[TI] ijslanderzadel op tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

ijslanderzadel op tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:07

Ik rijd sinds ongeveer een half jaar mijn tinker met een ijslanderzadel.
Ik zocht een geschikt zadel om mee buiten te rijden, maar waar ik ook mee in de les kan, een klein sprongetje kan maken en waar ogen aan zitten voor mijn zadeltas. ik vind een veelzijdigheidszadel vaak net iets te voorwaarts gebouwd; ik rijd liever met iets langere beugels. Bovendien zijn er maar weinig met ogen voor zadeltassen.

Uiteindelijk heb ik een ijslanderzadel gevonden. Extra voordelen zijn dat het zwaartepunt iets verder naar achteren ligt wat bij lange buitenritten voor het paard wel zo prettig schijnt te zijn, en de ribzit is heerlijk zacht. Daarnaast zijn ijslanderzadels relatief kort en dat past ook goed op mijn tinker.

Nu vroeg ik mij af of er nog meer tinkers zijn met een ijslanderzadel. En wat zijn jullie ervaringen?

Pellie

Re: ijslanderzadel op tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:09

hmmm ik heb het wel altijd als optie in mijn achterhoofd gehouden ja, maar het is dus wel de moeite waard. is de boom op maat gemaakt, hoe heb je dat gedaan? of is het een standaard maat?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:37

Het lijkt me helemaal geen gek idee. Mooi zou helemaal zijn als er een flexibele boom in zat of je deze aan zou kunnen passen want IJslanders zijn wel een stukkie smaller dan onze tinkers. Een vzh-zadel vind ik ook te veel naar voren liggen, dat drukt behoorlijk tegen de schouders.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 01:34

Ik heb er ook weleens over nagedacht om er een aan te schaffen voor buitenritten. Maar voor erbij vond ik ze toch nog te prijzig, ook tweedehands.
Ik zou hem dan puur alleen voor buitenritten hebben gebruikt, voor dressuur (wat ik toch voornamelijk rijd) vind ik het niet fijn. De zit is daarvoor wat teveel naar achteren en te 'gestrekt' naar mijn idee. Ik heb weleens op een ijsalnderzadel gezeten (op een ijslander), en het zit idd heerlijk en erg makkelijk, maar vooral om door te zitten, lichtrijden ermee vond ik niet lekker gaan. Nu was dit ook volgens mij een töltzadel, ik weet niet of dat nog verschil maakt.
Springen ermee gaat beter dan met een dressuurzadel, omdat het vlakker is. Met een dressuurzadel krijg je op de wat hogere hindernissen steeds een klap voor je kont van die lepel

Overigens heb ik nu wel het perfecte dressuurzadel gevonden voor zowel dressuur als buitenritten. Ik heb een Stübben Tristan, met niet al te lange, maar wel rechte zweetbladen, en bovendien een vlakke zit in plaats van zo'n badkuip. Jordy heeft ook snel last van een te lang zadel, ik heb ooit een 18" zadel gehad, en dat vond hij niet fijn. Nu heb ik een 17" (past voor mij ook een stuk beter), en dat vind hij zeker fijner.

Een vzh zadel hoeft ook niet altijd op de schouders te drukken trouwens. Ik heb behalve een dressuurzadel ook een springzadel. Een springzadel is natuurlijk zo ver mogelijk naar voren gebouwd, maar toch drukt het niet op zijn schouders, die liggen netjes vrij. Ik leg wel mijn zadel (ook dressuur) verder naar achteren dan de meeste mensen, mijn singel ligt bijna 2 handbreedtes achter zijn elleboog.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:07

Ik zit eigenlijk nog steeds te twijfelen wat ik wil....... ijslanderzadel, stockzadel of westernzadel....... 'k Weet het gewoon niet......
Vind ze eigenlijk allemaal leuk....

Beantjse heb jij een foto van je tinker met ijslanderzadel?

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:46

Ik vind een barefoot zadel wel erg mooi, lijkt me ook erg praktisch. Mijn staleigenaresse heeft er 1 op proef gehad en was er zeer tevreden over. Ze heeft er nu 1 besteld, zij heeft 2 friezen. Dus ook lekkere brede paarden Als hij dalijk binnen is, mag ik hem even uitproberen, kijken hoe het past en zit bij Lizzy.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:12

Biancaa schreef:
Ik vind een barefoot zadel wel erg mooi, lijkt me ook erg praktisch. Mijn staleigenaresse heeft er 1 op proef gehad en was er zeer tevreden over. Ze heeft er nu 1 besteld, zij heeft 2 friezen. Dus ook lekkere brede paarden Als hij dalijk binnen is, mag ik hem even uitproberen, kijken hoe het past en zit bij Lizzy.

dit is wel effe off-topic.... We hebben het niet over barefoots..., maar over ijslanderzadel....

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:23

Indezz schreef:
Biancaa schreef:

dit is wel effe off-topic.... We hebben het niet over barefoots..., maar over ijslanderzadel....

Supertje heeft het toch ook over een dressuurzadel, deze vindt zij het beste. Mij lijkt dus een barefoot het beste, dus is wel on topic hoor. Was gewoon als vergelijking bedoeld.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:39

Supertje vertelt nog wat over een ijslanderzadel.... Jij gaat direct over op barefoot.... Daar is al een heel topic over als ik mij goed herinner.....

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:38

Ik heb ook een Barefoot
Maar om Indezz niet verder voor het hoofd te stoten... Al ga ik wel met Bianca mee dat er best plaats moet zijn voor een vergelijking..
Mij lijkt een Ijslanderzadel ook niet zo heel gek. Al zit je dan wel die boom inderdaad. maar daar is vast wel wat voor te vinden.
Ben ook benieuwd naar een foto!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:59

Berdien schreef:
Ik heb ook een Barefoot
Maar om Indezz niet verder voor het hoofd te stoten... Al ga ik wel met Bianca mee dat er best plaats moet zijn voor een vergelijking..
Mij lijkt een Ijslanderzadel ook niet zo heel gek. Al zit je dan wel die boom inderdaad. maar daar is vast wel wat voor te vinden.
Ben ook benieuwd naar een foto!

Je stoot me niet voor het hoofd hoor.... Maar van de barefoot heb ik nou al zoveel gehoord en gelezen.... Ben zelf gewoon benieuwd naar dat ijslanderzadel van Beantsje..... wil er wat meer over weten.....

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 20:33

Nou, ik heb een middelzware tinker met een goede schoft.
Het merk is een Waldhausen tolt, de boom is niet veranderd maar was al extra breed en past gelukkig goed. Voor een ijslanderzadel is hij redelijk diep. Hij heeft een ribzit en geen stegen.
Ik heb geen foto, maar zal er binnenkort wel eentje maken.
Binnenkort ga ik hem toch wat aan laten passen, 'hij is nl iets te rond. Maar Aileen loopt er prima mee en ik vind hem geweldig.
Ik was eigenlijk van plan om mijn lessen met dressuurzadel te rijden en dit zadel voor de buitenritten te gebruiken, maar ik heb het dressuurzadel niet meer aangeraakt, hoewel die ook heerlijk zat.

Hier een plaatje van een nieuwe Waldhausen, dus niet de mijne maar wel net zoeen:
Afbeelding

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 00:16

hij ziet er wel fijn uit idd, dan zal het maatje 34" ongeveer zijn?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 00:49

34" is een nogal brede boom hoot Pellie..... Ik weet niet wat voor paard dat dan moet zijn dat hij een boom nodig heeft van omgerekend zo'n 86 cm breed 34 cm lijkt me beter passen

Ik heb toen ook nagevraagd voor de boommaten van ijslanderzadels, en de meesten gaan toch echt tot boommaat 34 idd, en dat moet op de meeste tinkers toch wel breed genoeg zijn.
Voor Jordy zou het iig breed genoeg zijn, en die heeft ondanks zijn erg luxe bouw toch een flinke boom nodig (dressuurzadel wat ik heb heeft de breedste boom die Stübben heeft), omdat hij heel rond is van rug en absoluut geen schoft heeft.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:13

Dit zadel heeft idd wel een diepe zit..... De meeste ijslanderzadels zijn vlakker....

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:15

Voor mijn Tinker heb ik ook altijd een ijslanderzadel gebruikt ( we hebben ook ijslanders dus die stap was gauw gemaakt)
En zelfs op de NRPS ligt dit type zadel prima.

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:23

Ik denk dat elk zadel wat goed past moet kunnen.

En daar komt bij dat een ijslanderzadel toch gemaakt is om lekker in te zittten tijdens lange ritten, en dat is toch wat de meeste tinkereigenaren doen. Toch?

beter een ander dan traditioneel zadel wat past dan een niet passend traditioneel zadel.
Tjee dat klink wijs

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:43

Supertje schreef:
34" is een nogal brede boom hoot Pellie..... Ik weet niet wat voor paard dat dan moet zijn dat hij een boom nodig heeft van omgerekend zo'n 86 cm breed 34 cm lijkt me beter passen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:13

Het zadel op de foto is meer een endurancezadel ijslanderzadels zijn (meestal) veel platter en hebben ook langere en rechte bladen (net als dressuur)

Voor endurance worden ook vaak ijsland "achtige"(dus die andurance) zadels gebruikt dus waarom idd niet op een tink voor buitenritten enzo...

Ik vind ze heerlijk op een ijslander (natuurlijk zoals ook met andere zadels, van een bepaald merk enzo want sommige zitten ook voor geen meter ) en ze verdelen de druk ook goed
maar t zwaartepunt ligt wel wat verder naar achter (ivm met Tölt, echte töltzadels nog meer dan de combizadels maar toch bij allemaal wel wat )
Weet niet of dat wel altijd fijn is met een tinker stap, draf, galop...

Geef mij maar gewoon een fijn, zacht goed dressuurzadel

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:44

nog ff een vraagje: waarom hebben die ijslander zadels eigenlijk van die ribbels?? dat lijkt me niet zo lekker zitten, maar dat kan ik verkeerd hebben natuurlijk