[TI] Grrr die wintervacht...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Grrr die wintervacht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 00:11

Ik zag een stukje over scheren, nou dat doe ik dus niet. Ik vind het maar een gedoe met die dekens, die 9 van de 10 keer gesloopt worden (door je eigen paard of door een ander paard)

Maar nou heeft Angel dus een groot probleem...

Heel haar vacht gaat vilten... Al blijf ik borstelen, het blijft maar komen. Het is dan ook een muts die overal in rolt (poep, modder, ga zo maar verder). dus elke keer als ik op stal kom, zit ze weer onder.

Ik heb nu dus alles eruit zitten knippen (zie je het voor je, met zo'n klein pokke schaartje, alles er voorzichtig uitpeuteren). Het zat op de meest rotte plekken, in haar oksels, liezen, achter haar oren pfff om moe van te worden. Elke keer als ze liep, dan trok die huid natuurlijk verschrikkelijk, ik kon het dus niet meer aanzien... Nu loopt ze dus rond met rare korte plekken, maar dat is maar even niet anders hoor.

Hoe kan ik dat vilten nou tegengaan (zonder te scheren dames en heren), is daar een trucje voor of laten jullie het gewoon zitten? Ik ben zo bang dat het haar huid kapot trekt of dat ze dus pijn krijgt bij het lopen.

Hebben jullie tinkers dit ook of heb ik gewoon weer een apart geval die weer wilt opvallen

Poosje81

Re: Grrr die wintervacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 00:16

Bij Baggio ook gehad, heb hem plat gelegd en zitten knippen overal.
na de 1e winter was dit nooit meer nodig, het haar werd anders.

Dit is een deel veulenhaar/winterhaar wat los komt.
Wat goed helpt is een dun kammetje (bijvoorbeeld trekkam voor de manen) er door heen halen en eventueel antiklit erin spuiten om te voorkomen dat het komende weken weer erger wordt.

Mike is ook een rampje momenteel maar dankzij extra supplementen komt hij nu goed door zijn haar.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:26

je hebt toch veulens? en staan veel buiten? dan zou ik niet teveel poetsen als ik jou was, dat vieze hindert niks toch, dat houdt de kou lekker buiten en de warmte binnen moet je maar denken.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:29

Ik doe er ook niks aan... Mijn hengsten hebben ook van die vilten. Zodra het warmer wordt kan ik ze eruit plukken.... Dus je moet gewoon effe wachten en niet teveel poetsen... Valt er strakjes vanzelf uit....

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:21

Als het om een veulen gaat zou ik er gewoon helemaal niks aan doen. En die scheer je absoluut niet natuurlijk.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:26

Mijn Shet heeft het vorig jaar ook gehad. Vreselijk dikke wintervacht had hij. Was een combinatie van zijn veulenvacht en zijn wintervacht. Mijn hand verdween er gewoon in. Ook een aantal van die viltplekken had hij. Op zijn buik en achter zijn oksels. Maar het vervelende was toen het eenmaal warmer weer werd kwam zijn vacht voor geen meter los (en dat ie luizen had ). Uiteindelijk heeft een kennisje eind april/begin mei hem voor ons helemaal kaal geschoren. Een halve vuilniszak vol aan vacht kwam er af

Je kan er voor kiezen om je veulens/jaarlingen straks met warmer weer te laten scheren. Persoonlijk zou ik dit alleen doen als je merkt dat ze gewoon niet goed uit hun wintervacht komen.
En anders gewoon wachten tot ze hun winterjas uittrekken. Die viltplekken komen dan ook steeds losser te zitten tot je ze er af kan trekken of met een dunne schaar los kan knippen.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:28

onze golden retriever heeft dat ook, die speelt in de sloot, gaat dan in de bak rollen, op de mestbult liggen ed, die heeft ook van die viltplekken achter zn benen. als het wat warmer is ga ik hem scheren!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:30

voordat het haar zo erg lang is regelmatig je paartd helemaal inspuiten met equistar/equishine of iets dergelijks. Het vuil koekt dan minder makkelijk aan. En verder heel goed poetsen. Dit alles dus alleen als je echt niet wilt scheren. ik had dat pak haar er dus echt af gehaald en omgeruild voor een deken .

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:57

sandr0 schreef:
voordat het haar zo erg lang is regelmatig je paartd helemaal inspuiten met equistar/equishine of iets dergelijks. Het vuil koekt dan minder makkelijk aan. En verder heel goed poetsen. Dit alles dus alleen als je echt niet wilt scheren. ik had dat pak haar er dus echt af gehaald en omgeruild voor een deken .

Dat doe je dus gewoon niet bij een veulen is mijn mening... Een volwassen paard is een ander verhaal, maar veulens scheer je zoals hierboven gezegd is, alleen als de vacht in het voorjaar niet loslaat....

En een deken op een tinkerveulen doe je sowieso niet!! Behalve als ze ziek zijn oid.....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:02

scheren bij een veulen of er een deken opgooien zou ik persoonlijk nooit doen. Op die manier krijg je er straks eentje die niet gehard is, en om de zoveel tijd ziek/verkouden is.
Ik zou er dus echt niet aan beginnen.

TS; mijn jaarling (kyra) had dit ook, is inmiddels alweer een tijdje geleden. Maar die was slecht verzorgd en heel erg mager/wormen etc.
Ik heb toen gewoon gewacht tot het voorjaar en toen ben ik goed gaan borstelen, heeft heel veel tijd gekost maar het is helemaal goed gekomen. Mijn ervaring is dat ze als jaarling toch nog met die veulenvacht zitten, en dan heb je dat veel sneller. Ik zou er nu niet teveel aan doen. Nu hebben ze die vast toch nog nodig.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:29

wat ook nog handig is, als je het er echt uti wilt hebben is zo'n roskam met stalen pinnen. ik heb zelf zoiets voor mijn langharige kat en die gebruik ik voor gam ook als ie gaat verharen, hij vind het heerlijk en de haren komen er goed mee uit

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:31

Ik ken dit ook idd van mijn tink, alleen het eerste jaar heeft hij hier last van gehad, toen hij zo ontzettend dik in zijn haar zat met al zijn veulenhaar.... Ik heb toen gewoon gewacht tot het voorjaar en toen heeeel erg lang aan het poetsen gegaan....

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 11:37

Ik scheer mijn veulens helemaal niet, al wilde opa boer dat wel toen ze binnen kwam Ik zei gelijk neeee mijn paarden worden niet geschoren, lekker laten zitten die hap

Ik poets ze nu regelmatig (niet elke dag) en wat vilt vind ik dus niet erg. Max heeft dus ook last van vilt maar niet helemaal tot op de huid. Dat komt dan vanzelf wel los.

Maar Angel had dus echt helemaal tot op de huid en dan in de oksels. Als ze liep zag je dan ook die huid helemaal trekken. Ook als ik eraan kwam, dan merkte ik dat ze het niet prettig vond (ging ze naar de plek happen of schoppen). Daarom heb ik dat dus weggeknipt. Ze is dus nu niet kaal hoor Ze heeft alleen wat kortere plekken. Ik wilde ook niet teveel aan haar vacht zitten, juist omdat nu de zomervacht er aan komt.

Dekens, die komen helemaal niet bij mij in huis (of op de stal), nou ja op mijn eigen bed dan Ik zeg altijd, ze hebben in het wild ook geen dekens, dan lopen ze ook lekker in de regen, als ze hun vacht dan maar hebben.

Dus blijf ik netjes een beetje poetsen met haren die me om de oren vliegen op het moment....

Ik heb nu zo'n borstels met grove rubberen punten, dat werkt ook erg goed moet ik zeggen. allen dus niet tegen het vilt, maar de losse haren komen er hee lgoed uit en het is een goede massage, dus lekker voor de bloeddoorstroming

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:15

Connor heeft dit het eerste jaar ook gehad. Ik knipte het er eerst af maar dat is vrij omslachtig. Maar toen ik ipv de schaar de tondeuze pakte om alleen de viltstukjes eraf te halen ging het een stuk sneller zonder dat zijn vel kapot ging. Misschien is dat een idee.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:24

Het weer is zo extreem wisselend dat die paarden vachten soms niet weten waar ze aan toe zijn. Om van te worden. Ik heb een (drachtige) merrie met een enorm vacht die ook ging vilten in haar oksels maar alleen toen de temp. buiten hoger was en ze regelmatig effe "binnen" (= buiten stal) moest staan omdat ik haar paddock nodig had. Op de plekken waar dat vilt zat zweete ze dan heel licht en ik vermoed dat het daar ook mee te maken heeft. Nu het weer vriest is het in ene over. Ik heb 1 x wat loshangende klitten weggetrokken en verder eigenlijk niks aan gedaan. Dus als de temp. hoger ligt en de veulens zweten licht, wat misschien door de dikte van het vacht niet waarneembaar is, en dat droogt vervolgens weer, blijven die haren aan elkaar kleven, ipv dat ze eruit vallen, en dat gaat door de beweging/wrijving klitten. En dan ook nog de overgang van het veulen vacht in dit geval bij jou, zal dit nog sneller klitten want dat haar is veel zachter. Volgens mij kan het geen kwaad dat als de klitjes aan de huid trekken dat je die effe weg knipt. Scheren idd als uiterste oplossing maar dan moet het wel heeeel erg zijn. Die borstel met metalen pinnetjes wat Pel aangaf moet je wel heel secuur gebruiken hoor, want die kunnen gemeen zijn en aangezien de klitten op gevoelige plekken zitten (bijv. singelplek) kun je niet voorzichtig genoeg zijn, maar ze werken wel goed.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:37

Indezz schreef:
sandr0 schreef:

Dat doe je dus gewoon niet bij een veulen is mijn mening... Een volwassen paard is een ander verhaal, maar veulens scheer je zoals hierboven gezegd is, alleen als de vacht in het voorjaar niet loslaat....

En een deken op een tinkerveulen doe je sowieso niet!! Behalve als ze ziek zijn oid.....

ik kon uit t stukje niet halen dat t een veulen is .

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 15:53

Ohhh sorry sandr0, de meesten hier weten wel dat ik veulens heb

Daarom had ik het er niet bij gezet. mijn excuses hiervoor. Het zijn dus 2 pittige maar heleeeeeee lieve veulens (een hengst en een merrie) van bijna 9 maanden oud.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:18

Sluit me bij Leonoor aan. Heeft deels te maken met veulen/wintervacht. In 't voorjaar gewoon goed uitborstelen, dan trek je de viltplukken er zo weer uit. Boya heeft 't de 1e winter ook gehad en daarna nooit meer. Die staat ook gewoon buiten zonder deken.
Blubber droogt op en valt eraf....alleen die poep is vreselijk. Die zou je eigenlijk wel eraf moeten halen. Verder zou ik het lekker laten zitten tot 't voorjaar. Is de bescherming tegen de kou

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 01:51

ja kan ook een klein beetje lijnzaadolie of andere plantaardige olie door het voer doen.
als het dadelijk (eindelijk) weer wat warmer wordt laat de vacht extra makkelijk los

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 23:18

oh die ga ik onthouden, dat is wel een goede. Al gaat het nu al beter hoor met haar. Het is aardig zacht weer overal (en het haar vliegt je om de oren) Verder had ze haar halster lekker gesloopt, dus het is een bezige tante. Ik denk inderdaad dat een deel komt omdat ze dan daar in die oksels zweet en dat het dan gaan klitten.

Ik hou het gewoon in de gaten Dank jullie wel voor jullie tips en adviezen

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:10

Het duurt wel even voordat die lijnzaadolie begint te werken hoor... Als je nu al begint met dat over het voer heen doen, merk je het over een paar weken vanzelf... dat de vacht veel makkelijker wisselt.