[TI] Artikel over Tinkers in amazone

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Artikel over Tinkers in amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:52

In de nieuwe Amazone staat een heel artikel over Tinkers (ook leuk om eens foto's van mooie dressuurtinkers te zien, ik wist niet dat ze daar ook aanleg voor hadden), en daarin wordt ook het conflict tussen het Tinkerstamboek en het Irish Cob Society genoemd. Zelf heb ik geen Tinker, maar ik ben wel benieuwd: Welke van de twee is in Nederland groter qua aantallen ingeschreven paarden: het stamboek of de Society?

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:55

IK denk de ICS maar het Nederlandsstamboek voor tinker groeit momenteel ook erg sterk.

abby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:58

Dank je voor je reactie over de dressuurtinkers: de zwartbonte merrie (Meagan) is van mij!

Volgens mij doet het er in het 'conflict' niet toe welk stamboek het grootste is maar welk stamboek a) conform de Europese Richtlijnen is georganiseerd en haar werkzaamheden uitvoert; b) haar contribuanten of leden het meeste 'waar' voor hun geld aanbieden en dat uiteraard c) op een eerlijke manier doen.

Inmiddels is er (geloof ik) een en ander veranderd bij het ICS, maar de hoed en de rand ken ik daarvan niet. Aantallen ingeschreven paarden weet ik ook niet maar zelf denk ik dat het Nederlands Stamboek voor Tinkers het grootst is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:09

abby schreef:
Dank je voor je reactie over de dressuurtinkers: de zwartbonte merrie (Meagan) is van mij!

Even off-topic: Ik zie het al, het stukje staat op pagina 19 en de foto op 17, ik zat namelijk al bij het stukje te zoeken naar de foto en kon hem niet vinden... Maar die foto is echt heel erg mooi verheven, een erg verzamelde passage/piaffe, als ik het goed zie staat ze zelfs alleen op 1 achterbeen!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:48

Kan iemand dat scannen?
Ik ben wel benieuwd wat er precies te lezen en te zien is.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:22

TS. ging je vraag nu over het tinker gebeuren IN de amazone?
of WEER over ics VERSUS NSVT.
bedoel deze 2 dingen staan toch los van elkaar?

kiss

Re: Artikel over Tinkers in amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:34

Helemaal met je eens Nadine.
Wij staan er ook in, dat is dus Santana en ondergetekende
En inderdaad ook Tinkers of Irish Cobs of hoe je ze ook wil noemen kunnen best leuk dressuur lopen.
Santana is een kanjer voor de wagen! _/-o_
Maar je kan met alle rassen ver komen, als je maar traint en je paard het leuk vind en er enigzins aanleg voor heeft.
Marianne

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:35

Veronderstel dat de Amazone een tijdschrift is (hier in belgie nog nooit gezien, vandaar)...
kan iemand het scannen: ben ook super geïnteresseerd!!!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:38

Ja ik ook!
't Is toch zo'n misvatting dat koudbloedpaarden niet kunnen dressuren .

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:39

frenia schreef:
Veronderstel dat de Amazone een tijdschrift is (hier in belgie nog nooit gezien, vandaar)...
kan iemand het scannen: ben ook super geïnteresseerd!!!!

ja klopt frenia het is een tijdschrift

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:45

Cayusejuhh schreef:
TS. ging je vraag nu over het tinker gebeuren IN de amazone?
of WEER over ics VERSUS NSVT.
bedoel deze 2 dingen staan toch los van elkaar?

Even voor de duidelijkheid: ik open niet WEER een topic over de blijkbaar felle strijd ics VERSUS nvst, want ik ben volgens mij nog maar 1 keer eerder op dit subforum geweest.

Mijn vraag is NAAR AANLEIDING VAN het artikel IN Amazone, waar in vermeld staat dat je als tinkereigenaar kunt kiezen tussen twee rasverenigingen en dat je je in je keuze tussen de twee kunt laten leiden door het productschap voor vee, vlees en eieren. Ik vroeg me DAARDOOR als leek NA HET LEZEN van het artikel af hoe groot beide verenigingen eigenlijk precies zijn. Dus die dingen zijn in mijn beleving toch wel aan elkaar gekoppeld. Het leek me ook beleefder om de vraag in te leiden met hoe ik op de vraag kwam, dan botweg te openen met 'wie is er groter, ics of nsvt' aangezien dat toch al zo gevoelig blijkt te liggen. Ik ben sowieso wel benieuwd naar hoeveel Tinkers er in Nederland rondlopen. Mijn gevoel zegt flink wat, omdat je ze toch wel vaak ziet, maar mijn verstand zegt dat je ze zo vaak ziet omdat ze zo herkenbaar zijn en dit het beeld wat vertekent. Noem dat dan maar vraag B.

Mijn scanner doet het niet op het moment, maar misschien kan iemand anders het stuk inscannen? De Amazone ligt nu trouwens nog in de winkels, dus daar kun je de plaatjes trouwens ook alvast inkijken. Je kunt op de site van Amazone ( www.amazonemagazine.nl ) bij het plaatje met de inhoudsopgave het artikel ook al met een foto aangekondigd zien staan.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:00

voor mij als belg wordt het alleen wat moeilijk om het te gaan kopen want ik heb het hier dus echt nog nooit gezien

wat betreft grootte:
ics is dénk ik het grootst (maar weet geen precieze cijfers)
maar nst zal de laatste tijd en komend jaar behoorlijk wat paardjes "winnen" denk ik

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:37

maakt me eigenlijk niet uit. Dat maar tinks kunnen wel degelijk dressuur. Ik ben zelf aan het ovberwegen om der toch maar eens voor te gaan.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:37

Vind het raar dat mensen nog steeds denken dat Irish cobs / Tinkers niet kunnen lopen in de dressuur.
Er zijn er wel meer die hoog in de dressuur lopen alleen zijn het er nog niet zoveel als bijv. de kwpn ers die toch een beetje de naam hebben.
Net zoals friezen en bijv shire horses.
Ook daar lopen ze in de hogere klassen.
Trouwens erg mooie foto's
En Ook Chakotay was weer van de partij.
Lekker ding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:24

Ik ben ook niet verbaasd dat Tinkers dressuur kunnen lopen, dressuur is er namelijk om elk paard van welk ras dan ook beter in evenwicht te laten lopen. Maar ik vond het erg leuk om eens een Tinker in passage/piaffe te zien. Dat zie je namelijk toch minder dan piafferende Friezen of Arabieren. Het algemene beeld is toch dat Tinkers goede middenklassedressuurders zijn (wat je natuurlijk ook weer verkeerd kunt opvatten, zucht... ) die leuk lopen in de M en in sommige gevallen ook nog Z, maar daarboven zie je ze toch niet echt en ik heb ook nog nooit zo'n verzamelde passage bij een tinker gezien. Als een Tinker de 120 kilometer door de woestijn af zou leggen, dan zou ik ook positief verrast zijn. Niet omdat Tinkers geen endurance zouden kunnen, maar omdat dat toch een uitzonderlijke prestatie blijft.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 05:57

dat witte hoofd en het oog is van mijn knollie
ik wist alleen niet dat hij er in stond, werd ik door bokkers op gewezen, vind ik wel een beetje vreemd, maja, vind het ook een eer.

Gilbey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:40

Ik sta er ook in met een foto.
Stond even in het blad te kijken in de winkel en kwam een foto van mij zelf tegen, dan sta je wel even verbaast te kijken.
Wel erg leuk.

O ja , ik ben die met dat dameszadel in mijn Sissi kostuum.
Voor de belgen die hier zijn: Die foto is op landgoed Alde Biesen genomen in 2004 tijdens de keuring.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 06:57

dus ik ben niet de enige die er niets vanaf wist, wel grappig, koppeltje op 1 pagina

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:24

de galloperende tinker heb ik nog op gereden, is het paard van de vander van femke van hypofocus die heet James Bont

Gilbey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:17

Mijn foto is door Femke (van Hypofocus) genomen en ik weet dat zij ook voor Amazone werkt, zo zal het wel gebeurt zijn.

Had alleen wel leuk geweest als we er iets van gehoord hadden, dat hebben ze bij Landleven wel gedaan. Die stuurden mij een blad op per post en toen ik hem ging lezen bleek dat ik er in stond,was ook erg leuk trouwens.

Sas: het was pas helemaal leuk als het kleintje er nog bij had gestaan.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:08

Hebben jullie Femke hier toevallig ook op aangesproken?
of heeft zij alle rechten op de foto's en mag ze er mee doen wat ze wil?
Dat zal haast wel.
Netjes is het niet in mijn ogen.

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:09

Adrienna schreef:
de galloperende tinker heb ik nog op gereden, is het paard van de vander van femke van hypofocus die heet James Bont

Ja dat viel me ook op, de galopperende tinker en een foto van het hoofd. Toevallig is dat een nakomeling van onze hengst. Leuk paardje!!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 08:31

ik heb femke er nog niet op aangesproken, vind het wel superleuk hoor dat hij erin staat, maar gewoon jammer dat iik van anderen moet horen dat dit het geval is, had het wel fijn gevonden als ik even ingelicht was.

Gilbey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:08

Dat geld ook voor mij, ik vind het gewoon leuk dat ik er in sta.
Maar het is toch leuker als je het zelf als eerste weet en niet je kennissen.