt eigenlijk alleen als ik weinig tijd heb s ochtends. Normaal krijgen ze eerst hun voer en dan ga ik ontbijten en aankleden en tegen de tijd dat ik klaar ben, gaan ze buiten (en zijn zij ook al lang klaar )

Terugkeren van de wei gaat in tinkerganzenpas
meestal toch. Volbloed gaat aan het touw, Tinkerbell volgt en daarna Angel (in rangvolgorde dus). De stallen van Tinkerbell en Angel staan open, eerst gaat Tinkerbell binnen (is de eerste stal), met volbloed aan de hand sluit ik dan die stal. Daarna wandelt Angel dr stal binnen, zelfde systeem. Als laatste open ik de stal van de volbloed en dan kan die binnen.
Als er meerdere mensen aanwezig zijn, nemen we elk een paard.

Sinds we met Angel en de volbloed buiten aan de wandel zijn gegaan, hebben we hier echter problemen mee. Angel si ten allen tijde underdog, maar volbloed wil niet vooraan lopen bij een buitenrit...Dus Angel moest op kop en dat heeft eerst wat gekost vooraleer ze voor de volbloed durfde lopen...
maar nu heeft ze dus door: "als er een mens bij is, is die baas en niet de volbloed, die doet me dan niks want dat mag niet" met andere woorden: ze haalt de laatste tijd deugenietenstreken uit komt in kletterende galop langsgestormd, snijdt de volbloed de pas af, rent andere stallen binnen,...
Vanaf nu laat ik dus oni (volbloed) en tinkerbell vrij lopen en neem ik angel als laatste aan het touw. Oni en Tinkerbell gaan netjes richting stal, Oni wacht tot Tinky binnen is en gaat dan haar eigen stal binnen (hoezo netjes opgevoed? )
Angel is natuurlijk niet erg akkoord }> en die moet dus vaak nog enkele rondjes met mij aan het touw, tot ze zich geeft (eerst loopt ze als gek te briesen, wil wegstormen,...) Gaat elke dag beter dus ik denk dat ze het stilaan door heeft

Moet wel zeggen dat ons terrein volledig afgesloten is, dus de paarden kunnen nergens anders heen
Ik probeer dus zoveel mogelijk rekening te houden met rangorde, maar de paarden moeten wel doorhebben dat IK uiteindelijk baas ben en als ik de "kudde" vervoeg geldt: "mijn woord is wet"
Als ik zeg dat ze op hun plek moeten blijven ("op je plaaaaats" zeg ik dan ) dan hebben ze ook te luisteren

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:21

Hier staan ze 24/7 buiten en allebei staan ze op een ander plek, dus ik hoef ze niet een voor een buiten te zetten. Darlah staat alleen, dus daar zit geen rangorde aan vast ..en bij Shak en de shet maakt her volgens mij weinig uit.
Mochten Darlah en Shak ooit samen komen te staan, dan wordt het eerst Darlah, en dan Shak. Darlah is de dominantste en de drukste, dus die gaat dan eerst.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:53

Ik haal Wannes tegenwoordig het eerste uit zijn groep, dan komt Mo ten minste naar het hek.
Wannes wel aan een halstertje of een touwtje om z'n nek.
Daarna pak ik Mo aan haar manen en Dewie loopt vanzelf mee, dus ze gaan eigenlijk allebei los.
Buiten zetten doe ik zelden zelf, binnen ook alleen maar in het weekend.
Zit rond die tijd namelijk op m'n werk.
Toen we nog langs de wei van Baggio moesten moest ik ze wel aan een halster meenemen, anders konden de dames wel eens bij die mooie vent blijven hangen

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:56

Hier komen ze trouwens altijd allemaal netjes aan het hek

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:06

Wel grappig die verhalen van jullie te lezen. Ik constateer dat er bij de meesten dus ook inderdaad een volgorde nodig is, om zoveel mogelijk orde en rust te handhaven in de groep.

Vanmiddag waren er een stel van die pennymeisjes op de weg aan het lopen en die kregen door dat ik de paarden buiten ging zettten. Ze vroegen of het Haflingers waren......... ehhhhh....., nee, Tinkers zijn het, hadden ze nog nooit van gehoord, nou ja

Maxolo gaat als hij iemand anders ziet echt even lopen stuiteren. Kreeg op het juiste moment een tik met de zweep en we konden weer normaal onze weg vervolgen. Die meisjes vroegen hoe die heette, ik dacht, ik ga niet met Maxolo stilstaan, want hij wilde gaan steigeren, ben dus doorgelopen en heb het ze later verteld dat die 'wilde hengst' Max heette. Sissi wilde wel ff wat aandacht van die meiden, maar die meiden vonden het doodeng, stonden helemaal in de wal van de weg weggedoken. Ben maar weer doorgelopen.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:09

Bij ons maakt de volgorde van buiten zetten niet veel uit en de manier waarop.. Ze gaan meestal toch gewoon eten..

Bij binnenhalen moet er wel weer een volgorde aangehouden worden.
Nou ja volgorde, er moet rekening mee gehouden worden dat Amy niet als laatste overblijft in de wei. Dan is ze bang dat ze vergeten word en breekt ze heel de wei af.
Als we ons daar aan houden Amy als eerste of als tweede binnenhalen dan komt het wel goed

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:33

Bij mij liep ik altijd met Max en Angel tegelijker tijd. Maar Max wil de laatste tijd niet meer meelopen, dus ging ik eerst met Angel, dan wilde hij soms wel.

Nu zet ik als eerst Lizzy buiten, zij staat toch altijd ergens verrrrr weg in de bak, dus dan kan ik de veulens rustig loslaten. Zijn eigenlijk geen van allen een probleem, ze laten zich rustig losmaken en wandelen dan weg, nou ja Max dan niet die gaat staan bij het "hek" (touw en buis) en komt niet meer van zijn plek.

Andersom gaat eerst Angel, dit omdat ik anders zit met 2 veulens die aan het hek staan te klooien. Lizzy wacht netjes totdat ik er weer ben, want als de veulens binnen staan, staat zij netjes aan het hek te wachten

Eigenlijk geen problemen, op het feit na dat Max dus vaak niet mee wilt en hij dus met mijn staleigenaresse in de stal blijft, dan zet ik hem maar buiten. Al duurt het me een uur

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:14

Roosje gaat als eerste,die maakt zich dan uit de voeten als de baas er aan komt.
De baas wil altijd bij het hek hangen,en laat roos er dan mooi niet in,of bijt haar in de kont oid.

Er af halen gaat eerst de baas(guinness)want meneer wil altijd als eerste en roos durft dan toch niet te komen.

IngridHar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:08

Ik span een draadje zodat ze niet te ver lopen. Buiten doen is dan gewoon de draad van de wei naar de andere kant van de oprit en stallen los en dan lopen ze zelf naar de wei (Als ze geen voer tegenkomen onderweg )
Binnen: Ik zorg dat er altijd voer in de bak ligt. Dus eerst voeren en dan binnenhalen. Gaat op dezelfde manier als buiten doen. Gewoon los en dan lopen ze naar hun eigen stal.

Wij doen dat met de meeste paarden. De merries van mijn vader ook die weten precies wie bij wie in de stal hoort. Best handig

[edit] als ze horen dat er word gevoerd dan staan ze vaak al bij de draad zo niet hoef ik ze alleen maar te roepen en dan komen ze aangesneld

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:49

Bij mij gaan ze op volgorde van rangorde naar buiten. De meest onderdanige eerst, en de dominantste het laatst (anders kom ik de bak niet meer in als de dominante er al in staat)

En naar binnen is het andersom, eerst de dominante en daarna onderdanigen op volgorde van laag in de rangorde tot helemaal onderaan

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:00

Poeh, gelukkig heb ik dat soort "problemen" allemaal niet. Jes staat ook 24/7 buiten. Wel "moet" ik haar als eerste uit het land halen om wat mee te gaan doen, want als ik iemand anders meeneem is mevrouw bijzonder gepikeerd

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:00

Naar buiten: eerst Fayette, dan Hercules
Naar binnen: meestal allebei tegelijkertijd.

Waarom deze volgorde? Omdat Fayette boven Hercules staat en zij m.i. ook het eerste recht heeft om naar buiten te mogen. Daarnaast doet zij niet irritant bij het hek als ik daarna Hercules in de wei zet want dan had ik de volgorde wel omgedraaid.
Naar binnen haal ik ze allebei tegelijkertijd op... tenminste als ze beiden tegelijkertijd ook naar het hek toe komen anders moet ik 2 keer lopen