[TI] Welke brok voor een tinker jaarling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brenda21

Welke brok voor een tinker jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 20:38

Wat voeren jullie je tinker jaarling? Onze tinker jaarling (bijna dan, hij is 10 maanden) krijgt nu 2 handjes sportbrok op een dag (advies van een winkel waar ze paardenbrokken verkopen) en hij krijgt 2 flinke plakken goed hooi op een dag. Heeft misschien iemand een advies?

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:06

Mijn jaarling (ook 10 maanden) krijgt gewoon 1 kilo veulenbrok. Voor de smaak een half schepje muesli. Verder onbeperkt hooi en kuilgras.

Die 2 plakken hooi vind ik wat weinig hoor.

Anoniem

Re: Welke brok voor een tinker jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:10

Mijn jaarling krijgt op advies van de dierenarts pavo veulenbrok.Speciaal van jaarling tot driejarige daat zit podo in wat heel goed voor hun beender gestel is.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 21:11

Het zijn geen standaard hooi plakken, het zijn van die grote brede plakken, daarnaast staat hij in de wei, en kan hij dus gras eten, er zit alleen niet veel voedingswaarde meer in. Maar wat kunnen we dan het beste geven? 2 plakken s'ochtends en 2 plakken s'avonds?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:40

brenda21 schreef:
Het zijn geen standaard hooi plakken, het zijn van die grote brede plakken, daarnaast staat hij in de wei, en kan hij dus gras eten, er zit alleen niet veel voedingswaarde meer in. Maar wat kunnen we dan het beste geven? 2 plakken s'ochtends en 2 plakken s'avonds?

Laat hij er van over? Dat het geen standaardplakken waren wist ik niet natuurlijk.
Kijk hoeveel hij eet, bij voorkeur gewoon onbeperkt. En dat hij gras eet is super, alleen zit er nauwelijks voedingswaarde aan momenteel.

Ook zou ik sportbrok vervangen door veulenbrok.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:11

ik zou ook kijken wat hij op kan, is het meer dan die plak dan meer geven. ruwvoer kan niet gauw teveel zijn.

heb je ook gevraagd waarom ze sportbrok voor een veulen adviseerden?

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:15

sportbrok vind ik ook raar, mijn jaarling krijgt iets rond de kilo ik denk iets meer basisbrok van havens op een dag, verder 3keer per dag kuil waar bijna altijd nog wat van over is, dus eigelijk onbeperkt.
Verder krijgt hij als ikop mijn ander gereden heb ook muslie en dat is dan een halfe kilo dit is zo`n 5 keer per week.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 09:23

Leonoor schreef:
brenda21 schreef:

Laat hij er van over? Dat het geen standaardplakken waren wist ik niet natuurlijk.
Kijk hoeveel hij eet, bij voorkeur gewoon onbeperkt. En dat hij gras eet is super, alleen zit er nauwelijks voedingswaarde aan momenteel.

Ook zou ik sportbrok vervangen door veulenbrok.

Ja, hij loopt zelfs door zijn hooi heen, we hebben hem pas een paar dagen, dus meneer moet nog wennen. Als hij dalijk meer intresse voor zijn hooi gaat krijgen, krijgt hij natuurlijk zoveel als hij op kan.
De paardenwinkel zei dat sportbrok prima was voor een opgoeiend paardje, maar wij vonden het eerlijk gezegd ook een beetje raar
We gaan dus deze week mooi een zak veulenbrok halen en een zak muesli.
Tot welke leeftijd moeten ze veulenbrok hebben?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:46

hoi!
Hier heeft ie ook altijd sportbrok gemengd met veulenbrok gehad, dat omdat ie samen met Darlah stond, en Darlah had dat absoluut nodig. De sportbrok was ook geschikt voor de opfok, alleen weet ik niet of het voor een Tinker ivm de eiwitten helemaal goed is.
Nou heb ik niet het idee dat het slecht geweest is voor hem hoor, want hij groeit als kool
Hooi heeft hij hier vrij weinig gekregen, hij liep op een flinke wei met vollop gras, en ik vond hem eerder te dik dan te dun.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 10:12

Mazzel-meid schreef:
hoi!
Hier heeft ie ook altijd sportbrok gemengd met veulenbrok gehad, dat omdat ie samen met Darlah stond, en Darlah had dat absoluut nodig. De sportbrok was ook geschikt voor de opfok, alleen weet ik niet of het voor een Tinker ivm de eiwitten helemaal goed is.
Nou heb ik niet het idee dat het slecht geweest is voor hem hoor, want hij groeit als kool
Hooi heeft hij hier vrij weinig gekregen, hij liep op een flinke wei met vollop gras, en ik vond hem eerder te dik dan te dun.

Het is inderdaad absoluut niet slecht geweest, want hij groeit inderdaad heel hard! (In die 3 weken dat wij hem niet gezien hadden was hij alweer gegroeid )
Hier staat ook wel gras, maar niet zoveel als bij jullie. Op de wei waar hij over 2 maanden op komt, heeft hij in ieder geval geen hooi meer nodig, daar staat genoeg gras. Nou, dan denk ik toch dat we alleen een zak veulenbrokken halen, en dat dan mengen met de sportbrok. Hij heeft het bij jou ook gehad, en heeft het er goed op gedaan aan hem te zien

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:05

Ik geef mijn jaarling iets meer als een kilo tinkerbrok en veel hooi een weide gang,

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:56

Beetje late reactie..... , maar ik wil toch even iets kwijt. Ik lees nl. alle reacties en wat iedereen zijn jaarling geeft enzo. Nu durf ik bijna niet te zeggen wat mijn jaarling krijgt (ook 10 maanden). Ik volg nl. het advies wat op de zak staat van Pavo veulenbrok en zij krijgt dus 2 keer per dag 1 1/2 kg veulenbrok. Daarnaast kriigt ze ruim hooi en nog eens 2 keer per dag een schep pulp. Ik moet zeggen dat ze wel jolig is maar absoluut niet dik en ze groeit goed!
Ik heb een tijdje op advies van de DA 2 keer 1 kilo gegeven, maar toen werd ze heel saai en viel ook wat terug.
Vergeleken bij wat jullie voeren lijkt dit dan wel heel veel???

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:40

Nee Isa, want jouw merrietje heeft het gewoon nodig. Baggio kreeg dat ook op die leeftijd.

Mike krijgt nu 2 keer 1 kilo bix + pulp + 1 kilo muesli en een halve kilo kippengraan op een dag. Verder hooi en kuil.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:27

Ik voer mijn veulens tot ze 3 jaar oud zijn ook altijd 3 kg veulenbrok per dag en veel hooi geef ik ze. Ik vind dat sommige Tinkereigenaren weinig krachtvoer geven.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:58

2 á 3 kilo vind ik wel erg veel. Kaylen heeft altijd hooguit een paar handjes gehad. En vollop op de volle wei en die was nog best wat buikig
Als ik 'm zoveel gegeven had, had ie door de wei gewaggeld denk ik

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:37

3 kg veulenbrok geldt voor 24 uurs stalling.

Toen ze in de wei liepen kregen ze 1 kg per dag bijgevoerd.

Keith, zie foto: http://www.irishcobs.org/albums/keith/K ... .sized.jpg is toen een mooie grote knaap geworden, maar Maxolo heeft als veulen bij zijn vorige eigenaren bar weinig gehad en dat merk ik nu nog steeds, vandaar dat hij langer door zal groeien denk ik.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 19:24

Mazzel-meid schreef:
2 á 3 kilo vind ik wel erg veel. Kaylen heeft altijd hooguit een paar handjes gehad. En vollop op de volle wei en die was nog best wat buikig
Als ik 'm zoveel gegeven had, had ie door de wei gewaggeld denk ik

Kaylen krijgt nu 3 keer per dag 3 handjes sportbrok en 3 keer per dag hooi, en meneer is dikker geworden Hij doet het dus erg goed op wat wij geven.
Laatst bijgewerkt door brenda21 op 11-03-06 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 19:25

Dubbelpost

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:30

Onze knullen krijgen Pavo veulenbrok,wortelen en hooi.
En daar doen ze het heel goed op.
Volgens mij is het zelfs tot een leeftijd van drie jaar ivm botgroei enzo.
Als tussendoortje een schep stimix