[TI] groei van de manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elsie1

groei van de manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 16:45

Mijn tinker heb ik gekocht in augustus 2004, ik heb heb nu dus ruim 1.5 jaar. Even vergelijken van toen ik hem had gekocht en hoe hij nu is.

Hij had korte manen deels afgeschuurd geen zomerexeem maar gewoon uit verveling en er stond een stenen bunker als schuilstal en daar kon hij natuurlijk vrij aan schuren.
Afbeelding

Zijn langste maantoppen zijn 1 meter en de kortste zijn 75cm.
Afbeelding

Het duurt wel heel lang eer ze terug zullen mooi zijn. Als ik in sommige bokkers hun profiel kijk en die lange manen zie...gohhh hoe lang moet ik dan nog sparen....pfff...ik laat het maar groeien hé.
Ik vlecht ze steeds in als hij op stal staat en wanneer we rijden ook. Zijn manen zijn alleen los als hij moet getoond worden aan publiek.
Ik haal bijna alle dagen zijn vlechten eruit en maak der nieuwe, de eerste drie slagen zijn los en dan straker...soms doe ik halve vlechten en soms helemaal. Maar de manen zijn nog altijd beschadigd van het zadel erop te leggen, van int tuig voor de koets en nu van zijn winterdeken zijn de manen kort geworden op de schoft.

Wat doen jullie zodat de manen maar goed kunnen doorgroeien en zoweinig te beschadigen?

grid

Re: groei van de manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:12

zie ook hier:

viewtopic.php?f=98&t=532138&start=0&st=0&sk=t&sd=a

vind het trouwens toch al een behoorlijk verschil hoor, ben er maar trots op

Ennuh niet te vaak de vlechten in en uithalen (beter niet elke dag nieuw doen ) liever langer laten zitten en vooral ook weinig borstelen en als toch borstelen nodig is dan met antiklit (riders magic of cowboy magic)

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:35

Niet borstelen, maar met je vingers uitpluizen. Horsemousse erin doen of Cowboy's Magic (zie de paardendrogist.nl)
Altijd vlechten, en de dode puntjes knippen met een kappersschaartje. Want anders knip je er juist dode puntjes in.

Sja zo doe ik het dus eigenlijk....

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:13

Vooral een deken is funest voor de plukken bij de schoft. Ik heb dat toen opgelost door er zo`n bortdeken onder te doen, en daar de manen onder te doen. Niet ideaal, maar beter dan alleen een deken. Ik doe verder eigenlijk weinig met de manen van mijn paarden. En zoals je in mijn profiel kunt zien worden ze daar in ieder geval wel lang mee

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:57

Ziet er super uit zeg!
Mijn merrie had lange manen, totdat mijn veulen geboren werd.. en er lekker aan heeft staan knagen..
Ik baal zó dat er niks meer van over is.. maarja, niks aan te doen!

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:17

Mariska_28 schreef:
Vooral een deken is funest voor de plukken bij de schoft. Ik heb dat toen opgelost door er zo`n bortdeken onder te doen, en daar de manen onder te doen. Niet ideaal, maar beter dan alleen een deken. Ik doe verder eigenlijk weinig met de manen van mijn paarden. En zoals je in mijn profiel kunt zien worden ze daar in ieder geval wel lang mee

bedoel jij zon elastisch ding die om de borst en hals zit?
hmmz mischien is dat DE oplossing
Ik heb een highliner deken. met een hoge hals. en daar heb ik het minder mee

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:25

Cayusejuhh schreef:
Mariska_28 schreef:

bedoel jij zon elastisch ding die om de borst en hals zit?
hmmz mischien is dat DE oplossing
Ik heb een highliner deken. met een hoge hals. en daar heb ik het minder mee

Yep die bedoel ik:
Afbeelding
En dan de manen er goed onder proppen

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:26

yup,.. ik ga ook halen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 00:33

die moet ik ook wel hebben...want de manen net op de plaats waar het deken ligt zijn dus kort geworden deze winter.

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:05

Hee dat is een mooi ding! Maar krijg je dan niet het probleem dat ze dan weer een kale plek krijgen op hun manenkam? Want hij zit toch wel halverwege die hals waar ook superveel manen zitten!