[TI] Welke type Tinker heb ik ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Welke type Tinker heb ik ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 19:54

Het Tinkerstamboek kent 4 type Tinkers. Graag zou ik jullie een oordeel willen laten geven, van welk type Tinker Sissi is, zie foto's: http://www.irishcobs.org/gallery/sissi

De types waarin Tinkers onderverdeeld worden zijn:

Cob - Vanner - Grai - Scudder

Graag bij je reactie vermelden waarom je dat vindt.

Bijvoorbeeld, ik vind het een typische .........., omdat Sissi de volgende kenmerken daarvan bezit, etc. etc.

roosa

Re: Welke type Tinker heb ik ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:03

Ik denk een grai,ik vind haar te fijn voor een cobje.
Ze is wat slank,wat mindere sokjes.slanke benen.
Slanke hals,rijtypisch typje.

Ja ik denk een graitje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:04

jah een grai
ze heeft niet zo veel sokken en is fijner gebouwd dan een cob

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:36

Ik verwacht ook dat ze haar bij een grai indelen.
Wat minder behang, rankere benen.....
Wel een hele mooie merrie overigens.....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:12

Voor mijn gevoel ook een Grai. Sjieker in model, minder in behang. Best wat overeenkomsten met Baggio.

Maar ze is toch reeds gekeurd bij ICS? Overweeg je om over te stappen?

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:31

dit is zeker een Grai, kijk maar eens in mijn profiel, ze heeft dezelfde soort bouw als Lowara. wel is Sissi erg mooi trouwens!

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:13

Ik zeg ook Grai (krijg ik nu de wasmachine ?). Cobs zijn over het algemeen wat grover en ronder. Vergelijk haar 'ns met Fayette van Flettie, ook een grai, of Baggio (ook een grote grai toch ?).

Edit : oeps, zie nu pas dat Leonoor Baggio ook al genoemd had (uiteraard ).

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:48

Keevagirl schreef:
Ik zeg ook Grai (krijg ik nu de wasmachine ?). Cobs zijn over het algemeen wat grover en ronder. Vergelijk haar 'ns met Fayette van Flettie, ook een grai, of Baggio (ook een grote grai toch ?).

Edit : oeps, zie nu pas dat Leonoor Baggio ook al genoemd had (uiteraard ).

Makkelijk als je vergelijkingsmateriaal in de buurt hebt

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 23:41

Ok, dank jullie wel dames voor alle reacties.

Sissi is inderdaad een echte grai, maar wel een hele grote, ze is namelijk 1.66m. Jullie mogen ze na komen meten als jullie het niet geloven. Het is echt een kolosale, grote en sterke Tinker. Ze heeft ook een heel pittig karakter.

Sissi kreeg bij het ICS een 2e premie en bij het NSvT in 2000 een 1e premie toen ze een veulen was. Toen waren er nog geen indelingen naar types, dat is pas later gekomen.

Het is er eigenlijk nooit van gekomen Sissi opnieuw te laten keuren bij het NSvT. Sissi werd in 2003 Algeheel Kampioen van de paardenmarkt in Ameide. Ze won van alle rassen, dus dat zegt wel iets over haar bouw en gangwerk.

Eigenlijk heb ik me er nooit echt in verdiept in de 4 verschillende types. Maar door het bestuderen ervan ben ik ook weer wat wijzer geworden

En wat vinden jullie dan van Nikita, (is moeder van Sissi) tot welk type Tinker behoort zij dan?

Zie foto's: http://www.irishcobs.org/gallery/Nikita

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:47

als veulen krijgen ze ook nog geen type toebedeeld bij het keuren, dat gebeurd pas bij volwassenstamboekopname geloof ik.

Ik ben niet zo thuis in de types;-)

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 07:55

Ik zou bij Nikita gaan voor een luxe cob. Het is volgens mij geen grai (ben ook helemaal geen kenner van de types hoor, maar beoordeel puur op wat ik op de foto's zie, beweging is uiteraard niet te beoordelen).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 08:27

Citaat:
Sissi is inderdaad een echte grai, maar wel een hele grote, ze is namelijk 1.66m. Jullie mogen ze na komen meten als jullie het niet geloven. Het is echt een kolosale, grote en sterke Tinker. Ze heeft ook een heel pittig karakter

Dat is toch niet zo uitzonderlijk? Baggio is ook 1.65 en een grai. Dan heb je Chubby ook nog, die is ook hoog.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 10:43

Even een reactie op Leonoor:

1.66m niet uitzonderlijk? Vind ik wel hoor als je weet dat Nikita 1.56m meet en paps maar 1.53m meet. Marijke van het ICS wilde het nooit geloven dat Chester de paps was. Ik ben zelf bij de dekking geweest in juni 1999, dus ik wist het 100% zeker natuurlijk.

De uitslag van de DNA-test was doorslaggevend en toen moest Marijke het wel geloven, ook al ging dat nog steeds met veel ongeloof van haar zijde. Sissi is dan ook een totaal ander type dan beide ouders, dus is het niet vreemd dat ze zo twijfelde.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:16

Dienie schreef:

Even een reactie op Leonoor:

1.66m niet uitzonderlijk? Vind ik wel hoor als je weet dat Nikita 1.56m meet en paps maar 1.53m meet. Marijke van het ICS wilde het nooit geloven dat Chester de paps was. Ik ben zelf bij de dekking geweest in juni 1999, dus ik wist het 100% zeker natuurlijk.

De uitslag van de DNA-test was doorslaggevend en toen moest Marijke het wel geloven, ook al ging dat nog steeds met veel ongeloof van haar zijde. Sissi is dan ook een totaal ander type dan beide ouders, dus is het niet vreemd dat ze zo twijfelde.

In combinatie met grai bedoelde ik die hoogte. Dus niet als tinker op zich, maar dat er meer grote grais zijn. Gezien je pb voel je je hier op aangevallen...
Edit: ik zat aan de telefoon tijdens het typen van dit bericht, dus even met 2 handen typen om het te verduidelijken.
Het is dus niet uitzonderlijk dat Sissi een Grai is met die hoogte, dat bedoelde ik ermee. Tinkers boven de 165 zie je niet veel, dat weet ik ook.

Ik snap dat er getwijfeld werd over de afkomst ivm type en hoogte, maar dat heb je nou eenmaal met tinkers, omdat je niet weet wat er voor zit....

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:43

Leonoor, klopt!

Er zijn inderdaad een aantal grote grais in Nederland. Goed voor de dressuursport. En me aangevallen voelen? Ik vind jou reactie soms net even te hard. Op papier komt het vaak anders over dan het gesprokene woord, zoals je zelf zegt in je pb. Daarom kun je misschien beter een reactie soms even uitstellen als je aan de telefoon zit, dan komt je reactie beter over bij mij en misschien bij andere mensen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:50

Weer on-topic:

Op de foto's ziet Nikita er vaak toch weer iets luxer uit dan ze is. Ze is kort van stuk, gedrongen, korte nek, veel sokken, komt ook niet altijd uit op de foto's moet ik zeggen, zie foto om het te verduidelijken: http://www.mijnalbum.nl/Foto=TVTFSRPX

Bij het ICS behaalde Nikita een 1e premie.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:19

Dienie schreef:
Leonoor, klopt!

Er zijn inderdaad een aantal grote grais in Nederland. Goed voor de dressuursport. En me aangevallen voelen? Ik vind jou reactie soms net even te hard. Op papier komt het vaak anders over dan het gesprokene woord, zoals je zelf zegt in je pb. Daarom kun je misschien beter een reactie soms even uitstellen als je aan de telefoon zit, dan komt je reactie beter over bij mij en misschien bij andere mensen.

Dienie, ik ga mijn reactie op jouw reactie toen ik aan de telefoon zat en daarna heb ik het meteen nog een keer neergeschreven en uitgelegd.

Sorry dat ik het zeg, maar ik zie niet wat er raar is aan mijn reactie. Het staat er zoals het staat, en je kan het opvatten zoals je het wil. Gezien het feit dat het topic gaat over een bepaald type en niet over hoogte, lijkt het mij logisch dat het dus niet bijzonder is dat ze een Grai is, ondanks de hoogte van 1.66

Maar goed, ik heb er genoeg over gezegd.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 14:02

Ok, alles met Leonoor vanmorgen (hoop ik) uitgesproken met Pb....., joepie !!

Nu gaan we weer on-topic verder!

Heb ik er nog eentje Romy, in welk type valt ze nu volgens jullie?

Foto's staan hier: http://www.irishcobs.org/gallery/romy

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:04

vanmiddag denk ik ipv vanmorgen

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 14:07

Het is al weer middag inderdaad, ik ga nu snel naar mijn paardjes toe.... en ben erg benieuwd wat jullie van Romy vinden qua type.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:31

Sissi is wel een Grai, vooral door haar benen.

Nikita, denk ik een cob.

Romy vind ik moeilijk, zit te twijfelen tussen cob en grai, ze is ook nog jong.

ik kan het soms echt mis hebben met de type's.
Als je kijkt naar Baggio en damian, ze hebben veel van elkaar weg, en toch zijn het 2 verschillende type's.
wat de maat betreft, tja ik denk dat wij het gewend zijn.
1.55 is toch wel het meest voorkomende hoogte voor een tinker.

groeit Sissi nog???
waneer heb je haar voor het laatst gemeten??

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:24

Sissi is zeker een grai. Nikita waarschijnlijk een cob, hoewel ik haar ook wel wat grai-trekjes vind hebben, maar hetgehele beeld denk ik cob.
Romy vind ik ook moeilijk, ook door de leeftijd.

Maar bij Jordy twijfelden ze ook tussen cob en grai.... Hij is uiteindelijk door zijn gangen beoordeeld als grai.
Waarom ze twijfelden tussen de types snap ik eerlijk gezegd nog steeds niet, ik denk niet dat je veel duidelijkere grai's hebt dan Jordy..... Wel heeft hij voor zijn type veel sok, maar verder is hij echt luxe en slank gebouwd.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:26

Bij Sissi dacht ik ook meteen aan een grai.
Nikita, zou ik zelf ook als cob zien.
Romy, zou het werkelijk niet weten.

Niet dat ik er nou veel verstand van heb.

Weet niet of het hier gepast is, maar ik vraag me eigenlijk ook wel af, waaronder Duncan zou vallen.
Wil misschien dit jaar op laten nemen in het stamboek.
Duncan is nu, 1.61 m. groot.

http://i2.photobucket.com/albums/y20/duncanlove/rijden2.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y20/duncanlove/IMG00105B.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y20/duncanlove/dunnie.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y20/duncanlove/bijtrailerwij.jpg

Als het hier niet moet staan, dan hoor ik het wel

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:45

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:40

Persoonlijk vind ik dat je pas met een jaar of 4 kan zien wat voor type het wordt. En vanaf foto's is het moeilijk beoordelen...

Duncan heeft de bouw van een cob en de benen van een grai.... op de foto's dan...

Kyara moet je gewoon nog even afwachten. Vind ik te vroeg om hier iets over te zeggen, net als bij Romy....