Maar nou heeft Angel dus een groot probleem...
Heel haar vacht gaat vilten... Al blijf ik borstelen, het blijft maar komen. Het is dan ook een muts die overal in rolt (poep, modder, ga zo maar verder). dus elke keer als ik op stal kom, zit ze weer onder.
Ik heb nu dus alles eruit zitten knippen (zie je het voor je, met zo'n klein pokke schaartje, alles er voorzichtig uitpeuteren). Het zat op de meest rotte plekken, in haar oksels, liezen, achter haar oren pfff om moe van te worden. Elke keer als ze liep, dan trok die huid natuurlijk verschrikkelijk, ik kon het dus niet meer aanzien... Nu loopt ze dus rond met rare korte plekken, maar dat is maar even niet anders hoor.
Hoe kan ik dat vilten nou tegengaan (zonder te scheren dames en heren), is daar een trucje voor of laten jullie het gewoon zitten? Ik ben zo bang dat het haar huid kapot trekt of dat ze dus pijn krijgt bij het lopen.
Hebben jullie tinkers dit ook of heb ik gewoon weer een apart geval die weer wilt opvallen
). Uiteindelijk heeft een kennisje eind april/begin mei hem voor ons helemaal kaal geschoren. Een halve vuilniszak vol aan vacht kwam er af 

.
Ik zei gelijk neeee mijn paarden worden niet geschoren, lekker laten zitten die hap 
van te worden. Ik heb een (drachtige) merrie met een enorm vacht die ook ging vilten in haar oksels maar alleen toen de temp. buiten hoger was en ze regelmatig effe "binnen" (= buiten stal) moest staan omdat ik haar paddock nodig had. Op de plekken waar dat vilt zat zweete ze dan heel licht en ik vermoed dat het daar ook mee te maken heeft. Nu het weer vriest is het in ene over. Ik heb 1 x wat loshangende klitten weggetrokken en verder eigenlijk niks aan gedaan. Dus als de temp. hoger ligt en de veulens zweten licht, wat misschien door de dikte van het vacht niet waarneembaar is, en dat droogt vervolgens weer, blijven die haren aan elkaar kleven, ipv dat ze eruit vallen, en dat gaat door de beweging/wrijving klitten. En dan ook nog de overgang van het veulen vacht in dit geval bij jou, zal dit nog sneller klitten want dat haar is veel zachter. Volgens mij kan het geen kwaad dat als de klitjes aan de huid trekken dat je die effe weg knipt. Scheren idd als uiterste oplossing maar dan moet het wel heeeel erg zijn. Die borstel met metalen pinnetjes wat Pel aangaf moet je wel heel secuur gebruiken hoor, want die kunnen gemeen zijn en aangezien de klitten op gevoelige plekken zitten (bijv. singelplek) kun je niet voorzichtig genoeg zijn, maar ze werken wel goed.