[TI] onze stressbom.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

onze stressbom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 09:02

Gisteren hebben mijn baas en ik eens een goed gesprek gehad met de stalhouder over één van de tinkers. We hebben haar (een groene merrie van bijna 4) in december gekocht. Voornamelijk voor de fok, maar toch ook met de bedoeling haar in te rijden en evt voor de kar te zetten.
Ze bleek wat gespannen te zijn en we hebben besloten haar op stal te zetten zodat ze went aan mensen en de stalroutine. Naar mate we meer met haar wilde gaan doen bleek dat ze niet zomaar een beetje gspannen is, maar echt een compleet stressbommetje (nou ja zeg maar gerust bom met haar 600 kilo).
Borstelen gaat wel, maar verder eigenlijk niks. Uitmesten gaat na 4 maanden nog steeds niet veel beter, wandelen is bijna niet te doen, hoefsmid was helemaal een ramp. Hij heeft met gevaar voor eigen leven alleen de voorhoeven kunnen doen en achter ging echt niet.
De stalhoudster heeft veel meer ervaring met moeilijke en ook stress paarden en vertelde eigenlijk waar wij ook al bang voor waren. We moeten het maar uit ons hoofd zetten haar ooit normaal te berijden en zeker dat ze door meerdere mensen bereden kan worden.

Dus we zitten nu een beetje met een dillemma wat we met haar moeten doen. Nu staat ze erg veel op stal en dat vinden we eigenlijk niet kunnen. Maar straks (als het goed is voor het eind van de zomer) gaan we verhuizen en kan ze de wei op en kunnen we haar wel aanhouden alleen voor de fok en dan verder maar kijken hoe ver we komen met beleren.
Ik ben zelf erg voor aanhouden, want ik zie nog wel wat ik haar, haar karakter spreekt me erg aan. Mijn baas zegt houden voor de fok (hij bekijkt de zakelijke kant) en zijn vrouw zegt verkopen, vind het zielig om niks met haar te doen en ook zielig wel iets met haar te doen wat haar dan weer veel stress geeft.

Als veulen en als jaarling heeft ze een 2de premie gehaald. Ik vind het dus erg raar dat de fokker het zover heeft laten komen. Als je helemaal de moeite neemt 2 keer naar de keuring te gaan neem je toch ook de moeite om het paard op een vriendelijke manier te laten wennen aan de nodige dingen zoals hoefsmit ed. Maar dat is duidelijk niet gebeurt, ze heeft duidelijk alleen slechte ervaringen met de mens.

Nou ja dit verhaal wilde ik dus gewoon even kwijt. Tinkers zijn dus niet allemaal even cool.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:11

ik zou ook niet met dit dier gaan fokken.

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:20

ik ook niet, coolheid hoort in het ras te zitten

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:23

mhhhm...je weet niet wàt dit paardje meegemaakt heeft, dus dat ze omwille van haar opgefokte karakter niet geschikt zou zijn voor de fok, zou ik zo driect niet durven zeggen.
Ik zou haar nog wat de tijd laten en met heel kleine dingen beginnen, proberen haar vertrouwen te winnen...als er pakweg binnen een jaar nog steeds écht geen verbetering is, ondanks dat je er echt je werk van hebt gemaakt...tja...moeilijke keuze...
wat gebeurt er met haar als je haar verkoopt? opnieuw stress...ook daar kan ze dan niet bereden worden...niet mee gefokt worden...

Lucy_1

Re: onze stressbom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:23

Als ik jouw was zou ik er hulp bij halen... Sommige dingen kun je nu eenmaal niet zelf oplossen....
Iemand die bekend is met freestylen of zoiets.... Als het een mooie merrie is, is dit zeker de moeite waard om het te proberen.
Het gaat erom dat merrie vertrouwen in je krijgt en soms moet je daar hulp voor vragen...

Succes!

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:43

Ik gok erop dat als dit paardje 24/7 buiten staat in een kudde dat ze al veel en veel rustiger zou zijn.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:52

Heb zelf een soortgelijke tinker.....

Bij hem is het weer goed gekomen(voor een groot deel)maar daar gaat langer als een jaar overheen.....

Als je geen ervaring hebt met "gestoorde" paarden moet je haar wegbrengen naar iemand die dat wel heeft.
En ervaring hebben met moeilijke/stress paarden is ook niet genoeg(want dat had ik ook).

Breng haar weg naar iemand die ervaring heeft met gestoorde paarden...
Dit is voor een paard geen leven hoor en fokken zou ik zeker niet doen.
Ook op stal is niet echt de juiste actie...

Ik weet niet in hoeverre ze er geld aan willen besteden om haar opnieuw te laten beleren(vertrouwen krijgen in mensen) want en dit klinkt heel er hard.....
Als ze de handel ingaat is haar lot al getekend.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:11

CarS schreef:
Heb zelf een soortgelijke tinker.....

Bij hem is het weer goed gekomen(voor een groot deel)maar daar gaat langer als een jaar overheen.....

Als je geen ervaring hebt met "gestoorde" paarden moet je haar wegbrengen naar iemand die dat wel heeft.
En ervaring hebben met moeilijke/stress paarden is ook niet genoeg(want dat had ik ook).

Breng haar weg naar iemand die ervaring heeft met gestoorde paarden...
Dit is voor een paard geen leven hoor en fokken zou ik zeker niet doen.
Ook op stal is niet echt de juiste actie...

Ik weet niet in hoeverre ze er geld aan willen besteden om haar opnieuw te laten beleren(vertrouwen krijgen in mensen) want en dit klinkt heel er hard.....
Als ze de handel ingaat is haar lot al getekend.

Dit bedoel ik dus ook
Ik zei alleen "pakweg een jaar" als ongevere indicatie: ze zal op een jaar tijd nooit helemaal in orde komen, maar op die tijdspanne kan je wel al verbetering zien.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:19

Esme_27 schreef:
Ik gok erop dat als dit paardje 24/7 buiten staat in een kudde dat ze al veel en veel rustiger zou zijn.

Daar dacht ik ook meteen aan!
Als ik Duncan vrijwel de hele dag op stal zou zetten, dan heb ik ook een grote stressbom. Zolang hij de hele dag in de wei kan banjeren is het een heerlijke coole kikker.

Zou dit iig eerst uitsluiten voordat je verder besluiten neemt.

viola

Re: onze stressbom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 14:25

Ik zit nu al twee keer een heel verhaal hier te typen en door een verkeerd knopje is het nu al weer verdwenen.
Maar goed weer even opnieuw dus.

Laat het eerst even goed duidelijk zijn dat ik er zeker tegen ben dat ze nu op stal staat, maar ja het is niet mijn paard en niet mijn stalling. Ik probeer zoveel mogelijk mijn mening en ervaring aan mijn baas over te brengen, maar daar word nog niet zo heel veel mee gedaan helaas.

Ik ben ook van mening dat het al een heel stuk zal schelen als de wei in mag in de kudde en ben blij dat vele het daarmee eens zijn (nu mijn baas nog)
Ik wil ook zeker de uitdaging wel aangaan om met haar aan het werk te gaan als ze de rest van de tijd op de wei staat en we de goede omgeving daarvoor hebben. Goede plek om haar vast te zetten en goed omheinde bak enzo ontbreken nu eigenlijk ook wat het niet makkelijker maakt. Ik voel me altijd al aangetrokken tot de stresskippies en kan daar ook het beste mee omgaan.
Ik hoop dan ook zeker dat mijn baas/de eigenaar haar niet verkoopt. Want idd ook waar komt ze terecht als ze verkocht wordt? Vast niet bij mensen die er meer gedult mee hebben voordat ze erop kunnen dan ik.

Ervaring is trouwens best wel aanwezig. De stalhoudster waar de paarden nu voor een paar maanden nog staan heeft heel veel ervaring met moeilijke stressige paarden en is een beetje bezig met onze tinker. Zij heeft zelf ook 2 fokmerries die verder niet bereden kunnen worden (zij kan er wel mee om gaan maar zijn voor haar ook niet de makkelijkste). De veulens die daar van komen, en ik heb er meerdere van verschillende leeftijden gezien, zijn alles behalve stressig. Wij willen onze tinker dus waarschijnlijk wel een keer laten dekken. Zal het veulen wel een streskippie worden doen we dat uiteraart niet nogeens.

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:09

TinkerRyan schreef:
ik ook niet, coolheid hoort in het ras te zitten

Oke inderdaad misschien even iets genuanceerder ...... het kan natuurlijk komen door een verkeerde behandeling van een eerdere eigenaar.
dan heeft de coolheid er wel ingezeten maar is er uit gehaalt.

viola schreef:
. Zal het veulen wel een streskippie worden doen we dat uiteraart niet nogeens.

maar dan maar wel hopen dat je voor dit eventuele stresstinkie een goed huisje vind.
Mischien is het beter om eerst de aankomende moerder op de rit te krijgen

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:20

Veulentjes leren van afkijken, ook al zit het misschien niet in de genen dan nog kan een veulen dit gedrag overnemen. En als de merrie zo moeilijk doet kun je dan wel het veulen normaal benaderen en na je hand zetten. Dat zijn ook zaken waar je over moet nadenken. Je moet dus juist heel veel met zo een veuelen bezit zijn misschien wel meer dan dat. Sneu voor die merrie hoor. In iedergeval succes ermee !!!

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:42

Dat is iets waar ik ook bang voor was toen er een veulen kwam, maar daar is nu niets meer van te merken.
Mo loopt bv altijd weg in de wei en dat had ze door kunnen geven aan het veulen, hij komt juist altijd naar me toe.
Overigens zijn veel merries rustiger en aanhankelijker als ze drachtig zijn, misschien dat het terugkrijgen van vertrouwen in mensen dan ook wat gemakkelijker gaat.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:55

Mijn tinker is ook zo geweest. Was ook nogal onhandelbaar en overal vreselijk bang voor. Met hem lopen kon niet, dan trok hij zich in paniek los en ging rennen. Aanraken was ook heel eng, net als vaststaan, en eigenlijk alles. Rijden was vaak echt gevaarlijk, dan ging hij ook in paniek rennen en letterlijk overal doorheen. Hekken, schriklint, noem maar op. Pure paniek.
Hij is als jaarling naar NL gehaald, en is toen gekocht door NikitaGoGo op bokt, die ook heel wat met hem te stellen heeft gehad. Helaas kon zij hem door omstandigheden niet houden en is hij verkocht. Hij is toen heel vaak van eigenaar gewisseld voor hij bij mij terecht kwam, telkens verkocht om de reden dat er niets mee te beginnen viel.

Het heeft me een hele tijd gekost voor ik er wat mee kon, alles was eng. Op stal heeft hij in het begin zijn hoofd kapot geslagen tegen de buis die boven de opening hing, omdat hij zich telkens rot schrok als er iemand binnen kwam lopen. Voor ik er normaal op kon stappen heeft ook heel wat tijd gekost, hij moest echt goed vastgehouden worden in het begin, anders kreeg je je voet niet eens in de beugel. Zodra je zat ging hij aan de kletter.

Enige wat ik heb gedaan is consequent volhouden, doorgaan met waar ik mee bezig was. Longeren bijvoorbeeld was ook een ramp, blijven rennen. Telkens gewacht tot hij kalmer werd en daarna verder gegaan alsof mijn neus bloedde. Dan kon hij heel wat keren gaan rennen, maar zodra hij even een paar minuutjes braaf en rustig was ben ik gestopt. Met rijden hetzelfde verhaal, en in de omgang ook. Liefst korte 'sessies' en veel herhalen.
Een jaar en veel geduld later had ik een compleet ander paard, en inmiddels is het een vreselijk braaf paard waar iedereen mee om kan gaan en waar iedereen op kan stappen.
Dit vind hij inmiddels doodnormaal, met een kind op zijn rug:
Afbeelding

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 14:58

Dankje supertje, fijn om te horen dat het ook nog goed kan komen.

Wat jij omschrijft herken ik helemaal in haar. Alles is idd eng en in paniek springt ze het liefste op je schoot. Vast staan gaat nu wel en borstelen, maar kriebel ik haar zonder borstel is het op sommige plaatsen opeens weer paniek.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:22

@supertje Petje af hoor !!!!
bewonderingswaardig !!!!!!!!!!

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:09

onze merensmerrie was eenzelfde geval. Die hebben we als 2 jarige volledig wild gekocht. Ze had een halster om maar dat was het ook wel. We konden haar niet aanraken laat staan borstelen ed. We hebben haar gewoon met de groep mee naar buiten gegooid en s avonds los ook weer met de groep mee naar binnen. met drie konden we haar wel longeren maar hoeven uitkrabben ging nog steeds niet goed. De hoefsmid was vooraf verdoven met kalmerende korrels dan ging het wel.

Haar 4e jaar ging het al beter, met rijden zelfs perfect maar aan de hand bleef het een klein probleem en een groot probleem voor anderen. Na haar puberteit is ze totaal verandert. In een voor ons en dominantere andere mensen een heel lieve merrie. Alleen voor onzekere vreemden totaal niet geschikt.

We hebben haar helaas moeten verkopen vlak voor haar 6e verjaardag aan een meisje van toen 13 en daar is ze nu (4 jaar later) nog steeds. Zij heeft geen problemen met haar alleen voor vreemden aan de hand blijft ze wat moeilijk.

Je zult er veel tijd in moeten steken denk ik haar lekker in de wei gooien en veel mee doen.

vbps

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:12

heey
ongeveer het zelfde had ik met mijn pony hij was ook steeds heel gespannen en zo maar ik denk dat zodra je haar vertrouwen hebt het wel goed gaat.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:27

sneppie schreef:
Veulentjes leren van afkijken, ook al zit het misschien niet in de genen dan nog kan een veulen dit gedrag overnemen. En als de merrie zo moeilijk doet kun je dan wel het veulen normaal benaderen en na je hand zetten. Dat zijn ook zaken waar je over moet nadenken. Je moet dus juist heel veel met zo een veuelen bezit zijn misschien wel meer dan dat. Sneu voor die merrie hoor. In iedergeval succes ermee !!!

Dit is ook het eerste waar ik aan dacht en ik vermoed dat KiWiKo ook dit bedoelt, met dat je niet moet gaan fokken met deze merrie.

monique3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:23

Ik ben sinds twee weken eigenaar van een leuke tinker ruin. Hij is bijna 7 jaar en is erg lief alleen overal bang voor. Hij schrikt van het minste maar rent niet weg maar doet een sprongetje opzij. Ik heb hem van een handelaar (goede) gekocht en die vertelde er netjes bij dat het hoofdstel indoen problemen op kon leveren. Dat heb ik geweten de eerste keer met een praam op zijn neus en 4 man eromheen. Hier heb ik een eind aan gemaakt en vanaf dat moment halen we het hoofdstel helemaal uit elkaar en zetten het op zijn hoofd weer in elkaar. Dit kost wel even tijd maar het gaat steeds beter. Ik ben van mening dat je zeer veel geduld moet hebben en het vertrouwen van het paard moet zien te winnen. Ik heb inmiddels de vorige eigenaar gesproken en zij vertelde mij dat de problemen in het begin nog veel erger waren. Dus wil ik haar erg bedanken voor de tijd die zij in Kane heeft gestoken. Kane is vermoedelijk op transport vanuit ierland hierheen gekomen en ik hoor dat er nogal rare manieren zijn om zo'n paard rustig te houden zijn. b.v. zak over het hoofd. Ik kan Kane zijn voorpluk of oren nog niet borstelen maar dat komt vanzelf. Volg je eigen gevoel en het komt vanzelf goed.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:34

monique3 schreef:
Ik heb hem van een handelaar (goede) gekocht en die vertelde er netjes bij dat het hoofdstel indoen problemen op kon leveren. Dat heb ik geweten de eerste keer met een praam op zijn neus en 4 man eromheen.

Vind je het gek dat die "goede" handelaar dat erbij zei....
Dan is het geen verborgen gebrek meer...
Da's geen "goede" dat is een "slimme"

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:41

hihihi CarS zo had ik het nog niet gezien..........

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:54

gewoon een berg geduld. Meelopen dat deed mevrouw van mij dan al was ook lastig in begin maar ze is veder braaf maar alleen der hoofd is nog steeds een ramp en de waterslang. maar gewoon als ze het echt eng vinden niet doen. der hoofd is met mijn hand even het zand eraf en dan is het wel goed.

maar misschien helpt een veulentje juist wel en wordt ze der rustiger door. je weet maar nooit

monique3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:39

Ik weet wel zeker dat het een goede handelaar is hij levert al 15 jaar de paarden op onze manege. Als er iets mis is mag het paard terug en bij deze krijg je je geld terug. Ik vertrouw hem volkomen maar ik geloof dat het forum over iets anders gaat.