[TI] vitamine E gebrek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

vitamine E gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 13:58

Vorig voorjaar werd mijn tinker kruising ziek. Hij was zo stijf als een deur.
Ik dacht aan hoefbevangenheid, gezien het net was alsof hij op eieren liep.
er werd echter een gebrek aan vitamine E geconstateerd. Vrij snel verholpen met het voeren van een supplement. Heeft iemand hier ervaring mee? Zit er in winterwortelen ook vitamine E?

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:06

Ik heb het vorig jaar met Katinka gehad, vitamine E en selenium gebrek.. Ze liep alsof ze dronken was. Na voeren van supplementen is het weer helemaal goed gekomen.

Op internet gevonden:

Vitamine E
Goed voor: huid en verkleint de kans op ernstige ziekten
Natuurlijke bron: plantaardige olie, broccoli, spruiten, granen en eieren

Zonder vitamine E is het moeilijk om een huid te krijgen die straalt van gezondheid, onder meer dankzij haar antioxiderende werking. Vitamine E bevordert ook de bloedstolling. Haar hartbeschermend effect is nog altijd omstreden, althans als het om hooggedoseerde supplementen gaat. De belangrijkste bronnen zijn: plantaardige oliën en margarines, oliehoudende vruchten, graankiemen,…

Vitamine E (40mg per 12 g)
Vitamine E is een voedingsstof die het lichaam helpt bij de afvoer van afvalstoffen, waaronder de spierafvalstoffen (zoals melkzuur). Daarnaast is vitamine E ook belangrijk voor de spierfunctie en de vruchtbaarheid.

Extra informatie over vitamine E m.b.t. paarden:
In combinatie met selenium speelt vitamine E een belangrijke rol bij de bescherming van spiervezels tegen beschadiging door afvalstoffen die ontstaan door grote inspanning (melkzuur). Ze helpen tevens bij het herstel van een dergelijke beschadiging ("stijfstaan" of maandagziekte). Vitamine E zorgt bovendien voor een betere zuurstofopname door de longen en heeft dus een positief effect op de prestaties. De behoefte aan vitamine E is het grootst bij sportpaarden, drachtige merries en opgroeiende paarden (ca. 2000-2500 mg vitamine E per dag). Een overdosering (meer dan 5000 mg per dag) kan schadelijke gevolgen hebben.

Vitamine E zit onder andere in gras, zeewier en foenegriek. En natuurlijk als direct opneembare vitamine in diverse voedingssupplementen. Uiteraard wordt bij de samenstelling hiervan rekening gehouden met het feit dat vitamine E ook voorkomt in het voer. Als u zich houdt aan de voorgeschreven dosering, geeft u niet snel te veel en kan de toevoeging van deze voedingsstof veel positieve effecten hebben.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:59

Wat uitgebreid, leuk!
Eigenlijk is het dus op te lossen met foenegriek-zeewier (paardendrogist) en een scheutje olie!

Pellie

Re: vitamine E gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:05

wat ik dan weer wil weten hoe een paard in vredesnaam een vitamine E gebrek kan krijgen. hoe zat dat bij jullie mariska en bluebontje?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:07

Pellie schreef:
wat ik dan weer wil weten hoe een paard in vredesnaam een vitamine E gebrek kan krijgen. hoe zat dat bij jullie mariska en bluebontje?

Geeeen idee... zal eens op Internet zoeken

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:38

Vitamine E en Selenium worden toegevoegd aan het rantsoen van sportpaarden om de prestaties te verbeteren. Uit berekeningen blijkt dat in een normaal rantsoen voldoende van deze stoffen aanwezig zijn. Slechts in uitzonderlijke gevallen zou een tekort kunnen ontstaan. Een deficiëntie kan spierdegeneratie en vetnecrose veroorzaken.
Uit onderzoek is gebleken dat toevoeging van vitamine E aan het rantsoen bij atleten en paarden de radicaalvorming in de spieren remt en daardoor is er een verminderde beschadiging van spiercellen t.o.v. paarden die geen extra vitamine E krijgen. Dit leidt echter niet tot verbetering van de prestatie aangezien deze van veel meer factoren afhankelijk is
De conclusie van het betoog van mevr. Hallebeek was dat suppletie van vitamine E, selenium, biotine en/of calcium vaak overbodig is en het slechts uitkomst biedt in die gevallen dat het voer deficiënt is.

---------
... Eenzelfde redenering geldt voor de vitaminen die eveneens in kleine hoeveelheden noodzakelijk zijn voor vrijwel alle levensprocessen.
In praktische rantsoenen zijn meestal alle vitamines aanwezig die het paard nodig heeft. Toch zijn ook gebreksverschijnselen door vitaminetekort niet uitgesloten. Sommige vitamines of pro-vitamines zoals vitamine A en D die normaal in groenvoeders aanwezig zijn, gaan voor een groot deel verloren tijdens het drogen van gras en het bewaren van hooi. Dit geldt ook voor vitamine E die vooral in kiemende granen voorkomt, maar ook sterk afneemt tijdens het bewaren. Vitaminetekort kan dus ontstaan uit deze bewaarverliezen. Een andere oorzaak van tekort is de verhoogde behoefte aan vitamines van het B-complex tijdens het werk.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:11

hmmm oke dat zijn dus een paar redenen waarom een paard gebrek zou kunnen hebben.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 21:21

het is een heel ingewikkeld verhaal. De veearts heeft het uitgelegd en het had iets te maken met het suikergehalte in het gras. Bij ons op het eiland komt het vaker voor. Maar ik had er ook nog nooit van gehoord.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:33

ah een teveel of te weinig suikers? en op welk eiland woon je?

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 21:46

Oeff, nu moet ik even goed nadenken hoe het ook al weer zat.
Doordat het gras in het voorjaar te snel opwarmt en dan zeer snel weer afkoelt tegen de avond blijft er teveel suiker achter.
heerlijk gezegd heb ik er niet veel van begrepen, ik was al lang blij dat de oorzaal gevonden was en met het optijd voeren ( ongeveer eind februari) van extra vitamine e is herhaling te voorkomen.
Oja, ik woon op Ameland

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:55

teveel fructaan schijnt ook de boosdoener te zijn voor hoefbevangenheid.

leuk op een eiland wonen *romantisch beeld*

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 23:41

Het leven op een eiland is inderdaad heerlijk, vooral in de winter. Dan hoef je niet op de toeristen te letten en kun je lekker raggen op het strand.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:56

geweldig!!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:34

Ik heb roosje in het begin dat ze nog niet de spieren had die ze nu heeft, vitamiene E en selenium gegeven.

Meestal gaf ik dit als ze niet zo hoog in het voer stond.
Nu krijgt ze soms een schepje,als ze echt wat zwaar gewerkt heeft.
Goed voor de afvoer van verzuring in de spieren.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:24

Hooi wat meer dan een jaar oud is bevat ook geen vit E meer.
Leuk Mariska heb je cursus bij Hallebeek gedaan of ook de ISPH?

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:31

geen van beide... gewoon zoeken op internet

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:54

gam krijgt standaard zijn 30 gram zeewier elke dag

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:20

idd das ook een manier, lekker goedkoop en makkelijk

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:01

Ken een ijslander die hoefbevangen is geweest en nu ook veel baat heeft met een supplement van vitamine E + selenium , zonder is ze heel stijf en mét juist heel soepel.
Zij krijgt gewoon een poedermix van paardendrogist met vit E en selenium.

Op mijn stal een tinker die altijd een kuiltje likte in de wei, maar geen liksteen wilde likken . Die krijgt nu sinds 2 weken zeewier bij en nu likt die dus ook totaal niet meer dus was toch iets wat ze miste wat nu met zeewier is opgelost

Weet wel dat bv de vitaminen en mineralen in een basisbrok gebasseerd zijn op een bepaalde hoeveelheid voeren per dag (geloof 1,5 kg) als je dus minder brok geeft dan dat, dan zijn de vitaminen en mineralen in zo'n brok dus niet voldoende .

Daarom ook dat er de laatste jaren recreatiebrok/ manegebrok/ tinkerbrok/ pavo liga enz enz wordt ontwikkeld om dus met minder kg voeren toch alles binnen te krijgen (is in weze dus geconcentreerder met vitaminen en mineralen) en zijn er ook steeds meer supplementen om tekorten aan te vullen.

In Duitsland worden vaak mineralen koeken en/of alpenhooi in de zomer bijgegeven als paarden verder alleen gras krijgen, om zo toch aan t rantsoen te voldoen.

De meesten weiden van tegenwoordig zijn gewoon te eenzijdig om aan alle behoeften te kunnen voldoen dus ook t hooi/ voordroog is te eenzijdig en zal aangevuld moeten worden met de nodige vitaminen en mineralen (in welke vorm dan ook daar is ondertussen veel keuze in).

Warmbloedpaarden krijgen ruim brok/krachtvoer waardoor ze over t algemeen voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen, maar schralere paarden/ koudbloeden hebben niet zoveel eiwit/ krachtvoer nodig, maar missen daardoor bij sommige brok e.d. dan dus wel de vitaminen en mineralen waar je soms weinig van merkt, maar soms dus veel problemen kan veroorzaken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:39

fijn dat jij toch van veel dingen veel af weet grid, Afbeelding

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:29

je laat me blozen pell...

Heb op school (HAS met veel opdracht in diergezondheid en voeding ) en stage e.e.a. geleerd

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:16

sjee wat intresant mischien eens mijn paard ook vitamne E en selenium gaan geven wat die is zo stijf als een plank in de winter