[TI] gezocht: informatie over de hengst zidane NST

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

gezocht: informatie over de hengst zidane NST

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 13:18

Een hengst die geboren is in 1995. Zijn moeder en vader zijn onbekend.
Hij staat nu in denemarken.

Wat we weten is dat hij in 2001 is ingeschreven bij het NST in nederland.
In 2002 heeft er nog een fokker mee gefokt in nederland. (drente)
De NST heeft nog bij die fokker verder navraag proberen te doen, maar de fokker liet verder niks meer los. De hengst is pas in 2004 weer op komen dagen. Een vrouw uit denemarken die kocht hem bij een handelaar al daar. Toen ze hem bij een dierenarts wou laten keuren kwamen ze er achter dat er een chip in zat die uit nederland kwam.

De hengst heet nu Dublin mc.greggor, maar in nederland heette hij Zidane.

Weet je meer wat er tussen 2002 en 2004 met die hengst is gebeurd?

pm me

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:56

Voor de foto-liefhebbers:

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19571

Enne.. iemand die dat Deens kan vertalen?

Citaat:
Ejer: Tinkergaarden - http://www.123hjemmeside.dk/Tinkergaarden

Fødselsår: 1995

Højde: 162

Temperament: dejlig rolig.. men er dog en hingst smuk fra inderst til yderst

Gangarter: dem alle.. s

Stævner: ved ikke

Stamtavle: ingen

Køn: smuk Hingst

Beskrivelse: Dublin er vores dejlige Hingst her på gården.. han er en rigtig gentleman... han går her og hygger sig med hans lille harem
Dublin er kåret i NST.. Hollandsk Tinker forening.. men bedækker ikke her hjemme endnu..
Vi glæder os meget til at ta ham i brug her hjemme..

pubelia

Re: gezocht: informatie over de hengst zidane NST

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 17:00

ik kan het vragen, ik heb contact met de eigenaarressen van de hengst. Vandaar dat ik die vragen heb...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:17

Was dat niet die hengst met losse knieën (of zoiets) waar een keer over gesproken werd op bokt

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:32

grid schreef:
Was dat niet die hengst met losse knieën (of zoiets) waar een keer over gesproken werd op bokt

zoiets staat mij idd ook bij..... weet alleen niet meer waarbij... of het nou bij het topic over Lion King stond, wat Nikita opgestart heeft???? Of ergens bij een vraag van : welke hengst voor mijn merrie....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 18:35

eerlijk gezegt weet ik dat niet zeker, ik weet dat er tinkers zidane heet, 1 in het ics en 1 in de NST

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:38

grid schreef:

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 18:45

snowdon schreef:
grid schreef:

Hoe weet jij dat zo zeker?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:01

Heb de hele tijd zitten zoeken net, kan het ook niet zo makkelijk terugvinden... Maar hebben we het al eens uitgebreid over gehad op Bokt, zoals grid al zei.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 19:06

Kan wel zijn dat zeg ik niet, maar het enige wat ik wil zeggen is dat er twee tinkers Zidane heette. En omdat haar hengst al een aantal jaar in Denemarken staat lijkt het me nml sterk dat het over deze gaat. Maar ik kan het fout hebben. maar ik Ik hoop dat iemand dat topic terug kan vinden...

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:07

Ik wil hierbij graag het verhaal dat Zidane losse knieën zou hebben voor eens en altijd de wereld uit helpen.

In de tijd dat Zidane voor het NST als dekhengst gekeurd werd, maakte het NST gebruik van dierenarts Van Bokhorst. Niet de minste dierenarts die Nederland rijk is. Een zeeeeer kundig en goede dierenarts.

Het NST kent een aantal eisen waar paarden van 3 jaar en ouder (hengsten, ruinen en merries) aan moeten voldoen. Een aantal van deze eisen noem ik hieronder:

C. die vrij zijn van erfelijke gebreken. Ten aanzien van erfelijke afwijkingen bij Tinkers in Nederland zal gelet worden op de volgende afwijkingen:
1. de monden (overbijters en onderbijters)
2. de knieën (patella luxatie naar lateraal, habitueel en stationair)
3. open fontanellen
4. extreem afwijkende beenstanden

Mocht Zindane ten tijde van zijn goedkeuring als dekhenst lossen kieën gehad hebben, dan zou dit zeer zeker door Van Bokhorst opgemerkt zijn en zou Zidane NIET als dekhengst van het NST goedgekeurd zijn.

Ik wil iedereen dan ook verzoeken ZEER voorzichtig met dit soort van aantijgingen om te gaan. Men heeft het alleen van horen zeggen! Pas hiermee op. Je kunt zo een hengst ongelooflijk veel schade toebrengen.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:13

@ pubelia, ik doelde ook meer op dat grid gelijk had vwb dat we het er over gehad hebben, over DEZE NST-hengst. Ik zelf weet niet of het wel of niet waar is. Maar het ging echt over deze Zidane. Foto's kloppen en de site die ik linkte heeft het ook over de Zidane die bij het NST goedgekeurd is.

pubelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 19:31

snowdon schreef:
@ pubelia, ik doelde ook meer op dat grid gelijk had vwb dat we het er over gehad hebben, over DEZE NST-hengst. Ik zelf weet niet of het wel of niet waar is. Maar het ging echt over deze Zidane. Foto's kloppen en de site die ik linkte heeft het ook over de Zidane die bij het NST goedgekeurd is.

ok ik zei ook weet niet zeker.

Maar nu aub weer ontopic

grid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:59

pubelia schreef:
snowdon schreef:

ok ik zei ook weet niet zeker.

Maar nu aub weer ontopic

lees nergens iets wat off-topic is ?

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:08

Ik heb een zoon gehad van Zidane. Toen ik kontakt wilde met de eigenaar van Zidane was hij verkocht aan een andere tinkerstal, met deze eigenaar heb ik kontakt gehad maar ook hij had Zidane niet meer maar deze verkocht in duitsland. Hij wist verder niet aan wie en hier is het spoor op gehouden tot dat hij nu weer in Denemarken opduikt.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:12

kiithos1, heb jij ook redenen meegekregen waarom deze hengst steeds doorverkocht werd?

En heb je toevallig een foto van die zoon? (hengst/ruin?) Heb je die al lang geleden verkocht?

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:20

snowdon schreef:
kiithos1, heb jij ook redenen meegekregen waarom deze hengst steeds doorverkocht werd?

En heb je toevallig een foto van die zoon? (hengst/ruin?) Heb je die al lang geleden verkocht?

Van de 2de eigenaar van hem, die hem dus naar duitsland heeft gedaan, kreeg ik dus het verhaal van de knieen te horen, dat dat de reden van verkoop is geweest.

Ja ik heb een foto van de zoon
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hem verkocht aan tinkerryan hier op bokt, zij kwam er samen met de eigenaar van de gortestraat voor kijken en kochten hem. Maar helaas zag ik hem daar een aantal weken later al weer te koop staan, bij de gortestraat, onder een andere naam. zij Viola of saskia , weet niet wat haar echte naam is, kan niet vertellen aan wie ze hem verkocht heeft.

Wil je meer weten pb me dan even anders gaan we te veel off topic.

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:01

Moet het deens nog vertaald worden? Pm me dan maar even.

irishtinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:52

Omdat ik per e-mail over dit topic werd geattendeerd door een lezer van het Bokt, heb ik dit onderwerp door gelezen.

Wij ( Irish Tinker Stable) hebben Zidane inderdaad ongeveer een maand hier op stal gehad.
Hiermee bedoel ik de Zidane die hierboven ook op de foto’s staan.
Zidane was bij de oude eigenaar al goedgekeurd als dekhengst voor het Nst.
Het is een prachtige en grote hengst en wij wilden hem gebruiken voor de dekdienst van onze stal.
Al heel snel zagen wij dat hij zijn achterbenen niet krachtig gebruikte en dat zijn achterhand slap was. Wij lieten onze (paarden-) dierenarts kijken naar de manier waarop dit paard liep en zijn letterlijke benaming voor dit paard was “stumper ”! hij vertelde ons dat hij losse knieën heeft en dat dit erfelijk is. Röntgenologische keuring hoefde al helemaal niet want dit paard zou bij onze veearts niet eens voor een klinische keuring slagen !

Na het bezoek van de veearts belden wij direct met Jan Linker van het NsT om hem dit gebeuren te melden en hem te vragen hoe deze hengst ooit als dekhengst kon zijn goedgekeurd door het stamboek. Wij hadden betaald voor een goedgekeurde dekhengst en we hadden een wrak, die als ruin nog niet eens een klinische goed-keuring bij onze dierenarts zou halen !
Zijn voorstel was om Zidane in Utrecht te laten keuren en als onze dierenarts dan gelijk zou hebben dan zou het NsT deze hengst afkeuren als dekhengst. De kosten van Utrecht, het vervoer en de tijd zou allemaal voor onze rekening gaan en als “dank” voor deze eerlijkheid zou Zidane als dekhengst worden afgekeurd……

Zidane was dus helemaal niet goed voor de dekdienst. Wij willen absoluut niet onszelf voor de gek houden of onze klanten besodemieteren.
Daarom hebben wij Zidane verkocht aan een handelaar en hem gemeld over zijn gebrek.
(Paarden met gebreken verkopen wij nooit aan particulieren. Wij verkopen onze paarden aan particulieren met een klinische keuring.)
Het laatste nieuws wat wij, tot nu toe, over hem vernamen was dat hij in Duitsland is verkocht.
Zidane heeft bij ons nooit een merrie gedekt.
Wij vonden het heel erg jammer van Zidane, wij vonden hem super mooi en lekker grof gebouwd, en hij was ook erg lief. Als deze hengst goed was geweest had hij hier nooit verkocht geweest.

De opmerking van Hanneke S. dat Zidane door dierenarts Van Bokhorst is gekeurd en de daarbij genoemde onderdelen van die keuring klopt niet. In die tijd werden de hengsten nog door de eigen dierenarts gekeurd. Ook hoefde men in die tijd nog niet aan de sperma-eisen te voldoen. Het sperma moest wel in Utrecht gecontroleerd worden, maar men hoefde toen nog niet aan een eis te voldoen.
Zo hadden wij namelijk vier hengsten laten keuren (springen) in Utrecht , King Rocky, O’Malley, Lee en Stanley.
King Rocky en O’Malley zaten hoog in het sperma en Lee en Stanley laag. Het NsT stamboek adviseerde ons Lee en Stanley uit de dekdienst terug te trekken, maar dit was niet verplicht. Wij besloten daarop Lee en Stanley te castreren en hebben ze als ruin verkocht.
Daarna hoorden wij dat er verschillende hengsten waren, die ook niet aan de eisen voor het sperma voldeden maar die niet teruggetrokken zijn uit de dekdienst en nu nog steeds in de dekdienst van het NsT meedraaien !

Groetjes Irish Tinker Stable.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:40

Tegenstrijdig ... Maar desondanks wel bedankt voor je inbreng!

Kan ik / Kunnen wij uit dit bericht opmaken dat jullie niet op het idee van Jan Linker zijn ingegaan, om Zidane in Utrecht te laten keuren?

Het is dus enkel en alleen de bevinding van jullie eigen dierenarts? Zonder rontgen?

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 01:19

Tinkerryan (ik dus) ben viola
is ook in mijn profiel te zien.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:34

snowdon schreef:
Tegenstrijdig ... Maar desondanks wel bedankt voor je inbreng!

Kan ik / Kunnen wij uit dit bericht opmaken dat jullie niet op het idee van Jan Linker zijn ingegaan, om Zidane in Utrecht te laten keuren?

Het is dus enkel en alleen de bevinding van jullie eigen dierenarts?
Zonder
rontgen?

Ik herken de hengst ook alleen van verhalen/foto's maar verhaal heeft me altijd al geboeid omdat hij ineens"kwijt" was.
Heb idd ook al het "losse knieen" verhaal gehoord.

Maar als een hengstenboer een goedgekeurde hengst koopt(zal vast een bijbehorend prijskaartje aangehangen hebben) en hem dan naar een handelaar doet met instemming van een dierensarts..is er iets echt niet goed(praten hier ook wel over een ervaren paardenmensen).
Kan me daarom ook goed voorstellen dat je zoiets hebt van daar ga ik geen geld insteken(uit eigen knip) om de hengst te laten afkeuren.

Maar ja de een zegt dit de ander dat...Zidane blijft een mysterie.

Feit is dat een goedgekeurde Nederlandse Tinkerhengst in Denemarken jaren later opduikt in erbarmelijke omstandigheden bij een handelaar....
Hoop dat hij nu een plekje voor het leven heeft want dat verdient geen enkel paard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:26

HannekeS schreef:
Ik wil hierbij graag het verhaal dat Zidane losse knieën zou hebben voor eens en altijd de wereld uit helpen.

In de tijd dat Zidane voor het NST als dekhengst gekeurd werd, maakte het NST gebruik van dierenarts Van Bokhorst. Niet de minste dierenarts die Nederland rijk is. Een zeeeeer kundig en goede dierenarts.

Het NST kent een aantal eisen waar paarden van 3 jaar en ouder (hengsten, ruinen en merries) aan moeten voldoen. Een aantal van deze eisen noem ik hieronder:

C. die vrij zijn van erfelijke gebreken. Ten aanzien van erfelijke afwijkingen bij Tinkers in Nederland zal gelet worden op de volgende afwijkingen:
1. de monden (overbijters en onderbijters)

2. de knieën (patella luxatie naar lateraal, habitueel en stationair)

3. open fontanellen
4. extreem afwijkende beenstanden

Mocht Zindane ten tijde van zijn goedkeuring als dekhenst lossen kieën gehad hebben, dan zou dit zeer zeker door Van Bokhorst opgemerkt zijn en zou Zidane NIET als dekhengst van het NST goedgekeurd zijn.

Ik wil iedereen dan ook verzoeken ZEER voorzichtig met dit soort van aantijgingen om te gaan. Men heeft het alleen van horen zeggen! Pas hiermee op. Je kunt zo een hengst ongelooflijk veel schade toebrengen.

Nieuws 11 februari 2001

Op 10 februari zijn de onderstaande hengsten veterinair goedgekeurd. De keuring vond plaats door Drs. G. van Bokhorst op het terrein van Paardenkliniek Kootwijkerbroek. Ook voldeden deze hengsten aan de raskenmerken van Het Nederlands Stamboek voor Tinkers. Dit is vastgesteld door de jury die ook aanwezig was op de paardenkliniek.

Alle hengsten moeten nu naar de Faculteit der Diergeneeskunde te Utrecht en daar wordt een DNA en spermaonderzoek afgenomen

Hengst Eigenaar
John Boy Tinkerhoeve "het Bonte Paard" te Dwingeloo
Garish van de Vrijheidshoeve J. Vos te Kerkenveld
Pitalo Tinkerhoeve "de Bonte Parels" te Zenderen
Glen King Hill Tinkerhoeve "het Bonte Paard" te Dwingeloo
Cochise H. Lamein te Goudswaard
Nickel B A. Smit te Rolde

Rocky Mountain H. Mulders te Eursinge
Kent M. Petri te Almere
Zidane P. van der Veen te Monster
Bazing Thunder of Wishing Colours M. Kempkes te Almere
Ryon O’Malley A. Snip te Opperdoes

Dit bovenstaande stukje is overgenomen uit het archief van het NST.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:46

irishtinker schreef:
In die tijd werden de hengsten nog door
de eigen dierenarts

gekeurd. Ook hoefde men in die tijd nog niet aan de sperma-eisen te voldoen. Het sperma moest wel in Utrecht gecontroleerd worden, maar men hoefde toen nog niet aan een eis te voldoen.
Zo hadden wij namelijk vier hengsten laten keuren (springen) in Utrecht , King Rocky, O’Malley, Lee en Stanley.
King Rocky en O’Malley zaten hoog in het sperma en Lee en Stanley laag. Het NsT stamboek adviseerde ons Lee en Stanley uit de dekdienst terug te trekken, maar dit was niet verplicht.

Daarna hoorden wij dat er verschillende hengsten waren, die ook niet aan de eisen voor het sperma voldeden maar die niet teruggetrokken zijn uit de dekdienst en nu nog steeds in de dekdienst van het NsT meedraaien !

@ irishtinker, wat bedoel je met 'keuren door eigen DA' ?

Ariebren schreef:
Nieuws 11 februari 2001
Op 10 februari zijn de onderstaande hengsten veterinair goedgekeurd. De keuring vond plaats door Drs. G. van Bokhorst op het terrein van Paardenkliniek Kootwijkerbroek. Ook voldeden deze hengsten aan de raskenmerken van Het Nederlands Stamboek voor Tinkers. Dit is vastgesteld door de jury die ook aanwezig was op de paardenkliniek.

Alle hengsten moeten nu naar de Faculteit der Diergeneeskunde te Utrecht en daar wordt een DNA en spermaonderzoek afgenomen

Hengst Eigenaar
John Boy Tinkerhoeve "het Bonte Paard" te Dwingeloo
Garish van de Vrijheidshoeve J. Vos te Kerkenveld
Pitalo Tinkerhoeve "de Bonte Parels" te Zenderen
Glen King Hill Tinkerhoeve "het Bonte Paard" te Dwingeloo
Cochise H. Lamein te Goudswaard
Nickel B A. Smit te Rolde

Rocky Mountain H. Mulders te Eursinge
Kent M. Petri te Almere
Zidane P. van der Veen te Monster
Bazing Thunder of Wishing Colours M. Kempkes te Almere
Ryon O’Malley A. Snip te Opperdoes

Dit bovenstaande stukje is overgenomen uit het archief van het NST.

Thunder, Cochise, Ryon en Rocky Mountain werden dus niet goed genoeg bevonden in 2001. In het stuk van de ITS staat dat afkeuren op sperma nog niet gebeurde, werd alleen geadviseerd.. De 4 hierboven genoemde hengsten zijn dus door de eigenaren zelf teruggetrokken? Heb jij, Ariebren/Henk, dan jouw Cochise ook vrijwillig teruggetrokken? Of werd er tóch wel afgekeurd?
Ik kan het me haast niet voorstellen dat hengsteneigenaren hun hengsten terug trekken omdat het 'beter' is voor het stamboek. Denk dat er weinig zijn die zo denken .

Vage discussie dit, de waarheid zal vast ergens in het midden liggen;-)

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:38

Nee, de waarheid is bekend.
Kijk maar op de site van het NSvT.
Alle persberichten en mailings staan in hun archief.